Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:38

Die hengst stond normaal ook gewoon bij de merrie's in heb ik begrepen en bovendien was de reactie van de merrie ook niet normaal (lichamelijk bedoel ik dan).

Hengsten komen vaker verkeerd terecht dus logisch dat daar meer enge verhalen van zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:55

En daar verschilt onze mening denk ik... Heb nl het idee dat hengsten vaker in professionele handen komen... :o Is gewoon een verschil in ervaring, hoe het echt zit zullen we niet weten tenzij we er cijfers bij gaan halen. Voorlopig laat ik de waarheid in het midden :) (waar ik mee wil zeggen dat het net zo goed kan zijn dat ik gewoon net de "juiste" hengsten tegen kom om mijn visie te bewerkstelligen... Self fulfilling prophecy noemen ze dat geloof ik.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 02:17

En daar is jouw visie dan ook op gebaseerd. (neem ik aan)

Wat ik bedoel is dat een merrie bij een onervaren persoon niet direkt een probleem hoeft te zijn maar een hengst 9 v/d 10 keer wel omdat mensen gewoon niet om weten te gaan met het gedrag en daar enerzijds te soft op reageren maar vaker wss te hard en tegelijk inconsequent en niet rechtvaardig waardoor zo'n hengst op den duur ontspoord en dan hoeft het helemaal geen verkeerde hengst te zijn. Zelfs dat schaap van mij kan compleet ontsporen bij de verkeerde mensen.

Maar als je er verder over wilt discussieren moeten we dat maar via pb of in een ander topic doen want dit gaat helemaal nergens meer over :+ (iig niet in relatie tot het topic)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 02:33

ja, daar is mijn visie idd op gebaseerd :j vandaar dat ik het in het midden laat, ik heb immers nog niet alle paarden gezien en kan dus geen feiten geven.. :)
Met je volgende alinea (over de hengst) ben ik het geheel eens overigens :j

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:37

Volgens mij gaat dit topic ondertussen over iets heeeel anders als waarvoor TS hem gestart heeft.. :?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:51

anneliesdj schreef:
Waarom gaat het niet over hengsten? Zijn ook paarden...
Ik noem specifiek hengsten omdat dat meestal degenen zijn die steigeren :+ en hebben er ook een handje van om nét iets verder te gaan.
Maar speciaal voor jou; als een merrieveulen tegen mama opsteigerd wordt ze er ook wel afgemept.

En volgens mij wordt er genoeg gehamerd op het consequent zijn en op het juiste moment ingrijpen, als je dat doet hoef je niet bezig te blijven. Ik deel iig nooit klappen uit, enkel als ik een nieuw paard heb. (je verbaast je erover hoe slecht sommige paarden opgevoed zijn, pff)

Nou een merrie mept echt niet altijd hoor als het veulen tegen haar op steigert, of hier moeten vreemde merries lopen, het veulen moet ook kunnen ontwikkelen en daar hoort het steiger spelletje ook bij
Er zijn idd heel veel onopgevoeden paarden , maar waarom moeten die met klappen heropvoed worden dan ??
Een goed opgevoeden hengst steigert ook niet, denk dat er meer ruinen en merries in verhouding steigeren dan hengste als je dat zou gaan onderzoeken, maar dat ligt toch vaak echt aan de ruiter en dan moet hij klappen krijgen, helaas als het al te laat is moet er wat aan gedaan,maar je kan dit gedrag ook voorkomen denk ik, zeker als meer mensen gaan inzien dat een paard geen speelgoed is.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:12

Ik heb eigenlijk nog niet ervaren dat hengsten het meer doen dan merrie's... mijn merrie is moeilijker dan mijn ruin (was tot in maart hengst) en als je de merrie in de handen van een onkundig persoon geeft, dan gaat het snel de verkeerde kant op gaan. Mijn ruin daarentegen, die kon ik als hengst al aan iedereen toevertrouwen.

Maar ik ben het wel een met midgie, zulke problemen kunnen en zijn ook dikwijls de oorzaak van slechte opvoeding. Opvoeding begint al op dag 1 dat ze geboren worden en hoe dikwijls zie je mensen niet met veulentjes die de veulens toestaan om te steigeren,want ja het zijn maar veulentjes, dat is "onschuldig".. Probleem is dat die veulens op dat moment al proberen een plaats in de rangorde willen bepalen en dat doen ze dan door te steigeren. Wanneer een veulen steigert moet je ingrijpen door een tik op de borst te geven, zo gaat het namelijk ook in de natuur en op die manier weten ze al van jongs af aan dat jij hoger in rang staat als hen en heb je later ook geen problemen. maar als je wacht tot het dier 4 a 5 jaar is en dan pas gaat ingrijpen door te gaan meppen met de zweep en dergelijke, ja dan is de vroegere opvoeding niet echt succesvol geweest...

juangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:16

denk dat voor ieder paard een andere methode nodig is en niet alle paarden hebben iets medisch ze doen het ook echt om de ruiter te etteren en soms als ze dan niet meer steigeren dan bokken ze ze proberen er alles aan te doen om de ruiter er af te werpen
laat je een ander er op rijden die het er wel uitkrijgt helpt soms ook maar als je er zelf weer op gaat zitten hebben ze dat ook wel door vergeet niet dat het enorme slimme beesten zijn
en dat ze gelijk voelen of er een onbevangen op zit of een die het spannend vind ik vind zelf altijd dat ze dat ook voelen
maar een steigerend paard heb ik gelukkig niet vaak meegemaakt
de een heeft een hardere aanpak nodig dan de andere doe wat helpt zou ik zeggen ook corrigerende tik mag

