[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:28

Marcel, goedemorgen!
Ik vroeg mij af: wat zijn de punten waar jij speciaal op let in het exterieur van een springpaard? Met Neumünster net achter de rug viel het mij op dat er veel diversiteit is: zware paarden, lichte paarden, korte halsjes/rug, lange halsjes/rug ...Een eventingruiter zei eens over één van mijn paarden: poeh,poeh, die heeft goede "springhaken", en wees daarbij op de stevige, brede voorknieën van het betreffende paard. Tot op de dag van vandaag is het mij eigenlijk niet duidelijk wat daar nou mee bedoeld werd.. Met andere woorden: heb jij een bepaald kader waaraan jouw paarden absoluut moeten voldoen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:30

Jannepauli schreef:
Marcel, goedemorgen!
Ik vroeg mij af: wat zijn de punten waar jij speciaal op let in het exterieur van een springpaard? Met Neumünster net achter de rug viel het mij op dat er veel diversiteit is: zware paarden, lichte paarden, korte halsjes/rug, lange halsjes/rug ...Een eventingruiter zei eens over één van mijn paarden: poeh,poeh, die heeft goede "springhaken", en wees daarbij op de stevige, brede voorknieën van het betreffende paard. Tot op de dag van vandaag is het mij eigenlijk niet duidelijk wat daar nou mee bedoeld werd.. Met andere woorden: heb jij een bepaald kader waaraan jouw paarden absoluut moeten voldoen?

In bouw niet, maar wel in beweging en karakter.

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:34

Helemaal niet, Marcel?

Ik heb tijdens mijn zoektocht vooral gezocht naar een paard met correcte hoeven en beenstand. Een paard met flapvoeten, nul verzenen of scheuren in de hoef is voor mij een No-No. Zelfs met dit paard kreeg ik commentaar van de hoefsmid (alhoewel dit te overkomen was met een goede beurt)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:39

Ik kijk wel naar bouw omdat ik geen sterke ruiter ben. Een erg lang paard of een paard wat extreem op de voorhand gebouwd is krijg ik gewoon niet aan elkaar gezet en die laat ik dus staan.

Ik vind je paard er goed uitzien Marcel, frisse lucht is heel erg belangrijk voor ze :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:46

mo_van_dijk schreef:
Helemaal niet, Marcel?

Ik heb tijdens mijn zoektocht vooral gezocht naar een paard met correcte hoeven en beenstand. Een paard met flapvoeten, nul verzenen of scheuren in de hoef is voor mij een No-No. Zelfs met dit paard kreeg ik commentaar van de hoefsmid (alhoewel dit te overkomen was met een goede beurt)

Helemaal niet, is misschien wat te veel gezegd. Als ik ergens kom om een paard te proberen, en het blijkt een Shire of Fries te zijn, dan hoeft er voor mij geen zadel meer op. Maar voor de rest wil ik ze toch zien bewegen en springen. Ik heb paarden gehad die konden voor geen meter draven, maar dan begonnen ze te galloperen en dat was dan perfect. Zo een vind ik dan toch interessant.
Maar x-benen, o-benen het maakt me weinig uit. Okidoki heeft ook meer weg van een tuigpaard dan van een springer. Wel heb ik voorkeur voor grote paarden. Ik vind zo'n dubbel oxer van 1.50 een stuk prettiger met eentje van 1.80 dan van 1.58, bijvoorbeeld.
Kleine hoeven heb ik ook problemen mee. Dat heeft te maken met dat ik vind dat de druk van de landing te groot is voor zo'n smal voetje. Liever zie ik dat verdeeld over een grotere voet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:56

Katja schreef:
Ik kijk wel naar bouw omdat ik geen sterke ruiter ben. Een erg lang paard of een paard wat extreem op de voorhand gebouwd is krijg ik gewoon niet aan elkaar gezet en die laat ik dus staan.
Ik vind je paard er goed uitzien Marcel, frisse lucht is heel erg belangrijk voor ze :+

Nu de wegen weer wat begaanbaar zijn ben ik wel bezig met een trainingssysteem waar ik het paard wat meer voor zichzelf laat doen
De stapmolen is zo saai voor ze, dus dit vind ik een goed alternatief.

