Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:02

superwoman schreef:
arie53 schreef:
Ik geef je antwoord maar dat antwoord past kennelijk niet in jouw straatje.

Nee hoor, je hebt toch mijn vraag gemist blijkbaar. Ik vroeg naar jouw rij niveau en hopelijk met filmpje. Je weet het allemaal zo goed, dus ben benieuwd hoe jij het dan uit voert.

Wat heeft dit mijn inhoudelijke reacties van doen? Om iemand, die in het water ligt, een reddingsboei toe te gooien, hoef ik toch niet te kunnen zwemmen?

Bovendien hanteer ik altijd als vaste referentie de FEI regels zoals in die Artikel 401 expliciet staan omschreven. Alles wat daar van afwijkt is niet alleen schadelijk voor het paard maar vormt ook een inbreuk op de rijkunst en de schoonheid van de dressuur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:53

Oh, dus je kan zelf niet rijden?
vind de vergelijking met de reddingsboei nou wel erg ver gezocht aangezien jij iedereen afbrand met je boekenwijsheid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:24

nombrado schreef:
we verzanden weer in de huidige dressuur discussie.
had hier eerder een filmpje gepost over wat ik vind wat juist klassiek onderricht is?
Iemand anders er nog een mening over?
Hoe zie je dit paard gereden worden?
https://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ

deze vraag graag ook aan de anderen?
Is dit klassiek?

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:47

@nombrado. Ja in mijn ogen is dit wel klassiek. Paard wordt met impuls en verbinding gereden, datgene wat ik mis in de AR. Verder wordt ie in normale stelling en buiging gereden. Wel valt mij op dat met name in de draf meestal de nek niet het hoogste punt is, iets waar ik zelf niet zo heel zwaar aan til voor in een training, maar ik weet dat jij daar wel zwaar aan tilt. Wat mij alleen verbaast is vrijwel aan het eind van het filmpje, het commentaar van de instructeur...inside rein, inside rein, inside rein. Teveel binnenteugel blokkeert het binnen achterbeen en dat is volgens mij juist niet wat je wilt in een pirouette. Maar misschien is dat verkeerde interpretatie van mij. Mijn instructrice roept ook wel eens iets waar een buitenstaander van denkt dat ik dat juist moet doen, maar waarvan ik weet dat ze me er juist aan wil herinneren dat ik er met mijn poten vanaf moet blijven ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:57

oji schreef:
@nombrado. Ja in mijn ogen is dit wel klassiek. Paard wordt met impuls en verbinding gereden, datgene wat ik mis in de AR. Verder wordt ie in normale stelling en buiging gereden. Wel valt mij op dat met name in de draf meestal de nek niet het hoogste punt is, iets waar ik zelf niet zo heel zwaar aan til voor in een training, maar ik weet dat jij daar wel zwaar aan tilt. Wat mij alleen verbaast is vrijwel aan het eind van het filmpje, het commentaar van de instructeur...inside rein, inside rein, inside rein. Teveel binnenteugel blokkeert het binnen achterbeen en dat is volgens mij juist niet wat je wilt in een pirouette. Maar misschien is dat verkeerde interpretatie van mij. Mijn instructrice roept ook wel eens iets waar een buitenstaander van denkt dat ik dat juist moet doen, maar waarvan ik weet dat ze me er juist aan wil herinneren dat ik er met mijn poten vanaf moet blijven ;-)

Oji,
wat jij opnoemt , met inside rein, viel mij idd ook op. Ik denk ook niet dat hij bedoeld dat hij hem daarmee moet insturen. Ik ga er nog eens naar luisteren en kijken wat hij bedoeld.
Nek hoogste punt, is idd niet perfect, maar wat ik fijn vind is dat dit paard echt voor de ruimte krijgt de oefeningen te doen. En deze oefeningen zelfs op een trensje geoefend worden, kan je toch aan zien dat het paard goed "voor elkaar" is.
Deze ruiter is een colombiaan, niet zoveel ervaring nog (colombia begint tenslotte net) maar een zeer gedreven ruiter en ik heb hem echt vanaf december tot april gigantisch zien groeien kwa ruiter. Zeer sympatieke man. Ik wist, van Gusarapo, dat de piaffe nog wel wat aan gesleuteld kon worden. Dat heb ik nog ergens op video.
Het leuke is, dat hij dit ook noemt hem meer voorwaarts te laten gaan om de piaffe beter te gaan laten uitvoeren.
(zelf heb ik nauwelijks ervaring met AR, heb er ook niks mee, moet ik zeggen)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 08-11-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:10

