Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:16

Volgens mij maken de omstanders het voor jullie dubbel zo moeilijk.
Altijd die ogen in je rug en dat gelul aan de bakrand 8)7

En dan kom je aan met zachte billen, salsa, meerennen met je heupen en wil je anders leren rijden :D

Ik vind het erg knap als je dan gewoon doorzet en je eigen weg kiest. :j
En ik gun iedereen een westernpaard :D
dan heb je dat gelul in de krul niet *D

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:17

Ja ik wil het wel proberen maar het is zo moeilijk als ze op je vingers zitten te kijken wat je aan het doen bent (of niet doet) ... En nee de meeste lopen helemaal niet goed, ik zie mensen zagen, paarden die alleen maar met hun hoofd heel hoog in de krul lopen en niet kunnen zakken, of veel te diep. Er is wel iemand die naar mijn idee het goed doet, maar ik heb haar nog niet om hulp durven vragen. Misschien moet ik dat toch maar eens doen.
Ik denk dat ze daar nou niet zo raar zouden vinden, we hebben eigenlijk alleen maar springruiters en die doen dat wel vaak...

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:22

Ach Abra :(:)
Het klinkt misschien stom maar je hebt je leeftijd ook niet mee.
Ik ben 45 en het boeit me niet wat anderen vinden, al ben ik wel blij dat ik geen mensen heb die zo naar me zitten te kijken.
Ik zou gewoon die persoon om hulp vragen, de meeste mensen vinden dat niet erg en zijn blij om hun kennis te delen :j

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:38

Ik denk dat het echt zou helpen als ik dat van me af kon zetten... Nu ben ik meer bezig met kijken of ze naar mij kijken en me afvragen wat ze aan het zeggen zijn of wat ze denken. Terwijl abra het wel echt nodig heeft dat ik mijn aandacht er bij hou, hij is al zo snel afgeleid. Dus morgen ga ik gewoon opnieuw proberen. Misschien eens binnen daar staat meestal niemand te kijken in de zomer.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:37

Hoi allemaal,

Ben hier al een heel tijdje niet geweest mede doordat mijn paardje stil stond.
Misschien herinneren jullie nog dat ze niet zo lekker liep na trailertraining, na een hoop rust en pijnstillers was het niet zo opgeknapt als ik wilde dus is ze recentelijk op de foto geweest, hieruit bleek dat ze hele lichte arthrose heeft in het hoefgewricht (voorkant) maar met actieve ontsteking, ze is ingespoten met corticosteroïden en (nog meer) pijnstillers en ontstekingsremmers en van de week is de hoefsmid geweest voor dempende ijzers.

En joehoe *\o/* zoals het er nu uitziet slaat het goed aan want peerdlief is een stuk vrolijker en wordt weer speels, aangezien ik een merrie heb die niet speelt houdt spelen meer uitdagen en rennen in :P

Vooral bij de hoefsmid merkten we groot verschil, de hoefsmid kwam nl 2 dagen nadat ze zich geblesseerd had (dacht ik), en ze was niet zo lief en rustig als ik gewend was, toen 1 week later haar ijzer eraf was gekomen was het helemaal drama om hem er weer onder te zetten en hebben we uiteindelijk een praam moeten gebruiken om het even te doorbreken.
Toen nu echter de ijzers eronder gingen was ze heel braaf, niets terugtrekken/hangen/leunen etc, ws had ze de vorige 2 x dus gewoonweg echt pijn |(
Ze was nu natuurlijk nog steeds haar ongeduldige zelf en een echte merrie vlgs mijn hoefsmid _O- (deze hoefsmid heb ik ook pas sinds een maand of 2 en hoewel wij elkaar al wel langer kennen kende hij mijn paard nog niet), ze is best braaf hoor maar het 'moet' wel op haar manier... als ze even wil pauzeren/voet weer op de grond wil zetten, heeft hoefsmid daar naar te luisteren, doet hij dat is er niets aan het handje en geeft ze na 10 sec haar voet gewoon weer, luistert hij niet... tja dan wordt ze boos en gaat ze stiekum leunen/1 stapje terug zetten/terugtrekken :=
Maar ach, we hebben de tijd ervoor genomen na de slechtere ervaring van de vorige keer en rust en ontspanning doet wonderen bij mijn paardje.

Over de arthrose, de schade is zeer licht... een 2tje, wat niet veranderd is na de foto's op 4-jarige leeftijd (prok keuring) en heeft vlgs de dierenarts dus ook weinig tot geen gevolgen voor de toekomst, er is in 4 jaar dus eigenlijk niets veranderd. Wat echter wel aan de hand is/was momenteel is actieve ontsteking (arthritis) in haar gewrichten die behandelt moet worden om te voorkomen dat er (meer) schade ontstaat, deze arthritis is waarschijnlijk ontstaan door overbelasting, wat ik dus weer link aan de trailertraining, waar madame zo uit haar plaat is gegaan.
Ze heeft er in deze 2 maanden nooit echt kreupel op gelopen hoor... maar ik merkte dat ze niet lekker liep, net ietsje korter, iets naar de buitenkant leunen etc, en op de harde volte was dit iets duidelijker, maar de eerste keer dat de veearts erbij was vond hij dat er op dat moment te weinig 'onregelmatigheid' was om al te gaan uitverdoven/foto's omdat het niet zo duidelijk was, 3 weken later dit alsnog dus gedaan.