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:08

wat dat betreft ga ik met Marcel mee ..een goed springpaard heefty veel te maken met wat tussen de oren zit ..en bovendien heeft de opleiding er zoveel mee te maken ..ik koop ze heel jong en voor mij is de wil om over het hout te gaan de grootste troef ..en de voorzichtigheid ..!! dat merk je al op die kleinen sprongen ..als ze ervanaf willen blijven ..dat zijn de goeie ..en ze mogen best eens een foutje maken ..maar de volgende sprong wil ik een knal van een reactie zien ..dat zijn paarden waar je imo kan verder aan werken ..ééntje die zo graag steeds dat balkje maakt ..dat komt nooit goed ..
oh ja ..en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:19

besita schreef:
en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Over het algemeen niet, maar als ze Cumano of Calvaro komen brengen, wil ik hem toch graag hebben. Inderdaad is het heel belangrijk eerst te weten voor welke ruiter is het paard bedoeld, dan weet je ook wat voor type je het best daarbij kan nemen. Wat ik weer heel belangrijk vind is dat een paard op een kruisje van 80 cm al een echte sprong maakt, en niet een soort van verlengde galopsprong. En de natuurlijke balans, m.a.w. een paard wat helemaal van nature steeds naar de goeie galop wisselt, en nooit in kruisgalop.
Ook wil ik paarden met veel actie in het achterbeen. Dus benen die echt opgetrokken worden tijdens het stappen, en niet maar wat slepen.
Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 22-02-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:22

Toen ik op zoek ging naar een nieuw paard wist ik totaal niet wat ik zocht. één ding wist ik zeker: het zou niet een paard worden met het karakter van mijn vorige paard.

Ik heb zeer verschillende paarden uitgeprobeerd. Dressuurmatig heb ik niet voor het meest simpele paard gekozen, maar ja, amateurs kiezen vaak niet alleen met hun verstand!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:24

mo_van_dijk schreef:
Toen ik op zoek ging naar een nieuw paard wist ik totaal niet wat ik zocht. één ding wist ik zeker: het zou niet een paard worden met het karakter van mijn vorige paard.

Ik heb zeer verschillende paarden uitgeprobeerd. Dressuurmatig heb ik niet voor het meest simpele paard gekozen, maar ja, amateurs kiezen vaak niet alleen met hun verstand!

Heeft ook veel met ervaring te maken. Net als jij al zegt dat je van je vorige paard geleerd hebt, en dat je dat niet meer wilt. Zo ga je ook dingen tegen komen van vorige paarden die je juist wel hebben wilt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:28

Dat klopt helemaal! Dit is mijn tweede paard. Qua exterieur,gangen en afstamming ben ik voornamelijk afgegaan op mijn instructeur. Er stond een casco x concorde te koop waar ik helemaal weg van was. Mijn instructeur heeft mij zo ongeveer gesmeekt om er niet te gaan kijken :D

Verder was het inderdaad proberen, proberen, proberen. Ik ben 3 weken lang heel NL rond gereden.. In totaal heeft de stal 1.5 dag leeg gestaan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:36

MarcelDufour schreef:
besita schreef:
en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Over het algemeen niet, maar als ze Cumano of Calvaro komen brengen, wil ik hem toch graag hebben. Inderdaad is het heel belangrijk eerst te weten voor welke ruiter is het paard bedoeld, dan weet je ook wat voor type je het best daarbij kan nemen. Wat ik weer heel belangrijk vind is dat een paard op een kruisje van 80 cm al een echte sprong maakt, en niet een soort van verlengde galopsprong. En de natuurlijke balans, m.a.w. een paard wat helemaal van nature steeds naar de goeie galop wisselt, en nooit in kruisgalop.
Ook wil ik paarden met veel actie in het achterbeen. Dus benen die echt opgetrokken worden tijdens het stappen, en niet maar wat slepen.

