Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:13

KiWiKo schreef:
en als je nou eens voordat hij in tempo terugvalt zelf al tempo terug neemt?, of vraagt of hij NOG langzamer wil....... dan is het tempo toch van jou??????

Dat vind ik eigenlijk wel een heel erg goed idee. Beetje het omgekeerde idee van paarden die alleen maar hard willen en die doorjagen zodra ze moe zijn. Dan is het natuurlijk geen leuk spelletje meer.

Inderdaad de controle terug pakken ook al doet hij iets wat jij eigenlijk niet wilde. Hij gaat langzamer, jij laat hem nog langzamer gaan. Hij gaat links, jij sleurt hem niet naar rechts maar stuurt net iets korter door naar links. Wat je daarmee ook voorkomt is dat je continu negatief op hem moet reageren.

Tegen druk voor iets wat hij niet wil heeft hij zich al goed gewapend. Maar hoe gaat hij om met hulpen die hem wel uitkomen? (hierin vind ik 'niet willen' en 'wel uitkomen' een relatief begrip want in hoeverre is een paard tot dit niveau van denken in staat)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:27

Misschien is het een idee om iets heel nieuws met dit paard te proberen.
Hebben jullie je wel eens verdiept in de freestyle methode van Emiel Voest?
Lichaam communicatie en lange lijnen werk,mijn paard is hier enorm door opgeknapt,al doe ik dit met haar om heel andere redenen.
Misschien prikkelt deze manier van communiceren hem wel.
Probeer je in het paard te verplaatsen en wees creatief,het lijkt me knappe uitdaging.
Het klinkt wel alsof jullie hierbij hulp kunnen gebruiken,schroom niet om iemand in te schakelen.
Op de site van Emiel staan ook instructrices die in jouw regio werkzaam zijn.(http://www.emielvoest.nl/)
Kwaad kan het nooit toch?
Het leek mij allemaal heel zweverig,maar mijn paard is er lichamelijk enorm van opgeknapt.
Komt ook bij dat de hele manier van communiceren me aanstaat,zo ongedwongen en paardvriendelijk
Ik wens jullie heel veel succes!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:43

sorry maar dit heeft echt niet altijd te maken dat er met een paard teveel is gevraagd of te vroeg begonnen of wat dan ook.
Het paard waar ik op rij heeft juist dezelfde symtonen en is pas op 4 zadelmak gemaakt 1x week gereden en daarna 2 maanden op de wei en is altijd in de watten gelegd sinds veulen nu nog

toen ik in februari ermee begon was het probleem juist hetzelfde, aan de longe niks aan de hand voorruit trekken.
in de bak 3 passen galop en in draf steeds terugkomen
slaan of teveel benen is stilstaan en weigeren nog 1 stap te zetten en omhoog gaan als dat moet.

Ik wil ma zeggen dit paard heeft alles wat een paard maar kan wensen en toch kampt het met dezelfde problemen...

Wij hebben het verbeterd met elke dag de bos in te gaan 5-6 weken na elkaar met een ander paard, en daar ergens op een veld 10 min rijden dressuur en weer verder en zo opgebouwd
maar aan de longe of gebruik je zweep is het resultaat zoals toen weigeren.

Volgens mij zit dit gewoon in een paard, dit paard gaat ook nooit lopen als je de bos ingaat draait zich om en kijkt erna.
en hij is 100% gekeurd en alles is er al bij geweest, rug tanden vitamines nu sportvoer.
8u per dag wei met zijn maatje....

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:52

Vero83, ik denk wel degelijk dat het bij het paard waar de TS het over heeft gaat over een paard die verkeerd behandeld is. Een paard wat niets meer reageert op een slag van de zweep, is echt gigantisch kapot (van binnen), dat is niet natuurlijk.
Romy18 schreef:
Hem afslaan heeft dan ook geen nut blokkeerd gewoon gaat stilstaan en beweegd niet meer hoe hard je hem ook slaat, is een paard dat je makkelijk dood zou kunnen slaan omdat ie geweld gewoon over zich heen laat komen zonder reactie.

Dit zie je ook bij kinderen die erg mishandeld zijn, die reageren niks meer op bijvoorbeeld slaan (pijn). Echt heel erg..! En ik denk net als de(/een aantal) anderen hier in het topic dat dit toch echt door de mens komt.

Ik vind het super sneu voor dit paard, jammer dat het zo heeft moeten lopen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:53

Ik heb je samenvatting met interesse gelezen.

En ik denk nu toch echt dat negatieve bekrachtiging, in welke vorm dan ook, bij dit paard geen effect zal hebben. Dit paard is in zijn algemeen negatief naar mensen, daar zal hij ook heus een reden voor hebben.
De 'truc' van Kiwiko lijkt me too little too late.

