Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tallout

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:14

suleilitha schreef:
De intentie was eigenlijk om aan te geven wat er allemaal mis kan gaan als een jong en onervaren iemand zelf probeert een paard in te rijden.

Dat bedoel ik Ja

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:34

Heb het hele topic doorgelezen. Petje af hoor. Denk dat ik die meid allang mijn mening had gezegt. Jeetje wat een verwend nest zeg. Is ze ondertussen al een keer geweest?
Of is de intressen helemaal over?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:36

jeetje hee, ik ben zelf ook 14, loop als sinds ik klein ben tussen de paarden.
heb zelf mijn paard beleerd, dit is helemaal goed gegaan, krijg er vaak complimentjes dat ze het zo goed doet.

maar dat dit soort dingen nog gebeuren, ik dacht dat nu bokt in het leven van de meeste paardenmensen is, dat dit minder gebeurt.
helaas...

komt wel goed Knipoog wij staan achter jou Knipoog

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:43

RoosG schreef:
jeetje hee, ik ben zelf ook 14, loop als sinds ik klein ben tussen de paarden.
heb zelf mijn paard beleerd, dit is helemaal goed gegaan, krijg er vaak complimentjes dat ze het zo goed doet.

maar dat dit soort dingen nog gebeuren, ik dacht dat nu bokt in het leven van de meeste paardenmensen is, dat dit minder gebeurt.
helaas...

komt wel goed Knipoog wij staan achter jou Knipoog

Natuurlijk gebeurd dit nog! Genoeg meiden van 14 die der vrijwel niks vanaf weten die nks van andere aannemen en die maar wat doen! Ik ga er dan ook vanuit dat jij wist waar je mee bezig was en eventuele hulp die aangeboden is aannam Lachen haha (hiermee bedoel ik neit dat ik ervan uitga dat iemand van 14 een paard niet kan beleren, hiermee bedoel ik meer dat je nooit uitgeleerd bent! Zelf ben ik 17 en zou alsnog graag hulp willen met het beleren van een paard....)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:25

ja natuurlijk, heb er veel hulp bij gehad, maar de "basis"heb ik zelf gedaan( wennen aan het zadel, hoofdstel enz) met het rijden was er altijd iemand bij die er "verstand" van had.
ik heb daar voor erg lang op een stal gelopen Tong uitsteken dus als sinds een klein meisje hielp ik al met de paarden doen.
jammer dat veel paarden "kindjes" ouders hebben die nergens van af weten en denken dat hun kind het wel goed doet...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:00

Ja en ik vidnt dat in dat opzicht de rol van ouders een beetje wordt vergeten. Zij zijn verantwoordelijk voor hun kind en dus ook voor het fatsoenlijk omgaan van hun kind met een paard. Ik vind die ouders totaal geen verstand hebben van paarden en hun kind maar wat laten aanklooien erg onverantwoordelijk bezig. Op minst moet je dan zorgen voor goede regelmatige begeleiding.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:25

RoosG schreef:
ja natuurlijk, heb er veel hulp bij gehad, maar de "basis"heb ik zelf gedaan( wennen aan het zadel, hoofdstel enz) met het rijden was er altijd iemand bij die er "verstand" van had.
ik heb daar voor erg lang op een stal gelopen Tong uitsteken dus als sinds een klein meisje hielp ik al met de paarden doen.
jammer dat veel paarden "kindjes" ouders hebben die nergens van af weten en denken dat hun kind het wel goed doet...

Precies dat bedoel ik!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:27

Ik vind het opzich ook wel de taak van de ouders om te bepalen of hun kind er echt klaar voor is en altijd iemand achter de hand hebben indien het toch blijkt van niet!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:30

chantal2309 hier heb je helemaal gelijk in maar vergeet niet dat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarbij vaak beide ouders drukdrukdruk zijn met werk en andere dingen en het ook wel 'makkelijk' vinden om kindlief een paard te doen omdat ze dat zo leuk vind en het zo 'goed' kan (in hun ogen) Hierdoor zien deze ouders ook niet alles natuurlijk.
Hoe vaak zie ik niet kinderen van rond de 10 de hele woensdagmiddag op de manege rondhangen omdat er thuis niemand is en ze een pony hebben gekregen van de ouders om maar bezig te zijn totdat pa en ma thuis zijn. Juist zijn het vaak deze kinderen die er zelf heilig van overtuigd zijn dat ze het allemaal goed doen met hun paardje want dat zeggen pa en ma immers.....

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:33

inkepink daar heb je helemaal gelijk in! dat klopt ook, bij mij op de manege lopen ze ook rond.... maar dan nog vind ik het de schuld van papa en mama dat ze het kind een pony geven 'om maar even bezig te zijn' zijn die ouders dan echt zo stom?!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:37

tja zijn die ouders stom......neu maar ze hebben wel de ballen verstand van paarden en een goede bankrekening.......

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:39

jaa dan is een paard een leuke oplossing.......... als je weet wat je doen moet.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:52

Ik denk dat veel mensen paarden onderschatten, ze zien een lief beestje en gaan er vanuit dat het min of meer een levend pluchebeest is ofzo... Triest!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:58

Zag het bij ons op de manege ook vaak. Woensdagmiddag werden de kinderen soms al om 1 uur op de manege gedumpt. Lessen begonnen pas om drie uur. Ze werden tegen zes uur opgehaald. Klein broertje en zusje mee. OUders een vrije middag. WIj konden geen kant op omdat we opeens een stuk of wat kinderen hadden om op te passen. Dit is heel snel veranderd. Op lesdagen mocht je pas komen een half uur voor de lessen aan.

