[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:53

over de paarden die niet doen wat je wil,moet je verder nadenken. Soms is het zo dat de moeilijkere paarden niet reageren op niet correcte hulpen. Andere moeilijkere paarden kunnen juist een beetje verreden zijn of blokkades hebben. Belangrijk is iig om niet vol te houden aan je hulpen,maar om te zoeken naar oplossingen ,nadat je weet wat de oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:33

Mijn vorige merrie was een 'moeilijk' paard. Dat was ze niet, maar stond wel zo bekend, omdat ze het alleen deed op correcte hulpen. Dat maakt rijden niet perse makkelijk, zij stond bv recht omhoog als ik been gaf maar met de hand niet toestond, maar toen ik leerde om mijn hulpen goed te geven, kon ze wenden op een dubbeltje, en de achterbenen zowat achter haar oren leggen...... daar leer je van rijden.

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:05

superwoman schreef:
over de paarden die niet doen wat je wil,moet je verder nadenken. Soms is het zo dat de moeilijkere paarden niet reageren op niet correcte hulpen. Andere moeilijkere paarden kunnen juist een beetje verreden zijn of blokkades hebben. Belangrijk is iig om niet vol te houden aan je hulpen,maar om te zoeken naar oplossingen ,nadat je weet wat de oorzaak is.

ik snap het kga het zeker probere !!!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:11

Hoi mensjes,
Sinds twee weken rijd ik op mijn vorige pony die aan de manege gegeven is, waar ik dus nog wel op mag rijden, omdat het paard die ik als vervanger voor haar had, verkocht is (ze werd namelijk te klein voor mij destijds, het paard dat ik na haar had moest noodgedwongen verkocht worden). Ze loopt echt veel lekkerder dan mijn vorige paard en wil dus ook verder de dressuur in, echter ben ik geen "echte" dressuurruiter. Toch wil ik beginnen met aan de teugel lopen en wijken. Wijken weet ik hoe je het ongeveer moet aanleren en in de manegelessen doen ze dat ook dus dat wordt wel een eitje, maar nu zit ik met aan de teugel lopen...

Op een gegeven moment wanneer ik ga rijden, meestal als we net gegaloppeerd hebben enzo, gaat ze naar beneden met haar hoofd. Wat moet ik doen zodra ze wat naar beneden zakt? Wat ik altijd had geleerd een kneepje en been en dan zal het wel gaan. Echter gaat haar hoofd dat juist omhoog....Ben ik er dan nog niet klaar voor? Rijd ik nog te slecht op haar? Ze is wel een doordrammer, een keer per ongeluk te hard been geven en whoops in gallop :')
Graag zie ik een stappenplan/checklist. Want ik denk echt dat dit met mijn eigen fouten te maken heeft. Tevens is ze ook 21 jaar en heeft ze waarschijnlijk niet vaak dus aan de teugel gelopen, zou ze het nog steeds kunnen leren?
Ik krijg geen paardrijles meer dus vandaar dat ik hoop hier hulp te krijgen.

xx'Emily

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:13

stop met kneepjes en lees de laatste 5 blz van dit topic even.

Aan de teugel is geen kunstje het is een cadeautje

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:33

Gianti schreef:
stop met kneepjes en lees de laatste 5 blz van dit topic even.

Aan de teugel is geen kunstje het is een cadeautje

Hmmm ik had jarenlang gehoord, vanaf mijn 7e toen ik manegelessen kreeg, dat je eerst een of twee kneepjes moest geven en daarna met het been, maar nu ik gelezen heb is het gewoon een sprookje Xd
Maar het idee dat je het paard moet aanmoedigen zodra het uitzichzelf een lichte krul geeft, hoort niet dan? Want zoiets werd bij mij altijd tussen de oren geknoopt.

En ik moet dus dit stappenplannetje naar het goed rijden gebruiken;
1. eerst houding correct
2. achterhand proberen te voelen of het goed is (wist niet dat de achterhand zo belangrijk was o.o)
3. daarna voorhand proberen goed te krijgen (wat bedoelen ze daar precies mee? ik heb nog niet gegoogeld maar dat doe ik straks want ik moet nadat ik dit geposted heb gelijk gaan leren)
4. Kijken of ie het doet + ik denk aanmoedigen om verder naar beneden te gaan maar ik weet niet of dat ook een sprookje is?

Niet haten ajb, ik heb altijd alleen maar zéér basis dressuurles gehad en de rest allemaal springlessen + recreatie, dus ik weet echt vrij weinig van dressuur en ik krijg nu ook geen les meer omdat het gewoonweg te duur is....

