Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:15

Rianne11_42 schreef:
Iedereen heeft zijn/haar mening en ook yentl mag die hebben, lijkt me.

Tuurlijk, maar de opmerking van Yentl raakt kant noch wal. In het hele profiel van Dorine is geen foto te vinden waar haar paard met de kin op de borst gaat. Als je dan zulks gaat roepen, wat verwacht je dan?

Maar goed, ik zal mij een beetje proberen in te houden :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:16

Rianne11_42 schreef:
Jasmijn, ik vind jouw bijdrages aan dit topic zinvol en interessant (ook al ben ik het er niet altijd mee eens), maar het zou een stuk prettiger lezen als ik me niet steeds door al die sarcastische en denigrerende opmerkingen heen hoef te worstelen. Iedereen heeft zijn/haar mening en ook yentl mag die hebben, lijkt me. Je opmerking vind ik erg kinderachtig.

Ik denk dat ze ook enigszins doelt op de (redelijk ongegronde) persoonlijke aanval van Yentl op mij(n rijstijl), terwijl ik en misschien sommige anderen door bepaalde opmerkingen het idee krijgen dat Yentl geen idee heeft waar ze over praat (o.a. de opmerking dat ik rollkur zou toepassen bij mijn fjordje). Ze mag heus haar mening hebben, maar ik denk dat Jasmijn wil aangeven dat ze zo'n opmerking niet echt serieus neemt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:16

Oh haha je was me net voor Jasmijn..

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:18

jasmijn78 schreef:
Rianne11_42 schreef:
Iedereen heeft zijn/haar mening en ook yentl mag die hebben, lijkt me.

Tuurlijk, maar de opmerking van Yentl raakt kant noch wal. In het hele profiel van Dorine is geen foto te vinden waar haar paard met de kin op de borst gaat. Als je dan zulks gaat roepen, wat verwacht je dan?

Maar goed, ik zal mij een beetje proberen in te houden :o

Thanks :D Ja, de opmerking van Yentl mag dan misschien niet waar zijn en inderdaad vrij ongenuanceerd, maar 'het terug doen' is dan niet zo nodig i.m.o.

Ik ga weer terug in meeleesmodus :D Wie weet post ik nog wel eens wat foto's om jullie mening te horen, maar ben nog slechts beginner.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:49

arie53 schreef:
superwoman schreef:

Hmm, kan jij het beter? Ben daar echt benieuwd naar of je weet hoe het is en hoe het voelt.
Misschien gaat het thuis wel super en moet hij meer ervaring krijgen met de drukte voor hij zich kan ontspannen.
Tis zo gemakkelijk om alles af te branden wanneer je zelf geen ervaring hebt namelijk. Mocht je de ervaring wel hebben, ben ik erg benieuwd naar beelden aangezien ze ook zoveel beter moeten zijn .
Ik leer graag wat bij.

Op een evenement laat je zien waar je thuis op getraind hebt en niet compleet tegenovergestelde. Die ontspanning krijg je niet met dichtgesnoerde neusriemen en het bit tot bijkans de ogen opgetrokken.

Maar je blijft hangen in je "praatje" ipv gewoon antwoord te geven.

loriene

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:12

Daar gaan we weer!!
Ruiters en Amazone`s afkraken die meestal jonge hengsten rijden voor eigenaren die willen dat de paarden opvallen en presteren.
Zullen we weer naar het onderwerp gaan?
Foto`s van de mensen die hier veelal posten zullen we toch niet zien dus is afkraken van mensen die in de brede top van Nederland rijden is lekker gemakkelijk.
Lees nog steeds mee maar leren doe ik hier niet meer.Interessant is het ook niet meer.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:13

arie53 schreef:
superwoman schreef:

Hmm, kan jij het beter? Ben daar echt benieuwd naar of je weet hoe het is en hoe het voelt.
Misschien gaat het thuis wel super en moet hij meer ervaring krijgen met de drukte voor hij zich kan ontspannen.
Tis zo gemakkelijk om alles af te branden wanneer je zelf geen ervaring hebt namelijk. Mocht je de ervaring wel hebben, ben ik erg benieuwd naar beelden aangezien ze ook zoveel beter moeten zijn .
Ik leer graag wat bij.

