Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:24

Hoi knetterhard welkom :j

:wave: haaaai ik ben weer uitgestaakt, klaar met werken èn naar mijn opleiding geweest.
Morgen mag ik weer naar Kid.
Als Kid in het bit gaat hangen moet ze achteruit en van daaruit buigen naar mijn been en om tot ze het bit loslaat. Dan krijgt ze ook meteen alle teugel. En dan gaan we weer vooruit.
Hangen is een absolute nogo omdat ik dan nooit kan spinnen en stoppen, laat staan mijn teugels in bogen laten hangen terwijl zij in verzameling blijft, ik ben daar dus echt heel erg consequent en streng in.(eh dat zou ik moeten zijn :o lukt niet altijd)
Maar dit kan en mag je niet zomaar doen want het paard moet (verzameld) achteruit kunnen en goed kunnen buigen. Het is geen straf maar een gevolg van hangen.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:38

jip zo heb ik t sab ook geleerd, als je paard stil staat ,voelen ofie recht boven de benen staat en niet naar voren hangt of naar achter, bij paarden als suus is dat dus meerendeels naar voren-altijd klaar om weg te gaan, lastig langer stilstaan -herkent iemand al iets?- dan achterwaarts, hup op t achterbeen>gewicht nemen vandaaruit weer verder

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:42

knollentuin schreef:
jip zo heb ik t sab ook geleerd, als je paard stil staat ,voelen ofie recht boven de benen staat en niet naar voren hangt of naar achter, bij paarden als suus is dat dus meerendeels naar voren-altijd klaar om weg te gaan, lastig langer stilstaan -herkent iemand al iets?- dan achterwaarts, hup op t achterbeen>gewicht nemen vandaaruit weer verder

^)

Nu heb ik met paardlief eigenlijk nog nooit achterwaarts gedaan en ik weet ook niet of zij de hulp kent en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf de exacte hulpen ook niet weet :o :x
Hoe pak ik dit precies aan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:49

pfft heel verhaal en ik moet nu naar bed van mezelf >;)
ik gat morgen voor je opschrijven , als er iemand anders eerder de behoefte heeft? go your gang

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:01

Ik waag me niet aan de dressuurachteruit :P

De westernachteruit zoals ik hem heb geleerd is zo;
paard staat stil. teugels zijn los (echt los :P ) been eraf.
je neemt de teugels op, op contact en legt je been aan, paard wil vooruit maar wordt tegengehouden door het bit.
paard denkt na :)* probeert wat uit; vooruit? nee is niegoednie :\
stil blijven staan? nee, is ooknietgoedniet dat mens blijft maar met die benen bezig :roll:
Achteruit heeeeeeeeeee :)* been weg, teugels weg *\o/*

Het verklaart ook waarom westernpaarden vaak achteruit gaan als er een dressuurruiter op stapt en naar voren wil

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:14

Tot morgen, vanavond crisisje hier, nu moe. Dat achterwaarts gaan ga ik goed bekijken, heb nogal wat problemen met achteruit, halthouden en hangen op bit... :o

Wel op eigen paardje gezeten (stap, nieuw zadel zonder beugels en vastgehouden in blubberbak)
Hoop dat zadel snel gerepareerd kan, en de bak niet meer glad word... Dan gaan we echt rijden!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:40

Achterwaarts doe ik zo. Is eigenlijk heel logisch, laatst had Japeloup hier een tekeningetje gemaakt van hoe je bekken kantelt bij voorwaarts (naar voren) en terug rijden (naar achter dus). Als ik stil sta en ik wil achterwaarts, geef ik op diezelfde manier richting aan met m'n zit, dus paard krijgt als het ware extra hulp 'terug' doordat ik m'n bekken naar achter kantel en dat snapt ze heel best.
Aangeleerd heb ik het via de stemhulp die ik vanaf de grond gebruik, 'terug', dat heb ik haar van jongs af aangeleerd en dat kent ze, in elke situatie.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:10

