Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:20

suleilitha schreef:
Driebergen, een regenpijpje is een tijdelijk hulpmiddeltje (ik gebruikte daarvoor een blokje hout) wat men niet constant dient te gebruiken, maar incidenteel en ik moet je eerlijk zeggen dat ik er bij oudere paarden wel succes mee heb gehad.

Ik doe liever moeite om dit probleem rijtechnisch op te lossen dan dat ik hulpmiddelen gebruik.
Van een blokje hout leert een paard niet de bovenlijn op te rekken en zijn buikspieren aan te spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:23

Nee, maar als hij nooit een goede reden krijgt om achter het bit vandaan te komen, zal hij daar helemaal niet aan toe komen. Het lijkt mij een middel om mee in te grijpen op het moment dat het paard te makkelijk achter het bit kruipt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:04

Blokjes hout...regenpijpen...hahaha, hier heb ik nou nog echt nooooooooit van gehoord?!?!?!
Geen idee of het werkt, maar dat gaat mijn boekje te buiten Knipoog

Ik los het liever rijtechtnisch op zonder die "vreemde" hulpmiddelen.

TS: Probeer het paard van je af te rijden, dus van achter naar voor. Probeer steeds een stukje de hals te verlengen en bij het toestaan bij te drijven. Dat het paard zijn hoofd als het ware naar voor trekt.

Voor de kar of sleep zetten vind ik geen optie, er lopen hier genoeg friezen in mijn omgeving voor de kar...en nog altijd met de neus achter de loodlijn. Dit moet je vanaf het moment dat je gaat werken met z'on paard, dirtect aanpakken...tis moeilijk ik weet het Haha!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:03

Heb je ook foto's dat je aan het rijden bent?

Persoonlijk vind ik dat je het rijtechnish moet oplossen en niet met blokken en regenpijpen etc etc.
Wij hadden ook friezen bind er ook geen blokkies aan :s

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:16

Ik zou proberen veel overgangen te rijden en veel schijnovergangen.
Verder goed met je been naar je hand rijden, lekker actief laten lopen.
Ook stukjes halsstrekken oppakken, teugels weer wat verlengen.
Zo gaat hij goed je hand volgen, hopelijk heb je er wat aan!

Succes! Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:13

Ik zal woensdag foto's gaan maken dan gaat er iemand mee die wil wel foto;s maken Lachen dan zla ik jullie een paard geven waar hij diep loopt en moi lang en laag en emt lengte in de hals.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:20

Inderdaad je paard gewoon achter naar voor rijden. Heel veel proberen hals te strekken en terug te nemen. Zo ruim mogelijk laten lopen. Dus eigenlijk alles wat je moet doen om contact te zoeken. En dus absoluut niet laten hangen... Dat houdt weer in dat je niet terug moet trekken wanneer die dat gaat doen... Ik rij namelijk een fries met hetzelfde probleem ben nu 3 maanden verder met les en het gaat nu eindelijk iets beter Lachen
Sterkte ermee nog, het kost namelijk veel moeite en tijd

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:23

ik snao dat het veel moeite en tijd kost het is neit in1 keer opgelost, maar het is wel fijn als je elke keer wat verbetering ziet. Ik ben er ookal achtergekomen bij hem dat hij lui is. Als je hem eerst longeert en daarna wil gaan rijden si ie sloom ga je er meteen op is het al ietsies sneller maar nog geen versnelling 6 Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:25

je moet gewoon zorgen dat je paard heel scherp aan je hulpen staat, dat scheelt al een berg! zo ook het wennen aan een zweep

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:36

Suusje92 schreef:
ik snao dat het veel moeite en tijd kost het is neit in1 keer opgelost, maar het is wel fijn als je elke keer wat verbetering ziet. Ik ben er ookal achtergekomen bij hem dat hij lui is. Als je hem eerst longeert en daarna wil gaan rijden si ie sloom ga je er meteen op is het al ietsies sneller maar nog geen versnelling 6 Tong uitsteken

Lui of nog niet zo veel conditie?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:07

Wij hebben een aantal Friezen bij ons op stal staan en ik hoor regelmatig dat die Friezen heel snel op zijn. Dat die mensen ook niet te lang inrijden met wedstrijden omdat ze anders in de proef geen puf meer hebben. Dat kan een rede zijn dat je paard daarom na het longeren niet meer wil. En hij is nog jong en ik denk dat zijn conditie gewoon nog niet zo goed is. Komt vanzelf wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:11

Friezen zijn snel op als je er te weinig conditie in traint, maar dit geldt voor bijna alle rassen Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:47

AH_scim schreef:
Suusje92 schreef:

Lui of nog niet zo veel conditie?

hij kent dit soort werk neit hij is altijd recreatief gereden en ik doe aan sirrieus dressuur, die neit rondhobbelen en dat is hij neit gewend dus dan gaat hij wat tegenstribbelen en doet hij alsof hij lui is en hij heeft ook geen conditie na ene half uurtje is hij al wat bezweten is ook wel goed voor m Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:02

valt me nog mee, na een half uur bezweet is heel normaal, hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:37

