Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:03

Ik heb gister voor het eerst weer gereden *\o/*
Wel tussendoor een paar keer uitgestapt zonder zadel na het longeren, maar gisteren voor het eerst weer echt gereden. Op 1x wegschieten na was ze heel braaf! Hart zat wel in m'n keel en heb het daarna niet lang volgehouden :+ Maar heb ermee gestapt, gedraafd en zelfs 1 zijde gegaloppeerd! Maar dat ging toch net iets te hard dus liet ik maar voor de volgende keer. Was helemaal trots op mezelf :D

Zo te zien hebben we hier allemaal lefkoekies op, ben trots op iedereen! *\o/*

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

Ik ga me hier toch melden als dat mag ?
Ik ben best bang geworden sinds mijn paard zo schrikachtig is geworden , en veeel bokt.
Maar ik heb een beetje geluk want ik mag niet rijden vanwege mijn arm , maar wil er toch graag op!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

chelle_dora schreef:
Ik heb gister voor het eerst weer gereden *\o/*
Wel tussendoor een paar keer uitgestapt zonder zadel na het longeren, maar gisteren voor het eerst weer echt gereden. Op 1x wegschieten na was ze heel braaf! Hart zat wel in m'n keel en heb het daarna niet lang volgehouden :+ Maar heb ermee gestapt, gedraafd en zelfs 1 zijde gegaloppeerd! Maar dat ging toch net iets te hard dus liet ik maar voor de volgende keer. Was helemaal trots op mezelf :D

Zo te zien hebben we hier allemaal lefkoekies op, ben trots op iedereen! *\o/*

Super van je !!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:07

Yvankaxx schreef:
Ik ben op pony een rondje door het dorp gaan maken, zonder zadel (zijn zadelloos momenteel). 2 maanden terug durfde ik nog nieteens aan de hand de straat uit!
Op het laatst waren een paar pionnen die heeeeel eng en paardetent waren, dus toen ben ik afgestapt. Ben toch best wel trots :o

Super goed van je!!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:01

Ik heb gisteren ook wel wat vooruitgang geboekt en een paar sprongetjes genomen, niet allemaal even goed uiteraard, maar het vertrouwen kwam wel terug. Kijk maar eens naar de filmpjes
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201961377389473&set=vb.1636141156&type=2&theater Dit was de beste
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201961363589128&set=vb.1636141156&type=2&theater Dit was een hele slechte
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201961370949312&set=vb.1636141156&type=2&theater

Er is nog werk aan, maar ik kom net zoals jullie van ver, ik was een zeer angstige ruiter, maar met dank aan een goede instructeur, een goed paardje, een paar vrienden die me motiveren en steunen en uiteraard dit forum is dit wat ik na 1 jaar bereikt heb.

Boodschap aan jullie: hou de moed erin!! Opbouwen en steun zoeken bij de juiste personen en dan komen ook jullie van die angst af!!!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:40

goede berichten lees ik hier.

Kan foto;s of filmpjes niet zien.

@NvDS: Eigenlijk jammer dat je niet kan rijden. Dan krijg je vertrouwen terug door te doen...... met goede begeleiding.

Ik geef moed niet op. Mag er voorlopig niet op helaas........... Hoop echt dat ik door kan met vertrouwen wat ik nu had.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:59

Tijdje niet meer hier geweest maar er zit schot in bij jullie zie ik! Top!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:41

_nvds schreef:
Ik ga me hier toch melden als dat mag ?
Ik ben best bang geworden sinds mijn paard zo schrikachtig is geworden , en veeel bokt.
Maar ik heb een beetje geluk want ik mag niet rijden vanwege mijn arm , maar wil er toch graag op!

Grappig! Ik heb dit precies hetzelfde alleen het feit is dat je paard niet zomaar ineens schrikachtig word maar dat jij ervoor zorgt dat het paard meer schrikreacties geeft door je angst, de verkeerde signalen die jij afgeeft en je verkeerde ademhaling.

Er was bij ons op stal mental coaching geregeld, ik als angsthaas heb hier uiteraard aan mee gedaan en het heeft zoveel geholpen dat ik het echt iedereen met angst aan kan raden. Dit ging door middel van hartcoherentie! En geloof het of niet, deze angsthaas heeft sinds afgelopen zondag al 2x zonder spanning op haar paard kunnen rijden. En als ik spanning krijg weet ik het weer goed af te laten vloeien. Zaterdag vervolg training.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:43

Heukeltje, wat fijn dat ze dat geven op jouw stal!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:05

Wow dat coaching lijkt mij ook wel wat!!

