Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:22

Sentigo schreef:
Dat ze op een devoorhand rijdt zeker, ze vind het nog moelijk op op de achterhand te rijden en zelf heb ik daar eigelijk niet zo veel verstand van. Ik zal dat ook even gaan besprken met me instructrice.
Dat ze spanning heeft kan kloppen, ze had een verkeerd niet goed passende zadel en heb bijna een nieuwe dus hoop dat dat ook verbetering inkomt.

En verder heb ik veel aan je advies :)

Misschien kan je me een beetje uitleggen over het dragen op de achterhand(haar dus zoals jij zegt wat meer op de achterhand zetten).
Verder snap ik wat je bedoelt en aangezien ik nu al een hele tijd niet meer gereden heb ga ik langzaam beginnen dus zal ze echt nog niet zo zeer aan de teugel gevraagd worden door mij, dit zal ik ook een tijdje laten rusten :)

Ik heb nu niet zo heel veel tijd om te antwoorden, maar ik denk dat deze link het wel wat duidelijker maakt voor je: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:54

@Alicia2u

Dat heeft me eigelijk wel geholpen!
Nu nog even met me lesgeefster overleggen om hier met lessen goed op te trainen en in de praktijk te brengen!

Perrokai

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:46

Ik vind het zo moeilijk he....ik kijk naar jullie paarden Sentigo en Kyliam en het eerste wat me zo opvalt is de hals. Dat er heel weinig spieren zitten met name aan de bovenkant. Maar dat zegt niets want ik heb hier van die rondnekken staan allemaal dus dan valt het extra op.

Alicia, idd ik had van de week ergens gelezen van het tijdelijk opvullen van de deuken met een pad....ik weet alleen niet of het nu zo ernstig is bij mijn paarden. Perfect zijn ze niet dat is zeker. Maar ik heb nog even staan kijken naar ze vandaag en eigenlijk zie ik geen heel grote afwijkingen zo direct.Die meende ik van het weekend wel te zien. Kan het zijn dat als ze stil staan een week je dan minder ziet dan direct na het rijden of tijdens het rijden ? Ik meende me te herinneren dat tijdens en na het rijden de onderrug duidelijker gespannen was en ook bij de staartwortel een bult te zien met deuken er voor en ernaast maar ik zie ze nu niet meer... Heb nog geen foto kunnen maken helaas.....kan precies net het werk doen en voeren en moet dan snel gaan zitten ergens van de pijn in mijn rug en gewrichten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:09

Foto's blijven toch altijd een momentopname. Ik kan hier voor de grap wel twee linkjes neerzetten van twee foto's die nog geen 15 meter na elkaar gemaakt zijn maar waar het paard een compleet andere houding kiest.

http://img35.imageshack.us/img35/6637/mg0063c.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/7986/mg0058a.jpg

Paard komt op de tweede foto heel iets achter de loodlijn. Voor een jong paard wat net 20x OHZ is vind ik dat geen probleem. Hij mag nog zoeken en ik ga daar niet in afdwingen.

De eerste foto is dus 15 meter later gemaakt maar vind ik in de bovenlijn net te gespannen. Voor een leek lijkt het beeld heel wat...

Zijn training bestaat uit 1x per week een half uur in de bak werken, 1x een kwartier bak en een half uurtje bos met veel stap/draf en 1x een rustige bosrit van een uurtje. Longeren ben ik geen fan van en heb ik ook niet veel met hem gedaan.

