[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:10

Somebitch schreef:
Ik heb dat juist niet.. Het is het meest van de overgang stap naar draf. Hij houdt zijn hoofd wel laag maar hij valt uitelkaar om het zo maar te zeggen. Knipoog

Dan moet je nog wat oefenen. Knipoog
Misschien geef je net wat te veel mee of is hij net niet genoeg aan het been of beide.
Gewoon ff oefenen en zoeken naar de juiste verhoudingen Knipoog
(been eraan is gelijk reactie, anders is hij niet goed genoieg aan je been)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:15

Oke Lachen

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:11

superwoman schreef:
pansor schreef:
ja goed je been eraan houden, niet sporen maar gewoon druk op je been, teugels erbij houden maar niet gaan trekken Lachen

Als je been geeft, moet hij toch gaan lopen?
Hoe moet het paard begrijpen dat je wilt stoppen?
Dat is toch onlogisch?

misschien onlogisch maar t moet wel zo
ik heb het altijd zo geleerd, gewoon eraan, niet sporen
gewoon iets minder druk eraan houden maar wel druk Lachen
op je zit moet je stoppen, je kunt niet zomaar ineens je been loslaten

dankje superwoman daar heb ik wat aan, ik ga het zeker proberen, (maar dan niet met slof, maar met chambon) slof heb ik niet veel ervaring mee

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:23

pansor schreef:
ik heb het altijd zo geleerd

Waarom denk je dat dat goed is, als het onlogisch is?
Instructeurs zijn ook niet heilig, ook niet als ze op "hoog" niveau rijden (dat heb ik ook wel gemerkt Verdrietig )
Als het onlogisch voor jou is, zal het ook wel onlogisch zijn voor je paard, of niet?

Been op dezelfde plek houden, maar niet drijven. Neem aan dat je ook geleerd heb om niet constant te drijven?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:27

ja dat heb ik zo geleerd,
ik heb van meerdere instructeurs ditzelfde gehoord
het paard moet weten dat jij er bent , als je je been er niet aan hebt verlies je alles
ik heb nog wel ergens een foto als ik ga halthouden en ik had mijn been er niet aan, ik zal wel even zoeken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:55

ik denk dat het er een beetje vanaf hangt, ik zal het ook eens vragen als ik les heb. Zou het kunnen zijn dat het ook een beetje van je paard af hangt dat als de voorwaartse drang weg is hij stil valt en daarom je been nodig is? Ik geef namelijk ook wel vaak been maar bij mijne hoef je maar te denken aan stilstaan en hij valt stil hoewel als ik hem actief houdt met been eventueel aanwijzing met zweep kan hij halthouden zo goed als 4kant met zijn achterhand er netjes bij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:11

@Pansor, heb je met je tuiger al geprobeerd om hem beter nagefelijk te maken met voltes openen en sluiten, beetje contrastelling vragen, beetje traversachtig rijden etc?
Dan MOET je nl je benen wel gebruiken en je rijdt dan onbewust wat meer naar de hand toe. Als je dat eens een tijdje gaat oefenen, iedere dag een half uurtje, dan zou het toch moeten gaan lukken op een gegeven moment. En zonder te trekken. Verder veel tempowisselingen erbij want dat kan nu mooi nu hij aan je been is.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:26

met voltes heb ik al geprobeerd, openen sluiten, maar ik zal toch eens kijken. dankje Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:03

lailapri schreef:
ik denk dat het er een beetje vanaf hangt, ik zal het ook eens vragen als ik les heb. Zou het kunnen zijn dat het ook een beetje van je paard af hangt dat als de voorwaartse drang weg is hij stil valt en daarom je been nodig is? Ik geef namelijk ook wel vaak been maar bij mijne hoef je maar te denken aan stilstaan en hij valt stil hoewel als ik hem actief houdt met been eventueel aanwijzing met zweep kan hij halthouden zo goed als 4kant met zijn achterhand er netjes bij.

dan hou je netjes halt op je zit. Ja OK dan!
Natuurlijk moet je been eraan blijven en niet afsteken,maar als je gaat drijven, vraag je tegengestelde dingen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:33

haha ik denk dat je het anders voor je ziet dan wat er gebeurd. Hij drukt zijn rug weg en stopt gewoon met lopen. Op het moment dat ik hem actief houd en hem rustig terug neem op het moment dat hij voorwaartse drang blijft houden en hem dus echt terug moet nemen op mijn zit houdt hij netjes 4 kant halt.