Ik neem zelf ook helemaal de spanning van het paard over... Daarmee zet ik zowel mijn eigen lichaam helemaal vast (armen, rug en benen) maar zet ik ook hem vast achter de loodlijn en in een strakke houding .. Dit is vnl. in de buurt van enge dingen waar hij mogelijk een schrik reactie kan geven....

Foto's verduidelijken het eea:
[RIJ-ITP] De witte professor en ik

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:07

Super zeg ,

Hebben ze dat ook met prive lessen ?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:13

Je doet het dus zonder paard. Deze vrouw heeft een eigen praktijk en kwam bij ons op stal mental coaching geven. Ze legt uit wat er met je lichaam gebeurt je word aan een apparaat gehangen zodat je zelf kan zien wat er met je hartslag gebeurt wanneer je verkeerd ademt etc. Volgende keer gaat het over visualisatie. Daarna moest ik gaan rijden. Deze vrouw is bij ons op stal geweest, http://www.esperance-psycholoog.nl/espe ... uctie.html zul je vast bij jullie in de buurt ook wel hebben als je googled op hartcoherentie

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:47

Hier de hele week slecht gereden.... Veel angst ook al was t paard deze week voor zijn doen juist vrij mak. :(

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:17

Wat jammer foccused!

Hier gaat het wel goed. Paard wordt 2 x per week nu gereden door iemand die veel ervaring met jonge paarden heeft en 1 x per week door mijn vriend sinds een maand. Ik stapte hem telkens uit. De laatste twee keer heb ik in de kleine bak ook even gedraafd, vandaag dacht ik de grote bak wel aan te durven.. eerste 15min ging goed ik begon te ontspannen tot ik op rechterhand ging draven door zijn onbalans voelde hij wat loperig en dan krijg ik kriebels met als gevolg dat hij in de staak gaat en ik niet goed durf te corrigeren.. uiteindelijk met heel veel moeite hem weer gestapt en gecorrigeerd tot hij een rondje braaf liep zij het vast aan longeerlijn, en gestopt inmiddels zat ik er 1,5uur op ipv de geplande 20min maar ik moest het goed afsluiten van degene die me hielp voordat het protest de volgende keer erger is. Alles is opgenomen en daarmee tot conclusie gekomen dat het voor mij enger voelt als dat hij daadwerkelijk doet. Afgesproken volgende keer toch maar in kleine bak omdat ik me daar zekerder voel. (We hebben een van 15 - 30 en een van 20 - 60m )

Wat wel grappig is op de foto's dat hij precies mijn uitdrukking overneemt, ontspanning, spanning, verwardheid het is allemaal aan ons beide gezicht af te meten haha

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:40

Ik heb hier al een tijdje geleden een stukje geplaatst. Ik ben nu vooral nog bezig met vertrouwen kweken. In mini stapjes dat wel, aangezien we allebei al een hele tijd 'stil' staan (vanwege omstandigheden). :Y) Ik probeer me een beetje in te lezen in grondwerk nu, en ik wil met haar gaan wandelen zodat ze ook meer verkeersmak wordt. Twee vliegen in een klap dacht ik zo.. maar dat vertrouwen heb ik nog niet in haar. Ze is trouwens wel heel braaf eigenlijk, maar ze heeft echt die zekerheid van mij nodig. En dat is in de omgang niet zo het probleem, maar onder het zadel straks wanneer ik er weer op ga dus wel. Merk ook dat ze echt beweging nodig heeft. Het is een paard wat iedere dag aan het werk moet. Sowieso ook omdat ze heel stijf is. Maarja, kan ook niet 123 6x per week gaan rijden natuurlijk. Omdat ik zelf zo lang niet meer gereden heb wil ik eerst weer wat lesjes gaan volgen terwijl ik met haar wat ga grondwerken en lekker poetsen en knuffelen en dan schakel ik hulp en klim ik er weer op (met bodyprotector :+ ). Ik weet dat ik er allang weer op had kunnen zitten, maarja.. Doe het maar op m'n eigen tempo.