Citaat:
Op een evenement laat je zien waar je thuis op getraind hebt en niet compleet tegenovergestelde. Die ontspanning krijg je niet met dichtgesnoerde neusriemen en het bit tot bijkans de ogen opgetrokken.

Citaat:

Jouw hypotheses raken kant noch wal omdat de wedstrijden bedoeld zijn om datgene te laten zien zoals dit in de regels is vastgelegd. Als de combinatie daar nog niet aan toe is, heeft men op zulke evenementen niks te zoeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:17

arie53 schreef:
Jouw hypotheses raken kant noch wal omdat de wedstrijden bedoeld zijn om datgene te laten zien zoals dit in de regels is vastgelegd. Als de combinatie daar nog niet aan toe is, heeft men op zulke evenementen niks te zoeken.

Ooit gehoord van "ervaring opdoen", "leerproces", "gewenning", "oefenen"?
De omstandigheden op zo'n evenement zijn thuis niet na te bootsen, er moeten kilometers gemaakt worden op dergelijke evenementen om daadwerkelijk te kunnen laten zien waar de combinatie toe in staat is

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:18

Het gaat weer fraai hier. Lees af en toe ff mee. Hoe kom je van discussie A vs B nu weer op persoonlijke aanvallen? Zucht....

Heb ook maar eens even de rollkur foto's van Dorine92 bekeken, maar ik zie in de verste verte niets wat erop lijkt. Ze rijdt hartstikke vriendelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:24

Ik begon mij opeens ook af te vragen: hoe gaan klassieke geschoolde ruiters dan om met hittepetitjes op wedstrijden/evenementen? Hoeven zij niet af en toe tijdelijk wat meer druk op de teugels te zetten (wat hier tot zoveel ophef leidde n.a.v. foto's van Emmelie Scholtens) om het door de omstandigheden drukke paard enigszins in bedwang te houden? Zijn vierjarige paarden bij hun wel gelijk rustig als ze moeten optreden in een enorme hal met 2000 man publiek? Of rijden zij op andere (minder hete) typen paarden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:34

arie53 schreef:
superwoman schreef:

En weer blijf je hangen,zonder antwoord te geven... Jammer hoor.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-11-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:36

Dorine92 schreef:
arie53 schreef:

Ooit gehoord van "ervaring opdoen", "leerproces", "gewenning", "oefenen"?
De omstandigheden op zo'n evenement zijn thuis niet na te bootsen, er moeten kilometers gemaakt worden op dergelijke evenementen om daadwerkelijk te kunnen laten zien waar de combinatie toe in staat is

Ben het volledig met je eens Dorine 92 en je rijdt trouwens supernetjes :D
Maar heeft men het nu nog over Apache dat paard is 8 jaar, maakt zijn debuut in de Lichte tour en wint vol overtuiging dus waar gaat deze discussie over? Bovendien Hij loopt in een constante aanleuning met z'n neus voor de LL. Het paard is gespannen omdat hij in het begin hinnikt, tja dat doen dekhengsten nu eenmaal... , als hij als een flegmatieke ezel door de baan gaat maakt hij ook geen indruk. Het geeft een heel constant beeld en het ziet er netjes en vriendelijk uit.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:43

thembi schreef:
Ben het volledig met je eens Dorine 92 en je rijdt trouwens supernetjes :D
Maar heeft men het nu nog over Apache dat paard is 8 jaar, maakt zijn debuut in de Lichte tour en wint vol overtuiging dus waar gaat deze discussie over? Bovendien Hij loopt in een constante aanleuning met z'n neus voor de LL. Het paard is gespannen omdat hij in het begin hinnikt, tja dat doen hengsten nu eenmaal... , als hij als een flegmatieke ezel door de baan gaat maakt hij ook geen indruk. Het geeft een heel constant beeld en het ziet er netjes en vriendelijk uit.