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:47

anneliesdj schreef:
lodo schreef:
En waarom zou een paard in protest komen of ineens gaan 'klieren' dan? Ze worden echt niet op een dag wakker en denken dan meteen "Vandaag ga ik eens even lekker de draak uithangen, gewoon om mijn baas te treiteren" :)

Nee dat sluipt erin door een eigenaar die niet consequent is of nooit streng optreed.
Juist bij een paard wat van de ene op de andere dag in een draak veranderd ga je eerst naar lichamelijke oorzaken zoeken want een draak wordt niet plots 'wakker' maar wordt gekweekt of geboren.

Dat gebeurt dus heel makkelijk als de ruiter niet door heeft wát hij zijn paard nou eigenlijk leert.

Een reden kan zijn: paard voelt pijn in de mond, komt wat omhoog. Op dat moment gooit de ruiter de teugels los, stopt met rijden en het paard ervaart dus: he, als ik steiger ben ik van de pijn in de mond verlost.
Dat hoeft maar een paar keer te gebeuren en dat paard weet het.

Nog erger is het als de ruiter meteen afstapt: dan ervaart het paard dat er een heel handige manier is om van die last op zijn rug af te komen.

Wanneer er vervolgens iemand op dat paard stapt die níet stopt met rijden, gaat het paard stappen verder: he, ik steiger maar het verwachte resultaat blijft uit! Dat paard gaat nu nóg harder proberen om de bekende weg te volgen.

En pas als de ruiter dat doorbreekt, hetzij door gewoon vol te houden en te blijven rijden, hetzij door actief te straffen, zal het paard weer andere leerstrategieen gaan toepassen.

Of je moet straffen hangt af van de reden van steigeren: als het paard nog in het stadium zit van: auw, mond doet pijn (of rug, of singelplaatsen enz) en de link nog niet heeft gelegd tussen steigeren en pijn is weg, dan is het dus genoeg om dat paard zijn mond te laten genezen.

Maar als ie de volgende stap gezet heeft, vraagt het om meer toewijding van de ruiter om het steigeren af te leren. En om een ruiter met heel veel balans en durf. ;)

Ik zie hier regelmatig hele lachfilms langskomen, paarden die gewoon even dreigen naar de eigenaar omdat ze niet verder willen op de weg langs mijn huis. Ze hoeven alleen maar even een achterhoef te lichten, even 10 cm omhoog te komen, of richting de sloot te kruien... en de baas keert het paard en gaat huiswaarts. Paarden die hun eigenaar heeeeeeeel goed hebben opgevoed. :D :D :D

Overigens is een jong angstig paard met geweld naar iets engs toerijden (want joh, jij bent de baas!) bij gevoelige en actieve paarden ook een beproefde methode om ze aan het steigeren te krijgen.
En vervolgens kun je ze dan weer afstraffen voor dat steigeren zonder dat de oorzaak wordt weggenomen, en dan krijg je dus de paarden die heel wat moeilijker te corrigeren zijn dan in het beeld dat ik hierboven schetste....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:15

midgie schreef:
anneliesdj schreef:
Waarom gaat het niet over hengsten? Zijn ook paarden...
Ik noem specifiek hengsten omdat dat meestal degenen zijn die steigeren :+ en hebben er ook een handje van om nét iets verder te gaan.
Maar speciaal voor jou; als een merrieveulen tegen mama opsteigerd wordt ze er ook wel afgemept.

En volgens mij wordt er genoeg gehamerd op het consequent zijn en op het juiste moment ingrijpen, als je dat doet hoef je niet bezig te blijven. Ik deel iig nooit klappen uit, enkel als ik een nieuw paard heb. (je verbaast je erover hoe slecht sommige paarden opgevoed zijn, pff)

Nou een merrie mept echt niet altijd hoor als het veulen tegen haar op steigert, of hier moeten vreemde merries lopen, het veulen moet ook kunnen ontwikkelen en daar hoort het steiger spelletje ook bij
Er zijn idd heel veel onopgevoeden paarden , maar waarom moeten die met klappen heropvoed worden dan ??

Niet perse met klappen maar wel met duidelijkheid.
Het heeft geen zin om met een steigerend paard bv een join up te gaan doen (om maar een dwarsstraat te noemen). En zo zijn er nog 100 manieren om er omheen te draaien en dat is vaak wat mensen doen.
Om ongewenst gedrag aan te pakken moet je daadwerkelijk met dat gedrag bezig gaan en duidelijk grenzen stellen, dat hoeft niet altijd met klappen te gebeuren maar in een geval als dit is het wel belangrijk aan te geven waar je grenzen liggen.

Ben het met de post van Randalinpony helemaal eens maar bij het paard van TS komt er geen angst aan te pas anders zou hij na die paar seconden niet alsnog gewoon doorlopen.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:37

misschien heeft het dier wel last van zijn rug? of past het zadel niet (meer) goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:44

Ik ga er eigelijk vanuit dat dat gecheckt is ligt zo voor de hand bij dit soort problemen dat het eigelijk niet genoemd zou hoeven worden.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:50

wooww, wat een reacties weer vandaag!!
Ik kijk morgen, want ik ga nu eest lekker slapen :)