paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:33

Cinnepin schreef:
SamSter schreef:
cinnepin:
Mijn paard doet net als die van Sul met bitloos,
Een bitloos hooftstel heeft vaak meer drukpunten en als je een sensibel paard heb kan het zijn dat je paard daar niet tegen kan en gaat flippen, Die van mij is inderdaad heel erg sensibel en die van Sul waarschijnlijk ook , Ik zeg waarschijnlijk omdat ik Sul en haar paarden niet ken.

En toch erg grappig dat als t met jullie bitloze hoofdstel t niet lukt dat t aan het hoofdstelligt, maar als een paard met een bit niet lekker loopt omdat t bit niet fijn geworden vond t aan de ruiter ligt ;)
een bit heeft toch meer constante druk dan een bitloos hoofdstel
+ dat de lagen van een paard scherpe randen hebben met een dun vliesje waar t bit op licht, dit kan voor sommige paarden intense pijn geven ( ene paard is gevoeliger dan de andere ) en een paard gaat dat op denduur dnek ik aangeven. Misschien dat mijn paard er intense pijn van heeft gehad??? maar nee dat ligt aan mij ;)

edit overigens is dit geen banketstaaf maar zijn er onderzoeken nagedaan ;)

K vind het zooo jammer dat je ver weg woont, Had je graag uitgenodigt het te proberen.
Hoop dat je een goede levensverzekering heb afgesloten ?

Niet elk paard is zo braaf als jou fjord, Dr zijn mensen die hebben een heeeel gevoel paard, Die niet tegen de vele druk punten kunnen op een bitloos hooftstel.
Nogmaalt jij kent mijn paard niet en ik de jouwe niet maar aan de hand van jou foto's vind ik niet dat jou paard zonder beter loopt als met.
En jij kent de mijne niet dus jij kan NIET zeggen dat ik niet bitloos kan rijden aan mijn ligt, Geloof je dit niet kom je fijn een keer langs!!

siskeh

hee interesant suleilitha!
ik ben ook bang dat mijn paardje niet bitloos kan omdat vooral zn neus zo gevoellig is....(misschien eens een trap gehad!?)
dus ik ben bang dat ik als superbitloosfan moet zeggen dat hij toch een bit in krijg, en dan een hoofdstel zonder neusriem!
(of natuurlijk een halsring, maar dat vind ik toch anders dan een hoofdstel, en ziet er ook niet zo knap uit op bijv. wedstrijden)

Anoniem

Ladygiroc schreef:
en dan geloven mensen je niet? Is dat nou het hele doel van dit topic? Dat je vanavond naar bed gaat en denk..Heh gelukkig Bokt gelooft me?

Wordt dit het 2e topic waaruit je terugtrekt omdat je totaal de plank misslaat?

hahahha lachwekkende opmerking.
Zoals ik al zei ik sla d eplank niet mis, ikw eet hoe mn paard op beide dingen reageert ;)
En daarover ga ik niet op bokt zitten liegen hoevaalk moetik in de herhaling vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:34

Weet je dat ik in die 34 jaar dat ik nu tussen de paarden rondloop eigenlijk nog nooit paarden tegengekomen ben die een hekel hebben aan het bit? Wel paarden met niet het goede bit voor hun mond, en/of met een duidelijke voorkeur voor een apart mondstukje.
Verder valt het mij op dat ik paarden die altijd op bit gereden worden nét zo makkelijk bitloos rijd, maar óók andersom. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat hun paard niet op bit wil etc, en dan bied je aan om het eens te proberen, en rijd je d'r gewoon heel fijn mee weg...

Ben in al die tijd pas 2x een paard tegengekomen dat écht geen bit in de mond kon. Eentje die zó extreem gevoelig was dat ze op alles en nog wat direct openlag (ook op de neus trouwens), en eentje met woekeringen op de lagen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:35

ach meissie toch. Ik zal het je anders vertellen. Je paard maakt het helemaal niks uit of ze wel of geen bit in heeft. In beide gevallen doet ze wat nodig is om NIET TE HOEVEN WERKEN.

met andere woorden. Met bit, zonder bit. Maakt niet uit. ZE LACHT JE UIT.

En dat zeg ik niet om je te pesten. Ik heb ook zo'n lolbroekje aan mijn eerste paard. Zolang zij haar truckendoos te voorschijn kon halen om iets niet te hoeven doen, had ze lol. Dikke pret. Net als jouw pony.

