Ouder paard amper in te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:44

Stootwillen zijn die dingen die je aan een boot knupt om lakschade te beperken bij het aanmeren en aangezien we een boot hebben, heb ik die dingen ook wel alleen ik zie het verband niet echt hoe ik die moet aanwenden. En Cassidy, ik denk toch eerder dat er iets goed scheef zit in het hoofd in plaats van in de rug, eerlijk gezegd, en sterker nog, dat er sprake is van een extreme reactie op melasse ofzo maar dat zoeken we uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:47

Bij ons op stal zijn die stootwillen de vervanging voor de benen, en worden bij paarden gedurende het inrijden aan de longeersingel of het zadelgeknoopt om beengebruik te simuleren. Een met zand gevulde broek geeft wel gewicht maar weinig abrupte en kloppende beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:48

Ik rij ook met mijn benen zo goed als stil en zo hoort het eigenlijk ook, vandaar dat ik het geen goed idee vind om er een paar hotsende klotsende gevallen aan te knopen... verder leiden die dingen een eigen leven en op die manier is het risico me te groot dat het paard totaal geen weet krijgt van juiste beenhulpen...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:52

vluchtgedrag ? ligt het zadel wel goed.. ? pijn is haar rug .. mond ?

tja kan van alles zijn .. mijn merrie springt erg hard wel in gelop.. weet ook niet precies wat dat is .. het blijft altijd moeilijk op dat gebied het kan van alles zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:54

pharagirlke schreef:
Dat je geen Z rijd betekent niet dat je geen goede ruiter bent Sul ;) Dat betekent enkel dat je de kans niet gekregen hebt om eentje naar het Z te rijden.

Of het niet wilt en denk dat dat eerder opgaat voor Sul :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:55

Damariis schreef:
vluchtgedrag ? ligt het zadel wel goed.. ? pijn is haar rug .. mond ?

tja kan van alles zijn .. mijn merrie springt erg hard wel in gelop.. weet ook niet precies wat dat is .. het blijft altijd moeilijk op dat gebied het kan van alles zijn

Even teruglezen, er staat duidelijk dat dit dier fysiek van top tot teen is gecheckt en het harnachement idem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:55

suleilitha schreef:
Ik rij ook met mijn benen zo goed als stil en zo hoort het eigenlijk ook, vandaar dat ik het geen goed idee vind om er een paar hotsende klotsende gevallen aan te knopen... verder leiden die dingen een eigen leven en op die manier is het risico me te groot dat het paard totaal geen weet krijgt van juiste beenhulpen...

Kwestie van desensibiliseren, zonder dat je in het zadel zit. Scheelt je bij een rillerig paard een paar stuiterpartijen. Die dingen mogen in dat stadium een eigen leven leiden. Verfijnen komt later wel.

*edit: tikvout verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-10-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:57

Pcies, Annelies... ik heb echt geen zin om me wekelijks in dat apepakkie te hijsen... kansen genoeg gehad maar echt zoooo geen zin in...
Cassidy, wie weet kan een ander er wat mee maar het is niet mijn werkwijze, ik rij liever vanaf het prilste begin zo correct mogelijk. Met zo weinig mogelijk "ruis" voor het paard.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:15

'oke dna zou ik het ook niet weten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:03

suleilitha schreef:
KiWiKo schreef:
hihi valt wel mee hoor, ik weet dat Neostannen heeeeeeel laat rijdbaar worden :) zijn draahaaaken tot een jaar of acht :)

en zo zijn er wel meer paarden die zich pas laten bewerken als ze wat ouder zijn :)

Hihi maar het is geen Neostan want ze heeft van die zwarte geitewolleberesokken aan :D
Ik kan er nu wel om lachen, vooral omdat er nog zo veel mensen verkondigen dat als je een betrouwbaar paard wilt je voor een Fries moet gaan _O-

ik heb met zadelmak maken en beleren meer "problemen" gehad met Friezen dan met welk ander ras dan ook :) :) zenuwachtige, sensibele rilkikkers zijn het :D :D

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:11

ALs het aan het voer zou liggen zou ze ook van die kuren hebben zodra je inspant of longeert.
Bij cystes op eierstokkenen rijden, heb je veel meer punten waarbij het pijnlijk wordt. Indien ze gaan groeien zul je dit gedrag ook gaan zien zodra ze ingespannen is, en later ook aan de longe.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:17

Ik heb ook een paard gehad, dat gezegd werd het zadel licht goed, zijn rug mankeert niets, maar hij begon wel te bokken en steigeren, omdat later bleek, bij een andere fisio dat hij wel degelijk last van zijn rug, hals, had, en ik kon zelf nog wel zien dat het zadel niet goed lag, waar onze zadelmaker het mee eens was. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:31