Oww shizzle ik las net dat je zei laatste 5 pagina's maar ik had dus pagina 5 gelezen van dit topic!! Sorry ik lees straks door maar moet eerst lezen dus morgenochtend of vanaaf lees ik de laatste 5 pagina's even... Maar erg bedankt!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:46

ik zei dat omdat er heel veel dingen hier worden herhaald :)

Een paard gaat aan de teugel zodra die actief en ontspannen is, om het maar even kort te verwoorden. De achterhand is een van, misschien zelfs het belangrijkst. Daar zit namelijk de motor van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:44

Je hoeft het niet allemaal te checken, dat is het goede nieuws :)

Meer goed nieuws: als jouw houding klopt, je je paard niet in de weg zit, en je hulpen kloppen en zijn correct, gaat je paard vanzelf aan de teugel (aanleuning zoeken) en het enige wat je moet doen, is blijven doen wat je daarvoor deed, want dat is waardoor ze je hand ging opzoeken in de eerste plaats.
Veel ruiters worden er best opgewonden van als hun paard de hand wil opzoeken, zo opgewonden dat ze naar voren gaan zitten, omdat ze willen kijken of het paard het wel blijft doen, opeens belachelijk veel met hun handen gaan doen, en dan komt het paard weer omhoog, want zij kachelt op de voorhand (door het ruitergewicht dat opeens naar voren gaat), en ze durft je hand neit meer vertrouwen, omdat je opeens heel vervelend wordt in haar mond......

Wat je wel moet doen:
je houding: je moet ontspannen en relaxed op je paard zitten, niet klemmen, niet knijpen, gewoon lekker alles laten vallen, zachte billen, en je denkt 'Zennn......'
intussen moet je wel rechtop blijven zitten en niet naar voren vallen of achterover hangen, benen zo lang en los als je maar kunt, schouders en heupen laten vallen, buikspieren aan en de rest los.

Zorgen dat je hulpen kloppen.
Belangrijkste is dat je paard aan je been is, en dat ze cruisecontrol heeft, dus dat ze blijft lopen en je neit steeds hoef te drijven (dat zorgt nl voor spanning bij jou en je paard).
Je houdt je buitenteugel er altijd aan, altijd, ook als je paard met het hoofd de verkeerde kant op gaat lopen, en met haar lijf de goede kant op gaat (in tegenstelling tot wat veel mensen denken is dan nl helemaal niet erg). Je binnenteugel geef je altijd mee naar voren, je binnenhand mag NOOIT terugwerken, echt nooit.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:48

Vraagje. Waarom moet je binnenhand iets naar voren? Mij werd altijd gezegt dat er op je binnenteugel iets meer druk moest geven. Omdat je dan stelling vraagt/krijgt. Als je ook met de binnenbeen duwt. Maar als ik meer druk op mijn buitenhand heb dan gaat hij met sijn hoofd naar buiten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:04

Dat geeft niet :)

Waarom? Omdat teveel druk op je binnenhand, daarmee breng je je paard uit balans, je zet hem eigenlijk op het buitenvoorbeen. Dat wil je niet, wat je wilt de motor aanzetten, en die zit achterin. Het binnenachterbeen moet gaan dragen, en dat moet dus ruimte hebben om te bewegen. Die ruimte geef je met je binnenhand. Met je buitenhand controleer je de buitenschouder, je wilt niet dat je paard over de schouder wegloopt, want dan ben je de balans weer kwijt.

Afbeelding
hier zit ik teveel aan mijn binnenteugel, en ik duw mijn been erin om die buiging te krijgen. Zie je wat er gebeurt? Mijn paard wil haar binnenachterbeen niet eens naar voren brengen, en ze loopt totaal over de schouder weg....... ik ben alle balans kwijt.....

Afbeelding
Hier geef ik mijn binnenhand wél mee (ik heb mijn binnenteugel alleen te lang) en mijn been laat ik vallen, lang en los. Zie je wat er met het achterbeen gebeurt?

Afbeelding
Hier is ze heel fijn, super nageeflijk. Ik zit er alleen belachelijk op :+

http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... 12/F25.jpg
Hier zie je een losse binnenteugel, buitenhand hou ik eraan, binnenbeen los en lang, ik zet mijn gewicht op de binnenkant. Zie je wat ze doet? Hier heb ik precies de buiging die ik wil. Omdat mijn paard steeds rechter wordt, gaat ze ook niet met haar hoofd naar buiten lopen..... deed ze in het begin wel.

