Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:45

Join-Ups kan je echt niet zomaar gaan doen!! Daar moet je mee oppassen!
Ik heb niet alles gelezen :o Sommige paarden hebben gewoon vakantie nodig, misschien een weekje vakantie?
Anders onder begeleiding eens aan de gang gaan met grondwerk/langelijnen/loswerken? Daarmee kan je ook genoeg dingen aan hem vragen, maar leer je hem eerst dat hij er niet vandoor kan/mag gaan...

Veel succes ermee!

Michelle_TA

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:56

Ik heb de cursussen gevolgd bij een NH africhtingsstal die inmiddels niet meer bestaat. Ik ben daar 2 jaar achter elkaar geweest, eerste jaar een week en het 2e jaar twee weken, met een tinker die ik 6 jaar lang gehad heb. We leerden daar join-ups, halsterwerk, trailerladen, hindernisbaan (met zeil op de grond etc.) en ook gewoon rijden. Wat me daar verteld is, is dat een join-up een goede manier is om het vertrouwen en de band met je paard te verbeteren. Als ik daarmee mensen voor het hoofd stoot; sorry maar dat was mij geleerd. Met mijn tinker heb ik het nog vaak gedaan, en daar alleen plezier van gehad. Ik heb er nooit hinder van ondervonden, ook niet met betrekking tot mijn paarden. En wat mijn ruin betreft; dit was denk ik de 2e keer dat ik een join-up met hem heb gedaan in de ruim 15 maanden dat ik hem heb.. De eerste keer was ie nog niet zadelmak geloof ik. Dus daar zal het probleem niet liggen, maar dat is mijn mening..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:59

Ik verwijt het jou ook niet, maar ik denk dat als je het echt wilt gebruiken om je paard te laten luisteren kan je beter met hem gaan loswerken. Het komt vanuit het zelfde idee als Join-Up maar minder heftig voor het paard ;)
Ik maak binnenkort wel even een filmpje als ik weer aan het werk ga met m'n peerd...
Je hebt dan controle over tempo en richting, die bepaal je door de plek waar je staat, je houding en je beweging, als je het goed doet en oefent kan je je paard laten versnellen/vertragen door met je schouder te draaien... Heerlijke manier van werken!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:03

Klinkt als een fijne manier. Ik gebruik de join-up ook niet om hem beter te laten luisteren, maar puur om de band te versterken. Ik doe het ook niet zo heftig als de officiële join-up, ik heb niks in mijn handen en laat hem puur op stem en handgebaren ronddraven en galoperen op beide kanten, en als hij de signalen afgeeft laat ik hem teruggaan naar stap en komt ie naar me toe. Maar goed, ik heb al spijt dat ik er over begonnen ben, sommige mensen kunnen helemaal niks hebben blijkbaar (niet tegen jullie bedoeld Love_Sanne en KiWiKo).

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:07

Ach ja, zo heb je er meer op bokt ;)
Zoals ik dit hoor lijkt het erg op het loswerken!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:08

Dan noem ik het voortaan ook gewoon zo, dan stoot ik ook niemand meer voor het hoofd;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:09

:P

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:10

Dat rennen aan de longeerlijn waar jij het over hebt dat herken ik toch echt wel. Voordat wij zouden beginnen om er iemand op te zetten heb ik mijn paard uiteraard geleerd hoe (wij wensen dat) zij aan de longeerlijn loopt. Op de dag dat de dames kwamen om erop te gaan was mevrouw alle regels vergeten en heeft ruim 20 minuten alleen maar vol gas, plat door de bocht door de bak gerend. Erg lollig, vooral als je hebt aangegeven dat ze wel heet is maar braaf :D Mijn dame heeft binnen no-time dus ook een bereconditie weten op te bouwen. Tijdens dat rennen, zowel onder de man als aan de lijn, lijkt ze een beetje (zoals wij het noemen) autistisch te worden. Ik heb het idee dat Stiekjuh een uitermate intelligent paard is en zeer veel talent heeft, wanneer ik met haar bezig ben moet ik ook zo scherp zijn want wanneer ik een steekje laat vallen zal zij daar direct op in springen met een bijzondere actie. Ik heb nog een beetje moeite haar te "lezen" vooral ook omdat ze zo vliegensvlug is. Tja, de eerste Trento's gaan nu zo'n beetje beleerd en doorgereden worden dus ik ben echt benieuwd of dit algemene Trento-trekken zijn, ik gaf haar opa Jazz altijd een beetje de schuld ;)

