ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:14

wendy dat is de reden dat ik op halster inrijd! zodat je als er iets gebeurd niet in de mond hangt. ik heb dus 2 paar teugels, 1 voor het bit, 1 voor het halster / bitloos hoofdstel. En dan in het begin dus de bitteugels langer laten dan het bitloos, zodat je als je perongeluk hangt, alleen aan de neus trekt en niet in de mond hangt!

oei juangi! dat is schrikken. verder niks aan de hand?
ik zou hem meer met je binnenbeen proberen te corrigeren en niet alleen met je handen, zeker als hij gelijk te veel stelling daar op pakt naar buiten. je been aan houden tot hij op de hoefslag is en dan los laten... en steeds weer opnieuw als hij naar binnenvalt. maar wel loslaten als ie op de hoefslag loopt want dat is weer de beloning :D teugels kunnen hier licht bij helpen. en let op , op welk been je licht rijdt! Dit kan zeker schelen is mijn ervaring! als ik op het rechterbeen lichtrij, valt het paard ook meer naar rechts. en op het linkerbeen dan valt hij meer naar links! (is wellicht voor elk paar anders, maar heb t vaker gemerkt bij verschillende paarden).

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:24

@Wendy, gelukkig heb je het weer goed kunnen oplossen!

@Juangi, ik zou ook net zoals wat Patrss zei druk oefenen vanaf de grond. Als hij zo heftig reageert op je been werkt het denk ik ook niet zo goed als je zoveel druk moet geven. En inderdaad pas corrigeren als hij naar binnenvalt en niet vooraf al :j

Owwww moet ff ego post doen hoor :o . Gisteren alleen met Chev naar het kleine bos geweest (dat is in totaal 30 min stappen), ik dacht hop gewoon doen. Uiteraard al wel eerder geweest met wandelen en erlangs gekomen als ik met iemand anders samen naar het grote bos ging. Ik ben zo enorm trots *D
Hij liep zonder moeite alleen het erf af, netjes stoppen bij het stoplicht (rijden ook bussen/motors/vrachtwagens enz) en keurig overgestoken. Toen ging hij twijfelen en na wat aanmoedigen deed hij 2 stappen voorwaarts . Toen wilde hij niet verder, maar kon daar ook niet teveel druk uitoefenen want enorm veel fietsers. Ik wilde net afstappen maar toen zag ik dat er een stalgenootje aankwam. Dus klein stukje samen verder gegaan (Chev vind dat stukje altijd wat eng, geen idee waarom hihi). Maar toen ging mijn stalgenootje naar het grote bos en ik moest dus afwenden. Hij vroeg of hij moest blijven staan maar ik zei nee hoor, moeten het toch leren! Dus hij gaat ander pad en draaft weg. Oeps hahaha...Maar Chev twijfelde wel wat maar uiteindelijk ging hij toch verder waar ik hem heen stuurde. Trotstrotstrots hahaha...Klein rondje gestapt in het bos en toen weer terug. Op de hoek van de stal staat een huis wat de meeste paarden beetje eng vinden. Is een lange heg en je kan niks zien. Daar begon Chev ook weer te etteren en toen dacht ik hop hop eraf en laatste 10 meter ernaast gelopen. Dat komt nog wel maar ik heb het nu goed afgesloten en zo voor de eerste keer alleen ben ik echt super trots op mijn kanjer (en klein beetje op mezelf hihi)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:46

Wat goed van jullie!!!!
Daar mag je trots op zijn hoor!!!!!
(ik zal je ego nog ff verder oppoetsen haha :D )

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:50

@ju1982: waauww, helemaal leuk! *\o/* _/-\o_ daar mag je zeker trots op zijn!

Zo dapper zie ik mezelf nog niet zijn hoor, hihi. :o

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:55

*\o/* *\o/* :o hihihiihihiihihi..ja en dat na 4 maanden onder het zadel (heeft tussendoor namelijk ook een maand stilgestaan)..
Dank jullie wel :) soms heb je even zo'n ego boost nodig ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:12

nyntje85, op welk moment gaat ze lopen? Als je naast haar gaat staan, of als je op het krukje gaat staan, of als je je voet in de beugel doet? Zou stap voor stap gaan kijken op welk punt ze weg stapt, en op dat punt gaan oefenen.

