[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:06

:wow: Ik heb net gereden en het ging zó goed! Ik gebruikte mijn binnenhand dus ook eerst te veel en mijn buitenhand te weinig! De volte 10 meter lukte vandaag gewoon meerdere keren, zonder tempoverlies! Ik ging als een speer, ik heb zo lekker gereden! Wauw wat een tip :D. En idd het naveldraaien werkt ook super, ik stuurde eerst veel te veel met de teugels en sinds een tijdje draai ik nu meer met mijn lichaam.
Nu nog zorgen dat we de hoeken netjes door blijven rijden, want ik heb nu een beetje de neiging om de binnenhand weer te ver van de hals af te doen, maar dat lukt ook niet in 1 lesje :D. Pony begon zelfs lekker te kauwen op het bit! Ohhhh.... YAY!

Helaas heb ik geen filmpjes van mezelf, ik rijd samen met mijn moeder en we rijden in dezelfde les waardoor ze me niet kan filmen, maar ik heb afgesproken dat ik binnenkort een keer met haar ga vrijrijden, eerst gaat zij en ga ik haar filmen en dan andersom, dan maak ik denk ik een ITP topic aan voor advies, want de volte ging vandaag dus goed, eindelijk :):)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:07

Goed joh *\o/*

Rob123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:39

Goed bezig!!

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:44

badeendje schreef:
Ik heb een eigenlijk ook een vraag. Ook bij mij op de manege (ik heb geen eigen paard) wordt gezegd: Kneepjes geven, stelling vragen (Niet naar links of rechts maar naar onderen... :P), been geven maar hij mag niet sneller gaan, hij moet aan de teugel gaan, belonen als hij aan de teugel gaat etc. Nu heb ik zelf teveel op bokt gezeten om dit ook maar te kunnen proberen, dus doe ik er (tot ergernis van de instructrice) maar niet aan mee, en probeer ik vooral bezig te zijn met tempo overgangen en sturen, aan het been maken lukt me heel goed onder het motto 'been eraan is gaan!', maar als ik bijvoorbeeld een volte 10m maak, merk ik dat mijn pony dit moeilijk vind en bijv. ineens langzamer gaat omdat hij zijn balans kwijtraakt. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit mijn schuld is doordat ik bijv. op de verkeerde kant hel, ik doe als in een volte instuur namelijk dit:
Gewicht een beetje verplaatsen naar binnen, navel iets naar binnen, kijken waar ik naartoe ga, binnenteugel iets openen, buitenteugel tegen de hals, buitenbeen iets naar achteren en binnenbeen op de plek.
Maar, doe ik daar nou iets verkeerd?
hallo ik hou mijn pony altijd op de buiten teugel en stuur af en toe op de volte in het paard komt dan mooi door zn hals heen en gaat ook meer naar beneden ik knijp op de volte mijn buiten teugel dicht en doe af en toe mn binnen teugel van de hals(insturen) en goed mijn binnen been er aan als je pony dat eenmaal weet is hij/zij er zo door heen en loopt als een trein!! veel succes P.S zelf recht blijven zitten en alleen kijken waar je heenn gaat

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:44

sharonsonja schreef:
hallo ik hou mijn pony altijd op de buiten teugel en stuur af en toe op de volte in het paard komt dan mooi door zn hals heen en gaat ook meer naar beneden ik knijp op de volte mijn buiten teugel dicht en doe af en toe mn binnen teugel van de hals(insturen) en goed mijn binnen been er aan als je pony dat eenmaal weet is hij/zij er zo door heen en loopt als een trein!! veel succes P.S zelf recht blijven zitten en alleen kijken waar je heenn gaat

En wat is volgens jou het nut om je buitenhand te sluiten in de volte?
(ik hou hem overgens open)

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:49

Misschien al gevraagd, maar hoe kan je precies je paard aan de teugel laten lopen?
Ik ben elf jaar, dus graag een makkelijke uitleg ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:03

paardenluf schreef:
Misschien al gevraagd, maar hoe kan je precies je paard aan de teugel laten lopen?

even terug lezen...Als je dan nog vragen hebt, wil ik ze met plezier beantwoorden.

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:03

Gianti schreef:
stop met kneepjes en lees de laatste 5 blz van dit topic even.