Ik weet ook niet goed waar die angst vandaan komt. Ben er wel regelmatig afgekletterd, maar nooit heel ernstig ofzo. Ik heb ook veel verschillende paarden gereden. Nouja, pony's vooral. Dit is mijn eerste paard. Klinkt misschien heel stom, maar de hoogte speelt ook wel mee. Als ik op een pony zit voel ik me al een stuk zekerder. Dichter bij de grond. :Y) Ik wou graag wedstrijden gaan rijden en verder komen, daarom heb ik een paard gekocht. Achteraf gezien rijd ik nog steeds geen wedstrijden, dus had beter voor een slag kleiner kunnen gaan haha.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:01

ik heb juist heel de week super fijn gereden!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:08

Phoe, vandaag voor t eerst in maanden weer gereden maar vond het maar eng. Heb t idee dat ieder paard ongecontroleerd aan de kletter gaat. Niet leuk!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:18

danoesje schreef:
Heb t idee dat ieder paard ongecontroleerd aan de kletter gaat. Niet leuk!

Precies dit, heb ik ook.. Gelukkig kan ik binnenkort terecht bij de manege waar ik héb gereden (de lessen zaten vol) en dan gaan ze me helpen met m'n angst. Het idee dat ik dan weer op paarden rij die ik al ken maakt me wel iets rustiger.

Ik heb 2/3 maanden geleden een enorme (eerste) klapper gemaakt waarbij ik meteen knock-out lag... Nu ontzettend bang geworden..alleen al als ik erlangs loop. :(

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:51

Wilke, wat ontzettend vervelend! Gelukkig ben ik alleen bang erop, ernaast geen enkel probleem. Paarden die ik ken en heb gereden en braaf waren, vind ik nog steeds geen probleem. Maar als ik er aan denk weer op mijn eigen (supergave, geweldige, lieve, goedbewegende) paard te moeten, schiet ik al in de stress. En daar heb ik natuurlijk geen paard voor. Ga vrijdag voor het eerst lessen bij iemand die denkt me er wel overheen te krijgen. Heb eerder bij haar gelest en dat beviel erg goed dus wie weet! Misschien is zij het laatste stukje brug tussen mij en mijn paard.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:58

Ahh ik hoop dat t lukt, vast wel! :j

Ja dat paard waar ik afgevallen was, was aan de hand in de bak ook ineens blokkering en trok zichzelf los.. Terwijl ik gewoon lekker rustig met 'm liep. Maar dat paard stond een half jaar stil dus zal daar wel mee te maken hebben, maar toch zit de schrik erin.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:34

Gister superfijne les gereden :D Totaal niet bang op dit paard dus het zit er nog in!!

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:03

Al een hele tijd niet bij de paarden kunnen zijn wegens school, maar kom. De keer dat ik er kon zijn, was prachtig! Ik was helemaal niet gespannen en was heel gefocust. Ik hielp zelf een paardje meer naar de ontspanning. Dus ik was helemaal blij toen ik thuiskwam! :D Hopelijk komen er nog zo'n momentjes :p Ik kan niet wachten!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:24

Ik ga me hier toch melden ben ik bang :( rijden ging al een tijdje steeds slechter, moest van mn instructrice proberen iets sneller tevreden te zijn, en dat lukt op zich wel, maar ik zie er elke keer weer tegenop om te rijden.. Als ik les heb, gaat het meestal wel maar als ik alleen rijd niet. En toen bedacht ik gisteren opeens: het ligt misschien niet aan de hoge eisen die ik stel: ik ben gewoon hartstikke bang! Begin dit jaar ben ik heel hard gevallen (van een ander paard) en een paar weken geleden van dit paard, en als ik nu moet rijden zit ik alleen maar te proberen niet in paniek te raken. Niet leuk :(
Vraagje aan jullie: mijn zus en vriend zeggen dat als je bang bent, je eigenlijk een tijdje alleen met een instructrice erbij moet rijden, omdat het dan wel goed gaat. Maar ik heb het geld niet om meer dan 1x per week privéles te nemen en ik ben bang dat het met 1x per week rijden niet beter wordt.. Hoe doen jullie dat?

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:32

Kun je niet wat meer op de grond doen? Zelf rijd ik ook niet veel, maar juist dingen als longeren, werken aan de hand, vrij springen... En dan 1 keer in de week erop?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:42

Naar mijn mening is iedere keer je instructrice erbij niet de oplossing. Want is deze weg......
Is er iemand aanwezig op stal? Dat er iemand op achtergrond is?

Ik ben gewoon gaan rijden. Begon met 10 minuten en zo steeds langer. Gebeurde er wat ging ik wel door.
Verder wat Marocje zegt doe grondwerk, longeren paar keer per week. Of voor je gaat rijden.....