:D Hij heeft er wel plezier in... http://img8.imageshack.us/img8/6771/mg0148.jpg

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:25

Niet alle foto's zijn een momentopname, alleen rijfoto's wel inderdaad. Maar ook op een moment van een rijfoto kun je spieren niet verbergen dus dat is ook zichtbaar voor een deel.
Maar daar waag ik me niet aan haha....dat moeten de experts doen.
Maar je kunt een paard niet dwingen te ontspannen, je kunt een paard wel in een geforceerde/gespannen houding forceren. En tuurlijk zoeken jonge paarden en ook mijn "oude" paard als het in onbalans is. Dat is onderdel van de weg naar balans.
Mooi paard ook weer Anne.
Longeren tja...ligt aan het paard en aan wat er is en hoe het gedaan word. Zo is een longe te kort voor mijn Belg, grof paard in de groei, dus laat ik hem liever los, maar ook dan loopt hij in een rondje weliswaar veel groter, Dus neem wel eens twee longes. Maar longeren gebeurt hier nu zelden.
Toch heb ik met mijn eerste paard daar wel heel veel succes mee gehad, die had nagenoeg geen mindere kant meer en was linksom heel los en rechtsom ook. Dus bij sommige rugproblemen kan het wel weer helpen. Er zijn zoveel nuances dat ik geen eenduidig antwoord voor mezelf kan vinden. Ligt puur aan het paard en het "probleem". Er op gaan zitten is soms nu net niet het goede en dan kun je kiezen, longe,dubbele longe, lange lijnen of los. Als het los kan doe ik het liever los.

Ik kan aan mijn fries ook goed zien wanneer ze fijn aan het draven is en wanneer de ruiter haar dwingt of dwarszit . Geld ook voor mezelf als ik er op zit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:04

Anne_GTI schreef:
Foto's blijven toch altijd een momentopname. Ik kan hier voor de grap wel twee linkjes neerzetten van twee foto's die nog geen 15 meter na elkaar gemaakt zijn maar waar het paard een compleet andere houding kiest.

http://img35.imageshack.us/img35/6637/mg0063c.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/7986/mg0058a.jpg

Paard komt op de tweede foto heel iets achter de loodlijn. Voor een jong paard wat net 20x OHZ is vind ik dat geen probleem. Hij mag nog zoeken en ik ga daar niet in afdwingen.

De eerste foto is dus 15 meter later gemaakt maar vind ik in de bovenlijn net te gespannen. Voor een leek lijkt het beeld heel wat...

Zijn training bestaat uit 1x per week een half uur in de bak werken, 1x een kwartier bak en een half uurtje bos met veel stap/draf en 1x een rustige bosrit van een uurtje. Longeren ben ik geen fan van en heb ik ook niet veel met hem gedaan.

:D Hij heeft er wel plezier in... http://img8.imageshack.us/img8/6771/mg0148.jpg

Dat is dus ook exact de reden waarom ik spierbouw alleen in stand aflees. Onder invloed van de ruiter/hulpteugel/bodem/omgeving neemt het paard vaak een houding aan waarin de spieren sterk beïnvloed worden door al die factoren en het geeft daarom geen duidelijk beeld. Overigens vind ik 15 meter na elkaar echt wel een behoorlijk eind :)

@Kyliam, dat is dan ook de reden dat je standfoto's niet optimaal zijn. Je beïnvloed het paard erg oor het halstertouw zo kort te nemen en volgens mij stond ze ook niet mooi stil. Ik zal toch m'n best doen, maar weet dat de foto's me een vertekend beeld kunnen geven.

Het eerste wat me opvalt is wederom de kuil voor de schoft. Deze is erg diep in verhouding met de andere paarden. Dit wijst op onderontwikkeling van de bovenhals. Achter de oren (de nek) staan de haren een beetje raar. Hier zit vermoedelijk veel spanning.
De onderhals is overontwikkeld. Dit valt vooral op op foto 1. Toch lijkt het niet zo erg als bij de andere paarden, maar dit kan komen doordat je haar hals buigt aan het halster, waardoor deze spieren wat wegvallen.
De boeg is duidelijk overontwikkeld. Dit paard loopt op de voorhand. Rond de elleboog is ook wat overontwikkeling te zien.

De rug ziet er goed uit, complimenten daarvoor :) Het schouderblad loopt mooi vlak en er zijn geen rare bobbels en kuilen te zien. Wel is er wat spanning op de lenderen te zien aan de haren.

De achterhand is bovenop erg onderontwikkeld. Hier zit in verhouding een diepe kuil. Aan de voorkant van het onderbeen is wel een dikke spierbuik te zien (stuwkracht). de biceps femoris is overontwikkeld (stuwkracht). De broekspier (semitendinosus) lijkt wat onderontwikkeld. Ook rond deze plekken lijkt er wat spanning te zitten. Het paard is overbouwd.