Aan de teugel is geen kunstje het is een cadeautje

oke zal ik doen merci vr de tip ! :)

Richard100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:21

Ook bedankt voor de tip. Ik wist hier nog niet zoveel van namelijk.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:13

:D
paardenluf schreef:

ik vind het best moeilijk om te zeggen, want het is toch vaak bij elk paard of pony anders, ik zal het proberen makkelijk uit te leggen, zoals mijn instructrice het ook ongeveer uitlegt aan mij, maar dan nu iets makkelijker:
1. maak kleine kneepjes met je hand.
2. als je voelt dat je pony/paard losser in de mond word en het hoofd een beetje naar beneden begint te richten, stop je met kneepjes maken, je laat de druk op de teugels even los als beloning.
3. herhaal dit allemaal om tot een goede aanleuning te komen

Natuurlijk heb je nu alleen de aanleuning, ik denk ook dat je dat bedoeld, het hele totaalplaatje van het "aan de teugel" lopen moet je nog wat meer voor doen:)
TIP: reageert je pony of paard hier helemaal niet op, houd dan de druk op de teugel, tot hij/zij er wel op reageert, dus niet steeds kneepjes maken, maar gewoon de druk vast blijven houden, luistert hij/zij daarna wel, haal dan de druk weer even van de teugels af.

ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.... Maar natuurlijk heeft iedereen bij zijn/haar paard/pony toch een beetje zijn/haar "eigen manier". :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:35

Vind ik ren heel verkeerd advies. Dit is gewoon in de krul trekken

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:24

Ik had zaterdag veel stelling gevraagd en kleine voltes gereden en ze liep al.steeds makkelijker. Iedereen zegt ook altijd dat ze moeilijk is (dan bedoelen ze waarschijnlijk bij de 'kneepjes' methode :) ). Het is nog steeds de merrie die over de schouder wegliep, en dat ging ook al beter. Ik werk nu meer aan mijn timing en mijn buitenbeen, want ik merkte en mijn instructrice merkte dat ik die er soms niet goed bij hield. Maar ik ga steeds iets beter! Daarom ook paardrij LES! :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:24

En ik ben het met gianti eens

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:28

Gianti schreef:

Even iets verduidelijken, zat net op foon, Zoal jij boven beschrijf, ben je alleen met de voorkant bezig. Terwijl het ALLERBELANGRIJKSTE de achterhand is, dat is de motor van het paard. Je paard zal (over het algemeen) een stuk nageeflijker worden als je hem actief maakt, dus niet harder, maar actief. Ga (schijn)overgangen rijden, tempowisselingen etc.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:53

Gianti schreef:
Gianti schreef:

Even iets verduidelijken, zat net op foon, Zoal jij boven beschrijf, ben je alleen met de voorkant bezig. Terwijl het ALLERBELANGRIJKSTE de achterhand is, dat is de motor van het paard. Je paard zal (over het algemeen) een stuk nageeflijker worden als je hem actief maakt, dus niet harder, maar actief. Ga (schijn)overgangen rijden, tempowisselingen etc.

Ja, ik snap wat je bedoelt, dat zet ik er ook al bij, dit is alleen het hoofd, maar een paar 11jarige meisjes bij mij op de club, verstaan onder aan de teugel alleen het hoofd in de krul, duss daarom wist ik het niet helemaal zeker :D

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:02

Gianti schreef:
Gianti schreef:

O trouwens, ik moet nog veel leren, want mijn rijkunsten zijn niet perfect, hihi maar om ècht uit te leggen hoe je je paard het beste aan de teugel kunt rijden, moet je zelf ook heel goed kunenn rijden en ben je heeel lang bezig, haha :P

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:26

Ja, voor mij ook altijd enige onduidelijkheid met alles. Het is mij zo verteld, maar is het wel zo en werkt het wel zo? Dat vraag ik me altijd af. Veel dingen ben ik achter gekomen had ik verkeerd aangeleerd en of begrepen. Datvind ik jammer. Maar met het aan de teugel weet ik in ieder geval hoehet niet moet en hoe ik het dus ook niet doe! :)
Maar met de hulpen gaat veel bij mij fout. Is hier soms ook een centraal.topic voor?
En ja, ik snap wat je bedoelt ponyloveee, want iedereen neemt alles maar van elkaar over op zon stal; oh iedereen doet het het zal vast wel zo horen

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:21

kim_dura schreef:
Ja, voor mij ook altijd enige onduidelijkheid met alles.e

t is mij zo verteld, maar is het wel zo en werkt het wel zo? Dat vraag ik me altijd af. Veel dingen ben ik achter gekomen had ik verkeerd aangeleerd en of begrepen. Datvind ik jammer. Maar met het aan de teugel weet ik in ieder geval hoehet niet moet en hoe ik het dus ook niet doe! :)
Maar met de hulpen gaat veel bij mij fout. Is hier soms ook een centraal.topic voor?
En ja, ik snap wat je bedoelt ponyloveee, want iedereen neemt alles maar van elkaar over op zon stal; oh iedereen doet het het zal vast wel zo horen

Haha jaa, maar mijn paardjes staan aan huis en niet op een stal, maar je hebt wel gelijk ja. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:19