Achterwaarts is voor mij een combi van wat Rhys en JK zeggen.
Ik kantel mijn bekken, rug iets hol trekken, mijn been in zijn geheel naar achter. Eigenlijk als je je benen naar achter legt, dan wordt je rug al holler, want ik leg mijn been vanaf mijn bovenbeen naar achter niet vanuit de knie.
Teugel voorkomt dat het voorwaarts kan. Bij een paard die achterwaarts nog niet begrijpt, laat ik hem het eerst op de hoefslag doen. Dan voorkom je iig dat hij scheef kan gaan en ze vinden het wel fijn om er "steun" aan te hebben. Als je voelt dat je paard zijn gewicht al naar achteren plaatst op het verleggen van je benen, stop ik gelijk en leg ik mijn benen weer neutraal. Zo wil ik het paard aangeven dat zijn reactie op mijn hulp juist is. Neem het achterwaarts pasje voor pasje meer mee in je training. Voor elke nieuwe oefening die ik een paard wil leren, hoeft hij maar 1 pas/seconde te reageren. Pas als hij goed begrijpt wat de bedoeling is vraag ik 2 passen/seconde.
Zeker het achterwaarts in rust aanleren. Je wilt namelijk dat ze goed gaan kantelen in de bekken, en het gewicht gaan dragen op hun achterbenen.
Doel is dat mijn paard achterwaarts gaat op puur zit, geen teugel, die is er alleen in het begin om te helpen het paard niet voorwaarts te gaan op je "nieuwe" been hulp. Wil juist dat een paard eigenlijk een soort van halsstrekkend achterwaarts gaat, dus zich mooi lang maakt in de bovenlijn en zijn onderkaak tegen het bit aanlegt.

JK mijn witje ging ook achterwaarts als iemand er op zat en met een holle rug been gaf.

Dit is hoe ik het doe, maar ik hoor graag hoe andere het doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:50

knollentuin schreef:

:D Alleen die van mij staat klaar om achteruit te gaan meteen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:52

justkid schreef:
Ik waag me niet aan de dressuurachteruit :P

De westernachteruit zoals ik hem heb geleerd is zo;
paard staat stil. teugels zijn los (echt los :P ) been eraf.
je neemt de teugels op, op contact en legt je been aan, paard wil vooruit maar wordt tegengehouden door het bit.
paard denkt na :)* probeert wat uit; vooruit? nee is niegoednie :\
stil blijven staan? nee, is ooknietgoedniet dat mens blijft maar met die benen bezig :roll:
Achteruit heeeeeeeeeee :)* been weg, teugels weg *\o/*

Het verklaart ook waarom westernpaarden vaak achteruit gaan als er een dressuurruiter op stapt en naar voren wil

Eigenlijk doe ik hetzelfde :j Alleen teugels niet los en been niet los, maar geen hulpen meer geven ermee. Okee stiekem goo ik teugels wel los. verklaart wel waarom mijn westernlesje vroeger zo goedgingen :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:38

achteruit zit er bij suus wel op.... soms moeizaam maar meestal best aardig.. .ze gaat alleen scheef. maar dat is weer een ander probleem :D

Ik maak overgang naar halthouden en hou dan contact op teugels leg benen iets naar achteren en knijp wat kuikens fijn in mijn handen... als suus achteruit gaat dan mogen de kuikens weer luchthappen :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:13

Achteruit zit er bij timo nog niet op onder het zadel,zal er eens een beginnetje mee maken.
Morgen les van een nieuwe juf,ben heel benieuwd!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:23

Ik heb ook nog geen achteruit met Sæunn. We zijn op dit moment met zoveel nieuwe dingen bezig, ik wacht nog even met de achteruit. Op de grond gebruik ik ook 'terug' en in het grondwerk hebben we er wel mee geoefend, maar we zijn er onder het zadel nog niet mee bezig geweest.