Nu mag ik haar dus langzaamaan weer op gaan pakken, ze stond vrij lekker in de spieren maar tjee wat verdwijnen die dingen snel, ook viel ze behoorlijk af in de eerste weken, ws door pijn/ontsteking en stress doordat ze niet bij haar eigen kudde stond, na een weekje proberen toch haar weer terug op de weide gezet omdat ze in de paddock heen en weer bleef lopen langs het draad (ondanks dat ze niet alleen stond), op de weide stond ze weer dichter bij haar eigen kudde... We hebben 4 stukken wei, een vierkant in vieren gedeeld, en zij (en maatje) hebben we uiteindelijk diagonaal aan elkaar gezet, zodat ze in de hoeken wel konden neuzen maar niet heen en weer langs de draden konden rennen, lastig hoor 2 lovebirds uit elkaar te halen, mijn merrie is een sl..tebak en de dominante ruin uit haar groep wilde zijn merrie terug :P , nu staat de groep al weken gesplitst en dit gaat nu prima.

Gisteren heb ik er voor het eerst weer opgezeten en 15 min gestapt in de bak bij ons, en ze was zooooo braaf, en zo blij dat ze ook weer wat mocht doen. Ik zat er zonder zadel op met nog 2 anderen in de bak, een scheurende shetlander _O- en een rijpaard en op een enkel dribbeltje na bleef ze heel netjes en braaf bij mij ondanks dat een galopperende shetlander langskwam, die af en toe op de noodrem ging om zijn 8 jarige ruitertje kwijt te raken, meiske kent deze trucjes na 2 jaar wel en bleef dapper zitten :D

Wel merkte ik dat ze rechtsom vast zit, linksom was ze heerlijk soepel, wat me echt meeviel na 2 maanden, rechtsom kreeg ik haar er slecht 'doorheen', normaal gesproken rijd ik haar los door voltes/voltes en nog eens voltes, achtjes draaien, binnenstelling/contrastelling etc, maar nu durfde ik dat wat minder aan aangezien kleinere voltes toch een grotere belasting momenteel is, wel was ze verder lekker ontspannen, liep vrij makkelijk over de rug en ik zag en voelde haar heerlijk knabbelen op het bit.

Paar vraagjes, hebben jullie tips om haar lekker weer los te werken zonder teveel scherpe draaien te maken? ofwel vooral rechte lijnen, schoudervoor/binnen kan ze wel maar daarmee kreeg ik haar er niet lekker los, of verwacht ik teveel te snel en is het een kwestie van rekken en strekken en duurt het even een paar keer voordat ze haar normale lossigheid weer heeft?
Ik reed dit keer zonder sperriempje, ben het ding momenteel een beetje kwijt := is waarschijnlijk van mijn hoofstel gevallen tijdens het 'niet gebruiken', dit keer voelde en zag ik haar dus heel duidelijk spelen en knabbelen op het bit, wat ze normaal gesproken niet doet, tenminste niet dat ik merk, ze schuimt wel altijd, niet extreem maar 'normaal' en beide kanten, gisteren kwijlde ze meer (vooral in het begin, later werd het wat meer schuim) en alleen aan de kant die niet vastzat. Wat denken jullie, is het een paardje wat gewoonweg liever geen sperriempje aan haar hoofd heeft en nu zonder wel knabbelt? Of voel ik het knabbelen minder goed als ze wel een sperriempje omheeft? (voorheen met rijden voelde ik het knabbelen eigenlijk alleen goed als ze nageeflijk halt moest houden en ze afwacht wat we gaan doen/ongeduldig wordt). Btw bit is natuurlijk de goede maat, ik rijd haar er al jaren mee, is een aurigan (denk k&k), dubbelgebroken etc, zonder sperriempje was er geen sprake van opensperren van haar mond oid (waar ik eigenlijk best blij mee was, deels een 'bewijs' dat ik op dat moment niet te streng met mijn handen was, ook logisch reed haar lekker lang en laag).

lol, sorry ben nogal lang van stof geweest :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:59

justkid schreef:

Ik ben iemand die hier heel veel moeite mee heeft, wat voor een deel ook maakt dat ik nooit voor een grote pensionstal zal kiezen, ik sta nu op een 'boerenstal/bedrijf' en vind dat heeeeerlijk, tuurlijk ik moet alles zelf doen of onderling regelen maar ik vind het lekker alles in eigen hand te hebben, allerbelangrijkst is echter voor mij dat alleen bij de kleinere stallen hier in de regio het mogelijk is dat peerd ook in de winter 8-12 uur buiten staat, bij de grotere pensionstallen in deze regio moet je blij zijn als dat 2 tot 4 uur is en daar kan mijn paard echt niet tegen.

