Dan nog zwarte beugelriemen met hoesjes er bij, kniestukken om er extra op te klittenbanden, haha, wil ook nog dijwrongetjes proberen. Mag er dan raar uitzien, ik wil stevig zitten straks

Maar dat zijn koopwensen, hoop voor mijn verjaardag sponsorgeld te krijgen

Ben aan de hand veel bezig met achterwaarts nu, wil dat paardje op stem en 'lichaamshulp' vloeiend achterwaarts gaat. En dan wel meer dan een paar passen, tot ik zeg dat hij weer voorwaarts mag of mag stoppen.
Waldi is daarin geen jong paard meer, natuurlijk is dit wel opgebouwd. Ik eis echt directe reactie op 'hált', 'te-rug', 'stap-pen' (of 'stap aan')en 'draf'. 'Hált' = stilstaan, maar 'hoho' of 'hola' betekent langzamer. 'Rustig' gebruik ik ook wel eens, en natuurlijk een klakje met m'n tong... Dat is ook voor versnelling... *dat dat paard van mij het allemaal uit elkaar houd, jee zeg* Maar dat kan hij,

Achterwaarts zetten doe ik sowieso altijd als hij me voorbij loopt. Maar dat is vaak maar een pasje. Met halthouden heeft hij het al door wanneer hij verkeerd staat en stapt zelf terug. Als ik achterwaarts vraag aan de hand maakt het mij (nu) nog niet uit of het scheef is, als het maar vloeiend gaat en niet stoppen voordat dat mag, of naar voren voordat dat mag.
Ohz ben ik met één pasje al blij, daar moet hij de hulpen nog beter op gaan snappen. Ik doe dan altijd halthouden, licht drijven om voorwaarts te gaan (of iig beweging in te zetten) en dan licht tegenhouden, zo van: 'wel bewegen maar niet naar voren, is achteruit'. Wil gaan proberen een zithulp aan te leren er voor, moet sowieso meer met zit- en gewichtshulpen gaan rijden. Dat heb ik alleen nooit geleerd helaas.
Ben er nog niet uit of ik m'n bekken voor- of achterover wil/ga kantelen, zowel in de westerntechniek als de dressuurtechniek van Japeloup (en anderen) hebben goede dingen.
@ 12rebel: weer helemaal beter dan? ZH'en moeten toch ook bokt hebben, wat is dat nou