Sturen moet je echt leren doen op je zit, je navel wijst waar je heen wil. Niet met je handen sturen, buiging krijg ik door mijn gewicht op de goede manier te plaatsen en aan de buitenkant te begrenzen..... en kijk waar haar binnenachterbeen is? Precies onder de massa, haar achterbenen zijn in het spoor van de voorbenen..... waar ik ze hebben wil.

Snap je het nu?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:24

lelberse schreef:
Vraagje. Waarom moet je binnenhand iets naar voren? Mij werd altijd gezegt dat er op je binnenteugel iets meer druk moest geven. Omdat je dan stelling vraagt/krijgt. Als je ook met de binnenbeen duwt. Maar als ik meer druk op mijn buitenhand heb dan gaat hij met sijn hoofd naar buiten lopen.

Ook teugelhulpen moeten heel kort zijn.
ga je lang druk geven,dan rij je hem scheef.
De teugels moeten begeleiden,meer niet.
Wanneer je een volte moet rijden,gebruik je soms iets de buiten- (om de schouder te begrenzen) en soms iets binnenteugel (om de neus de juiste richting in te zetten)
Zou je tegenlijk beide teugels gebruiken,zet je de handrem erop.

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:51

Ik had gisteren privéles op een heel voorwaarts schrikkerig paard. Ik vond het al moeilijk om d'r onder controle te krijgen maar kreeg haar blijkbaar zelfs aan de teugel! Klopt het dat het in het begin een beetje zwaar aanvoeld? Want het paard gaat dan hangen in je teugels. Sorry als deze vraag al eerder is gesteld maar ik had geen zin om 59 pagina's door te spitten!

lovelymilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:52

mooi paard Yamcha. zelf rij ik western maar dressuur kan ik ook

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:12

x_ldc schreef:
Ik had gisteren privéles op een heel voorwaarts schrikkerig paard. Ik vond het al moeilijk om d'r onder controle te krijgen maar kreeg haar blijkbaar zelfs aan de teugel! Klopt het dat het in het begin een beetje zwaar aanvoeld? Want het paard gaat dan hangen in je teugels. Sorry als deze vraag al eerder is gesteld maar ik had geen zin om 59 pagina's door te spitten!

Nee, het moet niet zwaar aanvoelen (ook niet in het begin)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:57

Yamcha schreef:
Dat geeft niet :)

Waarom? Omdat teveel druk op je binnenhand, daarmee breng je je paard uit balans, je zet hem eigenlijk op het buitenvoorbeen. Dat wil je niet, wat je wilt de motor aanzetten, en die zit achterin. Het binnenachterbeen moet gaan dragen, en dat moet dus ruimte hebben om te bewegen. Die ruimte geef je met je binnenhand. Met je buitenhand controleer je de buitenschouder, je wilt niet dat je paard over de schouder wegloopt, want dan ben je de balans weer kwijt.

[ Afbeelding ]
hier zit ik teveel aan mijn binnenteugel, en ik duw mijn been erin om die buiging te krijgen. Zie je wat er gebeurt? Mijn paard wil haar binnenachterbeen niet eens naar voren brengen, en ze loopt totaal over de schouder weg....... ik ben alle balans kwijt.....

[ Afbeelding ]
Hier geef ik mijn binnenhand wél mee (ik heb mijn binnenteugel alleen te lang) en mijn been laat ik vallen, lang en los. Zie je wat er met het achterbeen gebeurt?

[ Afbeelding ]
Hier is ze heel fijn, super nageeflijk. Ik zit er alleen belachelijk op :+

http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... 12/F25.jpg
Hier zie je een losse binnenteugel, buitenhand hou ik eraan, binnenbeen los en lang, ik zet mijn gewicht op de binnenkant. Zie je wat ze doet? Hier heb ik precies de buiging die ik wil. Omdat mijn paard steeds rechter wordt, gaat ze ook niet met haar hoofd naar buiten lopen..... deed ze in het begin wel.

Sturen moet je echt leren doen op je zit, je navel wijst waar je heen wil. Niet met je handen sturen, buiging krijg ik door mijn gewicht op de goede manier te plaatsen en aan de buitenkant te begrenzen..... en kijk waar haar binnenachterbeen is? Precies onder de massa, haar achterbenen zijn in het spoor van de voorbenen..... waar ik ze hebben wil.