Vergelijk het anders met een moter die afslaat. Je kan ook remmen door middel va je rem maar je zet je moter niet uit. Anders ben je alles kwijt en moet je je auto weer opnieuw starten om weer vooruit te kunnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:50

Toch voelt hij dat je wilt halthouden en ga je toch anders zitten.
Jammer dat het niet helemaal zo gaat als ik me in 1ste instantie had voorgesteld Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:47

haha timo is lui Tong uitsteken Als hij alleen maar denkt het woordje hoo te horen ook nood rem. Net als dat ik zeg braaf stopt hij er gelijk mee, maar komt wel goed!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:39

lailapri schreef:
haha timo is lui Tong uitsteken Als hij alleen maar denkt het woordje hoo te horen ook nood rem. Net als dat ik zeg braaf stopt hij er gelijk mee, maar komt wel goed!

hahaha dat heb ik ook Nagelbijten / Gniffelen
Zeg ik braaaf of ho maar, (vooral in draf) gaatie stappen maar dat is gewoon kwestie van me been eraan houden. Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:31

Ik heb gisteren geprobeert om m et mijn kuit aangespannen zoals hier staat halt te houden..

Nou die van mij stopt dan echt niet hoor. Terwijl als ik niks doe en gewoon zwaar gaat zitten hij binnen 1 sec. stilstaat zonder mijn teugels te gebruiken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:58

superwoman schreef:
pansor schreef:
ik heb het altijd zo geleerd

Waarom denk je dat dat goed is, als het onlogisch is?
Instructeurs zijn ook niet heilig, ook niet als ze op "hoog" niveau rijden (dat heb ik ook wel gemerkt Verdrietig )
Als het onlogisch voor jou is, zal het ook wel onlogisch zijn voor je paard, of niet?

Been op dezelfde plek houden, maar niet drijven. Neem aan dat je ook geleerd heb om niet constant te drijven?

Een overgang terug is toch ook een voorwaartse overgang? Tenminste, zo is het mij uitgelegd. Het is niet de bedoeling dat je paard stilvalt, maar juist dat hij zijn kont eronder houdt.
Been eraan houden doe ik ook uiteraard, maar soms niet genoeg denk ik dan Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:01

mijn paard hoeft niet aan de teugel Clown
we rijden geen dressuur Cool

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:48

MissEvil schreef:
Een overgang terug is toch ook een voorwaartse overgang? Tenminste, zo is het mij uitgelegd. Het is niet de bedoeling dat je paard stilvalt, maar juist dat hij zijn kont eronder houdt.

klopt ook helemaal.
Maar er is een verschil met "been eraan houden" en "drijven". Drijven is niet de bedoeling, maar wordt vaak wel gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:50

Midasje schreef:
mijn paard hoeft niet aan de teugel Clown
we rijden geen dressuur Cool

Is ook beter voor zijn rug.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:56

Sheran: Heel even voor de duidelijkheid, want dan leer ik dat ook weer bij Lachen
Moet een paard aan de teugel lopen voor goed ruggebruik?
Ik heb namelijk begrepen dat een paard zijn rug ook goed kan gebruiken zonder aan de teugel te lopen. Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:41

hij moet zich bollen en van acher ondertreden en dit lijkt mij zeer moeilijk als je paard sterrekijkt. Maar als je paard zijn rug gaat gebruiken en los wordt zal dat ook eerder zelf je hand opzoeken.

Als ik kijk naar mijn 2 hengsten die zich groot maken. De ene houdt zijn hoofd heel hoog en voelt zich heel groot, de andere drukt zijn schoft omhoog en groeit echt. Daarbij gaat ook vanzelf zijn hals in een mooie boog en zijn achterhand eronder.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:48

Ik snap dat het bij sterrenkijken heel moeilijk wortd, dan zal het paard zijn rug wegdrukken.

Ik bedoel meer in de houding:
Neus over de grond, nageeflijk, maar hierbij goed voorwaards rijden uiteraard, al is het met losse teugel
(Dat laatste bekijk ik even in western van wat ik met mijn pony leer).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:01

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:06

Hm ik begin het wat meer te snappen, want wat ik hierbij absoluut niet snap..
Waarom moest ik vroeger mijn pony/paard altijd zo laten lopen dat ze met de neus over de grond moest lopen.
Ik dacht eigenlijk dat dit ok was voor het goede ruggebruik (dus niet gaat sterrenkijken).

Of ik begrijp het echt helemaal verkeerd Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:17

Ja voorwaarts neerwaarts
De wervelkolom in de hals loopt is een soort s van achter de oren wat naar beneden anders zou het paard niet kunnen eten. de eerst wervels van zijn schoft hebben hele lange doornuitsteeksels en deze worden steeds korter.
Er loopt een ligament (iets rekbaar touw zegmaar) van achter de oren tot de staart langs de hele bovenlijn. Nouja als je zie voor veel opkrult blijft er weinig over voor achter, daarom zie je paarden die piafferen met de kin op de borst altijd minder zitten. Maargoed dat ligament zit ook aan de doornuitsteeksels vast. Dus als het paard zijn hoofd naar beneden brengt wordt er wat aan die uitsteeksels getrokken en bolt het paard de rug, dit is de eerste fase. Dan wil je steeds meer oprichting en meer de achterhand eronder. De dan nog stuwende achterhand moet een dragende achterhand worden die uiteraard nog wel stuwd maar wel ook meer ondertreed. Snap je het zo? En medebokkers klopt dit (moest even graven).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:21

Duidelijk!
Bedankt voor de uitleg en waar haal je het allemaal vandaan Haha!