Suusje92 schreef:
*Zweepje ga ik ook proberen, maar dan een springzweep eerst en als dat goed gaat een dressuurzweepje. Ik ga die zweep alleen gebruiken als hulpmiddel bij het rechtzetten bijv. dat ik m aan kan tikken van heaj kont naar buiten(hij doet zijn kont naar binnen Knipoog)

Kan zijn dat ik er over heen heb gelezen en dat ik in herhaling val, maar hiervoor moet je de zweep NIET gebruiken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:00

superwoman schreef:
Suusje92 schreef:
*Zweepje ga ik ook proberen, maar dan een springzweep eerst en als dat goed gaat een dressuurzweepje. Ik ga die zweep alleen gebruiken als hulpmiddel bij het rechtzetten bijv. dat ik m aan kan tikken van heaj kont naar buiten(hij doet zijn kont naar binnen Knipoog)

Kan zijn dat ik er over heen heb gelezen en dat ik in herhaling val, maar hiervoor moet je de zweep NIET gebruiken.

Psies superwoman, het paard moet gewoon worden rechgericht, maar ja, paard moet eerst goed aan de hulpen staan anders heeft dat ook geen zin.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:27

and again ga je weer tegen mensen in Susanne. Neem, eens goed les en los het niet zelf in je eentje op. Mensen kunnen noig niet vanaf foto's zien hoe je aan het rijden bent. Het zijn maar moment opnamens.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:46

Jetske schreef:
and again ga je weer tegen mensen in Susanne. Neem, eens goed les en los het niet zelf in je eentje op. Mensen kunnen noig niet vanaf foto's zien hoe je aan het rijden bent. Het zijn maar moment opnamens.

Ik ga ook les nemen daar ben ik zeker van. Tja foto's mogen dan momentopname's zien, maar daar je meestal wel de fouten op.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:55

Ik heb vandaag weer gereden en het ging lekker, hij liep niet diep, ging niet scheef in galop en hij luisterde naar mijn been? Hoe het komt joost mag 't weten, maar hij heeft het perfect gedaan, Ik denk dat hij wat beter aan het been was omdat ik in de buitenbak reed, hij was wel wat frisser en meer voorwaarts dan normaal. Ik laat jullie nog wel weten wanneer hij weer scheef gaat lopen en/of diep.

btw dat van vanmiddag(dinsdag).. niks beters te doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:00

euh......... Klomp heeft wel gelijk Lachen

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:01

Waarom longeer je eerst?
Tussen dressuur en recreatief hobbelen zit wel een verschil dressuur is veel zwaarder.
Ik geloof niet dat hij lui is, maar dat hij het idd niet gewent is. Dit is dus gewoon goed op te bouwen.

Verder vind ik een houtblok/regenpijp vreemd. Ik vraag me ook af of je dit 'trucje' wel aan iemand kunt vertellen die er niet van weet waar geen hulp bij is. Dat wordt dus automatisch expirimenteren wat fout kan gaan. Ik geloof niet dat mijn fries er blij mee zou zijn (en de eigenaar ook niet) als ik er een blok aan zou hangen. Ik ben van mening dat je verder komt met het rij technisch oplossen. Van achter naar voren.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:04

AH_scim schreef:
Waarom longeer je eerst?
Tussen dressuur en recreatief hobbelen zit wel een verschil dressuur is veel zwaarder.
Ik geloof niet dat hij lui is, maar dat hij het idd niet gewent is. Dit is dus gewoon goed op te bouwen.

Verder vind ik een houtblok/regenpijp vreemd. Ik vraag me ook af of je dit 'trucje' wel aan iemand kunt vertellen die er niet van weet waar geen hulp bij is. Dat wordt dus automatisch expirimenteren wat fout kan gaan. Ik geloof niet dat mijn fries er blij mee zou zijn (en de eigenaar ook niet) als ik er een blok aan zou hangen. Ik ben van mening dat je verder komt met het rij technisch oplossen. Van achter naar voren.

ik heb m maar 1 keer gelongeerd de 1e keer dat ik er alleen op ging f de gekkenheid kwijt maar die had hij niet dus vandaar ik ben ok neit van plan een blok er aan te hangen Lachen

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:21

Suusje92 schreef:
btw dat van vanmiddag(dinsdag).. niks beters te doen?

Nee. Klopt. Hoezo? Heb je niet horen klagen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 07:11

KiWiKo schreef:
euh......... Klomp heeft wel gelijk Lachen

das fijn te horen Haha!

Heb gister ook een jong fries hengstje gereden van iemand, die maar zei dat het paard niet wilde hals verlengen
en van zichzelf kort liep (dat liep hij ook), maar paard was dus niet aan het been en kropte zich helemaal op.
Toen zei ze dat ik het dan maar moest laten zien, want ze geloofde me niet helemaal. Ik er dus opgestapt, gelijk in stap al aan het been gemaakt, licht opgevangen en paard gaf na, ik been erbij en toestaan...en tadaaa...paard ging hals verlengen met neus naar de grond.
Je moet even weten hoe en paard steeds flink belonen, paard moet natuurlijk wel weten wanneer die iets goed doet. Daarmee wil ik TS
nogmaals duidelijk maken dat het paard scherp aan je been moet staan. Als paard namelijk niet aan je been is HEB je niks op te vangen en kan paard nooit nageven.

edit: toevoeging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:59

... en hand volgen Lachen.