Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:04

@justkid
Was dus erg confronterend? Als je maar kunt reflecteren op je eigen rijden en handelen, dan heb je al een hele stap gemaakt en kun je weer vooruit.
Je kent die collega's vanuit het onderwijs vast ook wel. Altijd de oorzaken van iets zoeken buiten zichzelf, maar nooit eens naar eigen handelen willen kijken. Jij kijkt wel naar je eigen handelen en natuurlijk komt dat wel eens hard aan, maar je groeit wel weer.

@gooya
Arm peerd, wat heeft hij hard moeten werken ;)
Zou ook kiezen voor lichte beweging. Stukje stappen, stapritje buitenuit, werken a.d hand of longeren.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:10

@abra
Toch weer kleine goede momenten gehad. Probeer met ademen echt met je buik te ademen en denkbeeldig naar je voeten toe ademen. Wat ook helpt is eens bewust voelen naar beweging van het paard onder je. Probeer die beweging te volgen. Laat je door het paard bewegen. Dat van die adem was ook 1 van mijn punten vandaag. Met name bij het aandraven zet ik hem vast.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:12

Hallo! Poeh wat een hoop posts er bij, en ook lange...

Ik las over balkjeswerk, en dan laten draven over opgehoogde balkjes. Dat doe ik ook altijd met longeren!
Mijnes is springpeerd, maar was als jong paard behoorlijk onvoorzichtig, dus heb eindeloos balkjes geoefend. Veel oefenen helpt hoor!
De warming-up is draven over om en om opgehoogde balkjes (zoals Knollentuin zei) en daarna doe ik in-uitjeswerk in galop. Vandaag nog gedaan: balkje, 3 kruisjes (in-uitjes), balkje, hindernisje (50 cm). Dat pakte ze op links heel best aan, maar op rechts wil ze te hard. Vaak springt ze na de balken achter over in galop, daar maak ik me wat zorgen over. Is dat stijvigheid, gebrek aan kracht, een achterbeen dat niet helemaal goed is...In elk geval ga ik de volgende keer maar weer iets proberen met drafbalken er voor zodat ze op rechts rustig moet inkomen. Ik wil dat ze springt vanuit kracht en niet uit snelheid, maar uit snelheid is makkelijker blijkbaar. En het hele idee is dat het paard de rug loslaat, dat werkt ook niet als ze zo hard gaat.

Justkid gaf de tip om vierkanten te galopperen. Dat doe ik ook weleens, en mijn paard wordt dan behoorlijk nijdig, want het is moeilijk! Maar je hoeft ook niet meteen met hoeken van 90 graden te beginnen, ik doe nu ook vaak een soort volte met stukjes recht in een poging m'n paard beter op het achterbeen te krijgen/bewust met de buiging bezig te zijn.

Dan nog het rijden alleen of met toeschouwers. Ik heb thuis alleen een weiland en geen bak, dus in de winter moet ik naar de vereniging om te rijden. Zelf heb ik niet zozeer moeite mee dat mensen het gek zouden vinden wat ik doe, maar er zijn zo vaak mensen bezig die of geen stuur op hun paard hebben, of hun paard in elkaar slaan, of niet rijden maar alleen in de weg staan en kletsen...waardoor ik mijn concentratie verlies. Zo jammer! Ik ga daarom vaak 's avonds laat, dan is er vaak niemand meer :).
Ben wel blij dat ik niet op een pensionstal sta, dat zou echt niks voor mij zijn. Zelfs als ik ga buiten rijden ben ik het liefst alleen.

Ohja en we hadden het over verruimen. Ik zal dat ook eens proberen, dat 'meerennen' :D
Ben er eerlijk gezegd niet echt mee bezig geweest de afgelopen dagen... Ik schakel altijd wel veel, maar (te) weinig naar voren in draf, denk ik.

Ergens las ik trouwens ook nog een ingewikkelde beschrijving van de hulpen voor het schouderbinnenwaarts. Ik probeer altijd het op mijn zit/bovenlichaam te doen, dus een beetje naar binnen draaien en that's it, en dan kijken of ik de binnenteugel los kan laten. Maar misschien is dat te simpel?