Jeetje Juangi, dat is niet helemaal de bedoeling inderdaad! Iets minder gevoelig voor het been maken, en kijken of je meer met je benen kunt "sturen". Zo kan ik Dalica samen met lichte teugeldruk, EN beendruk heel precies al sturen. En mocht dat knopje er nog niet goed opzitten, eerst idd ernaast het oefenen.

Patrss_, Wat fijn dat het al weer een stuk beter gaat! Hoop dat je over een week dan weer rustig kan oppakken!

FahyaFemke, normaal heb ik een touw om de nek, die ik vasthield bij het draven, om idd te voorkomen dat ik teveel aan het bit zit. Geheel mijn fout dus ja..

Ju1982, daar mag je zeker heel trots op wezen hoor!!!! Super!!! Kan niet wachten om met die van mij het bos in te gaan. (Moet mezelf ERG remmen daarin, de knoppen moeten er echt nog wat beter opzitten eerst..)(Maarja, ook pas een maandje bezig, en denk nu 5/6 keer er los opgezeten ;-) )

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:43

Nou, vanochtend weer naar Dalica geweest. Dat ik daar aankwam merkte ik dat het hard waaide, dus de moed zonk me een beetje in de schoenen. Dacht al dat ik anders toch maar gewoon alleen zou blijven stappen. Dus Dalica uit de wei gehaald, opgezadeld, en de bak in. Zoals ik me na de bijna-valpartij van woensdag had voorgenomen, eerst wat langer gelongeerd. Opstappen kon ik boven verwachting goed, gewoon met een los teugeltje. Dus daar al blij mee. Toen paar rondjes gestapt, en daarna in stap gaan 'lichtrijden'. De reactie viel me mee, en na een paar keer reageerde ze er eigenlijk niet meer op. Dus toen, tja, kwam toch DAT moment... Het moment dat ik eigenlijk weer zou moeten aandraven. Maar de bijna-valpartij van woensdag avond stond nog wel goed in mijn geheugen. Toch mezelf bij elkaar gerapen, touw om der nek beet gepakt, verstand op nul, en been eraan. En mevrouw draafde hartstikke netjes aan, en na een lange zijde weer over naar stap!!! Dus ik was helemaal blij en trots, en heb der zo uitbundig beloond dat ik denk dat ze vast dacht dat ik gek was geworden. Vervolgens dus een stuk of 10 keer beide kanten op aangedraafd, en weer terug. Langer dan 1/2 á 3/4 bak hebben we niet gedraafd, maar ze deed het zo rustig en ontspannen! Dus helemaal blij!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Ook nog gelukt om tijdens het mesten te blijven stappen. Tot dusver ging ze altijd stil staan voor het mesten, maar iets been erbij en ze stapte braaf door!! *\o/*
Na het rijden met een rasp nog even langs der hoeven gegaan (bij de hoefsmid vond ze dat niet zo geslaagd) en ook daar reageerde ze eigenlijk niet op!! *\o/*

Al met al dus super blij, trots en tevreden met haar!! En ik weet weer waarom ik het liefst op een paard rij wat ik zelf heb ingereden. Ze zijn dan nog zo "puur" aan de teugel en been. Kan haar echt met 2 vingertjes rondsturen, en met bijna geen beendruk laten aanstappen/ versnellen. Nog helemaal niets verkl**t daaraan. Heerlijk!!!
(Blijft nog even lekker op der roze wolk zitten.)

Patrss_

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:47

@ wendy: SUPERR ! dat doet je weer even goed, na die bijna-valpartij :D. Jaa dat is het leuke aan een paard zelf inrijden, je wordt samen een team die elkaar feilloos gaan aanvoelen. heerlijk!

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:47

@Wendy Ze gaat lopen als ik met mijn linkerhand het zadel vasthoudt en de teugels met links en dus naat haar sta.
Zodr ik al lopende mijn voet in de beugel heb gaat ze na 5 passen wel stil staan en loopt pas weer als ik goed zit.