Dank je :)
Ik heb zeer veel respect voor mensen als Emmelie Scholtens, als er toch wel iemand is die altijd van been naar hand, van achter naar voren rijdt, en ervoor zorgt dat het paard te allen tijde voor het been is, dan is het Emmelie Scholtens wel.. En nee, ik ben geen fan van aangesnoerde neusriemen, op dat punt ben ik het met de kritiek van andere bokkers eens, maar een bit die de mondhoeken eens wat optrekt kan iedereen overkomen (behalve mensen die met teugels in boogjes rijden, maar die zijn niet vergelijkbaar met lichte tour/grand prix amazones, en doen dus niet terzake in deze discussie)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:49

Was voor mijn werk met een presentatie bezig en vond dit plaatje ook wel van toepassing op deze discussie

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:50

oji schreef:
Was voor mijn werk met een presentatie bezig en vond dit plaatje ook wel van toepassing op deze discussie

[ Afbeelding ]

Wat een mooie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:54

nou idd!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:57

Tis het betere jatwerk (Douglas Karr) maar op veel zaken van toepassing :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:00

oji schreef:

beter goed gejat dan slecht bedacht :Y)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:01

superwoman schreef:
oji schreef:

beter goed gejat dan slecht bedacht :Y)

Wilde het net zeggen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:52

we verzanden weer in de huidige dressuur discussie.
had hier eerder een filmpje gepost over wat ik vind wat juist klassiek onderricht is?
Iemand anders er nog een mening over?
Hoe zie je dit paard gereden worden?
https://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:00

nombrado schreef:
we verzanden weer in de huidige dressuur discussie.
had hier eerder een filmpje gepost over wat ik vind wat juist klassiek onderricht is?
Iemand anders er nog een mening over?
Hoe zie je dit paard gereden worden?
https://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ

Ik vind het een leuke combinatie, paard mag meer ondertreden in de passage, wat vlugger in het achterbeen ook, en in de pirouettes drukt hij zich er soms nog wat uit. Maar daar zijn trainingen voor.
Niks mis mee dus!

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:59

jasmijn78 schreef:
arie53 schreef:
Wie dit is, is niet van belang.

Het is Emilie Scholtens. Die heel behoorlijk kan rijden. Zie onderstaand filmpje. En speciaal voor arie neus voor de ll en nek het hoogste punt. En ook nog eens met een hele losse stangteugel.

http://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS-tg

quote]

Oh en als een aantal mensen in dit filmpje teveel handgebruik zien, dan weet ik het ook niet meer, losse stangteugel, van de hand gereden.
Ik vind het een sublieme proef van Emmelie met Apache, wat ook altijd best een heethoofdje geweest is, maar zich nu heel mooi en gecontroleerd laat zien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:16

arie53 schreef:
superwoman schreef:

Citaat:
En weer blijf je hangen,zonder antwoord te geven... Jammer hoor.

Ik geef je antwoord maar dat antwoord past kennelijk niet in jouw straatje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:30

arie53 schreef:
Ik geef je antwoord maar dat antwoord past kennelijk niet in jouw straatje.

Nee hoor, je hebt toch mijn vraag gemist blijkbaar. Ik vroeg naar jouw rij niveau en hopelijk met filmpje. Je weet het allemaal zo goed, dus ben benieuwd hoe jij het dan uit voert.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:43

superwoman:

Het topic gaat over een inhoudelijke vergelijking van AR en KR,
daar we kennelijk af en toe wat moeten defieren ('wat is KR precies?') is er heir en daar een zijstapje,

Maar Aries prestaties doen er geen moer toe.

zijn argumenten zijn de factor, niet de practijk in deze.

het voelt mij aan als een poging tot 'onderuitpraterij' door het op de persoon te willen spelen. dat is vervelend, afleidend, drammerig en vooral off topic.

laten we het over de inhoud hebben.

Ik ben het niet per se eens met de feinitie van KR als 'scala'

Ik zou eerder zeggen kr = 'volgens de oude meesters'
de bewering van het scala komt voort uit het idee dat het scala de 'samenvatting' is van die oude meesters. of de conclusie, zeg maar.

Het punt is dat het scala zo nieuw is, en ook duidelijk na het kenterpunt in de dressuur van voorbereiding op werk naar sport.

Daarom is scala als definitie ook zo verwarrend omdat het eigenlijk alle moderne dressuur in KR vat, en dat lijkt me niet de normale definitie.

zowiezo omvat KR in beginsel ook de hoge school in zijn geheel en dat doet de sport natuurlijk niet