Dat schouder binnen/buiten op de volte is vast ook fijn loswerken als je dat goed kunt! Beweeg je dan alleen de voorhand of zet je ook weleens de achterhand naar binnen?

btw de ophouding: die probeer ik altijd met mijn buikspieren te doen. Als dat lukt krijg je sneller reactie 'van achter uit' dan wanneer je dingen met de teugels doet. In stap end raf lukt dat al goed, maar in galop heeft mijn buikspierengebeuren (nog) wat weinig effect, en dan kom ik wel wat in met m'n hand om in elk geval duidelijk te maken wat de bedoeling is.

jespertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:23

woww...!! stoer hoor! m'n zus 's vn paardrije afgegaan omdat ze bijna viel ;( k ben 2x met een salto in de lucht op me kont beland en k zit ook nog op paardrijden! <3 /3 nahja niejj iedereen is zo sterk.. vindt t stoerr hoor! POWERGIRL! keep going..eneh.. hou ons op de hoogte ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:37

Citaat:
@justkid
Was dus erg confronterend? Als je maar kunt reflecteren op je eigen rijden en handelen, dan heb je al een hele stap gemaakt en kun je weer vooruit.
Je kent die collega's vanuit het onderwijs vast ook wel. Altijd de oorzaken van iets zoeken buiten zichzelf, maar nooit eens naar eigen handelen willen kijken. Jij kijkt wel naar je eigen handelen en natuurlijk komt dat wel eens hard aan, maar je groeit wel weer

Nou t is meer dat ik hier vanalles roep
maar dat ik het zelf ook zo moet doen :')
Ik was een beetje zelfgenoegzaam geworden. :O

Wij hebben wat dat betreft wel een hele fijne school trouwens.
We kijken bij elkaar in de klas en we vragen ook gewoon hulp aan elkaar als we er even niet uit komen.
En dat betaalt zich echt uit hoor, we zijn inmiddels de grootste school van dit dorp.
We staan bekend om de goede leerlingenzorg.

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:57

@offtopic
Fijn dat jullie zo goed samenwerken en van elkaar leren. Wat dat aangaat heb ik nog wel een klus te klaren met mijn nieuwe team. De communicatielijnen lopen nu niet echt lekker.
Morgen beginnen wij ook weer. Morgen mag ik voor het eerst voor het eggie. Ben per 1 aug. begonnen, maar dat was in de vakantie. Wel veel voorbereiding gedaan.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:16

ankem schreef:
@abra
Toch weer kleine goede momenten gehad. Probeer met ademen echt met je buik te ademen en denkbeeldig naar je voeten toe ademen. Wat ook helpt is eens bewust voelen naar beweging van het paard onder je. Probeer die beweging te volgen. Laat je door het paard bewegen. Dat van die adem was ook 1 van mijn punten vandaag. Met name bij het aandraven zet ik hem vast.

Ik ben druk in de weer met de 7 poowns en behaal fijne resultaten, alle tussenliggende posts lezen is eigenlijk onmogelijk :o met bovenstaande post kan ik me op dit moment goed vinden, ademhalen doe ik dan zelf nog niet echt heel bewust die zal ik ook eens goed onthouden!
Zo eens zonder zadel rijden is een eyeopener geweest voor mij, hoe goed je met je hele been de spieren voelt.
Onze ranke arabier is eigenlijk het groenst maar het best reagerend op heel subtiele beenhulpen. Het is voor mij momenteel een feestje hem te rijden, hij heeft een ultieme bereidheid te leren. Heel veel tempowisselingen lijkt hij zelf ook een uitdaging te vinden, even een rengalop tussendoor is voor hem het ultieme voor mij is het fantastisch hem terug te kunnen krijgen op stem en zit.
De balans zit er in ieder geval goed in.
Rondrijden gaat eigenlijk slecht.
Ik vind dit topic een fijne stimulans om goed mijn best te doen. *\o/*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:33

Ff een kort berichtje van mij, de afgelopen dagen heeeel druk geweest en dus geen tijd gehad om ergens op te reageren.
Morgen weer wat meer tijd, dus dan ben ik er weer.....

Wel ff kort over de brandende ogen, is ZO vervelend.
Toen ik bij knollentuin ging lessen, stond ik op een manege (waar ik ook lessen gaf). Geen mens die begreep waar ik mee bezig was. Na 3 mnd ben ik verhuisd naar "de knollentuin" . Heerlijk, klein stalletje en geen brandende ogen meer. Nog steeds begrepen ze op de manege niet waar ik mee bezig was, tot ze me op wedstrijden zagen en dus een heel ander paar zagen, met een ruiter die met een glimlach punten haalden.
Al hebben ze nooit echt begrepen hoe en wat.

Soms is het wel lastig, sta ik les tegeven en zeg dat de ruiter vooral niets moet doen. Sommige paarden lopen de eerste weken echt met hun neus in de lucht, maar wel vrijer en losser in het lijf. Maar dat zien een hoop mensen aan de kant niet....
Inmiddels heb ik er (bijna) altijd maling aan wat andere denken over hoe ik lesgeef. Telkens weer als een paard antwoord geeft zoals ik de ruiter op voorhand voorspelde, is dat voor mij een bevestiging dat wat ik zeg, klopt.

