[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:30

ehm nou niet van de paardenhouderij opleining die ik heb gevolgd Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:33

Haha! haha
Leuk ik wist niet dat je dat soort dingen daar leerde Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:40

nou niet dus Tong uitsteken
was het maar zo, je krijgt wel rijles maar dit is niet belangrijk...

mette_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:31

Hi! ik rijd sindskort op een nieuw paard, en nu is het nogal lastig om haar aan de teugel te houden, ze wil wel nageven maar telkens als ze mooi rond wordt dan gaat ze weer omhoog.. wat kan ik hier aan doen? iemand tips? groetjes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:17

veel buigen om je been, voltes en andere figuren en je paard actief houden en vooral niet aan de voorkant gaan sleutelen maar goed lesnemen van iemand die je kan uitleggen hoe het lijf van een paard werkt.

Dappere_dodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:30

Ik had dit probleem ook.Niet nageeflijk en alle kanten opgaan behalve de goede. Mijn paard was te sterk voor mij geworden.
Mijn instructeur heeft mij aangeraden om met een dubbel gebroken bit te gaan rijden wat niet helemaal door buigt.
Het is best een pittig bitje en je moet er wel rustig en relax mee rijden, maar het werkt enorm!!!
Ik heb er wel mijn rijstijl mee moeten aanpassen, maar ben erg blij dat ik deze stap heb ondernomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:45

Dappere_dodo schreef:
Ik had dit probleem ook.Niet nageeflijk en alle kanten opgaan behalve de goede. Mijn paard was te sterk voor mij geworden.
Mijn instructeur heeft mij aangeraden om met een dubbel gebroken bit te gaan rijden wat niet helemaal door buigt.
Het is best een pittig bitje en je moet er wel rustig en relax mee rijden, maar het werkt enorm!!!
Ik heb er wel mijn rijstijl mee moeten aanpassen, maar ben erg blij dat ik deze stap heb ondernomen.

rijden doe je niet op kracht,dat verliest iedereen!
Dat laatste, dát heeft jou geholpen Knipoog

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:58

Mijn pony kan eigelijk heel gemakkelijk naar beneden worden gereden, dmv van echt hele zachte kneepjes en loslaten en dan weer zachte kneepjes. Maar als ze dan eenmaal netjes naar beneden loopt, dan doet ze haar mond open en gaat ze een beetje gek lopen doen.. Wat moet ik op dit moment doet, naar voren drijven of juist helemaal niks doen en heel erg ontspannen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:09

Na gaan denken waar het vandaan kan komen.
-gebit (ongelijk,haken,randen,rot,etc)
-Blokkade in het lijf (bijvoorbeeld achterhand,schouder,hals,etc)
-Knellend zadel of een met niet genoeg ruimte voor de ruggegraad etc.
-scheefheid paard/ruiter
-activiteit vanuit de achterhand
-Jouw doelstelling (paard naar beneden rijden, kneepjes? hoe meer ik dat doe hoe meer ik hem in de krul trek met de kaken op elkaar geklemd)
-Bit
-Houding/hulpen ruiter
-te hoog gegrepen?

Etc etc. Dus niet eerst wat moet ik eraan doen maar wat is de oorzaak en hoe kan ik die wegnemen, dan weet je zelf al wat je eraan moet doen en daaraan gaan werken of iemand voor inhuren die ervoor geleerd heeft en dat probleem voor je weg kan nemen....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:16

Sheran schreef:
Midasje schreef:
mijn paard hoeft niet aan de teugel Clown
we rijden geen dressuur Cool

Is ook beter voor zijn rug.

???????? Sigaar

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:26

lailapri schreef:
nou niet dus Tong uitsteken
was het maar zo, je krijgt wel rijles maar dit is niet belangrijk...

Oh sorry, ik ving dat verkeerd op.. Bloos
Ik dacht dat je het juist wel daar leerde Haha!

Dappere_dodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:37

superwoman schreef:
Dappere_dodo schreef:

rijden doe je niet op kracht,dat verliest iedereen!
Dat laatste, dát heeft jou geholpen Knipoog

Ik ben het hier niet helemaal mee eens!!!
Het Bit speelt wel degelijk mee in het verhaal!!!
Er is al van alles geprobeer qua rijtechniek en niets hielp!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:53

Dappere_dodo schreef:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens!!!
Het Bit speelt wel degelijk mee in het verhaal!!!
Er is al van alles geprobeer qua rijtechniek en niets hielp!!

dus jij kan niet met een normaal bit "normaal" rijden?
Dan doe je echt iets verkeerd!
imo kan een ander bit bijv wel een cirkel verbreken en daarom helpen, maar
een paard rijden moet (desnoods na verloop van tijd) zonder (scherpe) hulpmiddelen kunnen, anders doe je iets niet goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:49

Wat ik doe bij bottere dieren is juist een zachter bit, en back tot basic naast het paard. gewoon zoals je ook bij een jonge pony doet de hulpen aanleren...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:13

