Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjeee

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:36

Eerlijk gezegt weet ik niet wat ik zou doen, ik zou volgens mij een automatische reactie hebben.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:39

vooral niet schreeuwen en handen laag houden XD
en vooral met gewicht werken
als je weet dat er ruimte genoeg is gewoon flink drijven
dan komen ze ook wel terug want dat is niet wat ze verwachtte
als echt niets helpt gaan zagen maar echt in uiterste nood

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:52

hey hoi
wat lastig dat je paard er vandoor gaat!
in de bak is het wat makkelijker, dan kun je ze nog es op de volte zetten..
echter als je dat geprobeerd hebt en ze doet het nog... dan zou ik haar ook goed door alten galopperen, tot ze er schoon genoeg van heeft!! denken: jij wilde galopperen, dan zul je galopperen!! heb ervaren dat dit best kan helpen!! , duurt vaak niet lang dan willen ze zelf weer terug omdat ze bv merken dat het geen zin heeft, neem hier geen genoegen mee en laat em dan lekker lang door galopperen tot ie het erg zat is! mag pas echt terug als JIJ het zegt!!
buiten is dit alleen wat lastig! maar gaat ie er vaak na dezelfde oefeneningen of momenten vandoor? bv altijd in galop ofzo?? zou dan eerst wel even kijken of er medisch niks aan de hand is met bv de rug..
succes!!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:07

Bij mijn vorige pony greep ik eerlijk gezegd wel gelijk naar de teugels omdat het voor mij een soort noodrem was.

Met Ninthe (is nog een jong paard, nu 2 maanden ohz) doe ik dat dus absoluut niet omdat ze alleen maar harder zal gaan. Ik hou gewoon losjes contact met de teugels, pak me vast aan het nektouw die ik er nog omheen heb hangen, en ga rustig zitten en heel veel "Hooo maar" roepen want daar reageert ze goed op!

zannaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:22

Afgelopen woensdag reed ik voor de verandering op een ander manegepaard dat absoluut niet wilde galopperen. (nou stond er ook wel eentje stil op het midden ivm rugpijn, maar goed). Telkens met aangalopperen ging ze van de hoefslag af en bokken en racen en zo. En van het midden af kreeg ik haar niet meer terug op de hoefslag. NIets anders dan gaan bokken en gaan scheuren.
Ik ben zwaarder naar achteren gaan zitten en helaas te zwaar op de teugel terug gereden. als ikd an weer overnieuw probeerde om haar op de hoefslag en in galop te krijgen kreeg ik hetzelfde verhaal weer. :( Ik had ook niet echt een goede zweep vast, waardoor ik haar geen tik op de kont durfde te geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:46

Hangt af van de situatie:

Als je paard buiten op de weg af rent, moet je natuurlijk wat grover zijn (sneller reactie) dan als je gewoon een lang recht stuk hebt of in de bak.

Sowieso hangt het er vanaf hoe jij je paard meestal stopt, ikzelf probeer dit zonder teugels, bekken kantelen, buikspieren aanspannen en 'hooo' zeggen (hierbij ontspan je en kom je dieper in het zadel te zitten).
Maar zoals ik al zei als je paard op de weg af rent wil je natuurlijk zeker weten dat ie stilstaat.
Als dit het geval is dan raad ik je aan hetzelfde te doen als net maar dan wel met teugels, ga hier niet inhangen tot ie stilstaat maar zeg het even duidelijk en ontspannen en duidelijk en ontspannen, dit heeft meer effect dan in de teugels te gaan hangen.
Mocht je echt te weinig tijd hebben dan gewoon om laten draaien.

Hoop dat je er wat aan hebt^^

paardnpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:50

buiten: rondje draaien, en haar dan verder rustig rijden.
en in de bak: kleine volte maken. 'hoooooo'. even rustig met de gang waar in ik zat. Daarna stevig doorrijden.

maar soms heb je er pony's bij die gewoon niet willen stoppen.. Dan kan je gewoon niets inbrengen. Maar na een paar seconde stoppen ze dan wel.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:51

als eerst handen laag en diep zitten stoppen ze niet metteen dan gooi ik ze op de volte, buiten eerst proberen ze weer terug onder controle te krijgen en in een gevaarlijke situatie omgooien maar dat echt alleen als er een gevaarlijke situatie ontstaat.

maar goed dit typ ik heel makkelijk omdat mij het altijd zo geleerd is maar doen is toch altijd stukje moeilijker :))

BNT95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:22

Eers proberen met stem & een beetje teugel terug te krijgen,
Anders op de volte zetten :D