Snap je het nu?

ja dankjewel! met die foto''s is het verhaal een stuk duidelijker! ik snap nu dat als je de heletijd stelling vraagt je het paard alleen maar uit balans brengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:58

Jij leert goed van plaatjes? Dan ga ik vaker proberen met plaatjes te werken :)

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:39

sommige mensen vergeten dat het paard zijn benen ook nog kwijt moet...
we hadden mensen op stal die aan het zagen waren met hun teugels arme beest had gewoon tel gang op het moment dat ze haar teugels aan nam..
ik rijd mijn pony eerlijk naar beneden en ze doet het eigenlijk uit zich zelf
:)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:43

Zat gisteren een springwedstrijd te kijken en er was een ruiter die bij het groeten zijn paard achterwaarts bracht door te zagen, zag er echt verschrikkelijk uit en ik was geschokt dat op dat niveau te zien.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:12

Yamcha schreef:

Stille meelezer die eveneens veel van plaatjes leert meldt zicht, ik ben ook grote voorstander van plaatjes! En nu ik me toch meld, nog eens een dikke duim omhoog voor jou Yamcha, omdat je je ervoor inzet iedereen verder te helpen in het paardvriendelijk en paardbegrijpend paardrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:02

Dank je wel, leuk om te lezen, en een motivatie om door te gaan :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:09

Yamcha schreef:
Dank je wel, leuk om te lezen, en een motivatie om door te gaan :)

Das heel graag gedaan en daar moet je me niet voor bedanken, 't is gewoon hoe ik het aanvoel en positieve dingen mogen ook gezegd worden!

Ik heb gewoon al heel veel aan je tips gehad, niet enkel in dit topic, maar over heel bokt, in rijden-ipt van mezelf maar ook van anderen, in discussietopics, in dit topic en vele anderen.

Ik was een echte manegeruiter en heb leren rijden door met de benen te schoppen, met de zweep te slaan en te trekken aan de teugels.
Daarna zijn we aan eigen paarden begonnen, ik kreeg een merrie van 6 die net een weekje onder het zadel was ook al was ik een erg bange ruiter (hoezo onwetendheid?) en in de dressuurles die we toen kregen leerden we om onze benen stil te houden en dat je moest duwen in plaats van schoppen, waar je handen moesten, dat je hielen laag moesten en je tenen naar binnen, maar rijtechnisch?! Daar werd weinig aandacht aan besteedt. Ik zou eigenlijk eens foto's moeten zoeken van toen. Ik zat héél gespannen, hielen HOOG, handen veel te LAAG en schouders OMHOOG, armen GESTREKT, kortom, hoe het helemaal niet moet. Als kers op de taart moest ik van mijn lesgever met spoortjes en een slof rijden. Sporen heb ik slechts 1 keer aangehad want had schrik om mijn paardje te doorprikken, met slof ben ik langer blijven rijden.
Na een half jaartje had ik een merrie die maar al te goed wist dat ze met mijn voeten kon spelen en dat ik altijd op de grond eindigde en ben ik gestopt met haar te rijden. Uiteindelijk hebben we de merrie verkocht en ben ik grotendeels gestopt met rijden op eender welk paard.
Toen mijn zus drie jaar geleden geopereerd was en niet kon rijden ben ik weer begonnen om haar paarden in conditie te houden. Toen ben ik begonnen aan een heel lang leerproces wat eerst nog gepaard ging met trekken aan de teugels om dat hoofd naar beneden (zo kan je het het beste omschrijven) te krijgen.
Sinds ongeveer 1,5 jaar lees ik mee op bokt en sinds ik mijn pony heb (iets meer dan 1 jaar) lees ik ook rijtechnische informatie heel geïnteresseerd mee. En ik durf eerlijk zeggen dat ik al heel veel heb opgestoken van bokt, dat ik ontspannen op mijn paard zit en dat ik het plezier in het rijden weer gevonden heb.
Ik heb ondertussen ook een lesgever die naast mij staat in de piste, want die heb je ook nodig, theorie en uitvoering liggen nog ver uit elkaar. het klinkt zo makkelijk en logisch, maar het doen?! En toch draagt bokt nog zijn steentje bij!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:58

Yamcha schreef:

Ik ben een lurker, maar ik lees eigenlijk alles mee in dit topic, en ik heb heel veel van je plaatjes geleerd!

Edit: En van Yamcha en Superwoman leer ik ook onwijs veel, petje af dames! _/-\o_

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:47

Ympi schreef:
Yamcha schreef:

Stille meelezer die eveneens veel van plaatjes leert meldt zicht, ik ben ook grote voorstander van plaatjes! En nu ik me toch meld, nog eens een dikke duim omhoog voor jou Yamcha, omdat je je ervoor inzet iedereen verder te helpen in het paardvriendelijk en paardbegrijpend paardrijden!

