Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:38

Hou met crossen ook rekening met jonge gewrichtjes enz. En helemaal bij Tinkers, die zijn volgens mij nog gevoeliger op de knietjes, net als Friezen enz.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:40

Jaha dat is zo chaos....chaotische boel hier

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:44

ja okey, maar het gaat nu over fjordje en niet over de mijne ;)
die nu a 9 is dus het crossen makkelijk aan kan :P
heb juist vanwege de zwakke tinkergewrichtjes gewacht tot zijn 8ste met springen ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:47

het is dat jij een tinker hebt. maar voor de ts ook handig om te weten nie?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:48

Als ik de TS was zou ik niets meer doen, totdat ze goede begeleiding heeft. Dus al helemaal niet crossen, dan rijdt ze hem nog sneller kapot.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:51

maaaaaaar zoals het er uitziet moet de TS heeeeel lang wachten..
want ze slaat al het mogelijke af.
en wacht volgens mij op iemand die zegt dat ze zo doormoet gaan..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:52

njaa mijn mening...
neem een goede instructeur, en danbedoel ik een goede...
kap met het springen, tot hij dressuurmatig goed loopt, en dan bedoel ik ook goed, want als je eerst een half uur loopt rond te sjeesen zou ik zeker nog niet springe, aangezin hij an echt nog niet goed dressuurmatig loopt...
en crossen...
sorry, maar met een 4 jarige zou ik nooit crossen :n
veels te zwaar

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:53

Tesz_2208 schreef:

dan kan ze waarschijnlijk heel lang wachten ;)
of er komt iemand langs die niet nadenkt en dan reactie geeft O:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:53

Tesz_2208 schreef:

die iemand was er toh al ;)
dan hoeft het paardje maar 2 agen rust te hebben,
en dat heeft die :P

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:56

Chaos schreef:
Als ik de TS was zou ik niets meer doen, totdat ze goede begeleiding heeft. Dus al helemaal niet crossen, dan rijdt ze hem nog sneller kapot.

Misschien wil ze dit wel. Aangezien ze het in een ander topic erover heeft haar pony evt te ruilen voor haar oude pony als ze de kleine kamer in huis neemt. Misschien wil ze wel gewoon die ouwe terug en is dit een goede oplossing om zo makkelijker van deze af te komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:00

ing0204 schreef:
Chaos schreef:

Misschien wil ze dit wel. Aangezien ze het in een ander topic erover heeft haar pony evt te ruilen voor haar oude pony als ze de kleine kamer in huis neemt. Misschien wil ze wel gewoon die ouwe terug en is dit een goede oplossing om zo makkelijker van deze af te komen.

Ja, dat had ik ook al gelezen.
Op zich een ideale oplossing natuurlijk.
Totdat de oude pony ook weer te tempramentvol wordt, maar dan kan ze natuurlijk altijd de Fjord weer nemen voor een poosje. And on, and on, and on....

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:25

madelief88 schreef:
Anderhalf uur, dat is wel errug veel zeg. En helemaal zijn leeftijd in acht genomen. En ook totaal niet nodig, ken niemand die zo lang traint, tenzij je echt een topcombinatie bent die op hoger niveau rijdt. Maar zelfs die belasten hun paarden niet zo lang :=

Wat normaler is voor een 4 jarige is gewoon 3 keer in de week een half uurtje basis, dan nog een keertje lekker buitenritje en misschien afwisselen met springen/longeren.

bij mijn pony komt het weleens voor dat ik anderhalfuurlang dresuurrijd, dit komt zelden voor en madam is 12.
als dit gebeurd (zoals vandaag) is dat omdat ze het eerste halfuur alleen maar vervelend met d'r kop omhoog kan lopen.
als ze in zo'n bui is ga ik door tot het goed gaat, ben er uiteindelijk tevreden afgestapt maar dit moet je niet doen met een 4 jarige vindt ik.
en zeker geen buitenritten van 3 uur!
dat is niet zo slim, maar ik zag op de eerste blz al dat je wat rustiger aan gaat doen ;)

edit:ik ga het topic even doorlezen volg de laatste bladzijde niet helemaal meer!
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 13-08-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:27

Heb niet het hele topic gelezen...

Ik vind het veel te veel!!!
Waarom longeer je je paardje niet voordat je gaat rijden? Bv. 15 minuutjes en dan een half uurtje rijden...

Ik zou 4x per week aanhouden om te rijden met buitenritten van maximaal een uur!

En eventueel de muesli van 1/2 naar 1/4 zetten en van 4 handjes brok 2 handjes brok maken. Probeer het eens en kijk het is aan! ;)

Succes
Laatst bijgewerkt door doei op 13-08-10 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:54

1,5 uur lang met rijden alleen maar afwisselen met stap. draf, galop en wat figuren. Wat eentonig en saai moet het rijden voor je paard en jezelf dan zijn..

Dat half uur dat je extra nodig denkt te hebben, hoelang is dat al zo? Als je op de goede weg zit met rijden, zul die tijd zeker snel korter moeten wordne voordat je je paard fijner aan het lopen hebt. Als dat niet zo is (of de tidj alleen maar langer wordt) dan zit je met je rijden niet op de goede weg..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:54

abigailabby schreef:
Ik zou eerst van een goede kennis les krijgen, maar aangezien mijn pony ook met haar een loopje nam leek het me niet geschikt om van haar les te nemen, we zijn nu nog ee beetje opzoek naar een fije instructeur die ook bij ons past, maar we zitten nu midden in verhuizing, dus moeten we even wachten tot we er ook financieel beter voor staan

Even voor de duidelijkheid:
TS heeft idd geen geld om les te nemen, zo heb ik begrepen.
Daarom heb ik haar enige tijd geleden aangeboden om haar op weg te helpen met een aantal tips en oefeningen.
Dat is iig beter dan helemaal niets, want naar mijn inziens schiet het niet veel op en werden de rijtechnische problemen alleen maar groter ipv kleiner.
De pony wordt steeds machtiger en krijgt steeds meer een eigen wil omdat hij dat door begint te krijgen.
Dat vond ik zorgelijk en gevaarlijk.

Ook heb ik toendertijd haar pony een stuk gereden om hem te voelen:
De basis zit er niet goed op en hij is bijv nog niet om het been heen te rijden. (logisch)
De pony maakt zich erg sterk en zet zijn nek er op.
Dat is niet in een half uurtje op te lossen en aan te leren, daar is veel meer tijd voor nodig.
Ik ga er van uit dat TS dit blijkbaar niet begrijpt en het opvat als zijnde dat de pony een loopje met me nam?
Voorop gesteld als zij mij bedoeld in haar quote. :+
Ik ken alle paardemensen in haar directe omgeving en ik weet niet wie zij anders bedoeld...

Het is erg moeilijk om TS iets uit te leggen of om haar dingen te laten inzien.
Vaak verzandt het in een discussie en zij neemt moeilijk dingen aan.
Weet het meestal ook wel beter.
Maar goed, dat is dus ook wel merkbaar in dit topic.
En uiteindelijk zal ik de laatste zijn die zich daar druk over maakt, tis tenslotte niet mijn pony.
Maar na bovenstaande tekst van TS, welke ik zeer onterecht vind, wilde ik toch wel even reageren.

TS heeft verder nooit gebruik gemaakt van mn aanbod om haar op weg te helpen.
Dat hoeft ook niet, dat moet zij zelf weten.
Ik wist ook niet dat zij er zo over dacht zoals in de qoute hierboven staat. :+
Ook heb ik haar verteld dat ik anders iemand anders voor haar weet die bereid is haar les te komen geven voor een vriendenprijs.
Dit is een goede instructie waar zij veel van kan opsteken.
Ook hier is TS nooit op in gegaan.
Moet TS allemaal zelf weten, maar ik vind het beslist niet terecht dat er dan dergelijke redenen worden genoemd.

@ Abby: als ik je toch nog een tip mag geven: wees eerlijk en open en draai niet om de dingen heen.
Zeg het gewoon hoe het is.
Daar bereik je uiteindelijk het meeste mee.
Daarbij: je houdt nooit een ander voor de gek, juist altijd alleen jezelf uiteindelijk.

Ook ik denk dat er iets niet goed is wb de kreupelheid van Co op dit moment.
Ik hoop echt dat het maar een hoefzweer is, maar ik ben bang dat zijn beenwerk zowiezo niet in orde is.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om dit mee te nemen in het bezoek van de DA vandaag.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:02

abigailabby schreef:
Calanddra schreef:
Veel te veel :) voor een 4 jarige vind ik 4x in de week een halfuurtje voldoende :) ze moeten het niet alleen fysiek aan kunnen, ook geestelijk. Ik vind hem nog veel te jong om zoveel te moeten lopen. Hoe lang heb je dit 'schema' al? Aangezien er tegen je was gezegd of je nog steeds zoveel reed als op de vorige stal :)

Niet aanvallend bedoeld, maar wat mij betreft kom maar een weekje rijden, half uurtje per keer, en ik denk dat je zelf ook wel merkt dat hij dan veelste veel energie overhoud.

Te weinig is niet goed, maar te veel ook niet. Waar je voor op moet passen is dat je hem niet te veel rijd, wat je nu wel doet.. Alleereerst rijd je hem stuk, maar je hebt ook kans dat hij op ten duur zuur word. Doordat hij zo veel moet werken, kan hij op ten duur het plezier erin verliezen.

Hij is nog jong.. Jij ook, stel je eens voor dat jij het leuk zou vinden om een krantenwijk te hebben met je 13 jaar. Krantenwijk is leuk als je het een aantal dagen per week doet, maar op het moment dat je 7 dagen per week om 5 uur je bed uit moet en je bent daar mee klaar en je kunt de rest van de dag andere kranten wegbrengen, dan is de lol er gauw af. En daar moet je voor uitkijken met je fjord :)

Wees zuinig, rij hem er niet te ver doorheen en wees zuinig op hem.. 80 cm springen mag dan incidenteel zijn gebeurd, maar was het echt nodig zo hoog te gaan? ;) Hij moet nog een jaar of 15 mee he ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:03

@Trennie: ik geloof niet dat iemand in dit topic jou er scheef op aangekeken heeft hoor. Ik vind dat je een paar pracht aanbiedingen richting haar hebt gedaan en dan houdt het inderdaad op.

Vraag me af wat de rol van de ouders hierin is. Is daar niet tot door te dringen dat TS paard aan het verkl*ten is?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:06

@slimmerik; Nee, in dit topic was ook voor anderen niet duidelijk dat het mij betrof en daar gaat het me ook niet om.
Tis alleen dat TS hier hulp / mening vraagt.
Dan is het wel zo handig en eerlijk dat de feiten zoals ze er liggen ook duidelijk zijn.
Vandaar mijn reactie.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 13-08-10 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:08

Mijn dochter heeft ook een 4 jarige pony. We doen veel afwisslend werk en rijden ongeveer 5 x per week. Zal eerder minder zijn dan vaker. Niet langer als een uur. 1x In de week een les waar we heen rijden. Het is een half uur rijden 1 uur les en half uur terug. Hij staat tussen aankomst en les ook nog een 1 op stal daar. ANdere dochter heeft als eerste les. Na het les gaan we stapvoets terug naar stal. VOlgende dag wordt dan een half uur licht werk gedaan. Oja in de zomervakantie krijgen onze paarden ook een week of 2 vakantie nog.

Denk dat als je zo doorgaat dat je pony snel "versleten" is. Wees er zuining op. Fjorden mogen dan wel sterke ponies zijn maar 4 jaar blijft 4 jaar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:09

geerke schreef:
de symptomen van een hoefzweer lijken niet op een verstapping of een trap hoor

Inderdaad. Een hoefzweer staan ze "gewoon" op 3 benen en kunnen ze de ene voet niet voor de andere zetten..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:11

Tallie1979 schreef:
geerke schreef:
de symptomen van een hoefzweer lijken niet op een verstapping of een trap hoor

Inderdaad. Een hoefzweer staan ze "gewoon" op 3 benen en kunnen ze de ene voet niet voor de andere zetten..

Mocht je toch twijfelen of het een hoefzweer is, laat dan zo snel mogelijk iemand komen want het is een pijnlijke geschiedenis die heel makkelijk op te lossen is. De hoefsmid heeft dit binnen een paar min. uitgesloten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:13

Wat een trieste reacties hierzo zeg! :r

Ten eerste vind ik nieteens dat je zo absurd veel rijdt. Als je 5 keer per week rijdt, dan heb je alsnog twee rustdagen. Twee buitenritten van 3 uur is natuurlijk flink lang, dat kan je best wel minderen.

Met mijn 5 jarige rijdt ik ook 1,5 uur, omdat ik een heel stuk naar de bak stap, en deze weer terugstap. Ik rijd 5 dagen in de week, incl. buitenritten van een uur of langer, en hij voelt zich super. Let op dat je naar je pony luistert en gun hem rust. Bakwerk lijkt me ook redelijk saai met hem, en anderhalf uur trainen op enkel dressuur is wel heel erg lang!

Succes, je hebt een knappe fjord!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:22

Mensen, laten we het een beetje gezellig houden!

Ts, zoek alsjeblieft snel begeleiding. Ik heb jaren op Fjorden gereden en die werden zelfs niet voor hun 4e beleerd omdat het gewoon te vroeg is. Eén van de paarden daar is wèl vroeg beleerd (2,5 jr) en heeft een slechte rug en is vaak onregelmatig geweest! Wees alsjeblieft zuinig op je paard en zet hem terug in werk! 4 keer per week max een uur is echt ruim en ruim voldoende.

Ik hoop dat de blessure meevalt en dat je snel weer aan de slag kunt - maar dan wel met verstand!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:23

heey...een vier-jarig paard is te vergelijken met een kleutertje......voor een vier jarig paard is het normaal als je 3/4 keer in de week rijd, een dag losgooit, en een dag rust en een keertje longeren, dat hoefzweer en kreupelheid krijgt hij niet door het te zwaar werken maar het is wel verstandig als je minder vaak met hem gaat rijden, en al helemaal als je anderhalf uur rijd, bouw het per jaar langzaam op en dan komt het helemaal goed, en dat fjorden minder conditie hebben dan andere paarden is onzin.....ieder paard kan een top conditie opbouwen....dat het koudbloeden zijn zegt niet dat ze geen conditie hebben, dat zegt iets over hoe ze zich in het algemeen gedragen, maar ieder paard is uniek dus een fjord kan net zo snel zijn als een arabier, en net zo veel talenten als een arabier. (of ander ras)

xx veel succ6 en hoop dat je paard er weer snel boven op komt :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:28

Je rijd naar mijn mening echt veels te veel, voor een 4 jarige is 4 keer per week een uurtje meer dan voldoende met behoud van afwisseling.
En zelfs als hij het 1e halfuur niet zo lekker loopt, jammer dan... Dan loopt hij 10 minuutjes wel goed, hop belonen en terug naar stal. Zeker met een jong paard is het de bedoeling dat je hem/haar dingen bijleert en niet als een zotte 1,5 uur vol rijd omdat jij zo nodig een vol uur 'fijn' wilt kunnen rijden. Zodra hij braaf is, zelfs al is dat al na een paar minuten, dan moet het goed zijn imo.