Wat mooi voor je trouwens dat het nu goed ging. \ik heb het zelfde als jou. Na een nare ervaring zenuwen en een draaiende maag :+

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:07

owww wat goed Wendy! Jij ook lekker op de roze wolk :D
Dat doorstappen tijdens het mesten is bij mij nog wel een probleem. Hij poept nu en als hij bijna klaar is stapt hij alweer verder, dus ben al iets verder. En heel soms loopt hij door. Maar ik kan letterlijk schoppen met mijn been maar hij reageert niet. Als hij poept dan denkt ie laat mij lekker poepen ^)
Dus dat wordt nog heeeel veel oefenen voor mij.

Maar ik ben het ook met je eens, heerlijk dat allemaal zelf doen. Zo heerlijk als ze zo groen van het land afkomen en dat alles wat ze later kunnen dat jij ze dat aangeleerd hebt :j. Ik heb het ook met voetjes geven, dekens, hoofdstel alles! Super gevoel is dat ja *D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:18

Hoi, ik meld mij hier ook even. Voorlopig nog niet aan het rijden, wel al sinds deze week het op- en afstappen geoefend en een klein beetje gestapt. Dit weekend onze eerste drafpasjes normaal gezien. Het is alleen wel allemaal nog raar voor haar, hopelijk leert ze snel wat ik bedoel als ik been geef, nu durft ze er soms wel eens ineens haar kont op intrekken of even een hupsje maken.
Ik heb haar nu een maand en ondertussen is ze het longeren met zadel en loshangende beugels wel gewoon. (heb ik nu een 4tal keer gedaan) Ik hang er nu tijdens het longeren ook een rekkertje aan, nog heel los, maar dat het zo toch een klein beetje druk geeft vooraan dat ze dat ook gewoon is.
Ze pakt het wel allemaal heel flink en snel op, en ik krijg ook hulp van mijn staleigenaars die al erg veel ervaring hebben met het zadelmak maken (is voor mij de eerste keer) en dat is toch wel heel erg fijn en geruststellend toch ook wel.

Ben benieuwd hoe de ervaringen hier nog zijn, misschien steek ik er nog wat van op!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:25

Dank jullie! Ben helemaal blij en trots!! (was toch een beetje zenuwachtig na woensdag avond, en is dit een hele fijne bevestiging dat we het wel kunnen!!!)
nyntje, teugels vastmaken aan het halster, zadel erop en de bak in. Ernaast staan, tot 3 tellen, en een snoepje geven. Dan ernaast staan en het zadel even vasthouden, en een snoepje geven. Dan ernaast staan, zadel vasthouden en de teugels en snoepje geven. Je stapt wel op met een opstapje?

ju1982, nou inderdaad! Dat ik haar kocht kon ze ook nog geen voetje geven, en achter kon je eigenlijk niet optillen zonder gevaar voor eigen leven. Tijdens de klinische aankoopkeuring hebben we linksachter dan ook niet de buigproef kunnen uitvoeren, zelfs niet met praam, omdat ze bleef slaan. En nu... Kan ik gewoon het voetje optillen, uitkrabben e.d. en niets aan de hand!! Het geeft zoveel voldoening om al die stappen te ondergaan, en positief te krijgen.
En ik heb wel eerder paardjes zadelmak gemaakt/ ingereden maar dat waren allemaal tinkers. En tja, dat is toch een ander temperament ;-)

Welkom Izzy! Vind dat je best snel gaat! En dit weekend al willen draven! Als het goed gaat, hartstikke mooi natuurlijk, maar hou wel in de peiling of je paardje het geestelijk wel allemaal kan behapstukken.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:35

Ben al een maand bezig met longewerk en grondwerk :) En de stukjes draven ga ik nog heel kort houden uiteraard, gewoon even kijken hoe ze reageert eigenlijk (als ze 1 of 2x wil aandraven en braaf is, zal dat al meer dan genoeg zijn). Dat draven dus nog niet in de zin van 'haar aan het werk zetten'. En dan gewoon eerst vaak herhalen dat ze gewoon de bedoeling snapt. Eind november krijgt ze dan weer even een weekje er tussen uit omdat ik naar het buitenland moet voor mijn werk, en daarna weer rustig opnemen. Ze is nu 3,5 en heeft hiervoor eigenlijk gewoon altijd op de wei kunnen lopen, dus denk wel dat ze zachtjes aan een beetje mag beginnen wennen. Ik wil alles rustig op het gemak doen en ga zeker in de gaten houden dat zij er ook mee om kan. Voorlopig staat ze toch elke keer te wachten tot ze weer mee aan het werk mag en altijd die oortjes naar voor :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:45