En de enige manier om dat op te lossen IS GEWOON BETER TE LEREN RIJDEN. MET BIT OF ZONDER BIT. Zodat julllie samen lol hebben en zij je niet meer zo uitlacht.

Dat is waar het eigenlijk in essentie allemaal om gaat.
En dat is wat je eigenlijk niet wilt horen.

Anoniem

Off-topic: SamSter, blij dat het gesteiger verleden tijd is! Het is inderdaad een kwestie van blijven uitkijken, niet afwachten en ten alle tijden je paard een slag voor zijn :D
On topic:
Omdat ik me toch best wel gevleid voel, voor de liefhebbers een rijfoto :D (met bit)

Afbeelding

Oh Cinnepin, ook graag jouw commentaar natuurlijk ;)

Anoniem

Niet elk paard is zo braaf als jou fjord, Dr zijn mensen die hebben een heeeel gevoel paard, Die niet tegen de vele druk punten kunnen op een bitloos hooftstel.
Nogmaalt jij kent mijn paard niet en ik de jouwe niet maar aan de hand van jou foto's vind ik niet dat jou paard zonder beter loopt als met.
En jij kent de mijne niet dus jij kan NIET zeggen dat ik niet bitloos kan rijden aan mijn ligt, Geloof je dit niet kom je fijn een keer langs!![/quote]

En jij kent mijn paard en mij niet dus kan jij ook niet zeggen dat t aan mij ligt, kijk hier schiet jezelf ook in de verdediging, is heel menselijk he dat als mensen dingen over je zeggen niet kloppen en je in de verdediging schiet :P ook jij doet t

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:37

Cinnepin schreef:
En toch erg grappig dat als t met jullie bitloze hoofdstel t niet lukt dat t aan het hoofdstelligt, maar als een paard met een bit niet lekker loopt omdat t bit niet fijn geworden vond t aan de ruiter ligt ;)
+ dat de lagen van een paard scherpe randen hebben met een dun vliesje waar t bit op licht, dit kan voor sommige paarden intense pijn geven ( ene paard is gevoeliger dan de andere ) en een paard gaat dat op denduur dnek ik aangeven. Misschien dat mijn paard er intense pijn van heeft gehad??? maar nee dat ligt aan mij ;)

als het een onderzoek is door ene dhr cook die bitloze hoofdstellen verkoopt moet je dr niet teveel waarde aan hechten, dat is hetzelfde als de verkoper van wasmiddel beweert dat zijn middel t beste is...

Wat betreft de pijn met bit, bitloos werk op t neusbotje in wat ook dun en gevoelig is... Vind het een loze uitspraak van bit doet pijn, bitloos niet.. In beide gevallen ligt het aan de ruiterhand...

Verder moet je gewoon doen waar jij en je paard je goed bij voelen, lekker blijven lessen en jezelf en je paard verbeteren.. En wat doen met de commentaren uit t topic, staan echt wel een aantal goed onderbouwde meningen bij...

Je hebt je paardje nog niet goed, maar je bent er mee bezig, blijf kritisch op jezelf en dan komt de rest wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:38

Sonja schreef:
Weet je dat ik in die 34 jaar dat ik nu tussen de paarden rondloop eigenlijk nog nooit paarden tegengekomen ben die een hekel hebben aan het bit? Wel paarden met niet het goede bit voor hun mond, en/of met een duidelijke voorkeur voor een apart mondstukje.
Verder valt het mij op dat ik paarden die altijd op bit gereden worden nét zo makkelijk bitloos rijd, maar óók andersom. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat hun paard niet op bit wil etc, en dan bied je aan om het eens te proberen, en rijd je d'r gewoon heel fijn mee weg...

Ben in al die tijd pas 2x een paard tegengekomen dat écht geen bit in de mond kon. Eentje die zó extreem gevoelig was dat ze op alles en nog wat direct openlag (ook op de neus trouwens), en eentje met woekeringen op de lagen.

en misschien kan mijn paard ook wel geen bit in de mond, jeetje he ze gaf echt duidelijkaan niet fijn te vinden? waarom word daar zo moeilijk over gedaan, als t goed is kent ieder zijn paard het beste en zie je wanneer t paard pijn heeft, iets niet fijn vind, en dat had ik met t bit, maar kennelijk kan dat niet want andere paarden doen t ook niet

En ik nogmaals de lagen hebben scherpe randen waar een diun vliesje overheen zit waar t bit ligt. dit kn voor paarden een INTENSE PIJN geven ( niet voor allemaal dus ) is onderzoek naar gedaan en dus een feit.
Misschien was mijn paard er wel 1 van die die pijn had, en dan moet ik maar met bit blijven rijdne?
Je moet ook eerlijk blijven tgen over je paard ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:38

Cinnepin schreef:
En jij kent de mijne niet dus jij kan NIET zeggen dat ik niet bitloos kan rijden aan mijn ligt, Geloof je dit niet kom je fijn een keer langs!!