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:15

heej als mijn pony er vandoor gaat probeer ik hem terug te rijden met mijn stem en met mijn zit en ik probeer zo min mogenlijk aan de teugels te zitten want dan gaat hij alleen maar harder! ;)

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:40

op een volte zetten

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:59

hestejente schreef:
Paardje_13 schreef:
dat vindt ik persoonlijk geen goed idee voor de mond dan zou ik liever iets anders verzinnen

Nou ja, als het echt gevaarlijk wordt en je besluit om wat voor reden dan ook om te gaan "hangen" (stel: dat werkt bij jouw paard): pech dan, zijn mond geneest wel weer. Eigenlijk heb ik liever uitgescheurde mondhoeken dan paard + ik onder een vrachtauto :o

Uiteraard zou dit een noodoplossing zijn. Maar ik blijf er bij: veiligheid voor alles.

ja dat is waar, maar het klonk nogal pijnlijk eigenlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:06

Paardje_13 schreef:

Is het ook. Ik ken iemand die met een grote groep naar het strand ging waar er toen een paar aan de kletter gingen... om de boel niet nog erger te maken zijn er mensen echt aan hun paarden gaan hangen... dat paard van haar was toen een tijd niet te rijden op bit, wel met een hack ;) En inmiddels kan het bit er ook weer in.

Maar nogmaals: het is een laatste noodgreep. Pijn is heel naar maar het gaat weer over, allebei plat & overreden is voor altijd...

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:15

Mijn vz paard heeft de laatste tijd ook weer van die vreemde uitbarstingen, :(
uit het niets er vandoor schieten, ik heb dan totaal geen controle meer en probeer haar zo hard mogelijk om te trekken
en boos te worden. Dit heeft eigenlijk nog geen effect gehad.. |o
Nu is de zadelmaker geweest en het zadel lag niet goed, die wordt gemaakt en hopen dat het dan beter gaat..

Zijn tip was: Teugels losser (niet omtrekken wat ik deed) zwaar zitten wil ze langzamer moet ik haar naar voren rijden,
zij wil hard dan moet ze dat ook..

Helaas wegens het vieze weer kan ik niet rijden en het zadel is bij de maak..
Zodra ik weer rijden kan ga ik het meteen testen, doe voor de zekerheid maar even een halstertouw om haar nek.. :o

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:18

voltes, zitten blijven enne...bidden *D

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:21

of als je weet dat het pad lang genoeg is bijdrijven dan denkt het paard zo van hey dat was niet wat ik verwachtte

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:27

Ik gooi tegenwoordig m'n buitenteugel eraan en m'n buitenbeen naar achter, hop, op de volte. Stilzetten. Belonen en weer doorrijden.

Als hij het in stap doet, en overgaat naar draf of galop, probeer ik 'm daar in te houden (mits ie stuurbaar is en zo he). Zo heb ik hem laatst schandalig verbaasd haha.

Maar als ie echt gruwelijk aan de haal gaat, sjaa, dan word ik toch gewelddadig vrees ik :+ Idd liever zijn bekkie au, als ik en hij verongelukken. No thanks..

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:23

hestejente schreef:
Paardje_13 schreef:

Is het ook. Ik ken iemand die met een grote groep naar het strand ging waar er toen een paar aan de kletter gingen... om de boel niet nog erger te maken zijn er mensen echt aan hun paarden gaan hangen... dat paard van haar was toen een tijd niet te rijden op bit, wel met een hack ;) En inmiddels kan het bit er ook weer in.

Maar nogmaals: het is een laatste noodgreep. Pijn is heel naar maar het gaat weer over, allebei plat & overreden is voor altijd...

ja als het zo gevaarlijk word dan gaat veiligheid boven pijn natuurlijk.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:30

Ten eerste; rustig blijven.
Beetje achterleunen en op de volte zetten en rustig terugnemen.
Zo doe ik het meestal :D.
En buiten is het me (bijna) nog nooit gebeurd.
Alleen 1 keer op t strand en 1 keer in t bos. Heb m gewoon rustig teruggenomen ;).