Ik had ook een vraag Lachen
Normaal heb ik geen moeite met een paard nagevelijk rijden, maar in dit geval ligt het toch iets anders.
Ik reed gister en vorige week op een manegepaard, alex. Het is een groot paard, en vaak ook wat stijf. Nu gingen we dus springen, maar eerst even voorwaarts neerwaarts rijden en loswerken. Als je gewoon rijd, en hem heel goed voorwaarts houd en stelling vraagt, gaat hij pas het laatste kwartier nagevelijk lopen. Alleen nu moest ik hem de eerste 20 min. nagevelijk rijden, omdat we daarna gingen springen en dan komt er niet zo veel meer van. (Met alleen springen heb ik het druk zat, ben niet zo'n hoogte-held, meer een dressuur-miep.) Wat ik dus gedaan heb, is in het begin iets aggresiever (anders kan ik het even niet verwoorden) nagevelijk rijden. Het leek nog het meest op in de krul trekken vond ik zelf, maar als hij 10 sec. zo loopt en je ontspant wat meer, en geeft zachtjes kneepjes met je binnenhand, dan ontspant hij ook en gaat hij echt over de rug en nagevelijk lopen. Is het dan erg dat ik in het begin wat harder ben? Want hij heeft toen het grootste gedeelte van de les nagevelijk gelopen, heel ontspannen enzo, maar wel actief.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:31

nu trek je 'm er dus doorheen. paard was stijf en heeft daarom moeite met buigen ect. Je veroorzaakt zo extra spierpijn, want ga zelf maar eens een oefening doorzetten terwijl je spieren daar nog niet aan toe zijn.
Ik zou dus zeggen volgende x het paard warm laten lopen, maar niet in de krul en dan lekker springen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:33

superwoman schreef:
nu trek je 'm er dus doorheen. paard was stijf en heeft daarom moeite met buigen ect. Je veroorzaakt zo extra spierpijn, want ga zelf maar eens een oefening doorzetten terwijl je spieren daar nog niet aan toe zijn.
Ik zou dus zeggen volgende x het paard warm laten lopen, maar niet in de krul en dan lekker springen.

Dus dat geld ook als het echt maar 10 sec. is?
Ik had hem overigens al wel 15 min. gewoon losgewerkt. En inbuigen doet hij dan op zich wel goed.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:06

Miss_Malfoy schreef:
superwoman schreef:

Dus dat geld ook als het echt maar 10 sec. is?
Ik had hem overigens al wel 15 min. gewoon losgewerkt. En inbuigen doet hij dan op zich wel goed.

ik vind en dat is mijn menig als het paard al los is gewerkt en wil niet nageven dan mag je best wel iets strenger zijn met je hand.
mits het paard geen gebreken heeft.
maar daarna wel ontspannen als hij nageeft maar niet te ontspannen anders verlies je de aanleuning en verbinding.
dus wel contact houden.
je moet het paard leren om nagefelijk te lopen dus aan vragen en weer ontspannen als ze zakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:22

Ik denk toch dat een manege paard al wat meer gebreken/pijntjes heeft dan een paard die elke dag goed wordt gegymnatiseerd. Vanaf de computer ga ik zéker niet zeggen dat het goed is Knipoog . Dus zou jij het aan je instructeur moeten vragen. wat is streng en wat zijn 10 sec, want dat is voor iedereen anders (of je moet op je horloge gekeken hebben Tong uitsteken )

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:54

Mijn paard hangt altijd onwijs aan de teugel vind ik.maar soms geeft ze ook wel ff na Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:58

xLiezel schreef:
Mijn paard hangt altijd onwijs aan de teugel vind ik.maar soms geeft ze ook wel ff na Knipoog

Als mijn paard hangt helpt voorwaarts rijden. Als ze dan nog niet reageert zit de achterhand er niet goed onder en tik ik die even zachtjes bij. Dan gaat het weer goed Lachen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:16

xLiezel schreef:

Een paard kan alleen aan de teugels hangen als jij terug hangt Knipoog
Tempowisselingen en niet terughangen is de oplossing.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:04

reinandje schreef:
ik vind en dat is mijn menig als het paard al los is gewerkt en wil niet nageven dan mag je best wel iets strenger zijn met je hand.
mits het paard geen gebreken heeft.
maar daarna wel ontspannen als hij nageeft maar niet te ontspannen anders verlies je de aanleuning en verbinding.
dus wel contact houden.
je moet het paard leren om nagefelijk te lopen dus aan vragen en weer ontspannen als ze zakken.

Ja als je hem even door het begin heen helpt is het zo van, oja, ontspannen en nagevelijk lopen dat kan ik ook nog. En daarna gaat hij ook echt uitzichzelf omlaag. Hoef je alleen nog een heel klein beetje te spelen. Werkelijk zalig je voelt hem gewoon onder je ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:10

Miss_Malfoy, even eerlijk hoor Lachen niet onaardig bedoeld, maar gewoon even omdat het zo overkomt... en wellicht om je aan het denken te zetten- wil je nou echt meningen van anderen horen... of alleen graag horen dat je het goed gedaan hebt en het niet erg is als je een paard in de krul trekt en hardhandig bezig bent, als hij daarna maar ontspant? (Het doel heiligt... Haha! Haha! )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:56

Maar dan komt de vraag, WildWings, wat is hardhandig?

En ja ik wil best luisteren hoor Lachen