superwoman schreef:
vind de vergelijking met de reddingsboei nou wel erg ver gezocht aangezien jij iedereen afbrand met je boekenwijsheid.

Ik heb niet de intentie om mensen af te branden. Evenmin pretendeer ik een boekenwijsheid met de getoonde praktijkvoorbeelden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:28

@nombrado: Ik vindt dat eigenlijk wel moeilijk te beantwoorden over dat filmpje.

ik vindt het algemeen heel prettig aan te zien (en ben niet op zoek hier een of ander schoolcijfer of kritiekpunt te vinden, moet de nek nog hoger? of is er zo'n grote nek dat dat eigenlijk al klopt... daar wil ik ff niet over discussieren) Ik zou graag zelf zo netjes willen kunnen rijden!

in je vraag 'is dit klassiek?' vind ik het interessant en moeilijk.
-hij rijdt tweehandig... lijkt me niet (het ideaal van) klassiek per se. (niks mis mee, maar ik heb het over ideaalplaatje, of KR-typisch)
- hij rijdt geen oefeningen wel of niet die hem tot KR of 'moderne dressuur' brengen, het kan allemaal goed in beide. (ook weer helemaal niks mis mee, maar niet typisch voor een stijl) (of deed ie ergens een uitgestrekte draf die ik gemist heb?)
-hij rijd een barok paard, dit geeft een bepaald beeld, maar zegt op zich niks over de rijdstijl. (mooi beest overigens
-zijn verzamelingsgraag piekt niet 'hoger dan moderne dressuur' (ivv een levade ofzo) maar dat komt op bvenstaande neer.

Maw, dit is een soort 'algemeen korrekt rijden' waarbij ik er van uit ga dat ie het ook prima op blanke kandare (eenhandig) zou kunnen als ie zou willen en daarmee dus het enige echt 'onklassieke' er niet toe doet.

het voldoet aan beide definities in mijn ogen.

nogmaals een van de mooiere filmpjes tot nog toe, maar daar ging de vraag niet over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:56

arie53 schreef:
superwoman schreef:

Ik heb niet de intentie om mensen af te branden. Evenmin pretendeer ik een boekenwijsheid met de getoonde praktijkvoorbeelden.

Getoonde praktijkvoorbeelden waren niet van jezelf. gebakken lucht dus
nogmaals, heb je zelf ooit gereden en ben je niet te laf om dat in gewoon nederlands te melden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:57

Hier nog een filmpje, van een PRE en een duitse amazone, die ik persoonlijk erg goed klassiek vind rijden.
Dit is niet haar paard, ze probeert het paard meer voor haar te laten bewegen ipv erachter.
(kvind dit zon gaaf dier)
https://www.youtube.com/watch?v=Lojz1MvAAKg

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:07

hoe klassiek is P.iet O.othout volgens jullie? Ik heb zelf jarenlang les gehad van een leerling van hem. Zij heeft, ik geloof, zeven jaar lang dagelijks bij hem gelest met twee paarden. Ik weet niet hoe "klassiek" datgene is wat zij mij heeft geleerd, maar wat wel de boventoon voerde was basis, basis en nog eens basis. Ik denk dat dat bij veel ruiters overgeslagen worden. En in welk systeem je dan ook rijdt, als je de basisprincipes overslaat, loop je op een gegeven moment vast.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:43

connepon85 schreef:
hoe klassiek is P.iet O.othout volgens jullie? Ik heb zelf jarenlang les gehad van een leerling van hem. Zij heeft, ik geloof, zeven jaar lang dagelijks bij hem gelest met twee paarden. Ik weet niet hoe "klassiek" datgene is wat zij mij heeft geleerd, maar wat wel de boventoon voerde was basis, basis en nog eens basis. Ik denk dat dat bij veel ruiters overgeslagen worden. En in welk systeem je dan ook rijdt, als je de basisprincipes overslaat, loop je op een gegeven moment vast.

