Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:16

Ik heb er weer op gezeten vandaag! Maar weer zonder beugels, vertrouw het losse stiksel niet dus dat gaat eerst zsm naar de reparatie :)

Dan nog zwarte beugelriemen met hoesjes er bij, kniestukken om er extra op te klittenbanden, haha, wil ook nog dijwrongetjes proberen. Mag er dan raar uitzien, ik wil stevig zitten straks :j

Maar dat zijn koopwensen, hoop voor mijn verjaardag sponsorgeld te krijgen :o

Ben aan de hand veel bezig met achterwaarts nu, wil dat paardje op stem en 'lichaamshulp' vloeiend achterwaarts gaat. En dan wel meer dan een paar passen, tot ik zeg dat hij weer voorwaarts mag of mag stoppen.
Waldi is daarin geen jong paard meer, natuurlijk is dit wel opgebouwd. Ik eis echt directe reactie op 'hált', 'te-rug', 'stap-pen' (of 'stap aan')en 'draf'. 'Hált' = stilstaan, maar 'hoho' of 'hola' betekent langzamer. 'Rustig' gebruik ik ook wel eens, en natuurlijk een klakje met m'n tong... Dat is ook voor versnelling... *dat dat paard van mij het allemaal uit elkaar houd, jee zeg* Maar dat kan hij, ~~}> haha

Achterwaarts zetten doe ik sowieso altijd als hij me voorbij loopt. Maar dat is vaak maar een pasje. Met halthouden heeft hij het al door wanneer hij verkeerd staat en stapt zelf terug. Als ik achterwaarts vraag aan de hand maakt het mij (nu) nog niet uit of het scheef is, als het maar vloeiend gaat en niet stoppen voordat dat mag, of naar voren voordat dat mag.

Ohz ben ik met één pasje al blij, daar moet hij de hulpen nog beter op gaan snappen. Ik doe dan altijd halthouden, licht drijven om voorwaarts te gaan (of iig beweging in te zetten) en dan licht tegenhouden, zo van: 'wel bewegen maar niet naar voren, is achteruit'. Wil gaan proberen een zithulp aan te leren er voor, moet sowieso meer met zit- en gewichtshulpen gaan rijden. Dat heb ik alleen nooit geleerd helaas.
Ben er nog niet uit of ik m'n bekken voor- of achterover wil/ga kantelen, zowel in de westerntechniek als de dressuurtechniek van Japeloup (en anderen) hebben goede dingen.

@ 12rebel: weer helemaal beter dan? ZH'en moeten toch ook bokt hebben, wat is dat nou >;) :D

Silenna

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:28

Zo, volgens mij heb ik nu alle bokkers uit Mijdrecht gehad.. :')

Een stuk of 8/9 gemaild of ze misschien iets voor me weten. Als DIT niet lukt, dan ga ik op schaken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:37

Welkom terug rebel!

Veel plezier Japeloup. :)

Ik heb vanmiddag heerlijk lol gehad met Jim. Had het idee dat er iets dwars zat. Al een paar dagen eigenlijk. Hij was net niet helemaal zichzelf.
Dus halstertje om gedaan, longeerlijn er aan vast gemaakt en hem gewoon laten rennen.
Hij moet altijd even op gang komen en op een gegeven moment ontplofte hij gewoon :=
En daarna had ie zelf zo'n lol en werd hij zo ondeugend :')
Ik heb me rot gelachen. Werd er zelf ook baldadig van, dus ik ben er zonder zadel en alleen een halster om opgeklommen en heb heerlijk op zijn rug gehangen.
Zo penny <3
En zo'n blijk van vertrouwen. Ik was er zelf verbaasd over :+

Had net ook een mail van de veearts en we gaan starten met desensibiliseren door inspuiten.
Ze komt binnenkort bloed afnemen en gaat me leren prikken. Want dat moet ik zelf gaan doen :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:33

Klinkt als een leuke middag iig! Zelf spuiten is wel heel spannend, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:53

Wat fijn dat je er zo mee om kunt gaan, Amanda. Gaaf hoeveel paardgerichter je dan bezig bent, veel meer dan vroeger nog........