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:33

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:37

Nou ik moet zeggen dat ik dit een paar weken geleden heb gehad;
alleen was dit in het bos, nadat we van het andere park terugwaren gekomen met meerdere mensen
we gaan stukje draven; beesten denken YES!
eerst allemaal in een rustig galopje;
wij.. nou terugnemen
nou moi niet; harderharderharder
en dan op zo'n pad wat niet recht is neenee; gewoon lekker haarspeldbochtjes

mijn knol voorop en harderharderharder;
uiteindelijk heb ik eerst nadat hij niet luisterde naar de gewone hulpen, m'n gewicht
achterover gegooid, en aan de teugelsgetrokken :o
maarnee meneer gaat harder, want dit issie gewent van de draverij, waar ik niet aan gedacht ha
stilbljven zitten en meegaan.. veel anders zat er niet op.

uitiendelijk kwam die op een zandpad, en daar moest tie wel langzamer gaan,
aan het eind van dat pad heb ik hem op en volte gezet
en moet zeggen trillend afgestapt, voor die weer ging.
stom want had eigenlijk gewoon moeten blijven zitten..

uitiendelijk had ik niet gemerkt, dat een van de mensen die meeging,
ene heel stuk achter me is blijven hangen, maar die is op een gegevenmoment
gaan gillen,w aardoor ze nog harder gingen, lekker slim }:0

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:53

Hopen dat je erop blijft zitten :P , hem proberen rustig te stoppen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:34

Mijn gevoel zou altijd zeggen rond maken en de noodrem erop (door steeds aan de teugels te trekken en niet constante druk op de teugels uit te voeren).

Maar nu heb ik zelf ook een beetje het probleem; mijn verzorg tink is volgens de eigenaar niet makkelijk rond te krijgen en de eig. is bang dat hij vanuit galop er ineens vandoorschiet met een klein bokje (zij is er toen namelijk van af gevallen)

Nu zat ik te denken om een halster onder het hoofdstel te doen en daar zo een ''hengsten'' ketting (?) doorheen (over de neus) te rijgen. het halster touw bind ik aan mijn zadel knop (western zadel). (wij zitten midden in de polder dus ik vraag me af of het verstandig is om heb door te laten rennen tot hij er bij neer val. ivm met auto's die als een gek voorbij komen). Stel dat ik hem niet meer terug krijg, de teugels heb geprobeerd en hem rond te maken heb geprobeerd (wat bijna onmogelijk is op een polder weg) wilde ik dan aan het halster touw trekken (niet te hard natuurlijk). Wat vinden jullie van dat idee? (ik heb namelijk niet echt zin om mijn pols te breken of iets:P) Misschie een beetje hard??

Zelf heb ik niet echt het idee dat hij er bokkend vandoor gaat, maar het is meer uit voorzorg. Natuurlijk probeer ik eerst alle andere dingen voordat ik aan het halster touw ga trekken!!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:42

ch_ntii123 schreef:
Mijn gevoel zou altijd zeggen rond maken en de noodrem erop (door steeds aan de teugels te trekken en niet constante druk op de teugels uit te voeren).

Maar nu heb ik zelf ook een beetje het probleem; mijn verzorg tink is volgens de eigenaar niet makkelijk rond te krijgen en de eig. is bang dat hij vanuit galop er ineens vandoorschiet met een klein bokje (zij is er toen namelijk van af gevallen)

Nu zat ik te denken om een halster onder het hoofdstel te doen en daar zo een ''hengsten'' ketting (?) doorheen (over de neus) te rijgen. het halster touw bind ik aan mijn zadel knop (western zadel). (wij zitten midden in de polder dus ik vraag me af of het verstandig is om heb door te laten rennen tot hij er bij neer val. ivm met auto's die als een gek voorbij komen). Stel dat ik hem niet meer terug krijg, de teugels heb geprobeerd en hem rond te maken heb geprobeerd (wat bijna onmogelijk is op een polder weg) wilde ik dan aan het halster touw trekken (niet te hard natuurlijk). Wat vinden jullie van dat idee? (ik heb namelijk niet echt zin om mijn pols te breken of iets:P) Misschie een beetje hard??

Zelf heb ik niet echt het idee dat hij er bokkend vandoor gaat, maar het is meer uit voorzorg. Natuurlijk probeer ik eerst alle andere dingen voordat ik aan het halster touw ga trekken!!!!

ik ben zo,dat wanneer er gevaar dreigt voor mens of dier dat ik mijn paard gewoon flink op de noodrem trek :j
nu kent zij stoppen op Whoa,en toen ze in een jolige bui op het smalle fietspad met beide zijden diepe sloot. ineens er vandoor schoot en er op zo`n 10 meter een fietser aankwam ik haar flink op de rem gezet heb ondertussen Whoa geroepen :D

al zit het bit tussen haar oren ,maar stoppen zal ze ;)

en helaas is het zielig voor haar ,maar liever zij pijn in haar mond dan dat we mensen van de weg moeten schrapen :+

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:47

Ik lees hier eigenlijk alleen maar voltes, wij zetten ze indien ze in de bak gereden worden in de hoek stil. Gewoon flink de hoek insturen met been, dan stoppen ze altijd!