In dit topic is geloof ik de Balingehof al eens genoemd, Monya en John Erb.
Ken hen niet persoonlijk, maar hun aanpak is heel bijzonder en ik weet dat zij dit soort paarden aandurven, en ook aankunnen.

Zij werken met positieve bekrachtiging, lijkt me toch wel de laatste hoop voor dit paard, want ik denk dat iedere vorm van negatieve bekrachtiging alle verdedigingsmechanismen op volle toeren zet.

Je zou eens contact met hen kunnen opnemen. Ik denk dat als dit soort mensen er niets meer in zien, of menen dat hij ergens een kronkel heeft, dat het duidelijk is dat het paard gelukkiger af is op de eeuwige grazige velden.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:03

_Pansy_ schreef:
Vero83, ik denk wel degelijk dat het bij het paard waar de TS het over heeft gaat over een paard die verkeerd behandeld is. Een paard wat niets meer reageert op een slag van de zweep, is echt gigantisch kapot (van binnen), dat is niet natuurlijk.
Romy18 schreef:
Hem afslaan heeft dan ook geen nut blokkeerd gewoon gaat stilstaan en beweegd niet meer hoe hard je hem ook slaat, is een paard dat je makkelijk dood zou kunnen slaan omdat ie geweld gewoon over zich heen laat komen zonder reactie.

Dit zie je ook bij kinderen die erg mishandeld zijn, die reageren niks meer op bijvoorbeeld slaan (pijn). Echt heel erg..! En ik denk net als de(/een aantal) anderen hier in het topic dat dit toch echt door de mens komt.

Ik vind het super sneu voor dit paard, jammer dat het zo heeft moeten lopen..

Ja maar hoe komt dat het paard waar ik op rij dit ook heeft? hij is totaal niet onder de indruk van roepen, benen, sporen of slaan...
Je mag hem letterlijk afslaan als je erop zit (we hebben dit 1x moeten proberen om hem in galop te krijgen) teugels in in hand in draf en een goeie tik. maar hij reageerd erop door op de handrem te gaan staan en dan mag je doen wat je wilt dit paard blijft staan en reageerd niet. ik heb zelfs dingen aan de zweep gehangen papier enzo maar hij blijft staan
en mijn paard is niet doodgeslagen...

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:09

Ik heb meerdere keren dit soort paarden gezien, en er bleek bijna altijd achteraf toch een medische (pijnlijke) oorzaak te zijn voor het extreme gedrag.
Een paard kan helemaal op de foto gezet zijn, maar hoe zit het met banden en pezen, bv. de aanhechtingen van de band over de rug.... Er zijn zoveel mogelijkheden waarom een paard onder de man niets meer wil of kan.
Is het paard voorgereden in de clinic, zodat de vee artsen een goed beeld kunnen krijgen van hoe en wat, zijn er rugfoto's gemaakt?
Mij klinkt het als rug problemen en heb wel een vermoeden wat het kan zijn, maar ben geen vee arts dus doe hier verder geen uitspraken over.
Misschien is het paard inderdaad niet meer geschikt om op te rijden, dan zal dat ook geaccepteerd moeten worden, maar nogmaals ik zou de rug toch nog eens heel goed laten onderzoeken d.m..v. foto's en scans/echo's.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:18

KiWiKo schreef:
en als je nou eens voordat hij in tempo terugvalt zelf al tempo terug neemt?, of vraagt of hij NOG langzamer wil....... dan is het tempo toch van jou??????

lijkt me een heel goed idee ..inprincipe zelfde wat ik uiteindelijk gedaan heb ;)

draait paard ineens om geef de omdraai hulpen en 1 stap meer
als je voelt dat die gaat halt houden , direct iets steviger de hulpen geven
eiegnlijk alles bevestigen wat die doet + stap meer

onze pown is dan misschien andere categorie
maar ook deze 3.jr weide en eerst op nh manier
(vorige eigenaar) zadel mak gemaakt
gangen en rechts links etc zat er nog niet op
is zeker weten niet muwr gemept oid

is helemaal binnenste buiten gekeerd mankeerd helemaal niks aan

(en gaat het nu ook steeds beter doen ;) en als die er zin in heeft gaat het helemaal top
en kan die zelfs sprintje trekken 8-) ..dat is als die zin heeft want in de galop zijn we dus nog steeds
niet zover dat wij de versnelling gevonden hebben ..zijn al blij dat we buiten een eind kunnen galopperen en gaan draven als IK dat wil .. )

toch denk ik dat alles net ff te snel gegaan is voor m
(bij mij zelfs ;) ) maar voor die tijd al enigste reactie op zweep
of sterker inwerkend been
of exploderen en daarna verstijfen (ander woord heb ik er niet voor)
of direct complete afsluiting

vanaf 1e dag hadden de vorige eigenaren het "probleem"dat paardje best wilde draven
als in tuf tuf als het het dier uit kwam , galop lukte helemaal niet ..
dwingen/vragen om naar voren te lopen in een stevigere stap resulteerde in een of exploderend of achteruitgaand of kompleet verstijfend paard als dan niet in die volgorde

