Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:08

Kid is erg lief al 11 jaar en erg voorzichtig met nieuwe ruiters duzz... even via pb?
Ze staat in Lelystad dat is niet zo heel ver weg voor jou toch?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:24

Heb eens internationale westernpaardjes mogen rijden. Tevens goedgekeurde dekhengsten. Enorme bijzondere ervaring :j
Was trouwens mijn eerste ervaring met de Quarter. Slidings mochten we niet doen. Logisch natuurlijk.. Maar verder wel veel oefeningen mogen uitvoeren.
Verder afgelopen jaren met enige regelmaat western gereden bij vriendin.
Mijn appaloosa zou ik eigenlijk ook western gaan rijden, totdat ik in aanraking kwam met de klassieke rijkunst.
Rij nu boomloos met de Barefoot Cheyenne, maar wil graag overstappen naar een meer westernachtige boomloze zadel.
Moet daarvoor alleen nog even sparen :D :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:32

Citaat:
Heb eens internationale westernpaardjes mogen rijden. Tevens goedgekeurde dekhengsten.

Ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig welke paardjes dat waren :o

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:33

Zoek ik even voor je op!! *haalt kast overhoop*

Edit: Mateus van Ark, Dandy Breeze Cash en volgens mij ook Bo Knows Hollywood, maar dat weet ik niet meer zeker.
Naam van andere weet ik niet meer. Was al een oudje die in de sport mee had gelopen en nauwelijks meer vooruit te branden was. Had al veel prijzen gewonnen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:41

Was trouwens bij Dineke Jonker die toen nog in Nederland zat. Inmiddels zit ze in Duitsland.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:16

Citaat:
Ik kan bv vreselijk genieten van Tov die dr paard enorm goed aan het lopen begint te krijgen. Haar paard loopt beter dan 98% van de Z-paarden.

Is dat dezelfde Tov die met wiebelende benen op dat filmpje staat waarop ze veel te veel haar best doet, en vervolgens helemaal opspant en haar paard over de buitenschouder laat vallen en waar ze vervolgens weer veel te veel aan de binnenteugel zit te hannesen? Die Tov?

Thanks Juf <3

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:21

Joh doe s even. haha. Ja die Tov die alles fout doet. Ken je haar toevallig? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:39

Heb de reacties nog wel 10 x doorgelezen...... het valt me alles mee. Ik vond het zo eng, maar nu is het ook weer een stimulans om door te gaan.
Ik mag een keer op Kid (moeten dan wel pics van komen natuurlijk :D ) is ook fijn.
En ik heb zin in maandag, dan heb ik weer les :) zal Japeloup ook eens de cam in.handen drukken :) ik kom er wel!

En wat een leuke complimenten voor Vegs!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:36

Ik neem wel een fototoestel en filmcamera mee hoor *-:) :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:52

@yamcha
Wat een fijn aanbod om eens op kid te mogen rijden. Ik vind het westernrijden echt wel heel fijn.

Ik kan vanmiddag een prolitepad ophalen. Gelukkig een adres hier in de buurt gevonden die ze verkoopt en die op 6 punten aanpasbaar is. Kan ik heb vanmiddag mooi nog even uitproberen. Morgen gaan we waarschijnlijk een eerste buitenritje met een clubje van stal maken. Spannend, maar wel leuk.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:29

Vanochtend lekker gereden. Mocht vandaag van mezelf eerst alleen maar zitten, echt zitten op mijn kont, benen laten hangen en ontspannen. Daarna meer gaan sturen met de zit, bezig zijn met het achterbeen en wendingen maken. Afgelopen les geleerd meer druk op de binnenbeugel te zetten wanneer ik een wending maak. Dit voelde zo tegenstrijdig, ik had het idee dat Tov dan naar binnen zou vallen en ik scheef zou zitten
maar het tegendeel blijkt. Tov blijft op haar plaats en loopt als het ware tegen de buitenteugel aan, en buigt zich veel beter om mijn been.
Ik heb dit vandaag veel geoefend en het ging goed. Door het druk geven op de beugel voorkom ik ook dat ik mijn been optrek na een beenhulp. win-win situatie dus. Ook tempowisselingen gereden, en daar werd ze heel licht van. Toen ben ik gestopt in het kader van positief eindigen. Ik ben helemaal blij en zen *\o/* (nu niet meer vooruit te branden natuurlijk, terwijl ik een huis vol puin heb...)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Oh Tov klinkt heerlijk! lijkt me een goede om te proberen, al heb ik volgens mij teveel druk op binnenbeugel waardoor ze naar binnenvalt :? Zal het vanavond eens ff testen.

ach... joh... morgen kan je ook opruimen :Y) lekker nagenieten van het rijden :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:33

Zo, ik heb mijn prolite pad binnen. Deze is nog mooier, dan de vorige die ik in bruikleen heb gehad tot mijn bestelde zadel er was. Die was op 4 plekken te vullen en deze op 6.

Toch vind ik het wel gek hoor. Het zadel heb ik destijds voor mijn merrie laten aanmeten. Daar heeft het nooit goed op gelegen en dat heb ik ook altijd geroepen ( het is niet door de eerste en beste aangemeten). Nu legde ik eergister het zadel op Kelly, ligt het eigenlijk best goed. Het is nog iets te wijd, maar de balans was goed. Ik zat er ook direct goed en in balans in, terwijl ik het ding op mijn overleden paard werkelijk heb vervloekt en ik altijd met de voorkant tegen de voorboom aan kwam.