Zo leuk voorbeeld, mijn merrie een een echte dame, en dwing haar niet, want dan doet ze niets meer voor je.
Heb een tijdje (toen in net hier in Leusden woonde) op een zeer grote pension stal gestaan. Ik was aan het rijden en er zat haar iets net niet lekker in het lijf, en nageven was er niet bij. Jammer dan, dacht ik, omdat ik weet als ik dan ga galopperen en daarin schakel en speel, ze veelal ineens los laat en dan rij ik weer heerlijk. Dus ik lekker mijn ding aan het doen, komt er iemand naast me rijden en zegt: ik heb wel een slof voor je te leen hoor...
Heb haar vriendelijk bedankt en verdergegaan met mijn ding, na 15 min zuchte m'n merrie en liet heerlijk los in het lijf en kon weer heerlijk rijden. Die zelfde persoon roddelde altijd heerlijk over mij, maar begreep ondertussen niet dat ik mijn paarden op zulke kleine hulpen kon rijden. Ze dacht dat ik voorgeprogrammeerde computer paarden had. Tot ik een keer iemand van die stal op haar liet rijden, ze kon er echt helemaal niets mee. Terwijl deze ruiter bekend stond als "goede ruiter" en reed vele paarden voor andere.

Maar voor mij nooit meer een grote stal, veel te ongezellig, veel te veel geroddel. Zeker als je te maken hebt met wedstrijd ruiters.
Sta nu heerlijk en heb als het ware m'n eigen plekkie. Soms ook wel jammer, want heb geen gezelschap, sta echt helemaal alleen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:33

justkid schreef:
Nou t is meer dat ik hier vanalles roep
maar dat ik het zelf ook zo moet doen :')
Ik was een beetje zelfgenoegzaam geworden. :O

_O- sorry hoor, maar zooooo herkenbaar!
Ik kan dingen altijd zeer leuk vertellen maar als ik het moet doen zit ik te klooien of er teveel over na te denken waardoor ik of te laat en/of de neiging heb de hulpen te groot te maken... en dat pikt spriet niet.

Zoals ik al wel eens gezegd heb zit mijn angst/spanning in het galopperen, en dan nog specifieker, galopperen op het moment dat paard niet volledig in balans is. Ik ben 2 jaar geleden met paard en al onderuit gegaan tijdens het afwenden en paard bovenop me gekregen, onbewust heb ik daar toch een tik van meegekregen waardoor ik op een gegeven moment niet lekker meer kon ontspannen met galopperen btw die val was niet met mijn eigen paard. Doordat ik gespannen was werd spriet dat ook en als ze gespannen is uit ze dat in 'rennen' ofwel onder me vandaan vluchten, waardoor ik weer in mijn spanning bevestigd werd. Daarnaast had ik ook nog eens de neiging de hulp voor galop te groot te maken waardoor mijn instructrice me zo leuk uitlegde:
Vind je het gek dat je peerd er vandoor spurt... jij bent gespannen want je wilt gaan aanspringen... paard bouwt spanning op.... jij gaat doorzitten op een gespannen paard... stuiteren.... nog meer spanning bij peerd... en dan geef je ook nog eens 'opeens' een enorme hulp (zo kwam het bij paard aan), uit de middle of nowwhere... vind je het gek dat ze er vandoor spurt, kan het niet goed uitleggen maar op dat moment kwam het goed binnen en viel het kwartje, vanaf dat moment ging het al veel beter.
Ter eigen verdediging, mijn hulpen zijn niet enorm, maar mijn paard is behoorlijk scherp :P wat voor de één een normale galophulp is (in dit geval), is voor mijn paard enorm.
Gelukkig is het al een stuk beter geworden maar heeft wel wat tijd gekost.

Over het vierkanten galopperen, daar was ik ook mee bezig voor spriet geblesseerd raakte, echte vierkanten waren het nog niet, maar mijn instructrice liet me op de volte mijn paard 4x rechtstellen, op A,C en op de hoefslag zegmaar, moet eerlijk zeggen dat ik daar al moeite genoeg mee had :n had het gevoel dat ik 'zoveel' moest doen in een hoog tempo...