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:55

zo iedereen heeft zn manier van achterwaarts omschreven, scheelt mij weer :P ik geloof dat mwm schreef dat haar paard juist altijd naar het achterwaarts hangst en neigt bij halthouden, voor jou geld dan dus andersom.. vooruit... steeds in het halthouden als je m naar achter voelt gaan been en neer voren, en dat hoeft niet groot hij moet reageren. reageerd hij niet dan wel groot naar voor;misschien wel 4 passen.
en als je het voor jezelf nagaat voel je het in de achteruit al hangen in je overgang,dan al wegrijden en je overgang niet doorzetten. het mooist is als je je overgang met een naar voren denkend paard rijden kan.

even voor ons cowmeisje jk,dat halt -achterwaarts is het zelfde hoor :j ik doe t eigenlijk net zo als jij bij jou hangen de teugels dan wel in een boogje, ik heb ze aan, maar das ook meteen alles er is geen terugwerkende druk [als t gaat zoals ik wil dat t gaat] het achterwaarts komt alleen vanuit mijn lichaam

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:58

knollentuin schreef:
zo iedereen heeft zn manier van achterwaarts omschreven, scheelt mij weer :P ik geloof dat mwm schreef dat haar paard juist altijd naar het achterwaarts hangst en neigt bij halthouden, voor jou geld dan dus andersom.. vooruit... steeds in het halthouden als je m naar achter voelt gaan been en neer voren, en dat hoeft niet groot hij moet reageren. reageerd hij niet dan wel groot naar voor;misschien wel 4 passen.
en als je het voor jezelf nagaat voel je het in de achteruit al hangen in je overgang,dan al wegrijden en je overgang niet doorzetten. het mooist is als je je overgang met een naar voren denkend paard rijden kan.

:j Moet ik idd ook. Sterker nog, ik mag bijna niet achterwaarts, alleen als hij een aantal keer goed heeft halt gehouden. Het begint vaak met met doorrijden voordat we de overgang gereden hebben en eindigt met keurig wachten en achterwaarts gaan. Maar dat moeten we elke keer herhalen, omdat hij veel te veel meedenkt. Of eigenlijk denk ik dat ik in die overgang terug iets raars doe, want alle andere overgangen terug blijft hij wel vooruit denken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:06

ja ik denk dat jij in je overgang teveel terug denkt? nou? <<) probeer t eens anders :
in je overgang naar stap en halt toe { eigenlijk ook van galop naar draf] niet denken aan hoe krijg ik de stop erin? maar ik ga ernaar toe rijden; ik wil de hele tijd de druk van het naar voren zetten van de achterbenen voelen\dat zadel moet naar voor blijven komen [dan maar sluipend naar t halt]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:17

Tot mijn stomme verbazing.......

[OPG] Kan een paard je missen?

heel veel mensen schrijven hier dat een paard niet zoiets heeft als emotioneel missen...... dat ze alleen de routine missen.......
wáárom komt de merrie dan naar het hek toe racen als ze mij ziet, en wilt ze eerst knuffen en paaien, en met 'r hoofd tegen me aan, en met haar lippen over mijn gezicht wrijven (en mijn hele lijf)?
Wáárom is ze dan echt boos als ik een weekend weg ben? Waarom gaan paarden dan zulke intense vriendschappen aan, zijn ze dol op samen dingen doen en gewoon aaien en frutten en lol maken samen (merrie apporteert tegenwoordig met haar Jolly-Ball :)) )?

Volgens mij zegt het meer over hoe die mensen met hun paarden omgaan dan over de paarden zelf....... of heb ik een ontzettend aanhankelijk paard, dat kan ook.

Maar 't is zonde, vind ik, je doet er je paard zo mee te kort, als je ze ziet als een dier dat alleen maar hecht aan eten en routine........

Offtopic, ja beetje wel. Maar ik heb opnieuw leren omgaan met paarden, daarom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:39

Doubtless schreef:
Klinkt als een leuke middag iig! Zelf spuiten is wel heel spannend, of niet?

Ja, ik vind het wel spannend. Heb nog nooit geprikt, dus ze gaat het me leren.
Hoop maar dat ik niet teveel mis prik :=

Yamcha schreef:
Wat fijn dat je er zo mee om kunt gaan, Amanda. Gaaf hoeveel paardgerichter je dan bezig bent, veel meer dan vroeger nog........

Gek genoeg had ik toen ik hem net had vaker van dit soort momenten.
Dan stond hij op stal en gooide ik hem zelf in de paddock. Dan ging ik er gerust 1,5 uur bijzitten. Gewoon quality time.
Hij is 2 jaar geleden verhuisd en zeker het 1e jaar heb ik dat weinig gedaan. Hij staat 24/7 buiten en als ik dan kwam ging ik echt wat doen. Of als ik geen zin had, dan voerde en mestte ik alleen en ging ik weer weg.
Nu de laatste maanden ben ik wel fanatiek aan het rijden en vergeet ik dat ook nog wel eens.
Gister had ik echt geen zin om te rijden en ipv hem alleen voeren doe ik dan nu weer dit soort dingen. Gewoon ff contact, spelen, wandelen. Of ook gerust een uurtje grazen langs de graskant ofzo.