Is mijn ervaring ook met Friezen, Kiwiko.
Maar goed, verklaren jullie eens waarom een paard wat misschien rugklachten zou kunnen hebben tijdens het rijden, dan op de wei een ander paard dwars door de omheining heen slaat...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:15

Onder het zadel krijgt het paard toch druk op de rug, en los in de wei niet.
Daarnaast als je hem rijd ga je toch een bepaalde houding vragen van het dier, los in de wei niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:17

Lezen, ze sloeg dat andere paard door de omheining toen ze zelf gewoon los stond, zonder zadel, zonder hoofdstel... dus het een en ander had niks met elkaar te maken, ze ging niet op de vuist omdat er op dat moment iemand op haar rug zat, met zadel en al.

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:18

Ik zou de niet onder het tuig doortrainen. Je kan ze dan te sterk maken en dan krijg je weer veel problemen. Het is een kwestie van wie is de koppigste. Oke soms heb je een geval dat niet te breken valt maar dat zijn heleuitzonderingen.
Je kan altijd pben als je hulp nodig hebt en denk hee ik heb mischien wat aan haar hulp haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:19

Hoezo te sterk maken, Barrym? Ik heb nog nooit een paard meegemaakt wat door het mennen te sterk werd om er nog op te kunnen rijden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:24

suleilitha schreef:
Lezen, ze sloeg dat andere paard door de omheining toen ze zelf gewoon los stond, zonder zadel, zonder hoofdstel... dus het een en ander had niks met elkaar te maken, ze ging niet op de vuist omdat er op dat moment iemand op haar rug zat, met zadel en al.

Dat bedoel ik dus. ;)
Geen zadel en geen ruiter...... = geen pijn dus kan ze slaan
wel zadel en wel ruiter = wel pijn dus slaat ze niet.

Een mogelijk antwoord op je vraag waarom een paard met rugpijn een paard door de omheining heen slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:51

Hm, je gaat niet door voor de koelkast. Ook onder het zadel weet ze wel hoe ze de achterbenen moet gebruiken.
Bovendien, wat voor paard slaat nou zo van uit het niets een weidegenoot dwars door een omheining heen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:01

Een paard dat een keer ongelovelijk op zijn je weet wel moet krijgen!
Ik denk dat deze echt een keer het onderspit moet delven en dat je dan een paard voor het leven hebt en hij voor je door het vuur gaat.
Dit zijn van die karakterpaarden die je heel af en toe tegen komt. Hebben, net als deze, al meerdere eigenaren gehad, die het probleem versterken. Gert van t Hof is wel iemand die dit kan uitzitten, maar dan ben ik bang dat ook alleen Gert van t Hof er ooit op zal kunnen rijden. Schiet je dus niets mee op ben ik bang.
Maar je weet ze wel weer te vinden he sul!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:05

Ik denk wel dat er een heeeeeele grote kern van waarheid in jouw post zit, Aerdenhout... en nog even een klein voetnootje, ik heb dit paard niet gevonden haha, maar de eigenares vond mij via-via ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:07

EN...ben je er blij mee???? :D :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:07

Ik wel haha, maar ik denk dat veel mensen niet blij zouden zijn met zulke posts _O-

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:41

Citaat:
Patricia, nogmaals, dit paard is binnenstebuiten gekeerd, geröntgend, fysio is geweest, zadelmaker...
Het zóu lendenpijn kunnen zijn veroorzaakt door hengstigheid, alleen een merrie is normaliter niet dagelijks hengstig en verder is ze na de geboorte van het veulen nog niet zichtbaar hengstig geweest, alleen dit gaan we nog verder proberen uit te spitten.

Mijn opmerking was niet bedoeld om in twijfel te trekken of ze idd wel onderzocht zou zijn... ;)
Was van mijn kant uit even puur hardop denken, maar dat is nogal lastig overbrengen via de pc :D

Citaat:
Hm, je gaat niet door voor de koelkast. Ook onder het zadel weet ze wel hoe ze de achterbenen moet gebruiken.
Bovendien, wat voor paard slaat nou zo van uit het niets een weidegenoot dwars door een omheining heen

Antwoord: Een verschrikkelijk dominante tante die nooit iets van een sociaal leven heeft meegekregen. Of dat wel heeft gehad, maar er nooit wat van opgestoken heeft...
De kunst is om nog dominanter te zijn, de vraag is hoe (Met 600 kg tegenover je :D)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:27

sul misschien l***ige opmerking maar nou zou je wensen dat je judd nog had.....kon ze daar dominant tegen doen }:)