Dit paard wordt vermoedelijk in een valse oprichting gereden, waardoor de schoft naar beneden wordt gedrukt en het paard niet over de rug loopt. Hierdoor wordt het onmogelijk voor het paard om gewicht te dragen met de achterhand. Het is tevens erg lastig om het evenwicht te bewaren en daarom stuwt het paard veel. De gespannen plek achter de oren wijst vaak op een wat afgedwongen hoofdhouding, soms komt het paard hierbij in verzet waarbij hij de spieren in de nek, vlak achter de over, overmatig aanspand waardoor er spanning ontstaat.
Wat ik met dit paard als eerste zou doen is even naar de masseur om die plekken van spanning wat losser te maken, dit zal al een hoop schelen. Daarna zou ik een paar weken niet rijden, maar hill therapy doen, ter ontwikkeling van de bovenlijk en versterking van de achterhand. Dit kan goed in combinatie met wat simpel buig en strekwerk aan de hand (acaddemisch grondwerk). Zo blijft je paardje toch soepel, want het lijkt me wel het type dat sowiesow snel spanning zet.
Wanneer je weer gaat rijden, rij dan niet te hoog, maar ook zeker niet te laat. Laat de hals iets meer horizontaal lopen met de neus op boeghoogte en zo lekker over de rug in stap en draf. Veel voltes en buigingen om de spieren wat op te rekken en soepeler te maken.

Ik ben benieuwd of je je hierin kunt vinden. De foto's geven een iewat vertekend beeld, dus ik ben niet helemaal zeker van mezelf. Ik hoop dat je er desondanks toch wat aan hebt.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:37

Bedankt ik heb er heel veel aan!
Hoewel hij dus pas 1 maand zadelmak is en ik heb zeker niet met oprichting of wat dan ook heb lastig gevallen. Maar hij loopt uit zichzelf als hij loopt te showen wel met zijn hoofd in de lucht. Maar ik heb nog helemaal niks rond krul of teugels gedaan met hem.
Ik ga eens op zoek naar een masseuse hier in de buurt. Kijken of die er iets mee kan.
Dat grondwerk van Hill ken ik niet maar misschien vind ik er wel iets van op het internet.

Alvast heel erg bedankt!!
Danielle

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:18

Hier is een link naar een artikel over Hill therapy: http://files.parelli.com/hilltherapy.pdf

Het kan goed zijn dat je paard gewoon nog niet weet hoe hij zichzelf met jou moet dragen en zich daarom een verkeerde houding aan heeft gewend. Je kunt een paard zonder te rijden al een goede houding aanwennen (bv. met hill therapy en academisch grondwerk) en daar profiteer je onder het zadel enorm van. Leer hem vanaf de grodn hoe hij z'n schoft omhoog kan brengen en over de rug kan gaan voordat je erop stapt. KOmt helemaal goed met jullie :)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:58

@ Alicia2u
is daar misschien ook een boek over te koop ( in het NL)
Dat is voormij denk ik wel handig!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:08

Nee, niet dat ik weet. Er was in de hoefslag of Bit wel iemand die het ooit heeft aangedaan, maar ik weet niet meer wie dat was. Voor zover ik weet zijn er geen specifieke boeken over.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:12

EN hoe ben jij dan te werk gegaan?
Als ik vragen mag... Want ik heb daar nog totaal geen verstand van

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:15

Ik ben gaan experimenteren aan de hand van dat artikel en mijn vorige ervaringen. Mijn paard verandert heel snel qua spierbouw (bewees hij ook weer eens vandaag) en dus wist ik snel of het goed was of niet. Ook de andere signalen qua gedrag zeiden mij veel.

Sommige dingen kun je niet uit een boekje doen, maar moet je gewoon zelf ervaren en er je eigen draai aan geven, afhankelijk van je paard. Paarden zijn hele eerlijke dieren en zullen je meestal snel vertellen of je op de goede weg zit of niet :)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:22

Ja dit snap ik,

Maar aangezien ik totaal niet weet waar ik moet beginnen en hoe..
Ik ben niet zo goed in engels namelijk , naja ik kan het wel een beetje gaan proberen te vertalen :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:29

Wat lief van je Alicia dat je voor iedereen zoveel moeite doet om hun paard te analyseren en ook zo uitgebreid. Klasse ! :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:59

mag ik aansluiten?