99% van de paarden daarbij is vooruit de oplossing , als niks werkt jaag je ze desnoods naar voren
laat je ze rennen en ook daarbij bevestig je de hulp en als ze willen gaan stoppen nog paar passen extra

1 % laat zich niet naar voren jagen .. en dat heeft niks met lui te maken
als je ziet hoeveel energie ze verspillen om niet naar voren te hoeven

ts denk dat dit een goede is , bevestig alles wat die doet gaat die naar rechts
geef alle hulpen naar rechts en iets meer dus stap extra en iets scherper

succes !

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:09

mmm, aangezien ik al een paar keer voorbij ben gekomen wil ik best wat neer krabbelen.

Wij hebben al eerder met "dit soort paarden" gekampt.

Geen lust tot werken, prikkelarm, bij druk leren ze kracht tegen je gebruiken (steigeren, exploderen, verkrampen).

Er waren bij deze paarden een aantal aanwijsbare overeenkomsten:
1. Matige intelligentie/juist enorm intelligent
2. Binnenvetters
3. Niet werkelijk sociaal vaardig
4. Energieloos
5. Slecht concentratievermogen

Toelichting:
1. Afwachtend, initiatiefloos, aanleren neemt wat meer tijd dan gemiddeld/in een zucht is iets aangeleerd en dan is het dus saai.
2. Paarden lijken rustig, maar kunnen op druk ineens exploderen, weinig interesse in hun omgeving, niet echt prikkelbaar te krijgen
3. Niet erg gehecht aan andere paarden, niet expressief tegen eigenaren, of extreem expressief tegen eigenaren
4. FF de wei rond en weer terug naar de basisbehoeften (eten, rust)
5. Snel aandacht verliezen

Dit zijn gemiddelden he, elk paard heeft weer een variatie op een thema. Maar over het algemeen gesteld: ogenschijnlijk brave paarden, weinig of hoog expressief, niet werkelijk gek op eten of andere paarden oid, moeilijk "blij" te maken, snel niet meer geinteresseerd.

En nog korter: ze lijken niet altijd helemaal in het "hier en nu".

De oorzaken kunnen zijn:
1. Teveel druk/weinig uitleg
2. Te weinig druk/weinig uitleg
3. Aangeboren
4. Medisch

Van 1 paard heb ik gezegd dat het paard niet gelukkig is met de wensen van de eigenaar, maar die wilde wel graag het bos in. Twee anderen hadden Lyme, vier andere paarden waren met teveel druk zadelmak gemaakt, een aantal waren overvraagd in het wedstrijdcircuit en "doorgebrand", 2 waren koningspaarden die een ruiter zinloos achtten, en veel gevallen waarbij men TE weinig prikkels toediende om het maar zo soft mogelijk te doen waardoor paarden afgestompt raakten. 80% weer van deze paarden "mankeerden" dus ook nog wat in min of meerdere mate, van scheefheid tot grotere blessures.

Kortom DE oplossing is er niet, mits je zelf een goede karakter-/gedragsschets maakt en creatief kunt zijn.

Meedenken wil ik altijd wel.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:28

Juin schreef:
Ik heb meerdere keren dit soort paarden gezien, en er bleek bijna altijd achteraf toch een medische (pijnlijke) oorzaak te zijn voor het extreme gedrag.
Een paard kan helemaal op de foto gezet zijn, maar hoe zit het met banden en pezen, bv. de aanhechtingen van de band over de rug.... Er zijn zoveel mogelijkheden waarom een paard onder de man niets meer wil of kan.
Is het paard voorgereden in de clinic, zodat de vee artsen een goed beeld kunnen krijgen van hoe en wat, zijn er rugfoto's gemaakt?
Mij klinkt het als rug problemen en heb wel een vermoeden wat het kan zijn, maar ben geen vee arts dus doe hier verder geen uitspraken over.
Misschien is het paard inderdaad niet meer geschikt om op te rijden, dan zal dat ook geaccepteerd moeten worden, maar nogmaals ik zou de rug toch nog eens heel goed laten onderzoeken d.m..v. foto's en scans/echo's.