@Gooya, dat was ook inderdaad mijn planning, jammergenoeg is mijn omgeving niet super voor buitenritten, buitenrijgebied met ruiterpaden etc ligt op 8 km afstand waar ik over de weg naar toe moet, rijden 'op de dijk' kan regelmatig, een stuk van zo'n 2-3 km rechtuit, alleen ging dat van de week/aankomende week nog niet... er zijn nu een paar droge dagen geweest en tja.... dan wordt er gemaaid, 'de dijk' is van mijn staleigenaar en mogen we vrijuit rijden, daar is hij vrij makkelijk in, zolang we maar 'bovenop' rijden en niet het gras onder vertrappen, heerlijk om buiten ook lekker aan dressuur te werken, maar nu kon dat dus niet. Verder met buitenrijden is het lastiger momenteel omdat ik dan eerst een stuk over de weg moet en de bermen bijna te smal zijn om in te rijden, en rijden over asfalt is momenteel niet zo goed (denk ik).
Normaal gesproken doe ik het wel altijd hoor, mijn rijvereniging en dus binnenbak zit 2.5 km verderop waar we altijd stappend naar toe gaan een aantal keer in de week, daar ligt een supergoede bodem maar kost wel meer tijd, voordeel is wel altijd dat paardlief altijd goed ingestapt en uitgestapt is _O-
Thuis hebben we een buitenbak en deze is redelijk in vergelijking met andere buitenbakken die ik heb gezien en wordt redelijk bijgehouden met slepen etc, maar het blijft een standaard buitenbak in nederland, te zwaar in de zomer, bevroren in de winter... te nat kan mij persoonlijk weinig schelen.. paardlief wel, die smelt vindt ze :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:08

ik ga morgen de hele uitleg van de ophoudingen geven,jullie zitten er allemaal een beetje naast en een beetje goed...
even over de vraag van hoe het voelt om ergens te stan en les te geven terwijl de halve wereld meekijkt..das wennen! maar ik heb onderhand aardigwat eelt op mn ziel en ik blijf bij mijn principes , als een paard niet goed loopt stop ik acuut met lesgeven, als ik vind dat een zadel echt niet goed ligt zal ik dat iedere les zeggen en na een paar x geef ik echt aan dat ik daar moeite mee heb dat er nog niets mee gedaan is,[ik kreeg laatst via via te horen dat dat dooriemand niet gewaardeerd werd, moest mn mondhouden en lesgeven en verder mocht ik me er niet mee bemoeien -:(- kwaaier krijg je me dus niet]
ik sta tegenwoordig in de baan met een houding van ;als je het beter weet moet je het beter doen,daarnaast blijf ik behulpzaam voor iedereen enik zal dus ook rustig tegen iemand zeggen die net een uur les heeft gehad van een andere juf vertellen dat zn zadel al een half uur scheef hangt en de ruiter dus ook en dat daarom de volte linksom en het aanspringen misschien niet lukte? :+ (pak aan.doe er je voordeel mee)
iedereen mag bij mijn eigen rijden komen kijken ook al lessen ze niet bij me en ik zal iedereen helpen met van alles. maar ik loochen niet,als ik dat moet gaan doen om mn geld te verdienen ga ik huizen schoonmaken

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:25

Haha die knollentuin jij bent echt wel stoer.
Ik doe het je niet na.
Maar ik heb er wel bewondering voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:44

Zeker stoer!
Zelf heb ik wel een beetje last van starende ogen, maar eigenlijk valt het mee. Ik sta wel op een redelijk grote pensionstal (40 paarden denk ik..?), er staan een paar mensen die in de reguliere wedstrijdsport rijden, en aantal die klassieke dressuur volgens Bent Branderup doen, een aantal die alleen aan de hand werken en helemaal niet rijden en er stonden tot voor kort ook nog westernruiters en springruiters. Juist doordat alles zo door elkaar loopt is er niet snel iets raar. Er rijden mensen op allerlei manieren en met allerlei optomingen, en iedereen staat wel open om uit te leggen wat hij aan het doen is. Daarom is er ook weinig geroddel, als je iets niet snapt vraag je het diegene gewoon :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:00

Klinkt wel als een leuke stal, Blijheid :D

De mijne staat bij een boer, niks geen last van starende ogen (lekker hoor). Ze vinden alles wat we doen heel interessant, heel zinvol, en hij wil altijd weten wat Vegs nu weer geleerd heeft, en zij pakte de laatste keer een krukje en ging zitten kijken bij de les :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:06

Dat klinkt inderdaad als een positieve en leuke stal :j

Ik vind het alleen zijn toch wel lekker. Nadeel is dat we allebei compleet verwend zijn en in de war als we ineens met meer paarden in een bak moeten rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:07

Wij ook :=

Dan wordt Vegs heel zenuwachtig :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:09