En jij kent mijn paard en mij niet dus kan jij ook niet zeggen dat t aan mij ligt, kijk hier schiet jezelf ook in de verdediging, is heel menselijk he dat als mensen dingen over je zeggen niet kloppen en je in de verdediging schiet :P ook jij doet t[/quote]

K zeg toch ook duidelijk dat ik jou paard niet ken!!
Leer eens lezen, schiet niet in de verdediging ik nodig je uit om je bitloze kunsten te kunnen laten tonen!
K zeg toch ook helemaal nergens dat jij liegt en weet ik veel wat!
Je moet dingen wel goed lezen en niet de helft.
Zeg alleen dat MIJN MENING is dat ik bij jou paard totaal geen verschil zie en je paard maar gewoon een dolletje met je uithaalt. IN MIJN OGEN, DAS MIJN MENING, Snap je het nu wel of moet ik het helemaal gaan spellen voor je ?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:39

Cinnepin schreef:

Misschien wel? Misschien ben je te hard in je hand. Ik zeg niet dat het zo is maar het zou wel KUNNEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:40

suleilitha schreef:
Off-topic: SamSter, blij dat het gesteiger verleden tijd is! Het is inderdaad een kwestie van blijven uitkijken, niet afwachten en ten alle tijden je paard een slag voor zijn :D
On topic:
Omdat ik me toch best wel gevleid voel, voor de liefhebbers een rijfoto :D (met bit)

Afbeelding

Oh Gast9373, ook graag jouw commentaar natuurlijk ;)

hier kan ik geen commentaar op geven, is niet uit een mooie hoek genomen, zie t liever van de zeikant waardoor ik t hele paardenlichaam kan zien :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:40

Samster, ook jouw paard kan bitloos lopen. Elk paard kan bitloos lopen. Maar.... zoals een paard een onprettig bit kan hebben (waardoor sommige mensen concluderen dat het paard geen bit wil), kun je ook een bitloze optoming treffen die jouw paard niet prettig vindt...

Mijn painthorse had de pest aan een bosal, maar was op een freestylehalster of desnoods gewoon een stalhalster hartstikke fijn te rijden. Maar om nou na een keertje bosal (met daarop megaheftige reactie, ondanks verder heel cool paard) te concluderen dat dat paard "dus" niet bitloos kan lopen, vind ik wat prematuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:41

Ladygiroc schreef:
Anoniem schreef:

Misschien wel? Misschien ben je te hard in je hand. Ik zeg niet dat het zo is maar het zou wel KUNNEN

dat kan, maar dan zou ze ook verzet tonen met t bitloze hoofdstel want dan zou ik ook te hard zijn :P en dat doet ze dus niet, en ik krijg vaak van mensen te horen dat ik te zacht ben juist in me handen :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:41

Cinnepin schreef:
en misschien kan mijn paard ook wel geen bit in de mond, jeetje he ze gaf echt duidelijkaan niet fijn te vinden? waarom word daar zo moeilijk over gedaan, als t goed is kent ieder zijn paard het beste en zie je wanneer t paard pijn heeft, iets niet fijn vind, en dat had ik met t bit, maar kennelijk kan dat niet want andere paarden doen t ook niet

En ik nogmaals de lagen hebben scherpe randen waar een diun vliesje overheen zit waar t bit ligt. dit kn voor paarden een INTENSE PIJN geven ( niet voor allemaal dus ) is onderzoek naar gedaan en dus een feit.
Misschien was mijn paard er wel 1 van die die pijn had, en dan moet ik maar met bit blijven rijdne?

kazary schreef:
Of je paard je bit wel of niet fijn vind doet helemaal niet ter zake in het beoordelen van deze foto's. Op de foto met bit is niet te zien dat het paard daar loopt alsof hij het bit meer wil ontwijken dan het bitloze. Bij beide doet hij zijn eigen ding, zonder gebruik van zijn lijf. Lijkt achter erg stijf te lopen en gebruikt zijn rug niet. Als dat nu alleen was bij de bit foto dan is het duidelijk dat het daar vandaan komt. Nu dus ook duidelijk niet.