Was ook geen aanval hoor ;-) Maar gezien je zegt deze week voor het eerst erop gestapt te hebben, en een beetje gestapt, en ze je been nog niet begrijpt. Vandaar mijn opmerking. Ik zelf ben meer van het pas een stapje verder gaan, als de vorige stap goed bevestigd is. Ben dus ook pas gaan draven toen ze goed kon stappen, en het halthouden en wegstappen op het been goed begreep. Maar iedereen heeft zijn eigen manieren ;-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:55

Ze reageert erg goed op stemhulpen en aangezien ik vaker stap-draf aan de longe oefen dan halt-stap, wou ik eens proberen wat dat geeft als ik dus naar draf wil. Misschien dat ze het dan beter snapt. Als ik merk dat het nog te moeilijk is of dat ze het niet snapt, dan zetten we een stapje terug uiteraard. Zoals ik al zei, het is mijn eerste paard dat ik zadelmak maak, dus het is nog wat leren voor mij ook (heb wel al jonge paarden doorgereden, maar die waren al zadelmak). Het zal dus een beetje proberen zijn en aanvoelen waarop zij het beste reageert veronderstel ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:05

gewoon goed aanvoelen wat ze aankunnen. ik heb 1x zonder zadel op mijn 3-jarige gezeten, 2x aan de longe in stap en de 3x een drafje erbij en even los gestapt. C stapt niet graag en werd "vervelend" en ik wilde geen gevaarlijk gedrag uitlokken. 4de of 5de keer hebben we een galopje aande longe gedaan louter om te zien hoe ze zou reageren. Want stel dat je met je jonkie los rijdt en ze schrikken en springen weg in galop, dan wil ik wel weten hoe ze op jou als ruiter gaan reageren...
De galop hebben we daarna laten rusten totdat ze in stap en draf stabieler en "goed" rondstuurde. De rems wist ze heel snel :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:12

petitparis schreef:
gewoon goed aanvoelen wat ze aankunnen. ik heb 1x zonder zadel op mijn 3-jarige gezeten, 2x aan de longe in stap en de 3x een drafje erbij en even los gestapt. C stapt niet graag en werd "vervelend" en ik wilde geen gevaarlijk gedrag uitlokken. 4de of 5de keer hebben we een galopje aande longe gedaan louter om te zien hoe ze zou reageren. Want stel dat je met je jonkie los rijdt en ze schrikken en springen weg in galop, dan wil ik wel weten hoe ze op jou als ruiter gaan reageren...
De galop hebben we daarna laten rusten totdat ze in stap en draf stabieler en "goed" rondstuurde. De rems wist ze heel snel :D

Dat was ook een beetje mijn gedacht, stel ze versnelt zelf eens omdat ze verschiet ofzo en ze gaat in draf, ik wil graag weten hoe ze gaat reageren ook. Als ik ineens ga lichtrijden en ze verschiet haar dan nog eens een bult van mij, ja dan weet je niet altijd waar je uitkomt. In stap kan ik op en neer gaan in het zadel, maar ja dat is nog iets anders uiteraard.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:35

Even een kleine toevoeging van mijn kant. (en dus niet meer op jouw gericht Izzy ;-) Zolang je goed kijkt hoe je paardje reageert, en haar niet overvraagd zowel lichamelijk als geestelijk moet het goed komen ;-) )

Kijk, zoveel mensen zoveel manieren van inrijden. Mijn manier is niet heilig, en er zijn vele andere manieren die ook goed zullen zijn. Maar dit is naar mijn mening NIET de manier om het te doen:
- http://youtu.be/CHZqgDDSYhg
Gevolgd door:
- http://youtu.be/4dekqwCI21E
Paard was hier duidelijk TOTAAL nog niet aan toe. Even een voorbeeld wat IK dus not-done vind.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:38

dit vind ik ook NOT-done, wat kan ik hier boos om worden. naast het feit dat het paard er absoluut niet aan toe is, gelijk een trauma heeft ontwikkeld van dat meisje wat er afvalt, istie ook nog is helemaal vastgezet met bijzet! vind het niet zo gek dat ie in paniek raakt.. |o