In de opmerking van Kiwiko m.b.t. de join-ups kan ik me wel vinden. Doe het goed, of doe het niet!!! Deze paarden zijn zo snel en slim dat het eerder tegen je kan werken dan dat je er baat bij hebt. Ik ben niet zo van de NH methodes dat komt wellicht ook omdat ik mij er niet volledig in verdiept heb, maar volgens mij kom je met gezond verstand veel verder. Daar komt bij dat ik ook veel paarden heb meegemaakt die door halfbakken NH-methodes alleen maar lastiger werden.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:12

KiWiKo schreef:
gooi er eens onder toezicht een slof omheen, dan heb je net even wat meer te vertellen als hij zn koppie in de lucht gooit

(gaat alvast bukken voor de rest van de opmerkingen :D )

Een slof zou hier voor inderdaad wel een goed middel zijn. Maar ook wel gevaarlijk, want stel TS valt er af, dan kan hij wel met z'n benen in de slof komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:15

de meeste corrigeerpaarden die ik aangeboden kreeg waren van mensen die ergens een keer wat dvd's hadden gekeken en wat boeken hadden gelezen........

en dat ware de grootste rotzakken, 1001 keer rounups mee uitgevoerd........

en daarom zeg ik, laat dat stukje achterwegen....... het is niet nodig bij dit paard...... het dier is beleefd genoeg naar jou toe, hij gedraagd zich netjes aan de hand..

onder het zadel is het lastig, maar daarvoor moet je alleen zelf handiger worden :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:16

Lienn_ schreef:
KiWiKo schreef:
gooi er eens onder toezicht een slof omheen, dan heb je net even wat meer te vertellen als hij zn koppie in de lucht gooit

(gaat alvast bukken voor de rest van de opmerkingen :D )

Een slof zou hier voor inderdaad wel een goed middel zijn. Maar ook wel gevaarlijk, want stel TS valt er af, dan kan hij wel met z'n benen in de slof komen.

en hij kan ook vanacht vastliggen in een hek of op stal............

risico's zitten overal in :)

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:19

Dat kan zeker KiWiKo, maar we zijn hier met een zaak bezig waar van het paard 9 van de 10 keer er van door gaat en dan vind ik het wel een beetje gevaarlijk om dan een slof te gaan gebruiken. De kans op ongelukken is dan vele malen groter.
Laatst bijgewerkt door AdelineL op 07-05-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:20

Skingraphx;
die van mij doet het dus aan de longeerlijn hetzelfde als met los rijden. Overigens, als ie aan de longeerlijn loopt zonder mij erop is er niks aan de hand. Maar net als met rijden dat hij ineens weg is, doet ie dat als ik er aan de longeerlijn op zit ook. Het idee erachter was dat als ie zou gaan, een vriendin van mij die hem aan de lijn had, hem naar zich toe zou halen zodat ie niet meer kon rennen. Dan reageert ie hetzelfde als met sturen als ie gaat; heel z'n gewicht naar de andere kant en uitbreken. Hij is ook niet te houden aan de lijn. Het was overigens geen angst, want hij reageerde niet op de longeerlijn die achter ons aansleepte. Dat, zoals jullie het noemen, autistische herken ik ook, dat heeft hij ook. Dat noemde ik eerder 'niet voor rede vatbaar', alleen met die term was iemand het ook nadrukkelijk niet eens omdat paarden niet redeneren. Maar hij reageert gewoon nergens meer op en gaat gewoon, nauwelijks oplettend of we niet in de omheining terecht komen of niet. Daarom ben ik heel blij dat ik in de hoeken nog enigszins mee kan sturen en hem bij de omheining een beetje weg kan houden.. En over NH durf ik inmiddels mijn mond niet meer open te trekken. Ik heb er nooit problemen mee gehad of gekregen, maar blijkbaar zijn er mensen die er wel een probleem mee hebben dus houd ik m'n mond maar :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:21