Ik vind het een zeer interessant topic, zeker ook omdat ik me nu bezig ben te verdiepen in het 'hoe en waarom' van de dressuur.
Ben bezig in het boek "Dressuur onder vuur" en daar wordt de anatomie van het paard ook in behandeld én de valse knik.

Ik heb nu gelezen dat een goede hals-hoofdhouding vanuit de borst een S vormige hals laat zien, waarbij de laatste halswervel het hoogste punt van de hals dient te zijn.

Sinds enige maanden krijg ik heel goed les, echt gericht op mijn lichaamshouding en wat dát met het paard doet...en dat is heel véél...continu die balans te hervinden voor een paard is heel lastig.

Ik leer nu echt vanuit mijn zit en houding te rijden, en de achterhand te activeren vanuit mijn zit (dus geen overgangen voor nodig). Ik heb nu al een aantal lessen gehad en het paard gaat zo geweldig lopen!

Achterhand treedt onder, buikspieren spannen aan, zijn rug wordt bol en dragend en zijn hals buigt vanzelf en hoofd is op de loodlijn!
Ik hoef er niets voor te doen, alleen maar heel erg goed te zitten en een correcte houding te voeren, hem steunen en corrigeren (langzamer, sneller) met mijn heupen en hij verzameld!

Ik sta er nog versteld van hoe 'simpel' het eigenlijk is, jij zit helemaal in balans op het paard, mét het paard, en het paard komt daardoor ook in balans en in een juist evenwicht!
(Moet wel zeggen dat we voor een deel nog zoekende zijn, dat merk ik aan hem doordat zijn hoofd dan gaat bewegen en ik heb nog veel te veel neiging om stijf van spanning op het paard te zitten 'omdat ik de juiste houding niet wil verliezen'. Uitademen kan dan ook erg zinvol zijn, waarbij paard onmiddelijk ook ontspant ;-).)

Echt er gaat een wereld voor mij open!

(instructrice geeft les volgens academische rijkunst en neemt voor alles heel veel tijd! tot nu toe stappen we de hele les bijna alleen maar...)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:09

Ik lees hier even mee.
Ben met een 5jarige bezig sinds een aantal weken en hier komen veel goede tips langs.

Het voorwaarts rijden werkt bij haar ook heel goed en heb een paar dingen hier al van opgepikt en mee aan de slag gegaan wat erg goed uitwerkt.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

laetitia schreef:
mag ik aansluiten?

Ik vind het een zeer interessant topic, zeker ook omdat ik me nu bezig ben te verdiepen in het 'hoe en waarom' van de dressuur.
Ben bezig in het boek "Dressuur onder vuur" en daar wordt de anatomie van het paard ook in behandeld én de valse knik.

Ik heb nu gelezen dat een goede hals-hoofdhouding vanuit de borst een S vormige hals laat zien, waarbij de laatste halswervel het hoogste punt van de hals dient te zijn.

Sinds enige maanden krijg ik heel goed les, echt gericht op mijn lichaamshouding en wat dát met het paard doet...en dat is heel véél...continu die balans te hervinden voor een paard is heel lastig.

Ik leer nu echt vanuit mijn zit en houding te rijden, en de achterhand te activeren vanuit mijn zit (dus geen overgangen voor nodig). Ik heb nu al een aantal lessen gehad en het paard gaat zo geweldig lopen!

Achterhand treedt onder, buikspieren spannen aan, zijn rug wordt bol en dragend en zijn hals buigt vanzelf en hoofd is op de loodlijn!
Ik hoef er niets voor te doen, alleen maar heel erg goed te zitten en een correcte houding te voeren, hem steunen en corrigeren (langzamer, sneller) met mijn heupen en hij verzameld!