Als je paard zo'n erge pijn heeft gehad met bit, waarom loopt hij dan niet nageeflijk zonder bit? Dat heb je dan in een paar weken echt wel voor elkaar.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:42

Wat ik me af vraag .. Als je er zo zeker van bent dat je paardje zonder bit lekkerder loopt, waarom start je dan dit topic??

Nee, dit is geen aanval of wat dan ook, maar gewoon een vraag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:43

Nimmy schreef:
Anoniem schreef:

als het een onderzoek is door ene dhr cook die bitloze hoofdstellen verkoopt moet je dr niet teveel waarde aan hechten, dat is hetzelfde als de verkoper van wasmiddel beweert dat zijn middel t beste is...

Wat betreft de pijn met bit, bitloos werk op t neusbotje in wat ook dun en gevoelig is... Vind het een loze uitspraak van bit doet pijn, bitloos niet.. In beide gevallen ligt het aan de ruiterhand...

Verder moet je gewoon doen waar jij en je paard je goed bij voelen, lekker blijven lessen en jezelf en je paard verbeteren.. En wat doen met de commentaren uit t topic, staan echt wel een aantal goed onderbouwde meningen bij...

Je hebt je paardje nog niet goed, maar je bent er mee bezig, blijf kritisch op jezelf en dan komt de rest wel...

klopt, maar een mond is gevloeger, ligt t vit veel directer op de zenuwen. Bij de neus zitten er nog een aantal huidlagen over waardoor de zenuwen meer beschermt liggen ;)

En idd ik ben r mee bezig om t goed te krijgen en das t belangrijkste ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:44

Tjonge, zeikant? Paardenlijk??
Ach kom, je moet aan deze foto toch wel het nodige kunnen afleiden, bijvoorbeeld lichaamstaal van paardemans, etcetera?

Ieuw.... aantal huidlagen op de neus?? Nou, daar zit echt niet veel hoor en in de neus zitten de meeste zenuwen van het hele "paardenlijk" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:44

kazary schreef:
Anoniem schreef:

kazary schreef:
Als je paard zo'n erge pijn heeft gehad met bit, waarom loopt hij dan niet nageeflijk zonder bit? Dat heb je dan in een paar weken echt wel voor elkaar.

er zijn ook zeker wel momenten dat ze nageeft hoor ;) alleen nog niet constant en daar zijn we mee aan t werk :) In de lessen en oefeningen die ik zonder instructie doet geeft ze al vaker na :) al beter dan in de 1e lessen, het gaat steeds beter :) maar oik plaats pover een poosje nieuwe foto's :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:46

een mond is gevoeliger als de neus??
pfff ik ben bang van niet..een vlieg op zn neus kan al irriteren!
en als je tegen de jukbenen of op het zweefende dingetje( ben naam ff kwijt, vergeef me) kan dat ook behoorlijk pijn doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:47

Ik wacht nog steeds met smart op jouw commentaar op mijn foto, Cin. ;)
Ik weet ut, er zit nogal wat ijzer in het plaatje, bit, ijzers onder de hoeven, verder een boomzadel op zijn rug, alleen de sporen lagen op die wondermooie nazomerdag in de kast....

Anoniem

@Sul wattes, ik zie iig op je foto een paard dat niet recht is maar naar rechts gebogen loopt, of dit een oorzaak heeft of nie weet ik niet, het is geen recht gericht paard op die foto
en natuurlijk is dat niet waar :P

kazary

Geef me tegen die tijd even een prive berichtje. Dan kijk ik graag weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:48

siskeh schreef:
een mond is gevoeliger als de neus??
pfff ik ben bang van niet..een vlieg op zn neus kan al irriteren!
en als je tegen de jukbenen of op het zweefende dingetje( ben naam ff kwijt, vergeef me) kan dat ook behoorlijk pijn doen!

dat is jouw meing en daarom rijd jij op jouw manier, prima, mijn mening is anders end aarom rijd ik op mijn manrier, tenslotte wil iedereen t beste voor zijn paard ;)

siskeh

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:51

dit zijn ook dingen die uit onderzoek komen, je mag niet voor niets een bitloos hoofdstel niet op de jukbenen of op het zweefende gedeelte leggen...