Hele discussies, ik denk niet dat wij het hier kunnen zien hoe het er allemaal uitziet, misschien heeft het paard last van zijn rug? En rent ie weg voor de pijn? Weten wij het?
Een tip: Haal er een instructeur bij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:23

Lienn_ schreef:
Dat kan zeker KiWiKo, maar we zijn hier met een zaak bezig waar van het paard 9 van de 10 keer er van door gaat en dan vind ik het wel een beetje gevaarlijk om dan een slof te gaan gebruiken. De kans op ongelukken is dan vele malen groter.

is niet waar :) zolang je blijft zitten is er niks aan de hand.............. en stel dat je tegen de grond aan gaat........... dan is de pk nog altijd groter dan het zwakste punt van de slof........ en dan knapt ie :)

peerd heeft wel even pijn in zijn bekkie, dat is wel zo :)

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:25

KiWiKo schreef:
Lienn_ schreef:

is niet waar :) zolang je blijft zitten is er niks aan de hand.............. en stel dat je tegen de grond aan gaat........... dan is de pk nog altijd groter dan het zwakste punt van de slof........ en dan knapt ie :)

peerd heeft wel even pijn in zijn bekkie, dat is wel zo :)

Nou weten wij natuurlijk ook niet hoe de TS rijd, maar als er een grote kans op vallen is zou ik het zeker niet doen. Maar als je zeker weet dat je er niet afvalt dan zou ik het wel proberen.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:25

Lienn_,
hij gaat er pas vandoor op het moment dat ie zijn hoofd omhoog gooit. Zonder slof kan ik dat niet voorkomen, met slof wel. En bovendien galopeert hij alleen, en tegenwoordig zelfs in draf, en dat heb ik tot nu toe altijd uit kunnen zitten, zelfs toen ie met een zigzagbocht de bak uitvloog. Ik kan er natuurlijk altijd een keer afgaan, maar met een slof sta ik er sterker voor dan zonder..

Love_Sanne,
er komt eerst een osteopaat bij om te kijken of het medisch is. Als dat niet blijkt, of hij doet het nog steeds na de behandeling, dan wordt het tijd voor professionele hulp. Ik heb tot nu toe hulp gehad van een goede vriendin die paardenopleiding heeft gevolgd en haar orun heeft, een paard in het Z2 heeft lopen en al meerdere jonge paarden zadelmak heeft gemaakt (en ja ik weet het, dat is geen garantie voor goede hulp) en ik heb veel aan haar gehad, ook met mijn andere paard. Maar ook zij weet niet hoe ik dit kan oplossen, dus het wordt dan toch een trainingsstal denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:31

ter ondersteuning van mijn post........

ik rij alles vreemd en jong met slof, bp, hlm en sporen, ernaast gaan doe ik niet snel......... maar ik beland ook wel eens tegen een muur :D :D

ik heb overigens nog geen telefoontje ontvangen van het eerder aangeboden paard :)

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:33

Nou Michelle, dan zou ik dus gewoon lekker met slof gaan rijden. :j
Ik rij trouwens ook al mijn paarden met slof, mochten ze is aan de kletter gaan heb ik wel mijn slofje bij de hand. :D

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:36

Hmm jammer KiWiKo, ik had gehoopt op wat meer actie na die heftige discussie haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:37

ik ook :D :D

maargoed, so be it :)

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:38

Een discussie tussen wie en wie? :+

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:41

Zie pagina 1, 2 en 3 geloof ik ook nog.. KiWiKo en xRastax geloof ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:42

tussen XrastaX en mij........ zij wilde haar onhandelbare paard bij mij brengen......... ze zou me gistereren bellen, maar ik heb nog niks gehoord. Wel stalling geregeld, maar die heb ik maar weer afgezegd, aangezien ik al 20 euro wachtstalgeld kwijt ben :)

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:43

Oh pagina 3 niet meer, daar begint mijn eerste heftige discussie haha.
Das ook lekker dan! Weer iets geleerd :P