Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:51

met die vrouw die haar nu heeft?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:51

lotte002 schreef:
ik heb net de KNHS gebelt.
en ze heefd wel degelijk z1 gelopen (laaste datum 23 okt 2006)

Wederom dus geen verkeerde info

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:52

orienta schreef:

ah nee want ts heeft haar nu ;)

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:53

jah degene van wie ik haar heb

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:53

bulck schreef:
orienta schreef:

ah nee want ts heeft haar nu ;)

had bedoelde ik belg ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:55

Nogmaals, ik zou alsnog foto's laten maken en haar goed laten nakijken. Misschien heeft ze wel in de stal vast gelegen of over een dikke steen gerold in de wei.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:56

Dan moet ik toch ook zeggen dat er nergens 'onregelmatigheden' aan de kant van de verkoper op te merken zijn. Je kunt natuurlijk proberen om gewoon te zeggen dat je het paard terug wilt brengen, doen ze niet moeilijk dan heb je 'geluk'. Mocht het tot procederen komen wordt het denk ik een heel erg lastig verhaal...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:59

chocobroodje schreef:
Nogmaals, ik zou alsnog foto's laten maken en haar goed laten nakijken. Misschien heeft ze wel in de stal vast gelegen of over een dikke steen gerold in de wei.

idd dat kan net zo zijn en een verklaring zijn voor dit gedrag. zenuw gekneld of wervel verschoven of gewoon spierpijn/scheur

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:07

De verkoper dient een deugdelijk 'product' te leveren. Indien dit niet het geval ik moet hij het terug nemen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:10

conformiteitsbeginsel inderdaad, dat heb ik eerder al genoemd.
Maar dat is niet van toepassing zolang je niet weet of de vorige eigenaar hier van wist of niet..
Als ik een TV koop, ik laat hem vallen en ga daarna terug naar de winkel omdat hij niet aan mijn wensen voldoet (hij werkt namelijk niet meer)
dan is dat ook helaas pindakaas voor mij. Dit zal hier ook het geval zijn wanneer het paard misschien inderdaad vast heeft gelegen o.i.d.

EDIT: giga-schrijffout :o
Laatst bijgewerkt door liefhelietje op 30-11-09 14:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:11

Steegsheid is in bijna alle gevallen een koop ontbindende factor! Het paard dient namelijk (zoals contractueel is vastgesteld door verkoper en koper) als rijpaard te kunnen worden gebruikt. IN dit geval is dat niet het geval! Heel vervelend allemaal ik hoop dat jullie er uit komen! succes

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:14

Maar het venijn zit 'm nu in het volgende:

Heeft dit paard dit bij de vorige eigenaar ook gedaan en wisten zij hiervan? Want als zij een prima paard hebben verkocht dan kan de koop natuurlijk niet ontbonden worden. Stel dat het paard inderdaad heeft vastgelegen o.i.d. bij zijn huidige eigenaar. Dan is dat dikke pech maar kan zij hem niet terug brengen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:20

Daarom zullen er eerst foto's gemaakt moeten worden en een uitgebreid onderzoek. Pas dan kun je verder kijken hoe of wat. Er zijn wel meer paarden klinisch gekeurd die later toch een "verborgen" gebrek bleken te hebben, maar je zult eerst moeten weten waarom het paard dit gedrag veroorzaakt voordat je zomaar het paard kunt terug brengen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:21

liefhelietje schreef:
Maar het venijn zit 'm nu in het volgende:

Heeft dit paard dit bij de vorige eigenaar ook gedaan en wisten zij hiervan? Want als zij een prima paard hebben verkocht dan kan de koop natuurlijk niet ontbonden worden. Stel dat het paard inderdaad heeft vastgelegen o.i.d. bij zijn huidige eigenaar. Dan is dat dikke pech maar kan zij hem niet terug brengen

Idd ts moet nu kunnen aantonen dat dit gedrag eerder aanwezig was, dus voor of tijdens de aankoop. Al wat achteraf gebeurd is, kan in twijfel getrokken worden, gezien zij na het ondertekenen van de overeenkomst eigenaar geworden en dus alle verantwoordelijkheid en risico draagt (daarom dus altijd goed voldoen aan onderzoeksplicht!!!)
Nu kunnen er legio zaken gebeurd zijn, vastliggen met gevolgen, spierscheur (paard is immers pas terug gebombardeerd tot rijpaard laten we dat ook niet vergeten) door trainen. Rugpijn etc. Iets misgegaan met bekappen/beslaan.

