Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik hoop voor jou en je paard, dat het zo goed blijft gaan, succes met oefenen..
Pollux schreef:Op het gevaar af arrogant genoemd te worden: ik ben zeker capabel genoeg voor dit paard, ik vind haar karakter heerlijk en kan prima met haar overweg. Zoals velen van jullie blijkbaar hebben gezien in mijn profiel: ik kan heerlijk met haar werken en ze loopt prima. Ook nu, want uiteindelijk krijg ik haar op een vriendelijke maar moeizame manier wel aan het lopen waarbij ze gewoon ontspannen nageeflijk over de rug loopt en zich heel fijn laat rijden. Alleen het duurt véél te lang voor ik dit bereik en ik vind dat ze meteen en normaal moet reageren wanneer ik haar simpel wil laten aandraven.
en voor de andere lees idd eens de boeken van Hempfling of bezoek eens de website paard natuurlijk. Op deze website staat interessante informatie over het gedrag van paarden. o.a. een paard leren door belonen ipv straf. Verkeerd gedrag negeren. Volgens mij worden kinderen tegenwoordig zo opgevoed en zijn lijfstaffen op school afgeschaft. Waarom doen we dat dan nog wel onze paarden aan?