Ik sta er nog versteld van hoe 'simpel' het eigenlijk is, jij zit helemaal in balans op het paard, mét het paard, en het paard komt daardoor ook in balans en in een juist evenwicht!
(Moet wel zeggen dat we voor een deel nog zoekende zijn, dat merk ik aan hem doordat zijn hoofd dan gaat bewegen en ik heb nog veel te veel neiging om stijf van spanning op het paard te zitten 'omdat ik de juiste houding niet wil verliezen'. Uitademen kan dan ook erg zinvol zijn, waarbij paard onmiddelijk ook ontspant ;-).)

Echt er gaat een wereld voor mij open!

(instructrice geeft les volgens academische rijkunst en neemt voor alles heel veel tijd! tot nu toe stappen we de hele les bijna alleen maar...)

Ik sluit me ook even aan bij dit topic :D

Heerlijk om dit te lezen!
Ik kan je vertellen dat, als je zo doorgaat, je paard er ook ontzettend veel lol in krijgt en blijft houden!
Sinds ik goede les heb (zomer 2007) is mijn pony nooit in verzet oid gekomen, en ik heb nu een jaar een paard (niet makkelijk), die was heel lastig bij de vorige eigenaar, maar die heeft nu lol in het werk, komt nooit in verzet, gaat elke les weer vooruit!
Echt heerlijk is dat!
Eerder kon ze niet normaal gereden worden (alleen een hele kleine volte, anders ging ze er vandoor), maar moest wel met zweep gereden worden. Nu is ze gigantisch energiek en vrolijk, heerlijk is dat!
En ik kan met een losse teugel voltes rijden, groot en klein, van hand veranderen, overgangen rijden. Het is echt heerlijk! :+:
Ze is wel schrikkerig, maar dat hoort bij haar. Ik hoef niet naar de teugels te grijpen als ze weg springt, want ik hoef niet door de teugels mijn evenwicht te vinden.

Ik ben trouwens nu ook het boek 'Dressuur onder vuur' aan het lezen!!
Erg mooi boek!
Ik herken zó veel!
Zo vaak zeg of denk ik dingen, maar die hoor ik niet van anderen, en hij heeft zoveel dingen geschreven wat ik ook altijd zeg/denk! En dan goed onderbouwd! :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:39

@pansy:

Mijn bijrijdpaard vindt deze lessen echt heel erg leuk! Hij doet dan ook enorm zijn best en is opperst geconcentreerd en braaf!

Hij is ook gek op instructrice, heb het gevoel dat wij (ik en eigenaresse) hem nu eindelijk begrijpen...
Want we hebben heel wat te stellen met hem gehad...en wilden zelfs de handdoek in de ring gooien.

Hij is zoveel veranderd en zo werkwillend geworden. Alleen door de manier van rijden te veranderen...en te werken aan mijn houding. En mijn lichamelijke inwerking op hem.

Lessen zijn niet goedkoop, maar ik heb nog nooit zo goed les gehad en zoveel geleerd en ik heb het er voor over.

Instructrice gaf als boekentip ook "akasha rijkunst, wat beweegt de ruiter aan".
Heb het even in kunnen kijken en het is enorm uitgebreid boek met heel veel plaatjes en uitleg.

Eigenlijk wel een raar gegeven, dat als paard helemaal in balans loopt, hij vanzelf een rechte lijn van oren naar neus maakt.
Hoe komt dit?

Iemand verstand hiervan? Hoe wordt deze houding door de rest van het paardenlichaam gevormd?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:06