KT: interessant dat achterwaarts. Ik ben er met Jim nu ook mee bezig. Eigenlijk zijn we nog in de aanleerfase.
Ik kantel mijn bekken door mijn benen in zijn geheel wat naar achter te leggen (Japeloup omschreef dat ook zo geloof ik), daarbij geef ik een drijvende hulp, vang dat op aan de voorkant en zeg 'terug'. Dit commando kent hij van het achterwaarts met grondwerk/aan de hand.
Als hij een pas doet, prijs ik hem helemaal de hemel in en geef ik hem weer de ruimte van voren.
Die ene pas gaat nu goed. Maar als ik naar meer dan 1 wil krijg ik protest. Het enige wat ik doe is dat ik de hulp voor achterwaarts aanhoud.
Het protest is niet heftig, maar hij stapt óf door mijn hulp heen naar voren met zijn kaken op elkaar en bit vast. Of hij duikt met zijn gewicht vol op de hand en stapt met zijn kont opzij. Of hij blijft gewoon staan en zet het bit weer vast.
Hoe kan ik dit oplossen? :+

Yamcha: Ik vind het een moeilijke. Ik wil mijn paard geen menselijke emoties geven, het is tenslotte een paard en geen mens.
Maar de aanhankelijkheid die jij bedoelt zie ik bij Jim ook.
En mensen die ons samen zien, die zien dat ook.
Maar het echte missen als ik er niet ben... Dat weet ik niet. Als ik er niet ben is Romana er en daar heeft hij ook een hele goede band mee. Anders dan met mij, maar wel een hele goede band.
Hij is altijd blij als ik kom, of er nu een dag of 3 weken tussen zit.
Okee, na die 3 weken heeft hij met rijden altijd wel zoiets van: >;) Wat denk je zelf? Heb 3 weken niet voor je hoeven werken, dus nu ook niet >;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:37

En weer een nieuwe update...deze keer niet *\o/* maar -:(- -O- 8)7 -:(-
Kreeg net een telefoontje van tussenpersoon uit Spanje...lang verhaal kort getypt....eigenaar heeft gelogen over paardje...heeft al meerdere keren koliek gehad. Tussenpersoon had deze week argwaan gekregen en is rond gaan vragen gelukkig. Ze kreeg de info vanmorgen, net voor haar afspraak met de eigenaar (en dus voordat ze een klein bedrag zou aanbetalen). Kortom...nog geen nieuw paard.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:39

Oh wat een tegenvaller Kinke :(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:43

Ja, is ff balen. Maar ben blij dat ze nu niet de lange reis naar Nederland hoeft te doorstaan, stel dat het arme dier onderweg koliek had gekregen. Ik snap zoiets niet....dat risico wil je je paard toch niet aandoen. Stelletje egoisten zijn het.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

Wat enorm balen, Kinke! -O- Ga je nu verder met een ander paard uit je eerdere rijtje, of ga je opnieuw zoeken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:45

Nee, ze gaat gewoon verder zoeken voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:48

Kinke wat balen! :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:50

Ik ben heel erg blij dat het via haar gaat en niet via een tussenpersoon die het geen fluit uitmaakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:59

Wat balen zeg :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:11

Anders contacteer Lusitana op Bokt. Die weet mss ook wel iets :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:14

Bedankt voor de tip Yamcha. Ik ga eerst met deze persoon verder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:19

zo...als iets ff kan tegenvallen...[nu mis ik dus de gewoon verdrietige smiley,een die sip kijkt... :\ deze?]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:23

:j die gebruik ik daarvoor

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:52

haha ja inderdaad ze zouden bokt in het zh moeten hebben, maar helaas heb ik wel tel dat ik het kan zien, maar ik ben dan zover heen dat ik alleen maar slaap of zo stoned ben van de medicijnen en infusen dat ik niet weet hoe ik bokt moet vinden.