Ik leer ook veel van de plaatjes, weet nu ook gelijk wat ik mis doe met het stelling vragen in de bochten, dus dat ga ik morgen gelijk anders proberen :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:53

Ik heb een eigenlijk ook een vraag. Ook bij mij op de manege (ik heb geen eigen paard) wordt gezegd: Kneepjes geven, stelling vragen (Niet naar links of rechts maar naar onderen... :P), been geven maar hij mag niet sneller gaan, hij moet aan de teugel gaan, belonen als hij aan de teugel gaat etc. Nu heb ik zelf teveel op bokt gezeten om dit ook maar te kunnen proberen, dus doe ik er (tot ergernis van de instructrice) maar niet aan mee, en probeer ik vooral bezig te zijn met tempo overgangen en sturen, aan het been maken lukt me heel goed onder het motto 'been eraan is gaan!', maar als ik bijvoorbeeld een volte 10m maak, merk ik dat mijn pony dit moeilijk vind en bijv. ineens langzamer gaat omdat hij zijn balans kwijtraakt. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit mijn schuld is doordat ik bijv. op de verkeerde kant hel, ik doe als in een volte instuur namelijk dit:
Gewicht een beetje verplaatsen naar binnen, navel iets naar binnen, kijken waar ik naartoe ga, binnenteugel iets openen, buitenteugel tegen de hals, buitenbeen iets naar achteren en binnenbeen op de plek.
Maar, doe ik daar nou iets verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:52

Dit is wel echt geweldig, dat die plaatjes zoveel effect hebben :D :j oh, dat vind ik echt cool *\o/* (thanks Veggie :+: )

Veggie is wat dat betreft ook een geweldige merrie, ze laat je gelijk merken of je het goed doet of niet :) ze is niet echt een goed leerpaard, daar is ze te heet en te sensibel voor, ze laat zich niet goed narijden, maar ze is een gaaf demonstratiepaard :j

Back on topic :)

@ Ympi: dat is net het hele punt met paardrijden, het klinkt simpel en logisch, en dat is het ook. Iets als aan de teugel rijden, of een wending doorrijden, klinkt onwijs simpel, en tegelijk zijn het lastige dingen, zeker die wending. Het is ook zo lastig, omdat je een balans moet vinden tussen ruimte geven én begrenzen, de binnenkant moet ruimte krijgen, de buitenkant moet begrensd worden.

Wat je in wezen doet is de voorhand voor de achterhand plaatsen. Achter zit de motor, de power, dus die gaan we niet verplaatsen (komt later wel, in je appuyementen }> ). Je begint met een los binnenbeen, want je wilt dat binnenachterbeen niet blokkeren, dát moet namelijk het sturende en dragende been zijn. Dat krijgt dus álle ruimte. Daarom ook binnenhand opzij en naar voren, want een binnenhand die terugwerkt blokkeert het binnenachterbeen (je vraagt dan de buiging op de verkeerde plek en je trekt de buitenschouder eruit, en dan heeft dat binnenachterbeen geen ruimte meer).
Je wilt ook de binnenschouder niet blokkeren, en dat doe je wel als je je been aanspant, dan druk je die schouder eruit. Dus been los.

Mijn navel wijst waar ik naar toe wil, mijn buitenbeen begrenst de achterhand, dus die leg ik iets naar achteren (dat zijn geen kilometers, iets achter de singel is zat), mijn buitenteugel begrenst de buitenschouder, en tegelijk krijgt alles aan de binnenkant de ruimte om te bewegen, en dat kan alleen met een los been en zachte billen (gespannen billen blokkeren de rugspier, en dat wil je niet). En dán kun je een voorbeen krijgen wat eruit knalt, en een tof achterbeen.
Nu wil ik natuurlijk wel graag buiging ook, en als ik op de rugspier aan de buitenkant blijf zitten, gaat dat niet, want die spier moet lang worden en dus ontspannen, en een spier waar druk op staat, blijft gespannen. De spier aan de binnenkant moet wel aanspannen, dus daar gaan we op zitten, en dan heb je opeens die buiging die je wilt.

Lollieloes: mag ik een filmpje van jouw volte 10 meter? Liefst in draf, en graag met iemand die in de volte staat of vlakbij. Dan kan ik zien wat er gebeurt, in je theorie zitten bij mijn weten geen fouten.