ja we hebben een osteopaat laten komen en die heeft zijn rug behandeld, en hij zat inderdat aan zijn heupen vast.
Maar het rijden of lopen is niet veranderd hoor

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:53

ik heb een jaar geleden (toen ik nog een ander paard had.. beetje zelfde verhaal qua 'sloom' heid) les gehad van iemand en die was het ook zat dat ze ons maar les moest geven zegmaar terwijl me paard zo lui/ sloom deed. toen was ze er op gegaan en stilgezet en dan een tik. vooral wel goed bij je houden, teugels kort en tik. die van mij ging dan wel eens bokken ofzo, maar als je geod je handen en benen er bij bleef houden liep ze toch wel door.. ik weet neit of je hier iets aan hebt.. maarja.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:30

delfa schreef:
ik heb een jaar geleden (toen ik nog een ander paard had.. beetje zelfde verhaal qua 'sloom' heid) les gehad van iemand en die was het ook zat dat ze ons maar les moest geven zegmaar terwijl me paard zo lui/ sloom deed. toen was ze er op gegaan en stilgezet en dan een tik. vooral wel goed bij je houden, teugels kort en tik. die van mij ging dan wel eens bokken ofzo, maar als je geod je handen en benen er bij bleef houden liep ze toch wel door.. ik weet neit of je hier iets aan hebt.. maarja.

Mijn paard lijkt op omschrijving van TS en Monya. Traag, snel verveeld etc. Als ik dit zou doen, dan durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat ik niet heel van hem af kom en dat hij echt compleet flipt.

Nick1963

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:56

Niet erop gaan zitten , eerst even een ostheopathe langs laten komen , verder zou ik hem met de lekkerste merrie van stal , als handpaard het bos in nemen.- naast de fiets mee,Wel een basis beweging geven en kijken waar de toegankleijkheid zit.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:55

Misschien eens een reading/handoplegging laten doen. Geloofde hierzelf nooit echt in maar na een paar zeer positieve ervaringen op mijn werk(handoplegging) sta ik er wel wat meer voor open. En baat het niet dan schaad het niet.

Dat van juist nog meer terug rijden als hij in tempo terug komt is volgens mij ook een heel goed idee.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:05

ceesje schreef:
Niet erop gaan zitten , eerst even een ostheopathe langs laten komen , verder zou ik hem met de lekkerste merrie van stal , als handpaard het bos in nemen.- naast de fiets mee,Wel een basis beweging geven en kijken waar de toegankleijkheid zit.

Volgens mij is er al een ostheopaat bij geweest?!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:14

MIsschien een heel dom idee; weet niet zo goed of het al is geweest, en er zit redelijk wat tijd in, maar:
Als je nou eens overnieuw begint? Het klinkt heel stom, maar het heeft bij 2 andere probleempaarden (waarvan 1 onder het zadel eigenlijk precies hetzelfde was :o) heel goed geholpen
Volgens mij hebben ze toen eerst 1 of 2 maanden op de wei gezet, en daarna langzaam weer vertrouwen opbouwen met poetsen, stukje wandelen, om na een tijdje het longeren opnieuw op te pakken, rustig, en zo steeds een stapje verder, om op gegeven moment 'opnieuw te beleren'. Het probleem is wel dat er een paar maanden tijd overheen gaat, en dat heeft natuurlijk niet iedereen er voor over wat heel goed te begrijpen is, en 100% kans van slagen heeft het ook niet. Bij die 2 gevallen heeft het toen wel geholpen, paarden waren daarna zo braaf & vrolijk met rijden als ik weet niet wat. :)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:30

De rug is natuurlijk al helemaal bekeken (staat niet voor niets op een kliniek), rx, scan. Behandeld in het SI gewricht, facet gewrichten en in de spieren. Daarnaast ondersteund door fysio. Rug is in orde op wat artrose op de spinaaluitsteeksels na, daarnaast ook wat week maar niets dramatisch.
Longeren doen we hier vaak aan een kaptoom 3 keer per week ongeveer gedurende 20min. Is geen verschil in met bit.

Karakter:
Super slim 1 keer uitleggen en hij snapt t
Binnenvetter
Sociaal maar dominant
Energie zat kan echt 20min door de wei crossen als er nieuw of jong spul naast in de wei staat.
Concentratie vermogen heeft ie ook genoeg

Citaat:
Maar over het algemeen gesteld: ogenschijnlijk brave paarden, weinig of hoog expressief, niet werkelijk gek op eten of andere paarden oid, moeilijk "blij" te maken, snel niet meer geinteresseerd.