Jim wordt vooral plakkie plakkie, kleeffie kleeffie :roll: :+
Zijn aandacht vermindert met 50%. Aandacht bij mij dan, want dat andere paard móet je natuurlijk in de gaten houden :')
Gaat na 5 minuten overtuigen dat hij zijn aandacht bij mij moet houden wel weer goed.
Maar 100% wordt het niet meer, maar bij mij ook niet omdat ik ineens uit moet kijken waar ik rij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:12

Ah, geweldig beschreven :D

Bij Vegs valt het mee als ze het andere paard goed kent. Voordeel van haar is dat je wel weer haar focus bij jou kunt halen door haar aan het werk te zetten, dan hoort ze niets meer, is ze alleen nog maar aan het werk, maar dat lukt me niet altijd hoor :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:15

Beeb is bangig voor andere paarden, zelfs op oude stal waar we bijna altijd met veel reden is dat er nooit uitgegaan. Tussen ander paard en schot durft hij niet door, dan moeten ze echt flink afstand houden willen wij er normaal langskunnen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:16

@Amanda: Mooi omschreven, heel herkenbaar :D Al scheelt het soms ook wel weer welk paard het is. Van de winter reed er iemand met een töltende IJslander bij me in de bak, nou de ogen vielen ponymans zowat uit zijn hoofd }:0 Een paard waar ik vaker bij in rijd is niet interessant.
Gelukkig wil bijna iedereen in de binnenbak rijden omdat de buitenbak een beetje kijkerig is (of mensen denken dat hij kijkerig is) dus ik rijd bijna altijd alleen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:18

Jim vindt andere paarden helemaal geweldig.
Wil ook met elk paard kroelen :+
Best lastig als je ineens met 7 in een bak rijdt en je een paard hebt wat elk ander paard wil aanraken.
Rem is dan best stuk _O-
En als hij dat eenmaal in zijn hoofd heeft gehaald krijg ik het er maar moeilijk uit.

Blijheid: bij Jim maakt het niets uit. Ander paard = ander paard = kroelen :+
Al heeft bont wel een beetje de voorkeur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:21

Ponymans maakt het opzich ook niet uit wat voor ander paard, maar als er iemand achter je rijd in tölt dan is het geluid zo raar :j Net alsof er een hele kudde aan komt stampen :+ Hij was dus vooral verbaasd dat al dat geluid van 1 paard kwam.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:30

Hahahaha :D
Dat kan ik me voorstellen ja. Is niet een standaardgang :D

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:32

Dacht ook :Sta ook best sterk in m'n schoenen wbt commentaar van andere, op mijn vorige stal had men er ook een handje van om te gaan staren & roddelen helemaal als het niet goed gaat, dacht altijd dat ik me er niets van aantrok, maar merk nu dat waar ik nu sta, waar iedereen elkaar in z'n waarde laat, het toch prettiger is en ik meer ontspan bij het rijden,
dus snap het wel dat je daar last van kan hebben.

Tempus :wave: :D Zooo lekker bezig met Gitan ;)

Rest ook lekker bezig lees ik (post niet heel vaak, maar lees nog steeds alles bij :D )

Vanavond komt Japeloup weer, dus ben benieuwd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:46

ok, de halve ophouding is : het even aandrijven van paard vanuit je zit en je kuit enhet daarna opvangen van de zoeven opgewekte voorwaaste drang door de hand even te sluiten en direct weer te ontpannen.
Een halve ophouding dient om >.stelling aan te vragen.>herstellen van houding > verbeteren verkleinen van tempo> verzameling versterken of vasthouden> inleiding om van gang te veranderen>attent maken voor overgang of een neiuwe oefening.
bij een hele ophouding doe je hetzelfde als in de halve maar hou je het vol tot je paard in een lagere gang overgaat,maar altijd met het naar voren rijden erin ,nooit terug of tegenwerkend zijn. je zal je hulpen dus goed op elkaar afgesteld moeten hebben

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:59

Knollentuin/japeloup. Ik ben nu bezig met galop stap overgangen. Opzich gaat het best redelijk :j Hij komt keurig terug, alleen de laatste pas 'duwt' hij zichzelf naar voren (of ik onbewust) en hebben we dus een aantal drafpassen. Het ligt aan mij dat hij dat doet, dat weet ik wel, maar een 'grotere' ophouding durf ik niet goed, omdat hij dan snel geneigd is te gaan telgangen. (wel handige controle, doe ik teveel met alles of ben ik gespannen, gaat hij enorm telgangen)

Ik doe het nu nog op een volte, verkleinen en verzamelen en op het moment van terug rijden doe ik naast ophouding ook diep uitademen om mezelf te ontspannen. Gewoon zo doorgaan of zie ik iets belangrijks over het hoofd? :=