Sab! :')

Leuk, een nieuwe juf! Ben benieuwd, timo!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:24

ik ook :-) moet zeggen dat mijn verwachtingen mede door dit topic nu wel wat hoger liggen denk ik.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:27

Bedankt voor de uitleg allemaal!
De stemhulp kent ze behoorlijk goed (aangezien mevrouw met poetsen en opzadelen altijd stiekem stapje voor stapje vooruit schuifelt :Y) )
Het kan ook best zijn dat ze de hulp onder het zadel ook prima snapt maar ik heb me er nog niet aan gewaagd. En vind het toch wel prettig om een beetje te weten waar ik mee bezig ben. Dus super bedankt voor de uitgebreide uitleg allemaal. Ik zal me d'r eens aan wagen :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:28

timokyana... wie komt er dan? iemand uit dit topic?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:29

Spannend Timokyana! Wel logisch dat je verwachtingen wat hoger komen te liggen. Hoe bewuster je zelf wordt van alle dingen die je doet (of kunt doen) hoe meer je verwacht dat je juf daar ook aandacht aan besteed ;)

Ik zit deze week een beetje te twijfelen. We hebben vorige week 2x les gehad, was erg nuttig! Maar deze week heb ik tot nu toe alleen dinsdag gereden & dan in het weekend lekker naar de bossen. Of ik moet een x buitenrijden overslaan om toch te gaan lessen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:30

SabM, helaas niet.Zijn er wel een aantal van wie ik graag les zou willen maar ze wonen niet in de buurt.
Verder heb ik al een goede juf,echter deze komt maar 1 x in de 4 weken op stal :-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:39

oh zo... dacht je krijgt een nieuwe juf :)

merk wel idd dat als je bewuster gaat rijden je idd wilt dat je juf ook meer ziet en je beter kan helpen daarmee. Dat heb ik gelukkig met knollentuin heel erg... heb iedere les wel een AHA of OHHHH moment :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:41

Ik ben wel heel benieuwd in welk kleine dorpje je woont Timo! Zou zomaar in mijn buurt kunnen zijn, aangezien ik ook in de buurt van de Belgische grens zit!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

Aan achterwaarts heb ik ook het woord ho gekoppeld.
Kid gaat vaak achterwaarts en ik denk dat wanneer je dit gewoon vaak doet en dan ook meer dan alleen maar een paar pasjes dat je een sterker paard krijgt.
Als het paard scheef gaat moet je de schouders voor de achterhand zetten en niet de achterkant bijsturen.

Maar ik kantel mijn bekken de andere kant op als japeloup omdat ik dat met slidingstop ook nodig heb.
Als er bij ons paarden worden ingereden wordt de achteruit er ook meteen opgezet.
Dat komt wel na de stap draf galop maar zodra je iets meer met de teugels gaat doen komt de achteruit er ook bij

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:21

SabM, komt ook een nieuw juf,deze ligt in een iets lagere prijsklasse dus de mogelijkheid is er dan om met 2en (met een vriendin) vaker te lessen :-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:33

ah dat is fijn. Vaker lessen is leuker. Ik les 1x in de 2 wkn ongeveer..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:19

Zo lieve mensen. Van mij horen jullie een paar dagen ff niets. Ga lekker een paar dagen weg. Hondje mee, ff lekker niets doen.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:25

zo eindelijk bijgelezen in deel 3. Het is niet erg dat je in het zh gaat liggen maar als je dan eindelijk zover bent dat je weer op bokt komt moet je wel 58 blz. door spitten. Maar ik ga weer meelezen.
Heb er inmiddels weer 3 keer opgezeten en ben aan het oefenen met de elastieken. wel even wennen hoor dat je handen op die plaats moeten blijven zitten, maar ik oefen stug verder weer. Zingaro heeft even een stapje terug gedaan maar we gaan weer vrolijk verder waar we in januari waren gebleven.