Helaas is het ook niet echt te verhelpen (darmen doen niet wat ze zouden moeten doen) en is zh-opname het enige wat de boel dan weer kan doorbreken. Leer er maar mee leven zogezegd.

dus voor zolang het nu weer goed gaat geniet ik weer van mijn dappere paardje die weer heerlijk met me bezig is en lekker samen genieten wat wil een mens nog meer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:41

Ik heb/voel dat ook niet zo als jij Yamcha :o Ik krijg wel een steeds betere band met Kid maar dat mag ook wel na 4 jaar :P Ze komt echt niet naar me toe in de wei hoor, die keren dat ze dat wel doet zijn op een hand te tellen.
Ze is wel altijd vriendelijk en beleefd, ze heeft werkelijk waar nog nooit gedreigd. Ze mummelt altijd aan mijn haar als ik met de beenbeschermers bezig ben. En ze blijft rustig als ik bij haar ben, bij de hoefsmid of op de poetsplaats. Als ik er niet bij ben dan is ze erg vervelend/bang /gestressd en niet te beslaan :roll: maar daar ben ik eigenlijk helemaal niet zo blij mee.
Onder het zadel gaat het wel steeds beter maar dat komt omdat ik zelf steeds beter en duidelijker ga rijden. *Zoekt meteen een stuk hout om af te kloppen*
Daar hadden we af en toe knetterende ruzie; compleet met staken, bokken en zelfs proberen te bijten in mijn voet :D Op dit moment zijn we beste maatjes onder het zadel.:D

Eén pasje achterwaarts is niet zo moeilijk, pas als ze meerdere stappen achteruit moeten zetten (of de halve bak rond) met hoofd laag, moeten ze echt hun rug bollen en hun achterhand onder de massa zetten dus als Jim dat niet wil doen dat snap ik best, pfff als je daar onderuit kan komen..

Wel lastig om daar een tip op te geven ik kan alleen maar zeggen hoe ik het zou oplossen maar misschien past dat wel niet bij jullie.
Ik doe nooit maar één pas naar achter, altijd een stuk of vier minimaal. Een van de belangrijke dingen hierin is denk ik dat wij nooit vooruit wegstappen maar altijd opzij. Je buigt/wendt dus je paard af, dat voorkomt ook grotendeels het hangen in het bit, ze moeten de schouders verzetten want ik denk dat Jim dat hele voorste gedeelte op slot zet.

Het begint dus zo; teugels aannemen- benen aanleggen-stapje achteruit-alles los-teugels aannemen-benen aanleggen-stapje achteruit- los etcetc dan buitenteugel tegen de hals, buitenbeen drijft paard opzij waarbij eigenlijk de schouders de grootste beweging maken, paard moet eigenlijk recht blijven. Als het paard dat niet wil doen dus wel het hoofd buigen maar de schouders niet wil verzetten en in het bit gaat hangen dan buig ik het hoofd naar mijn knie hou mijn handen heel stil niet trekken maar wel op druk en drijf echt behoorlijk met mijn buitenbeen net zolang tot ze de schouders wel verzet waarna ik metéén alsof ik mij aan de teugels brand alles loslaat. Het is best een strenge maatregel maar ze moet echt die schouders bewegen en het bit loslaten.
Niet boos worden, paard moet uitvinden wat het makkelijkste werkt. Paard moet wel kunnen buigen natuurlijk.
Als het paard het bit namelijk gewoon loslaat en daar niet mee vecht en de schouders gewoon beweegt is het een hele simpele oefening.

Zoooo wat een verhaal :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:59

Yamcha, interessante discussie blijft dat toch, en moeilijke discussie ook omdat we het nooit zeker zullen weten. Ik vind zelf dat wij als mensen te veel de neiging hebben menselijke eigenschappen aan dieren toe te schrijven. Toch is dat ook heerlijk om te doen omdat het dingen eenvoudiger maakt en we ons daardoor beter begrepen voelen. Ik maak mezelf er ook absoluut schuldig aan.

Nu moet ik zeggen dat ik me wel kan vinden in de ideeën van mensen die menen dat het voornamelijk gewenning of de drang naar voedsel is. Maar ik denk niet dat dat het enige is. Het zal vast een grote rol spelen maar paarden zijn een van de intelligentere diersoorten en komen wat dat betreft dus dichter bij de mens dan bijvoorbeeld een goudvis. Dus ik denk dat we ook wel enigszins menselijke eigenschappen aan ze toe kunnen schrijven maar we moeten daar niet in doorslaan. Iedereen weet dat dieren emoties als angst en woede etc. bezitten maar of ze ook meer complexe emoties bezitten zoals wij dat doen daar twijfel ik aan. Het blijven toch dieren die voornamelijk instinctief handelen.

Soms vraag ik me ook af in hoeverre het, met betrekking tot het krijgen van een band met je paard, belangrijk is of jouw paard jou bijvoorbeeld echt mist of dat jij meent dat ze jou mist. In beide situaties geeft het jou een goed gevoel en heb jij het idee dat jij een sterke band met je paard hebt.
Maar voor m'n eigen gemoedstoestand moet ik zeggen dat ik het prettiger vind om te denken dat paard echt blij met mij is. ;)

Oeh. Das toch een tamelijk lange off-topic post geworden. Excuus.