Ik zal nu mijn kloffie aantrekken. Even wachten tot mijn wederhelft terugkomt en dan naar stal. Even prutsen met de pad onder het zadel.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:29

nou na lang zoeken eindelijk het boek van erica prockl binnen met dvd en gymnastiekbal.
Wel aardig moeten zoeken want moelijk te vinden en dan is het eindelijk binnen ga ik zelf weer 2 weken in het zh liggen. dat schiet allemaal niet echt op dus.
maar dan nu het goede nieuws, morgen gaat mijn instructrice weer op mijn paardje rijden en ik uitstappen dat heb ik echt gemist. en dan vandaaruit weer heerlijk opbouwen. Wel jammer het ging aardig de goede kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:39

Leuk! Ben benieuwd of dat helpt :)

Ankem, mooi dat je zadel goed op Kelly ligt, en prolite pads, is dat een soort wow systeem in een pad? Zo begrijp ik het iig.

KT, dank voor je tips in mijn topic :) super.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:02

Allemaal fijne verhalen hier!

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik bepaalde oefeningen altijd verkeerd gereden heb, verkeerde hulpen. Ik snapte er niks van dat het steeds maar niet lukte, heb 1000 keer nagedacht over wat ik fout kon doen. Maar ik had niet verwacht dat ik alles fout deed :+ Maar goed, toen ik eenmaal doorhad wat ik wel moest doen, ging het super fijn. Ik krijg eindelijk zijn galop weer fijn, niet meer in viertakt op de voorhand, maar netjes op het achterbeen en super recht. (Ik houd van de spiegels bij ons :+: ) Als het zo doorgaat, durf ik bijna wel weer een wedstrijdje te gaan rijden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:04

Ondanks de prolite is het zadel toch nog iets te groot en schuift het een beetje naar voren. Morgen het andere zadel maar proberen met de prolite. Die is qua boom iets smaller. Het blijft even puzzelen, omdat ze nu gewoon qua bespiering erg schraal staat. Het is jammer, want verder ligt het zadel erg mooi op haar. Het is qua boom nu gewoon te groot.
Prolite is geen wow systeem. Het is een onderlegger, welke je met shims kunt aanpassen. Het prolite spul is erg aangenaam voor de paarden op de rug. Ik heb eerder met een prolite gereden en dat ging toen erg fijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:05

MyWishMax schreef:
Allemaal fijne verhalen hier!

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik bepaalde oefeningen altijd verkeerd gereden heb, verkeerde hulpen. Ik snapte er niks van dat het steeds maar niet lukte, heb 1000 keer nagedacht over wat ik fout kon doen. Maar ik had niet verwacht dat ik alles fout deed :+ Maar goed, toen ik eenmaal doorhad wat ik wel moest doen, ging het super fijn. Ik krijg eindelijk zijn galop weer fijn, niet meer in viertakt op de voorhand, maar netjes op het achterbeen en super recht. (Ik houd van de spiegels bij ons :+: ) Als het zo doorgaat, durf ik bijna wel weer een wedstrijdje te gaan rijden.

Erg verhelderend dus. Welke oefeningen reed je verkeerd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:08

Denk je dat het gaat passen als ze straks weer in model is Ankem?

Tja, welke niet? Keertwendingen deed ik totaal verkeerd, in contragalop liet ik hem aan lot over, zelfs iets simpels als halthouden doe ik al jaren verkeerd. Max maakte er wel iets van, Beeb heb ik zelf alles aangeleerd en die deed alles dus niet goed. Travers doet die al iets langer goed, daar heb ik gewoon vanaf het begin over gezegd dat ik dat nooit goed gereden heb. Maar al de andere dingen wist ik niet.

@ Yamcha, je hebt ze wel met lucht :j Soort Wow systeem

EDIT: En ik kreeg zijn galop niet verzameld zonder takt te verliezen of eruit te knallen. Steek mijn hande weg zodra ik contac krijg, steek benen af en als ik ontspan vergeet ik te blijven rijden :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:18

ja je hebt luchtpads ook flair-korrektor heet dat, ik heb er een liggen altijd handig zo een ding. heb er al meerdere mensen mee kunnen helpen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:30

Ik meld mij ook. Lees af en aan wel mee en heb nu via Yamcha mijn eerste les bij Jappeloup gehad deze week. Wat een openbaring :oo

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:43

Mwm
Ik hoop het wel, maar ik weet niet in hoeverre een ouder paard nog spieren opbouwt op de rug en rond de schoft, er vanuit gaande dat er wel correct gereden wordt.
Daarom vul ik het ook tijdelijk op. Ik wil eerst weten wat ze nog groeit en haar daarvoor ook de ruimte geven, voordat ik een van zadels laat aanpassen.

Flair korrektor heb ik in eerste instantie niet voor gekozen, omdat het voor mij minder verstandig zou zijn. Dat zou ik eerst moeten proberen, voordat ik dat koop.

Welkom pantykous.

Mooi, ga zo richting stal. We gaan een buitenritje maken :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:58

hoi panty! ja hij werkt ook niet voor iedereen hoor ankem,het is best een grote onderlegger en is al snel te dik [vind ik] onder een zadel en dan moet er nog lucht bij..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:02

Mijn merrie is erg terug gevallen in conditie na haar laatste veulen en nu zit met name mijn springzadel wat strak op de schoft. Ik denk zelf dat die bespiering wel terug gaat komen maar ik weet niet goed wat ik moet doen in de tussentijd eigenlijk. Volgende week komt de zadelmaker, even kijken wat hij zegt. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:05

als je zadel strak zit op de schoft gaat er onder dit zadel geen bespiering meer terugkomen, dat blijft weg door de druk van het zadel, lastige materie passende zadels..een goede zadelmaker geeft je wel het goede advies wat te doen.