Ja maar dat doe ik ook, en ik wil mezelf nou niet bepaald klassiek noemen :P
De basis is de basis, zowel bij klassiek als modern

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:47

nombrado schreef:
nombrado schreef:
we verzanden weer in de huidige dressuur discussie.
had hier eerder een filmpje gepost over wat ik vind wat juist klassiek onderricht is?
Iemand anders er nog een mening over?
Hoe zie je dit paard gereden worden?

deze vraag graag ook aan de anderen?
Is dit klassiek?

Jammer van de slechte kwaliteit van het filmpje.
Voor mij is dit klassiek ja. Maar afgezien van het iberische paard zie ik niet heel veel verschil met modern hoor. Wat betreft de binnenteugel, ik denk dat daarmee inderdaad meer buiging wordt gevraagd (vlak voor de pirouette vraagt hij meer te buigen).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:52

Babootje, ik zie toch heel wat anders dan het merendeel van de huidige dressuur.
dit paard wordt voor niet vastgehouden (hangen naar achter als ruiter) dat zie je bij het merendeel van de huidige ruiters.
iberisch of niet, doet er niet toe....paard is paard, juiste lichte verbinding is juiste lichte verbinding.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:59

nombrado schreef:
Babootje, ik zie toch heel wat anders dan het merendeel van de huidige dressuur.
dit paard wordt voor niet vastgehouden (hangen naar achter als ruiter) dat zie je bij het merendeel van de huidige ruiters.
iberisch of niet, doet er niet toe....paard is paard, juiste lichte verbinding is juiste lichte verbinding.

Ik vind haar juist behoorlijk vasthouden en van een lichte verbinding is in mijn ogen geen sprake. Ze zit ook nogal met haar linkerhand omhoog en naar achteren in het werken door haar onderarm hoger te houden. Het paard lijkt hangerig in de hand. Dus voor mij geen apart goed voorbeeld. Ook niet slecht dus.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:43

arie53 schreef:
superwoman schreef:

Citaat:
Getoonde praktijkvoorbeelden waren niet van jezelf. gebakken lucht dus
nogmaals, heb je zelf ooit gereden en ben je niet te laf om dat in gewoon nederlands te melden?

Dit glijdt af naar een zinloze pennydiscussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:43

vur schreef:
nombrado schreef:

Ik vind haar juist behoorlijk vasthouden en van een lichte verbinding is in mijn ogen geen sprake. Ze zit ook nogal met haar linkerhand omhoog en naar achteren in het werken door haar onderarm hoger te houden. Het paard lijkt hangerig in de hand. Dus voor mij geen apart goed voorbeeld. Ook niet slecht dus.

dit gaat over het hem filmpje ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:57

O sorry. Verkeerd gelezen dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:44

vur schreef:
O sorry. Verkeerd gelezen dus.

Maar wat het "haar" filmpje ben ik het wel een met Vur. Hetgeen betekent dat het niet zozeer te maken heeft met KR dan wel met de amazone zelf. Ik ben het ermee eens dat sommigen teveel achteroverhangen ook naar mijn smaak, maar dat geld niet voor elke ruiter/amazone. Overigens wil het dan nog niet zeggen dat ze dan een stugge hand hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:54

Babootje schreef:
Maar wat het "haar" filmpje ben ik het wel een met Vur.

Over wie hebben jullie het nu? Emmelie of de dame op dat spaanse paard? Ik vind dat spaanse paard een mooi beest, maar ik vind wel dat hij voor teveel actie heeft in vergelijking met achter. Ik vind hem achter zelfs een beetje sloffen. Een beetje een slapjes achterbeen... Ik denk dat zo'n paard juist gebaat zou zijn als het wat dieper en ronder gereden zou worden en veel schakelen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:11

jasmijn78 schreef:
Babootje schreef:
Maar wat het "haar" filmpje ben ik het wel een met Vur.

