Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:09

Kijk dat is nog es lekker nieuws. Mss was je paard ook wel gewoon aan een beetje rust toe?
Rijdt je haar normaal lang, vaak en zwaar mss?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:21

Persoonlijk heb ik het idee dat de persoon die zou moeten komen, de dierenarts, niet is gekomen en daardoor heb je eigenlijk niets uitgesloten van mogelijke aandoeningen etc. Een zadelmaker, tandarts en osteopaat sluiten nog niet de helft uit van wat er mogelijk aan lichamelijke dingen ten grondslag kunnen liggen.
Is dat wel allemaal uitgesloten, dan zou ik denk ik ook voor dezelfde aanpak kiezen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:29

Fijn dat ze weer zo is omgeslagen, het zal wel gissen blijven naar de oorzaak. Ik hoop voor je dat ze het zo goed blijft doen :)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:10

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan !
Nog 1 ding, als het echt testen of dominantie is ,
Zorg dan dat je niet valt als ze gaat bokken want dan ben je helemaal ver van huis ,
Maar eerst hopen dat het niet nodig is he !

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:06

Update 2: les gehad vandaag en het was heel fijn! Ook nu wel even wat gemorrel in het begin van het aandraven, maar leek alweer minder dan gisteren. Die twee weken longeren hebben hun effect gehad, ik ga dus vaker een weekje alleen longeren inlassen. Het lijkt wel of er in het hoofd van mijn paardje iets veranderd is, ze heeft in weken niet meer zo fijn gelopen. Misschien heeft ze gevoeld dat ze de grens aan het bereiken was en ik haar gedrag zat was. Ik zal het nooit weten, maar ik geniet weer met volle teugen van mijn meisje. Nu volhouden en zorgen dat ze zo doorgaat en niet terugvalt in haar oude gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:11

Soms is het je eigen houding al die een verandering teweeg brengt. Ik heb het met mijn merrie op wedstrijden gehad; elke keer geeikel in de ring, en ik was toch té gefocussed op dat lintje om echt in te grijpen. Tot ik het zat was en me voornam om 'r een keer goed op d'r plek te zetten als ze weer het heft in eigen handen nam. Nog nooit zo lekker en goed gereden als toen. Ben er van overtuigd dat dat door m'n eigen houding kwam. "Nu is het klaar"....

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:27

Sonja, ik geloof er wel in dat wanneer je vastberaden bent om een bepaald gedrag aan te pakken, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks, dat je dit onbewust toch overbrengt op je paard. Ik had me inderdaad ook helemaal voorgenomen om het gedrag niet meer te accepteren, en voila, mevrouw bindt in. Heb ik me daar nou een week over lopen frustreren.....zucht.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:02

@ Pollux: Wat een goed nieuws.. ;) Ik hoop voor jou en je paard, dat het zo goed blijft gaan, succes met oefenen.. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:02

Jeetje, hoezo paarden weten donders goed hoe de ruiter zich voelt...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:21

misschien kan je eerst eens wat los grondwerk doen......zoals emiel voest doet ......dan maak je contact met je paard en dan komt ze erachter dat jij dus ook paardentaal kent..zo krijg je ook veel meer een band met je paard...Er zijn vast wel mensen in de omgeving die daar veel van af weten en jou kan helpen....
Mijn instructrice doet centered riding en geeft ook grondwerkles en werkt veel met "probleem"paarden..

in ieder geval veel succes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:18

2 weekjes aan de longe is dat niet een teken dat ie toch mischien last van zijn rug zou kunnen hebben!
groetjes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:34

Hey wat super om te lezen!!!! fijn dat je weer geniet, en dat het weer goed gaat. Nu maar hopen dat het zo blijfd. Idd een goed idee om regelmatig een week longeren in te zetten.
Super . Succes

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:36

Fijn dat het beter gaat!
Succes verder....
Laatst bijgewerkt door bianca78 op 04-03-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:37

Gaaf dat jouw veranderde instelling als zo'n verschil maakt. Paardebeest heeft heel goed door hoe het werkt. Nu volhouden! Veel plezier ook.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 13:52

@Brennie75: misschien dat ik onbewust wel iets heb weggelongeerd waar ze misschien last van had en wat niet door osteopaat, DA enz was opgemerkt, maar eerder denk ik dat er in het hoofd van mijn paardje iets is veranderd. De manier van trainen aan de longe was intensiever en nog consequenter dan normaal, omdat ik haar niet onder het zadel kon rijden en dit in combinatie met mijn vastberaden voornemen haar gedrag niet meer te accepteren toen ik weer opstapte, dat ze weer meer respect heeft gekregen.

De positieve trent zet door: gister weer heerlijk gereden. Ze was heel alert en scherp, heerlijk geconcentreerd en meedenkend en het gemorrel aan het begin was nog weer iets minder, een stijgende lijn!