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:48

En mijn laatste toevoeging en dan houdt ik het weer netjes ontopic en vriendelijk ;-)
Ik heb Dalica zadelmak gemaakt, door de volgende stappen te doorlopen:
- Longeren
- Longeren met longeersingel
- Longeren met zadel
- Aan de longe iemand over het zadel laten hangen
- Aan de longe iemand over het zadel laten hangen en paar pasjes lopen. (eerst 2 pasjes, dan 5, dan 8 enz.) en telkens stilzetten en belonen.
- Aan de longe iemand erop zitten en belonen
- Aan de longe iemand erop zitten, en paar pasjes lopen. (wederom eerst 2 pasjes, en als een gek belonen, dan 5 enz.)
En nu kan ik dus alleen opstappen, en zonder iemand erbij door de bak stappen en draven.
En dan nu mijn vraagstuk. Welke stappen hebben deze doorlopen?:
http://youtu.be/FWAbbhNKR70

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:06

Nyntje85: In het begin heb ik totaal niet de hoefslag gepakt, vooral op de binnenhoefslag gereden om zo te werken aan rechtrichten. Dit werkte erg goed, maar nu loopt hij dus vaak van de hoefslag af. Op lange stukken blijft hij er wel op, maar op korte zijdes valt/gaat hij er gewoon af.

Patrsss: Jaa behoorlijk! Ik wist dat hij gevoelig op t been was, maar dit was wel overdreven. Tis zoiezo een paard dat, als ie iets niet snapt, in paniek kan raken. Doordrukken is dus echt geen optie bij hem! Daar kwam ik gister dus achter! :') Bedankt voor de tip om vanaf de grond te werken! Daar moet ik wel echt meer mee bezig, ook omdat hij voltes op rechts zoiezo erg moeilijk vind, moeilijk inbuigen of hij valt extreem naar binnen (lees gewoon keertwending om de achterhand, GP here we come! :')

FahyaFemke: Nee, hij was daarna wel geschrokken, maar heb net gedaan alsof er niks aan de hand was en nog een volte door gegallopeerd (want ja, als ik meteen stopte dan maakt ie er misbruik van, hij is namelijk ontzettend slim en heeft dit soort dingen zo door. Hij komt namelijk uit het wild) Oh dat over het been lichtrijden is wel een goede tip! Merk zoiezo dat ik daar weinig aandacht aanbesteed! :o

Ju1982: Woow, lekker zeg! Erg netjes ook! Inderdaad, mijn ervaring is ook gewoon doen, niet nadenken over wat er kan gebeuren en gewoon gaan met de banaan!

Wendy_Komen: de gevoeligheid wil ik er wel graag ophouden, het is een combi van gevoeligheid en in paniek raken als hij iets niet snapt. Maar ik ga idd meer op de grond bezig. Is voor hem ook wel fijne afwisseling! Jeetje, wat super zeg! Echt netjes joh! Knap paard is het ook! Ik denk ook wel dat ze aanvoelt dat jij het spannend vond! Dat heeft die van mij ook, als ik ergens enorm tegen opzie, dan doet ie juist braaf!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:28

Mijn manier van inrijden (van Casanova) is ook niet echt bepaald standaard. Ik heb veel op vertrouwen gewerkt, veel in een opwelling (omdat ik anders spanning opbouw voor wat komen gaat) en alles onder het motto: gewoon doen, als het verkeerd gaat dan lossen we het op dat moment wel op. Je kan wel overal over nadenken over wat er eventueel zou kunnen gebeuren maar dan versterk je alleen maar angsten.

Ik heb in het begin veel aan vertrouwen gewerkt, grondwerk gedaan, aan de hand naar buiten, naast de fiets lopen etc. Veel bezig gehouden en veel nieuwe dingen gedaan zodat hij op mij leert steunen. Beetje bij beetje heb ik meer dingen meegepakt. Tijdens het poetsen op een krukje staan (meeste paarden vinden dat het engst, dat je hoger en achter ze staat en ze je dus niet kunnen zien), wat over hem heen hangen om de andere kant te poetsen ('anders kan ik er niet bij'-motto, in het begin weinig druk, daarna opbouwen tot je er gewoon met je bovenlijf op ligt), poetsen aan de andere kant (dat snappen ze niet, je staat links maar ze voelen de beweging rechts) en er naast springen (wennen aan de opstapbeweging).