En nog korter: ze lijken niet altijd helemaal in het "hier en nu".

Ogenschijnlijk dood braaf paard, redelijk expressief, wel gek op eten tenminste op stal en op de wasplaats, andere paarden vind ie ook wel mooi maar is heel dominant, moeilijk blij te maken, snel niet meer geintresseerd.

Inderdaad niet altijd aanwezig in het hier en nu.

Tip van langzamer gaan als hij wil, wil ik ook wel eens proberen maar denk dat we dan veel stil staan als ik niet meer voorwaarts mag vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:32

Misschien dan toch maar gaan springen? Of eens laten vrij springen, waardoor hij misschien weer een drive krijgt?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:33

Ik krijg wel heel veel reactie's per pb (schrikbarend veel eigenlijk) dat mensen m wel willen proberen maar wil iedereen toch wel even waarschuwen. Hij is echt niet makkelijk en met tijden levensgevaarlijk!

Springen doet ie niet, gister een poging tot vrijspringen gedaan en dat was zoals eerder gezegd geen succes.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:56

Heb je al eens aan Annemarie van Toorn gedacht (Monty Roberts) die doen wonderen met probleem paarden en ook echt gevaarlijke paarden.
Misschien een idee.
Anders zou ik ook echt niet weten, jullie hebben alles al gedaan wat ik maar kan bedenken, zo niet meer.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:57

ik heb nog even een opmerking,nav een paard wat wij zelf nu hebben en die we ook als gevaarlijk bestempelden.
(hij was ook echt gevaarlijk,zowel onder het zadel ALS in de omgang)
dit paard hebben we nu een half jaar,en nu pas word hij braaf en goed handelbaar.
wat ik hiermee wil zeggen is dat in de 3 maanden die het paard nu bij jullie staat er misschien heel veel is gedaan en geprobeert,maar er is geen tijd geweest om echt goed uit te zoeken wat wel of niet helpt.

Zoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:02

Ik heb met mijn paard heel veel baat gehad bij een osteopaat. Deze kijkt ook naar de interne processen van het paard wat zich kan uitten op het lichaam of in het karakter tijdens het rijden. Ze gaan diep op het paard in, rug, bekken, knieeen, banden etc. zelfs vanuit het centraal zenuwstelsel kunnen ze behandelen. Zo kan er bijvoorbeeld in de hypofyse een probleem zitten wat zich op deze manier naar buiten kan brengen. Wij hebben dit met een merrie meegemaakt, alleen in de omgekeerde vorm, deze was niet te stoppen en ging enkel in de achteruit en omhoog. Een bezoekje van de Osteopaat heeft ons een heel stuk wijzer gemaakt, misschien het proberen waard??

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:08

Sommige paarden geven zich ook niet zo makkelijk.
Wijlen mijn eerste paard , heb ik 11 jaar voor gezorgd , en was ook zeer moeilijk bereikbaar in het rijden,k vond haar nooit gevaarlijk , doch heb haar altijd bij mij gehouden omdat zij dat wel zou kunnen worden als mensen veel druk uit zouden oefenen.
Een goede osteopathe welke ook met dieren kan communiceren , gaf voor mij een heldere uitleg , wat zeer herkenbaar was en waaruit bleek dat zij nooit tot rijpaard zich zou laten vormen, bij haar was zo sprake van een mentale blokkade.........
Doch als paard op stal zeer expressief , en in de kudde een goede leidende merrie, in contact naar mensen was zij juist ook weer heel bijzonder.
k Hoop dat je iedergeval de juiste richting met je paard vindt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:24

Romy18 schreef:
Karakter:
Super slim 1 keer uitleggen en hij snapt t
Binnenvetter
Sociaal maar dominant
Energie zat kan echt 20min door de wei crossen als er nieuw of jong spul naast in de wei staat.
Concentratie vermogen heeft ie ook genoeg

Ogenschijnlijk dood braaf paard, redelijk expressief, wel gek op eten tenminste op stal en op de wasplaats, andere paarden vind ie ook wel mooi maar is heel dominant, moeilijk blij te maken, snel niet meer geintresseerd.

Inderdaad niet altijd aanwezig in het hier en nu.

Weet je hoe hij was toen hij nog hengst was?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:31

Romy18 schreef:
als 2.5 jarige ggk hengst verkocht voor 115.000 euro op 5 jarige leeftijd gecastreerd wegens dit gedrag dat hij dus vanaf het zadelmak maken heeft vertoont. Loopt en denkt dus al ruim 5 jaar op deze manier.
....

@ Monya Hij was dus als hengst ook al zo.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 08-05-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt