Clarence schreef:Ik ben wel geen Marcel, maar wat je misschien eens kan proberen is om in schouderbinnenwaarts naar de sprong te rijden. Een andere oefening die ik heel handig vind is om ongeveer 10 meter van de hoefslag een hindernis neer te zetten en dan daarheen te wijken, springen, en weer terugwijken naar de hoefslag.
Dat brengt ons natuurlijk op een ander heel interessant onderwerp, namelijk het zogenaamde laterale werk (zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enz.). Ik weet ondertussen dat Marcel dit soort werk niet nodig vindt. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik ben van mening dat een vereiste voor een springpaard is om de juiste lijn aan te houden. Naar mijn idee lukt dat alleen als een paard recht is. Schouderbinnenwaarts--mits juist uitgevoerd--is de oefening pur sang om een paard recht te krijgen.
Marcel, wat denk jij? Als je wilt, kan ik uitweiden over mijn mening, maar ik denk dat dit wel genoeg stof geeft tot debat.
Lijkt me trouwens leuk om morgen die foto's te zien. Denk je dat je een youtube filmpje kan maken?
knoopje schreef:ik heb er zo een hekel aan als mensen dat doen,weet je waarom?
het lost niks op,een paard wat heet is op de sprong word er alleen maar heeter van,
als je een paar keer vanuit schouderwaarts of vanaf de hoefslag schuin naar de sprong heb gereden weet het paard ook wel wat de bedoeling is en word al heet al je hem vraagt schouderbinnenwaarts te gaan,of op het moment dat je van de hoefslag afwijkt,plus je paard gaat scheef springen,en op het moment dat hij de hindernis in het visier krijgt en hij word heet. ga je alleen maar mikken op je afstand.een paard moet je recht naar de sprong rijden,anders zet hij net op de juiste manier af(vaak drukken ze af met 1 achterbeen),ik zie dat wel vaker rijden ze naar de sprong toe,hoofd van het paard scheef en maar mikken op de afstand,ik rij met een heet paard dressuur tussen de hindernissen,spring veel op de volte,afwenden lings en rechts na de hindernis,bij paarden die alleen nog op laag nivo lopen en die uit drammerigheid naar de sprong rijden,die trek ik de hindernis van laag ineens 5 gaten op dan komen ze vaak ook al terug,maar dit is voor de meeste niet aan te raden,moet je wat ervaring voor hebben.
ook spring ik lijntjes om ze terug te laten komen,niet te zwaar zitten en vanuit alle rust en maar herhalen,in uitjes van alles wat.
ik doe er bij sommige paarden ook wel een slofje aan,maar dit is alleen als je daar ervaring mee hebt.belangrijk is vooral zelf rustig te blijven.
Ik wilde reageren op de vraag en het advies van Clarence, tot ik zag wat jij daar over zegt.
Toen zag ik dat jouw antwoord ook het mijne is. Ik vind dit inderdaad alleen het aanpakken van het gevolg, maar niet van de oorzaak, dus zal je op den duur altijd weer dit probleem tegen zullen komen.
Bedankt voor je input.