Daarna dekjes erop en af leggen, gewoon zo nu en dan eens. Op een gegeven moment stond hij op stal en was het heel slecht weer. Dus heb ik zo (in een opwelling) een zadeltje gepakt en op zn rug gelegt (onder het motto: eens kijken hoe hij reageert), dat ging erg goed, meneer reageerde nauwelijks, ook bij het aansingelen. Dus rondje erf gelopen en meneer was rustig, wel een beetje van 'huh, wat is dit nou weer?'. Dus op stal en toen krukje gepakt en op het zadel gaan hangen. Eerst pony beetje voer in voerbak gedaan (ter afleiding), op krukje gaan staan en rustig druk op zadel leggen. Ik stond nog op het krukje tot ik alsware op het zadel zweefde.

Dit ging super dus meteen gestopt en enorm beloont. Daarna heb ik weken later er op stal voor het eerst opgezeten. Ik dacht, nou dat ging goed, kijken hoe hij dit doet. Gewoon in een opwelling, het was voedertijd dus meneer was rustig zn bix aan het eten. Dus krukje gepakt er naast gezet, halstertouw aan 1 kant van halster gedaan (just in case) en weer druk gaan zetten vanaf het krukje. Uiteindelijk er overheen gaan hangen (elke stap die we maakten werd natuurlijk achterlijk beloont) en later voorzichtig 1 been erover, en dan met 1 been nog op krukje staan. Vanaf die positie steeds meer richting rechts leunen en dus meer druk zetten. Ik kan je vertellen, paard gaf er niks om, stond rustig te eten en keek niet op of om. Toen ik zat was ik echt verbaasd, meneer had zn eten op en stond half te suffen. Wel beetje om kijken maar verder rustig.

Daarna eraf gegaan, meneer buiten vastgezet (met begeleiding ernaast) krukje gepakt en erop gaan zitten. De meeste paarden weten dat als ze vaststaan ze echt geen kant op kunnen. Dus erop gegaan, meneer weer braaf en heeft zelfs heel onwennig een paar stapjes gezet.

Voor de rest heb ik dit herhaald, uiteindelijk is e riemand naast gaan lopen toen ik erop zat (in begin ging heel onwenning, maar met veel belonen ging t goed), lange lijnen gedaan (om teugelhulpen er vanaf de grond al op te zetten), kinderen er met cap opgezet (als ie vast stond, later ook stukjes gewandeld), gelangelijnd met mn zusje erop (eerst met iemand ernaast, later meer afstand nemen).

Uiteindelijk ben ik er in opwelling opgegaan toen iemand van stal tegen mij zei, hup erop, ik longeer! Dus opgestapt en er nooit meer vanaf gegaan eigenlijk. Ging allemaal super, eerste keer stapte ik al los in de bak (met uitstappen, in he tbegin iemand ernaast, daarna afstand nemen), tweede keer draafde ik al los (zie onderschrift).

Moet wel zeggen dat ik het niemand aan raad om ook zo aan te pakken, ik heb veel op vertrouwen gewerkt, goed naar zijn lichaamstaal gekeken en zodra ik mertke dat hij het niet snapte meteen stappen terug genomen. Heel veel herhaald ook.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:29

Nog een tip, doe zoveel mogelijk vanaf de grond. Hoe minder nieuwe dingen onder het zadel, hoe makkelijker het gaat. Dus stemhulpen al vanaf de grond eraf zetten. Ernaast springen, op krukjes staan, wat hangen en vooral lange lijnen! In het begin naast de schouders en daarna steeds meer naar achter werken. Alle hulpen erop zetten, links, rechts en hooo. Vooral die laatste moet goed bevestigd zijn.

