Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_xrose schreef:Ben uiteindelijk erg blij dat ik van paard ben gewisseld. Vind het andere paardje nog steeds helemaal geweldig, maar hij ging nu gewoon niet zo goed samen met mij. Mijn angst wordt al met al steeds minder en ik ben er erg blij mee. Kan me nu gaan concentreren op techniek en het verbeteren
Polderpaard schreef:_xrose schreef:Ben uiteindelijk erg blij dat ik van paard ben gewisseld. Vind het andere paardje nog steeds helemaal geweldig, maar hij ging nu gewoon niet zo goed samen met mij. Mijn angst wordt al met al steeds minder en ik ben er erg blij mee. Kan me nu gaan concentreren op techniek en het verbeteren
Fijn, Xrose dat het beter gaat met het andere paardjeWie weet, als je weer een tijdje verder bent en meer zelfvertrouwen krijgt, kun je misschien wel weer op het andere paardje stappen!
Citaat:Zolang het paard 100% voorspelbaar is, gewoon z'n rondje loopt en in zekere mate bomproof is rij ik heerlijk en ontspannen, reageer ik snel en ben ik redelijk handig te paard.
Zit ik op een paard dat eigen initiatief heeft en wat kijkerig of schrikkerig is, dan merk ik meteen dat ik zelf angstig wordt. Ik krijg er echt kriebels van in mijn buik, waardoor ik ook niet meer snel en handig kan rijden. Sterker nog ik word een beetje een onhandige zombie, die maar zit en vooral alles op zich af laat komen (= niet erg handig op een snel en handig paard die juist goede hulpen en sturing nodig heeft om braaf te blijven) ik reageer niet goed/onhandig en vooral niet doortastend op tekens van het paard (oren naar voren, spanning) waardoor de spanning opbouwt en het paard uiteindelijk wegspringt.... Dat is dan weer een bevestiging van mijn angst en vanaf dan gaat het alleen maar slechter. Bij het wegspringen (hoe klein dan ook) krijg ik ook altijd een mini-hart-verzakkinkje. (Misschien een valiumpje voor het rijden? )
Ik merk ook dat ik "enge" delen in de bak ga ontwijken, om zo te zorgen dat een kijkerig paard zo min mogelijk kijkerig is en de kans op wegspringen minimaal is. Wat uiteindelijk helemaal niet werkt natuurlijk en slechts een oplossing is voor 1 rondje.
Ik vermoed dat ik vooral bang ben om te vallen, terwijl ik over het algemeen een prima zit heb en ook "vroegah" op de wildste en meest bokkende paarden bleef zitten. Maar ook toen was ik al een angstige ruiter (eigenlijk altijd al geweest). Het is dus een bekend probleem, en omdat mijn eigen paard voor 99% betrouwbaar is heb ik jaren niets gedaan met die angst (die bij mijn eigen paard niet aanwezig is).
Maar nu rijd ik een onwijs leuk paardje bij, die dus wel (bij het ontbreken van de juiste sturing) kijkering/schrikkerig kan zijn . En ik wil zo graag van m'n eigen onhandigheid af!!!
Wie o wie heeft goede tips .... Om vooral zelf zekerder te worden en door m'n angst heen te rijden (want als het eenmaal goed gaat dan kan ik zo onwijs genieten van het rijden en gaat gewoon alles heerlijk). Want het lijkt me heerlijk om zelfverzekerd en doortastend te kunnen rijden, ook als het wat "spannender" wordt..
chelle_dora schreef:Inderdaad.. Ik wil graag leren vallen maar vaak gaat het vallen en landen in 3 seconde tijd en dan lig ik al op de grond nog voordat ik me kan bedenken hoe ik ook alweer heb leren landen...