Veel ouders weten het niet wat het inhoud om paarden te verzorgen. En die zin hun kind dan op een onderlinge wedstrijd rijden en dat gaat dan naar hun mening best wel goed. Vergeten dat zo'n onderlinge heel licht wordt beoordeeld.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:11

mhollander schreef:
Zag het bij ons op de manege ook vaak. Woensdagmiddag werden de kinderen soms al om 1 uur op de manege gedumpt. Lessen begonnen pas om drie uur. Ze werden tegen zes uur opgehaald. Klein broertje en zusje mee. OUders een vrije middag. WIj konden geen kant op omdat we opeens een stuk of wat kinderen hadden om op te passen. Dit is heel snel veranderd. Op lesdagen mocht je pas komen een half uur voor de lessen aan.

Veel ouders weten het niet wat het inhoud om paarden te verzorgen. En die zin hun kind dan op een onderlinge wedstrijd rijden en dat gaat dan naar hun mening best wel goed. Vergeten dat zo'n onderlinge heel licht wordt beoordeeld.

Inderdaad, ze denken alleen maar en bedenken niet hoeveel werk, geld en tijd het kost... jammer, want de leukste en lievste paardjes worden zo verpest en 'verwaarloost'

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:14

kendra@ ik snap jou standpunt ook best wel....
toch vind ik het goed dat dit topic is geopend.
hoevaak worden mensen [neem alleen al hier op bokt] gewaarschuwd dat ze het inrijden van een paard niet moeten onderschatten?
het kunnen lezen in een topic zoals dit zet mensen meer aan het denken dan al die goedbedoelde adviezen bij elkaar.
al word er maar 1 wakker....

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:15

mariska32 schreef:
kendra@ ik snap jou standpunt ook best wel....
toch vind ik het goed dat dit topic is geopend.
hoevaak worden mensen [neem alleen al hier op bokt] gewaarschuwd dat ze het inrijden van een paard niet moeten onderschatten?
het kunnen lezen in een topic zoals dit zet mensen meer aan het denken dan al die goedbedoelde adviezen bij elkaar.
al word er maar 1 wakker....

Liever 1 dan géén........

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:16

Mijn dochters van elf en negen rijden ook hun eigen b-ponie in, maar dan alleen onder begeleiding. Zo mogen zowie zo niet rijden als er niemand bij is. Ze hebben hun andere ponies ook ingereden en die zijn alletwee super mak en goed beleerd. Zodra de ponie goed onder het zadel is en hij een goede conditie heeft gaan ze ook lessen met hem omdat ik dit zelf een prettige idee vind. Ze rijden vanaf hun vierde alle twee al en zijn dus ook gewoon opgegroeid met paarden. Dat is natuurlijk ook een verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:16

Daar was het inderdaad voor bedoeld, Mariska. Je moet het inrijden van een jonkie inderdaad nooit te licht achten en bovendien is het niet zonder risico's. Denk alleen al aan de kans op een val, die vanaf de rug van een groen paard vele keren groter is dan van een ingereden dier.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:34

dat klopt, en buiten dat kan het paard ook nog blessures oplopen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:54

Kom op dames .....
Het niveau van 'wij weten het allemaal zo goed' wordt nu wel erg hoog. Dit soort dingen gebeuren, dat weet iedereen - en de meesten zijn door schade en schande wijs geworden (ik tenminste wel Bloos , heb ook wel eens wat verknald hoor, jullie nooit??). En wat is er nu feitelijk aan de hand?
- Een paard dat gelukkig op tijd is 'gered' (petje af Sileulitha!), komt allemaal goed - geweldig toch! Is gelukkig vaak zo, mensen zeggen vaak dat een paard 'voor zijn leven is verpest', gelukkig is er meestal nog wel wat recht te breien;
- Een pruilende puber die zich dit een beetje anders had voorgesteld en nu zit te nukken (iedereen met praktijkervaring of een basiscursis psychologie zal beamen dat dit echt volstrekt normaal gedrag is, en ook dat het weer over gaat. Even wachten dus, beetje aardig zijn, die trekt wel bij of is er gewoon echt zat van - wat ook goed is);
- Een vader die toch wel voor rede vatbaar is en die in een paar dagen al heel wat wijzer is geworden, geweldig toch?

Met andere woorden: volgens mij valt het allemaal wel een beetje mee....

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:02

Kendra, het valt ook allemaal wel mee en natuurlijk hebben wij (teminste ik!) ook geleerd van onze fouten, maar het is natuurlijk jammer dat mensen er lang niet altijd optijd bij zijn! Natuurlijk kan het dan nog wel 'gefixt' worden maar nooit helemaal .. teminste niet altijd......

En ik beodel niet met mijn berichtjes dat ik het zo goed weet.. Knipoog ik ben natuurlijk ook nog lerende (je kan nooit teveel weten over paarden!)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:09

Wat jammer van dat paard zeg, denk je dat er nog kans is dat ze tot inkeer komt? Als ze ziet dat het paard bij jou prima loopt, maar bij haar niet. Zou ze dan niet uit zichzelf gaan vragen wat ze anders moet gaan doen?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:12

ayo schreef:
Wat jammer van dat paard zeg, denk je dat er nog kans is dat ze tot inkeer komt? Als ze ziet dat het paard bij jou prima loopt, maar bij haar niet. Zou ze dan niet uit zichzelf gaan vragen wat ze anders moet gaan doen?

Een paar pagina's geleden vertelde sul dat ze aan de bakrand moest gaan kijken en dat ze gewoon ingeintresseerd de hele tijd stond te smse, dus ik denk dat het er niet echt gek veel uitmaakt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:18

Ik wacht het verder allemaal rustig af, morgen ga ik weer eventjes rijden en verder onderneem ik geen stappen. Wie weet komt ze wel een keer langs, of niet natuurlijk.