Bedankt voor alle tips en meedenken!
Groetjes

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:09

@ Pollux: Wat een supernieuws, en nu hopen dat het zo goed blijft gaan :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:49

Keep up the good work! Fijn om te horen dat alles zo goed gaat!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:21

Mensen die idiote opmerkingen:"Je kunt respect niet afdwingen" maken, moeten msschien eens in een loopstal gaan kijken hoe de leider de andere respect leert!!!!! Dit gebeurt namelijk met veel bijten, gillen, dreigen en slaan. Als dit niet afdwingen is mag je mij vertellen wat het wel is? Fijn dat het opgelost is, nu weer met veel plezier rijden. gr

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:03

Echt respect moet je verdienen en kun je niet afdwingen.
Een cursus paardengedrag is hier en daar denk ik toch wel eens zinvol.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:42

Blijkt wel weer, dat je dus van af het begin consequent bezig moet gaan, en ten alle tijden de baas moet blijven hoe dan ook. En soms is dat idd de lekker ouderwetse methode, van een beste tik uitdelen, en dus echt nooit flauwekul van het paard toe te staan.
Heb zelf wel wat dingen meegemaakt met die van mij, en ja soms raak je zo gefrustreerd dat je uit woede gaat meppen, maar echt een paard vergeeft je dat ook wel weer. Als je daarna maar wel weer consequent bezig gaat, heb die van mij wel de striemen in de kont geveegt, later denk je idd van had niet gemoeten. Maarja achteraf is altijd makkelijk oordelen, maar doordat ik nooit iets heb toegestaan en altijd meteen gestraft heb op het moment zelf, heb ik nu wel en merrie die mij als baas ziet, en als ik haar ergens heen stuur wat eng is, er gewoon heen gaat omdat ik het zeg. Rij nu zonder zweep, en de sporen gebruik ik alleen, als ze wat extra aanmoediging nodig heeft, eigenlijk is het zo dat ze die dingen eerst moet zien, dan hoef ik die ook niet te gebruiken.
En ja je paard heeft nu echt gevoelt dat jij er genoeg van had, en bereid was haar dat eens goed te vertellen, en nu was het niet nodig om het te doen, en dat is het mooiste wat er is, maar nu wel consequent door blijven pakken, en niks toestaan wat ze niet mag doen.
Ben misschien iemand van de oude stempel, maar echt mensen gaan er nu veel te vaak van uit dat er wat aan het paard mankeerd, 9 van de 10 keer is er niets, maar is er wat toegstaan door de ruiter, en daar maken ze misbruik van, ze zijn van nature erg gesteld op het sparen van hun energie, en gelijk hebben ze

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:59

@Schangah: Dat zeg ik in het wild wordt het toch ook afgedwongen en dat gaat op die manier. Ik heb respect hoor van mijn paard en niet op de manier van NH of iets van zuks en ook niet de reguliere manier maar wel op mijn manier.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:08

Echte leiders vechten niet is een uitspraak van Hempfling.

Helaas kom ik zeer regelmatig bij paarden die onuitstaanbaar of onbegrijpelijk gedrag vertonen.

Ook dan is de zadelmaker, etc. erbij geweest. Ik schrik regelmatig wat ik onder ogen krijg wat betreft zadels. Ik verbaas me dat paarden zo vriendelijk zijn in plaats van ruiters er af bokken als ze een scheef of te smal of te wijd zadel op hun rug hebben. Het gaat hier om paarden waar zadelmakers c.q. verkopers bij zijn geweest en zeggen dat er niets aan de hand is met het zadel.

Indien je wilt kom ik gratis naar je toe met een corrector zadelpad die je onder het zadel kunt leggen.
Deze pad geeft de drukverdeling aan van het zadel. De ruiter beïnvloed met zijn zit deze druk. Het kan dus goed zijn dat je paard het aan de longe het prima doet en tijdens het rijden, met name in draf gaat bokken.

Groet
Margreet (alona)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:33

Pollux schreef:
Op het gevaar af arrogant genoemd te worden: ik ben zeker capabel genoeg voor dit paard, ik vind haar karakter heerlijk en kan prima met haar overweg. Zoals velen van jullie blijkbaar hebben gezien in mijn profiel: ik kan heerlijk met haar werken en ze loopt prima. Ook nu, want uiteindelijk krijg ik haar op een vriendelijke maar moeizame manier wel aan het lopen waarbij ze gewoon ontspannen nageeflijk over de rug loopt en zich heel fijn laat rijden. Alleen het duurt véél te lang voor ik dit bereik en ik vind dat ze meteen en normaal moet reageren wanneer ik haar simpel wil laten aandraven.

Toen ik je eerste bericht las, dacht ik nog. 'Ok zou kunnen dat ze gewoon aan het etteren is en even streng toegesproken moet worden'.

Maar nu ik dit gelezen heb, heb ik maar 1 tip: laat bloed nemen en zet dat hele beest op foto.
Dit is niet normaal en als eigenaresse van een paard met wat fysieke probleempjes, vind ik dit héél herkenbaar. ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:01

Margeet ik ben het helemaal met je eens _/-\o_ en voor de andere lees idd eens de boeken van Hempfling of bezoek eens de website paard natuurlijk. Op deze website staat interessante informatie over het gedrag van paarden. o.a. een paard leren door belonen ipv straf. Verkeerd gedrag negeren. Volgens mij worden kinderen tegenwoordig zo opgevoed en zijn lijfstaffen op school afgeschaft. Waarom doen we dat dan nog wel onze paarden aan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:09

hmmmmmmmzzzz ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar zien staan als op de site van paardnatuurlijk.......... sorrie