Nou, dan heb ik jouw(tot nu toe beschreven) ideale paard haha!
Maar kan me goed vinden in jouw gedachte! Beetje dezelfde zoekcriterea gehad!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:46

wat een geweldig topic ik hou hem even bij

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:48

Hallo,

Ik vraag me af ik heb heel lang gesprongen en ook veel verschillende paarden gereden maar ik ben een keer zo hard met mijn rug op de hindernis gevallen dat ik het echt niet meer durf. Ik durf nog niet eens balkjes te draven. Kom ik hier vanzelf wel weer overheen of is het einde verhaal ?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:10

Wat betreft de pony Valentine;
Het kan zomaar zo zijn dat als zij eerst alleen maar in de box stond en niet of nauwelijks buiten dat ze nu dus helemaal is opgefleurd!
(kennis had t zelfde "probleem", paard stond jaren in pension zonder weiland,ze kon verhuizen naar hok met weidegang en opeens was dat "doode paard" springlevend (ofwel geheel opgefleurd)!

Ja Marcel je hebt je paard idd té lang buiten laten staan (liggen :D )

Wat wij eigenlijk wel graag in de springpaarden zien is tuigersbloed, zo'n 2e 3e 4e generatie terug.
Is zeker niet verkeerd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:23

FriesRoosje schreef:
Hallo,

Ik vraag me af ik heb heel lang gesprongen en ook veel verschillende paarden gereden maar ik ben een keer zo hard met mijn rug op de hindernis gevallen dat ik het echt niet meer durf. Ik durf nog niet eens balkjes te draven. Kom ik hier vanzelf wel weer overheen of is het einde verhaal ?

Excuseme, een psychologe, zit ook in dit topic. Die heeft het een en ander over angst verteld m.b.v. diagrammen. Dat is misschien een aardige voor jou om door te lezen!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:37

vivana schreef:
Het kan zomaar zo zijn dat als zij eerst alleen maar in de box stond en niet of nauwelijks buiten dat ze nu dus helemaal is opgefleurd!
(kennis had t zelfde "probleem", paard stond jaren in pension zonder weiland,ze kon verhuizen naar hok met weidegang en opeens was dat "doode paard" springlevend (ofwel geheel opgefleurd)!

Dit lijkt mij inderdaad heel logisch, maar valt hier nog aan te werken? Mijn paard deed dit namelijk ook toen hij hierheen verhuisde maar hij was toen ook nog erg jong en had het niet zo extreem als deze pony.
Bij hem is het geleidelijk aan beter gegaan door gewoon maar met hem aan de slag te gaan.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:52

Wat ben ik blij dat dressuurruiters ook wat mogen vragen 8-)
Ik heb een jong dravertje van 4 jaar.
Dressuur matig gaat het redelijk en ik wil af en toe ook een sprongetje maken maar het is net bambi!
Ze springt met 4 benen tegelijk ze vliegt gewoon...ik heb al geprobeerd met een balk ervoor maar daar springt ze dan ook overheen.
En een balkje los lopen doet ze ook nie ze springt zowat alles wat ze kan springen buiten ook maar, nou is het probleem dus dat ik bijna niet kan springen met haar want, dan wordt je gewoon gelanceerd ( misschien ligt het wel aan mij) los springen doet ze ook graag wat er voor zover ik kan zien best oke uit ziet.
Hoe kan ik haar aanleren om niet met 4 benen tegelijk te springen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:55

FriesRoosje schreef:
Hallo,

Dit is meer een vraag van psychologische aard, dan van rijtechnische. Wat jij beschrijft gebeurt wel heel vaak.
Als je dit topic doorleest dan zal je verschillende stukjes tegen komen van een gebruiker die Extreme heet. Hij is psycholoog en heeft over deze materie dingen geschreven die je waarschijnlijk zullen interesseren en evt. verder helpen.
Heel leuk trouwens dat je net lid bent en gelijk naar dit topic kwam! Dat gebeurt zelden! -:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:57