Over wie hebben jullie het nu? Emmelie of de dame op dat spaanse paard? Ik vind dat spaanse paard een mooi beest, maar ik vind wel dat hij voor teveel actie heeft in vergelijking met achter. Ik vind hem achter zelfs een beetje sloffen. Een beetje een slapjes achterbeen... Ik denk dat zo'n paard juist gebaat zou zijn als het wat dieper en ronder gereden zou worden en veel schakelen

we hadden het hier over
das geen dame :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:17

@Nombrado, heb je ergens foto's/filmpjes van een niet-barok paard dat volgens jou correct gaat en correct gereden wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:30

arie53 schreef:
Dit glijdt af naar een zinloze pennydiscussie.

Ja je hebt gelijk.
Geen ervaring en toch het grootste woord over hoe het moet.
Succes verder
:evaw:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:45

nombrado schreef:
we hadden het hier over
das geen dame

Ik ben het met Vur eens; het is niet heel goed, ook niet heel slecht. Als deze naar de OS moeten dan is er nog wel wat werk aan de winkel.

hwn schreef:
@Nombrado, heb je ergens foto's/filmpjes van een niet-barok paard dat volgens jou correct gaat en correct gereden wordt.

Ja... Dan ben ik ook wel benieuwd welke combi's jij goed vind die met een 'normaal' paard rijden. Jij geeft vaak af op voorbeenzwaaierij, en je tweede filmpje met de dame op het paard, is daar nu juist een goed voorbeeld van. Maar wellicht ben je verblindt omdat het een spaans paard is? Dat geeft voor mij wel aan dat je meet met twee maten.

connepon85 schreef:
hoe klassiek is P.iet O.othout volgens jullie? Ik heb zelf jarenlang les gehad van een leerling van hem. Zij heeft, ik geloof, zeven jaar lang dagelijks bij hem gelest met twee paarden. Ik weet niet hoe "klassiek" datgene is wat zij mij heeft geleerd, maar wat wel de boventoon voerde was basis, basis en nog eens basis.

Jullie hebben nog geen antwoord gegeven op deze vraag. Ik heb dan nog wel een aanvulling; ik word al zo'n 15 jaar bijgestaan door een heer op leeftijd die ook bij Oothout en bij Dhr. Ruiterkamp heeft gereden. Zouden jullie die ook als 'klassiek' bestempelen? Ik noem het bewust geen les, want; geen uurtje-factuurtje en het is meer dan wat rijtechnische tips. Het is meer een samenwerking in het totaalplaatje. Hij is nogal van de oude stempel. We hebben wel eens discussies, maar hij is wel mijn basis. Voor het meer proefgerichte werk en de dressuurmatige puntjes op de I ga ik dan zo af en toe buiten de deur lessen. Dat is dan bij een meer 'modern' georiënteerde instructrice. Die combi werkt voor mij goed. Best of both world ;)

Verder; whats in a name? Zulk soort mensen hebben hun sporen in de sport en in de paarden verdiend, dus hun ervaring is heel waardevol. Mij interesseert het geen bal wat voor label, vaak de buitenwereld, er aan hangt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:57

nombrado schreef:
Hier nog een filmpje, van een PRE en een duitse amazone, die ik persoonlijk erg goed klassiek vind rijden.
Dit is niet haar paard, ze probeert het paard meer voor haar te laten bewegen ipv erachter.
(kvind dit zon gaaf dier)
https://www.youtube.com/watch?v=Lojz1MvAAKg

Vur had het of deze volgens mij. Het "haar" filmpje :D :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:09

Klopt, ik bedoelde het haar filmpje op het Spaanse paard. Niet over Emmelie dus.
Tja, het valt volgens mij nog niet zo mee om een perfecte uitvoering te vinden van alle rijtechnische aspecten van het trainen van een paard en dan een ruiter die er perfect opzit en perfect alle hulpen geeft. Ik denk dat het niet bestaat. Misschien wel voor momenten, maar niet continu. Sommigen komen er dichter in de buurt, anderen zijn er verder van weg.