Ik begrijp Ponyloveee wel en ook de instructie die ze krijgt. Je mag best je zachte kneepjes geven hoor, als je er maar voor zorgt dat de motor achter "aan" is. Daar kan je voor zorgen door je pony goed te laten reageren op je been. Met "kneepjes" geven trek je je paard echt niet "in de krul", daar moet je nl. voor trekken. Je paard "aan de teugel" rijden heeft te maken met het (ontwikkelen) van ruitergevoel. Dan moet je ook wel eens iets doen, om vervolgens te voelen wat er gebeurt. In ieder geval goed dat je instructie hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:44

Babootje schreef:
Ik begrijp Ponyloveee wel en ook de instructie die ze krijgt. Je mag best je zachte kneepjes geven hoor, als je er maar voor zorgt dat de motor achter "aan" is. Daar kan je voor zorgen door je pony goed te laten reageren op je been. Met "kneepjes" geven trek je je paard echt niet "in de krul", daar moet je nl. voor trekken. Je paard "aan de teugel" rijden heeft te maken met het (ontwikkelen) van ruitergevoel. Dan moet je ook wel eens iets doen, om vervolgens te voelen wat er gebeurt. In ieder geval goed dat je instructie hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Elke hulp moet effect hebben en wanneer je kneepjes blijft geven om iets voor elkaar te krijgen,doe je het niet goed. Net als been geven,doe je dat teveel,dan komt de hulp niet meer aan en gaat hij echt niet beter lopen. Een x een kneepje kan wel,maar wel op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid "druk"imo is het geen hulp om je paard aan de teugel te krijgen.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:47

Ponyloveeee: het is natuurlijk niet erg om niet alles te weten en het is ook leuk om te leren. Echter is het verstandig omm eerst veel te lezen voor je iets neerzet zoals je in dit topic heb gedaan. In dit topic staat namelijk al vaak omschreven waarom en wat je beter wel en niet kunt doen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:29

superwoman schreef:
Babootje schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Elke hulp moet effect hebben en wanneer je kneepjes blijft geven om iets voor elkaar te krijgen,doe je het niet goed. Net als been geven,doe je dat teveel,dan komt de hulp niet meer aan en gaat hij echt niet beter lopen. Een x een kneepje kan wel,maar wel op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid "druk"imo is het geen hulp om je paard aan de teugel te krijgen.....

Als een ruiter nog ruitergevoel moet ontwikkelen begin je met het leren het paard "aan het been" te rijden. Met het geven van kneepjes probeert haar instructrice haar leerlinge de pony uit te nodigen haar hand te volgen. Dat mag natuurlijk niet met een terugwerkende hand of door te zagen. Over dit niveau hebben we het dan. Dat dat iets heel anders is dan je paard correct in verbinding nageeflijk te laten lopen is natuurlijk ook zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:08

Babootje schreef:
Als een ruiter nog ruitergevoel moet ontwikkelen begin je met het leren het paard "aan het been" te rijden. Met het geven van kneepjes probeert haar instructrice haar leerlinge de pony uit te nodigen haar hand te volgen. Dat mag natuurlijk niet met een terugwerkende hand of door te zagen. Over dit niveau hebben we het dan. Dat dat iets heel anders is dan je paard correct in verbinding nageeflijk te laten lopen is natuurlijk ook zo.

Wanneer de ruiter steeds kneepjes geeft, zal het paard eerder een weg zoeken om dat te ontwijken (in de krul) , dan om de hand te volgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:10

superwoman schreef:
Babootje schreef:

Wanneer de ruiter steeds kneepjes geeft, zal het paard eerder een weg zoeken om dat te ontwijken (in de krul) , dan om de hand te volgen.

Dit betekent natuurlijk niet dat de ruiter kneepjes moet BLIJVEN geven als het paard de hand volgt. Daarom instructie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:40

Babootje schreef:
Dit betekent natuurlijk niet dat de ruiter kneepjes moet BLIJVEN geven als het paard de hand volgt. Daarom instructie.

kneepjes is meervoud... daarbij denk ik dus niet dat een paard doormiddel van een kneepje de hand gaat volgen...
Ik ben van mening dat 1 kneepje op het juiste moment wel kan helpen, maar dat idd onder begeleiding om te leren aanvoelen wanneer dat juiste moment er is. Daarna ook de volledige ontspanning, omdat mensen vaak te snel denken dat ze direct totaal ontspannen (terwijl dat dus niet het geval is)
Het gaat dan om het lichtjes opvangen van de energie, de verbinding..... dat kan de ruiter idd het gevoel leren herkennen. Echter hoeft er helemaal geen kneepje worden gegeven om het paard aan de teugel te rijden.
De hand volgen gebeurd (indien een juiste verbinding) juist wanneer je ruimte geeft..(hand naar voren). Je nodigt dán het paard uit om je hand te volgen...

Paard kan ook prima de hand volgen zonder aan de teugel te gaan... Hand volgen zou stap 1 moeten zijn. vertrouwen in de ruiterhand....