tuintje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:15

het hoeft echt niet zo te zijn dat het paard dit gedrag ook bij de vorige eigenaar heeft vertoond.
als ze 3 jaar als fokmerrie is gebruikt is de kans ook groot dat haar gebit in die tijd niet is gedaan.
heb je het gebit laten doen?
door een hele goede diernarts/tandarts?
als de onder en bovenkaak niet helemaal goed op elkaar passen wil het nog weleens gebeuren dat er helemaal aan de achterkant van de achterste kiezen (dus niet zoals vaak normaal aan de zijkant) een punt door groeit op het moment dat je dan de teugels aan neemt kan dat enorm pijn doen enzo deze reactie veroorzaken. Ik heb het gezien bij een lesklant die haar paard ook zo reageerde ze heeft er uiteindelijk 4 verschillende dierenarts/ tandartsen bijgehad en pas de 4e ontdekte het probleem. vandaar dat ik zeg heb je een hele goede tandarts of laat hem door meerdere nakijken.
wat natuurlijk ook belangrijk is het soort bit dat je erin hebt hangen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:25

chocobroodje schreef:
Daarom zullen er eerst foto's gemaakt moeten worden en een uitgebreid onderzoek. Pas dan kun je verder kijken hoe of wat. Er zijn wel meer paarden klinisch gekeurd die later toch een "verborgen" gebrek bleken te hebben, maar je zult eerst moeten weten waarom het paard dit gedrag veroorzaakt voordat je zomaar het paard kunt terug brengen.

volgens mij moet je sowieso zeggen dat er iets niet goed is met het paard, dan kun je daarna foto's laten maken. Wel in de hoop natuurlijk dat er wat te zien is op de foto's. want wat wil je gaan fotograferen dan? dikke kans dat het niet in de benen zit, maar misschien wel in de hals of rug? En als de problemen niet fotografeerbaar zijn?
toevallig heb ik ook een probleem gehad bij de aankoop. het probleem van mijn paard lag in de spieren en wervels, dus niks op een foto te zien. Mijn paard is (buiten weten van de oude eigenaar om) enorm in de problemen gereden. Zit op een hoop spieren vast. Mijn paard heeft alleen een gouden karakter en zou nooit steigeren...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:30

Je kunt het wel melden, maar dan komen de foto's. En of er wat te zien is of niet, ja dat is dan de volgende stap. Stel het paard blijkt artrose in de nekwervels te hebben, dan is dat een heel ander verhaal dan wanneer het paard overbelast is bv. Het paard heeft Z gelopen, dus het is iets van de laatste tijd. Kan ook aangeleerd gedrag zijn.
Ts hoeveel en wat heb je met het paard gedaan? (dit is geen aanval) dan kunnen we ons daar ook een beeld bij vormen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:39

Toch lijkt het mij goedkoper om eerst te zoeken naar bewijs/ getuigen die de combinatie al langer kennen.
Ook via de vereniging waarbij ze reed in 2006 zouden mensen dat misschien al gezien kunnen hebben.
Citaat:
aangezien ze mij vertelt had dat ze ongeveer 4 jaar geleden met een paard achterover is geslagen en haar rugewervel gebroken heeft. ik begin nu toch het vermoeden te krijgen dat dit met deze merrie gebeurt is

Als dat met deze merrie is geweest, moeten meer mensen weten over deze combi ;)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:41

Heb een merrie gekocht die bij het rijden daar super braaf en gewillig was, en thuis niks anders als staken deed en in het verzet komen. We hadden alleen klinisch gekeurd, niet rontgenologisch.
Na 2 maanden werd de merrie kreupel en na onderzoek bleek de merrie zware problemen te hebben in het hoefkatrol gebied. De merrie is terug gegaan naar de handelaar.
Mijn idee is dat als een paard zoveel protest geeft, er iets volkomen verkeerd zit. Foto's maken, duidelijkheid krijgen, en dan aktie onder nemen.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:51

Ik zou haar ook terugbrengen. Straks vallen jullie nog een keer acherover en balandt jij in een rolstoel, of is er iets met je paard.
Ik denk dat de eigenaren het ook wisten! Ze hebben je waarschijnlijk bedrogen!!! :(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:54

MMM..paardheeft dus toch al Z gelopen met de vorige eigenares zeg je??
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen, mits je ze te pakken krijgt, om het probleem uit te leggen en eens te kijken wat het antwoord is. Stel ze zegt...heeft ze bij mij nooit gedaan, laat haar dan eens een middagje komen om de merrie te rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:57

aerdenhout1 schreef:
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen, mits je ze te pakken krijgt, om het probleem uit te leggen en eens te kijken wat het antwoord is. Stel ze zegt...heeft ze bij mij nooit gedaan, laat haar dan eens een middagje komen om de merrie te rijden.

Maar dat draait nergens om e, op enkele weken tijd kan je een paard aardig de vernieling inrijden.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:57

resultaten behaald in het verleden geven nooit garantie voor de toekomst ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:58

aerdenhout1 schreef:

Dat zou ik als verkoper dus niet doen. Paard staat ondertussen al 3 maanden bij TS. Niet om TS maar je weet maar nooit wat er in 3 maanden tijd is gebeurt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:59

anshrop schreef:
resultaten behaald in het verleden geven nooit garantie voor de toekomst ;)

net zoals een keuring ook niet blijvend geldig is en dus tussen vertrek van de vorige eigenaar en nu toch ruim 2 maanden zitten en er op die tijd heel wat gebeurd kan zijn dat dit gedrag uitgelokt heeft.