Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:over de paarden die niet doen wat je wil,moet je verder nadenken. Soms is het zo dat de moeilijkere paarden niet reageren op niet correcte hulpen. Andere moeilijkere paarden kunnen juist een beetje verreden zijn of blokkades hebben. Belangrijk is iig om niet vol te houden aan je hulpen,maar om te zoeken naar oplossingen ,nadat je weet wat de oorzaak is.
Gianti schreef:stop met kneepjes en lees de laatste 5 blz van dit topic even.
Aan de teugel is geen kunstje het is een cadeautje
lelberse schreef:Vraagje. Waarom moet je binnenhand iets naar voren? Mij werd altijd gezegt dat er op je binnenteugel iets meer druk moest geven. Omdat je dan stelling vraagt/krijgt. Als je ook met de binnenbeen duwt. Maar als ik meer druk op mijn buitenhand heb dan gaat hij met sijn hoofd naar buiten lopen.
x_ldc schreef:Ik had gisteren privéles op een heel voorwaarts schrikkerig paard. Ik vond het al moeilijk om d'r onder controle te krijgen maar kreeg haar blijkbaar zelfs aan de teugel! Klopt het dat het in het begin een beetje zwaar aanvoeld? Want het paard gaat dan hangen in je teugels. Sorry als deze vraag al eerder is gesteld maar ik had geen zin om 59 pagina's door te spitten!
Yamcha schreef:Dat geeft niet
Waarom? Omdat teveel druk op je binnenhand, daarmee breng je je paard uit balans, je zet hem eigenlijk op het buitenvoorbeen. Dat wil je niet, wat je wilt de motor aanzetten, en die zit achterin. Het binnenachterbeen moet gaan dragen, en dat moet dus ruimte hebben om te bewegen. Die ruimte geef je met je binnenhand. Met je buitenhand controleer je de buitenschouder, je wilt niet dat je paard over de schouder wegloopt, want dan ben je de balans weer kwijt.
[ Afbeelding ]
hier zit ik teveel aan mijn binnenteugel, en ik duw mijn been erin om die buiging te krijgen. Zie je wat er gebeurt? Mijn paard wil haar binnenachterbeen niet eens naar voren brengen, en ze loopt totaal over de schouder weg....... ik ben alle balans kwijt.....
[ Afbeelding ]
Hier geef ik mijn binnenhand wél mee (ik heb mijn binnenteugel alleen te lang) en mijn been laat ik vallen, lang en los. Zie je wat er met het achterbeen gebeurt?
[ Afbeelding ]
Hier is ze heel fijn, super nageeflijk. Ik zit er alleen belachelijk op
http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... 12/F25.jpg
Hier zie je een losse binnenteugel, buitenhand hou ik eraan, binnenbeen los en lang, ik zet mijn gewicht op de binnenkant. Zie je wat ze doet? Hier heb ik precies de buiging die ik wil. Omdat mijn paard steeds rechter wordt, gaat ze ook niet met haar hoofd naar buiten lopen..... deed ze in het begin wel.
Sturen moet je echt leren doen op je zit, je navel wijst waar je heen wil. Niet met je handen sturen, buiging krijg ik door mijn gewicht op de goede manier te plaatsen en aan de buitenkant te begrenzen..... en kijk waar haar binnenachterbeen is? Precies onder de massa, haar achterbenen zijn in het spoor van de voorbenen..... waar ik ze hebben wil.
Snap je het nu?
Yamcha schreef:Jij leert goed van plaatjes? Dan ga ik vaker proberen met plaatjes te werken
Yamcha schreef:Dank je wel, leuk om te lezen, en een motivatie om door te gaan
Ympi schreef:Yamcha schreef:Jij leert goed van plaatjes? Dan ga ik vaker proberen met plaatjes te werken
Stille meelezer die eveneens veel van plaatjes leert meldt zicht, ik ben ook grote voorstander van plaatjes! En nu ik me toch meld, nog eens een dikke duim omhoog voor jou Yamcha, omdat je je ervoor inzet iedereen verder te helpen in het paardvriendelijk en paardbegrijpend paardrijden!