Wat doet ze met alleen 1 balkje op de grond.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:01

Ulrika schreef:
Wat ben ik blij dat dressuurruiters ook wat mogen vragen 8-)
Ik heb een jong dravertje van 4 jaar.
Dressuur matig gaat het redelijk en ik wil af en toe ook een sprongetje maken maar het is net bambi!
Ze springt met 4 benen tegelijk ze vliegt gewoon...ik heb al geprobeerd met een balk ervoor maar daar springt ze dan ook overheen.
En een balkje los lopen doet ze ook nie ze springt zowat alles wat ze kan springen buiten ook maar, nou is het probleem dus dat ik bijna niet kan springen met haar want, dan wordt je gewoon gelanceerd ( misschien ligt het wel aan mij) los springen doet ze ook graag wat er voor zover ik kan zien best oke uit ziet.
Hoe kan ik haar aanleren om niet met 4 benen tegelijk te springen?

Door te beginnen bij de basis. Dus eerst zal je paard over balkjes op de grond normaal heen moeten stappen, draven en galloperen. Pas als dat in orde is kan je je aan springen wagen. Tenminste, als je een fijn springpaardje wil maken er van.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:02

Sugarfoot schreef:
vivana schreef:

Dit lijkt mij inderdaad heel logisch, maar valt hier nog aan te werken? Mijn paard deed dit namelijk ook toen hij hierheen verhuisde maar hij was toen ook nog erg jong en had het niet zo extreem als deze pony.
Bij hem is het geleidelijk aan beter gegaan door gewoon maar met hem aan de slag te gaan.

Het zal vast verbeteren in de loop der tijd,ze zal moeten wennen aan de nieuwe situatie en een gewoonte moeten aan worden.
Ik zou haar wel optimaal aan het werk zetten,van alles een gewoonte maken dus.
Blijf vooral consequent,laat niet met je lachen.
En ik zie er geen oplossing in om bv geen balkjes te draven of een sprongetje met d'r te maken.
Los wel alles op een eerlijke manier op,trekken naar het hout,zoals hier meenig maal beschreven staat, volte inzetten en pas naar de balken /sprong als je voelt dat zij het niet verwacht.
Thuis kun je oefenen tot je een ons weegt in het parcour zul je door moeten...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:04

Katja schreef:
Ik wil aan het antwoord van Mo toevoegen dat je de hindernissen niet mag laten besnuffelen door je pony.

Mag officieel niet nee.. Maar ik laat mijn paard eerst wel altijd de hindernissen
goed bekijken. En dan uiteraard niet allemaal, maar wel de hindernissen waarop
ik denk dat hij goed zal kijken.

Bij sommige concoursen mag je al de ring in terwijl die ander nog aan het springen
is, dat is een ideaal moment om eens even rustig de hindernissen te bekijken.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:10

Citaat:
="Melanie_B
Mag officieel niet nee.. Maar ik laat mijn paard eerst wel altijd de hindernissen
goed bekijken. En dan uiteraard niet allemaal, maar wel de hindernissen waarop
ik denk dat hij goed zal kijken.

Bij sommige concoursen mag je al de ring in terwijl die ander nog aan het springen
is, dat is een ideaal moment om eens even rustig de hindernissen te bekijken.

Je mag NOOIT of te nimmer een hindersnis TONEN aan je paard doe je dat wel wordt je gediscwalificeerd cq uitgesloten!
(behalve bij een onderlinge(oefenspringen) dan,daar mag je nog iets....).

Wat betreft meerdere ruiters in de ring, bij ons zijn het er altijd 2 of 3 in het gewoon parcour, bij een ingesloten barrage 2.
Dit is veel beter voor de paarden,geruststellender en zo draaien ze er nogal wat in een uur door (bij ons in Asten 40stuks).

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:14

Dan zal ik het wel 'onopvallend' hebben gedaan, heb er namelijk
nog nooit problemen mee gehad.. :)