Alicia zal wel weten hoe dat komt. Ik kan er niets zinnigs op zeggen daar ik op twee benen loop meestal haha.... Maar misschien even uitproberen op handen en voeten, even iets zwaars op je rug leggen en wat rondkruipen en misschien merk je het hoe je de minste last onderbind en je het beste kan dragen met je rug. Is gekkigheid....ik kan het helaas niet even zelf uitproberen daar ik het in mn rug heb momenteel......maar daarom kan ik me zo voorstellen dat je lichaam automatisch een houding aanneemt die het ontlast.
Als ik nu op knieen zou kunnen en ik wil mn benen (knieen) ver naar voren plaatsen gaat dat slechter met mn hoofd in de lucht. Het gaat wel heel goed met mn hoofd helemaal naar beneden maar dat levert andere problemen op zoals mn nek en luchtwegen worden dan gehinderd. Daarom denk ik ook dat paarden als ze fris zijn en net beginnen en geen ervaring hebben met het hoofd in de lucht beginnen, dan word het zwaar en duiken ze in de eerste instantie te diep bij gebrek aan juiste bespiering om zo de drukkende last op hun rug te ontlasten. Word de boel wat beter ontwikkeld m.b.v. de juiste ruiter met de juiste hulpen komen ze vanzelf omhoog en blijven op het juiste punt lopen wat voor hun lichaam het beste voelt.

Gaat een ruiter ergens in dit proces tegenwerken door direct iets te vragen wat het paard niet kan of door bijvoorbeeld voor in te gaan werken dan accepteert het paard dit helaas ook heel vaak. De meeste paarden zijn eigenlijk zo lief en meewerkend dat ze alles voor je doen en dus ook pijn en ongemak van je accepteren, zelfs pijn uitschakelen. Dan merk je niets als je er niet attent op bent.

Maar dat is iedere ruiters eigen keuze en afhankelijk van veel factoren of je deze kant op denkt of de andere of ergens in het midden blijft. Gezien een ander topic wat hier nu ook loopt, kun je, als je bijvoorbeeld topsport beoefend waar ook veel geld mee gemoeid is en prestatie je deze manier van naar je paard kijken en het rijden, je niet veroorloven. Ieder mens zit anders in elkaar en heft een ander doel. Het is best alstig dit alles te combineren laat staan om te schakelen.
Ik vind het fijn om te lezen dat dit Topic en de raad daarbij niet als kritiek gezien word maar als een leerzame leidraad voor het rijden en voor de gezondheid van je paard, en zijn gemak. Zo kan het dus ook en heb je de tijd, het gevoel en de interesse er in, dan kun je nog heel ver komen met je paard ook alleen is de weg ernaartoe minder snel afgelegd. Aan de andere kant denk ik dat je er meer voor terug krijgt, jij zelf en je paard.
Maar zoals gezegd iedereen heeft andere prioriteiten, dat is nu eenmaal zo en daar leren we ook van.

Ik denk ook dat als je paard niet braaf is en niet vrolijk en zich verzet en er feitelijk weinig tot geen plezier in heeft je echt zou moeten gaan zoeken want dan is er iets mis. Op een enkeling na die gewoon dol in zn hoofd is. Je kunt ook aan paarden zien dat ze feitelijk als afgestompte robotten enorm braaf hun werk doen, wat het ook is wat je van ze vraagt. Ik persoonlijk vind dat geen roemwaardige prestatie. maar ik zie dat ook pas sinds een jaar of twee. Voorheen keek ik er heel anders naar maar ergens zijn mij de ogen geopend.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:34

@perrokai:

Mensen denken vaak dat de academische rijkunst/klassieke manier een veel langere weg is, maar ik denk dat het juist in het begin zo'n enorm goede basis legt dat daaruit de volgende oefeningen heel makkelijk uit voortvloeien.

Juist omdat de basis goed is gelegd.

Maar ik ben geen kenner, dus misschien banketstaaf ik maar wat in de ruimte :D.

Alicia: kan jij uitleggen wanneer een paard helemaal in balans loopt en wat je dan aan het paard kan zien?
En wat er gebeurd in het lichaam?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:01

Ik heb het erg druk, maar ik wil wel een poging doen om wat dingen te verklaren. Ik ben geen echte expert, maar heb me er uit interesse wat in verdiept. Informatie dus onder voorbehoud ;)

Balans is de houding van het lichaam binnen de zwaartekracht waarbij er zo min mogelijk energie wordt verspilt en de functionaliteit optimaal is. Dit kun je in beweging goed zien: er zijn geen bijbewegingen, passen zijn gelijkmatig en hetzelfde (vaak zie je bij paarden die niet in balans zijn dat de beweging vroegtijdig wordt afgebroken; in plaats van dat je dan een mooie vloeiende lijn ziet, zie je de beweging een scherpe hoek maken).
Balans van het paard zonder belasting en met belasting zijn twee hele verschillende dingen. Een paard wat nooit belast is geweest beweegt zich heel anders en heeft daarom een hele andere spierontwikkeling dan een paard wat wel belast wordt. Een paard is niet geboren om iets op z'n rug te dragen en daarom moet het paard leren om zich met belasting in balans voort te beweginen. In het africhtingsscala kun je dit goed terugvinden in de punten 'takt', 'rechtrichten' en 'verzameling'.