Ik had er erg veel profijt van dat ik zoveel vanaf de grond heb gedaan. Hij heeft tot nu toe geen stap verkeerd gezet.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:48

@Juangi: haha leuk om te lezen dat jou manier zo goed als hetzelfde is als mijn manier. het enige verschil is dat er bij mij niemand anders behalve ikzelf op ben geweest en dat ik het meestal ook alleen (in een opwelling terwijl er niemand op stal was bijvoorbeeld) heb gedaan. ik raad ook niet aan om het alleen op basis van vertrouwen te doen, maar bij mij werkte het wel. :o stap voor stap, herhaling na herhaling, soms met rustpauzes van een week zodat ie alles rustig kon verwerken en een stapje terug wanneer ik zag dat het hem teveel werd. Hij heeft bij mij, tot nu toe :+ , nog geen stap verkeerd gezet. maargoed, er leiden meerdere wegen naar Rome! Iedereen heeft weer een andere manier die ook vast en zeker succes leveren. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:32

vreselijk dat filmpje. waar dat meisje er af valt, en vervolgens een filmpje van een doorweekt paard en toch nog verder willen gaan. PLUS een paard dat helemaal vastgezet is. nee dat is zeker de manier niet. tuurlijk ze komen er wel, maar zo zou ik het niet doen.

over het te snel willen gaan waar het over ging hier, dan te snel weer een stap verder. dat is ook maar net hoe je werkt. bij mij zijn (bijna!) alle paarden in 4 weken zadelmak. ik heb een schema, wat elk paard anders doorloopt, maar een aardige rode draad/lijn of hoe je dat zegt zit. ik zal het even (grofweg zonder uitgebreide details hoe) neerzetten:
week 1: kennismaking, grondwerk+longe en kennismaking met zadel+hoofdstel. opstijgen. opstappen. eerste pogingen om een stap met een ruiter te durven zetten. 1 stap = voldoende en wordt beloont door training te beeindigen.
week 2: is dus vaak al rond gaan stappen, en de eerste pasjes draf volgen dan al snel.
week 3: stap en draf verder bevestigen, dus dat alles onder controle, en in rust word gelopen. en dan galop.
week 4: alle gangen bevestigen. eigenaar zelf op het paard en alles goed uitleggen.

en dan gaan ze meestal al naar huis. ik heb 1 paard gehad die langer moest blijven, maar hier werd ook dringend gevraagd het rustig aan te doen, ivm de sterkte van het paard (fjord) en de leeftijd (5) en het gevormde eigen karakter (door 5 jaar lang in de wei te hebben gestaan). Dat is de enige uitschieter geweest van 8 weken. Hierbij dus het bewijs dat ik zeker op het paard zijn tempo werk, en nooit overvraagd. wanneer ik voor het eerst opstap, zal ik het niet in mn HOOFD halen om ook al rond te gaan stappen. opstappen = braaaf goedzoooo EN er af!! belonen.. de eerste keer rondstappen met gewicht is ook hangend zodat ze wennen aan het gewicht. en zeker niet vastgezet met bijzets of wat dan ook, maar geheel vrij zodat het de keuze van het paard ook is om samen te werken....

juangi: grappig je opmerking, elk paard kom uit het wild toch ;) dat zit er bij elk paard in. en je geeft zelf je oorzaak al aan; eerst altijd op de binnenhoefslag gereden. dat doe je eigenlijk (naar mijn mening he!) pas als je alles bevestigd hebt. dus als stap draf en galop normaal op de hoefslag kunnen, en de basisgangen dus als normaal gezien worden voor het paard. en dan ga je werken; rechtrichten :j

en waarom raad je niemand aan het zo aan te pakken? juist iedereen zou het zo moeten doen!! lichaamstaal van het paard kunnen herkennen, en daarop je inrijdproces afstellen. opzich ben ik het best met jou manier eens, af en toe denk ik hm, maar je doet het rustig en op vertrouwen, en dat is goed!!

edit: nog 1 toevoeging. ik ben zelf niet zo weg van het heel lang van te voren alleen longeren van het paard. het paard bouwt dan zo een enorme conditie op. en dan ineens komt er een ruiter op. vaak wordt dit wat cru gedaan en dan krijg je dus een bok partij : onder een behoorlijke conditie. Ik heb liever een groen paard, dan een paard wat al een paar maanden wordt gelongeert denk ik. tot nu toe heb ik alleen groene paarden gekregen dus ik weet het niet uit ervaring hoor!!