Het paard kan op verschillende manieren in of uit balans zijn: Horizontaal, verticaal en lateraal. Verder zijn er nog genetische voorkeuren, zoals voorkeur voor een voorbeen en achterbeen (rechts- of linkshandigheid of rechts- of linksbenigheid). Als laatste heb je een grote aangeleerde component in het longitunaal bewegen. Alle mogelijke scheefheden die hieruit kunnen ontstaan zijn een resultaat van al deze componenten onder invloed van de zwaartekracht. Geen enkel paard is op dezelfde manier scheef (of uit balans), maar er zijn wel vaak enige overeenkomsten. Men spreekt vaak van een links- of rechtsgebogen paard, maar dit is een grove generalisatie!

Wanneer ik naar een paard kijk (op foto en/of in beweging) probeer ik al deze componenten mee te nemen en kort en bondig vor mezelf te verwoorden (ik ben beter met plaatjes :P ). Vaak is er een overheerdende component. Zo kan het paard bijvoorbeeld erg concaaf van vorm zijn en dit valt op (longitunale scheefheid), dit is vaak een resultaat van een (foutieve) aangeleerde houding en er zijn dan vaak ook andere overeenkomstige tekenen te zien, zoals een overontwikkelde onderhals, een onderontwikkelde achterhand, een verstoord horizontaal evenwicht (meer gewicht op de voorhand) etc. Soms ligt de oorzaak voor zo'n houding in het rijtechnische, maar er spelen ook een heleboel andere oorzaken een rol: fysieke en emotionele gesteldheid, de middelen die worden gebruikt op het paard etc.

Wat je ziet zal dus per paard verschillend zijn, mede afhankelijk van de bouw en het opleidingsniveau en of je het paard (gaat) belast(en). Je zult in ieder geval een vrolijk paard zien wat zich schijnbaar moeiteloos beweegt.

Misschien onnodig om te vermelden, maar een goede houding in balans voelt erg prettig voor een paard. Wanneer er dus voldoende aandacht aan wordt besteed, zal het paard uiteindelijk zelf moeite doen om deze houding te behouden. Daarom zijn er ook verschijdene filmpjes te bekijken van paarden die in vrijheid toch verzameld en in balans lopen, klaar voor eenruiter, zonder dat ze daarvoor begeleid worden. Dit is echter over het algemeen een zeldzaam gegeven en de meeste paarden worden bereden voordat ze daar fysiek (en soms ook mentaal) toe in staat zijn. Dit schaad en vertraagt de ontwikkeling van de balans die nodig is om een ruiter correct te dragen en resulteerd dan ook vaak in fysieke klachten voor het paard (rugpijn, kreupelheid, HKO, spierpijn etc.).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:41

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik zal het nog een paar keer lezen want het is nog niet helemaal helder voor mij maar ik zal dit stukje bewaren.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:59

het zit gewoon goed hoor! hij loopt niet met zen neusje naar buiten en hij zit ook niet richting zen borst! dus hij loopt gwn OP de loodlijn

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:59

ziet er op deze foto erg gespannen uit, je trekt zelf je hele bovenlij op waardoor je automatisch je pony ook optrekt, probeer te omtspannen en diep te gaan zitten en je pony de ruimte te geven om te zakken en dan zal ze vanzelf meer bodem pakken en ruimer gaan lopen en haar lichaam ook langer maken en dan ben je een stuk op de goede weg. Suc6

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 05:21

Afbeelding

Hier nog een recente foto, zo probeer ik haar nu te rijden, het nieuwe zadel is nog niet binnen :S