Van kijkers en andere ruiters in de bak wordt ik gespannen, naast dat ik het gevoel heb dat ik beoordeelt wordt op mijn rijden ben ik ook constant bezig met anderen niet in de weg te rijden, en aangezien ik niet fantastisch op de hoogte ben van de bakregels en moeite heb met het verschil tussen links en rechts als ik geconcentreerd bezig ben *\o/* en ook nog eens teveel naar mijn paard kijk ipv vooruit maakt dit dat ik niet lekker aan rijden toekom. En als ik gespannen ben wordt paard ook gespannen waardoor het naar mijn gevoel 'oordelen van anderen' nog meer wordt en is het circeltje rond. Met mensen/paarden die ik goed ken heb ik veel minder problemen, in de les bijv gaat het dus goed, ik ken mijn mederuiters en zij kennen mij, maar vreemden die langs de kant staan te kijken.... :(
Tuurlijk gaat het langzamerhand wel beter maar ik kan dat knopje gewoonweg niet zomaar opzetten, met muziek op rijden zou mij denk ik wel kunnen helpen, is nog wel een idee voor de toekomst maar dan moet ik eerst eens een mp3 speler op zien te snorren/muziek erop zetten en oordopjes vinden die niet uit mijn oren donderen (rare oorvorm).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:03

Haha leuk zo'n lang verhaal :j ik denk dat knollentuin of japeloup misschien iets weten om ze losser te krijgen maar ik denk ook dat het even een kwestie van geduld is.
Ik rij nooit met neusriem, dus ik zou zeggen laat dat sperriempje er lekker af.
Ik snap het nut niet zo van zo'n riempje :o
Als je lief bent met je handen trek je het bit er toch niet doorheen dan heb je zo'n riempje ook niet perse nodig lijkt mij.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:17

justkid schreef:
Ik rij nooit met neusriem, dus ik zou zeggen laat dat sperriempje er lekker af.
Ik snap het nut niet zo van zo'n riempje :o

Voor zover ik ooit geleerd heb is een sperriempje 'nodig' zodat het bit stabieler ligt in de mond, ik weet dat het ook wel gebruikt wordt om zo ongeveer de mond dicht te snoeren, maar ik heb hem vrij los, zo los dat mijn instructrice altijd de neiging heeft hem weer vaster te doen als we bij haar staan voor wat uitleg :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:44

O :D
ik blijf maar lekker bij western dan :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:58

justkid schreef:

En dan kom je aan met zachte billen, salsa, meerennen met je heupen en wil je anders leren rijden :D

Ik vind het erg knap als je dan gewoon doorzet en je eigen weg kiest. :j
En ik gun iedereen een westernpaard :D
dan heb je dat gelul in de krul niet *D

goed gezegd justkid, ik zou ook wel s een westernpaard willen geloof ik, maar ik gun ook iedereen zo een paard als mijn opa :j geen gelul over de krul. als je goed rijdt gaat dat vanzelf,zonder er moeite voor te hoeven doen.
sabm heeft t vrijdag even ervaren en ze was een soort van behoorlijk verrast hoe zacht en klein hulpen kunnen.
fijn ankem dat je ws een goed zittend zadel gevonden hebt,dat zal schelen.
tov een dipje,waar je weer even overheen moet zien te komen, je instruktrice geeft goede ideen.jijzelf zal het moeten zien te "overwinnen" best lastig dus nog.niets forceren gewoon je tijd nemen met paardrijden moet je geen haast hebben ,met niets niet.

iemand vroeg over ophoudingen, weet iedereen hier wat je precies doet om een ophouding te geven? ik kan hier wel het hele antwoord oppennen,maar het is leuk om iedereen s zijn idee te laten horen,ik ben benieuwd!

annemiek ,als je met je paard liefts alleen nog rechtuit rijdt kun je idd aan de slag met schoudervoor ,maar ook traversen rijden werkt goed en doe het ook eens contra gesteld , op de binnenhoefslag en links en rechts inbuigenniet alleen d schouders plaatsen maar ook de achterhand incluis lendenen .
pasje wijken meenemen is ook een fijne oefening hoeft niet heel veel maar een paar meter en dan weer rechtuit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:06

Ankem +:)+
Top van je zadel!

Verder las ik iets over een sperriem. Ik rij altijd met hoge neusriem. Geen sperriem, Jim verdraagt dat niet om zijn neus.
Een sperriem is er alleen maar om de mond dicht te snoeren. Stabiliteit van het bit heeft er weinig mee te maken. Als jouw bit op de juiste hoogte zit ligt het stabiel. Wil je meer stabiliteit kun je beter met een kneveltrens rijden dan met een gewone trens. Maar een sperriem heeft hier eigenlijk weinig/geen invloed op.
Het is overigens wel confronterend. Het paard kan nu gewoon zijn mond open doen als je te grof bent met de hulpen. (of zich aanstelt, in Jim zijn geval soms :+ )

Longeren doe ik zelden. Als ik longeer is dat met pessoa of met dubbele lijnen.
Zijn moeilijkheid onder het zadel (zich in de voorkant gooien) lukt vaak onder het zadel niet, omdat ik dat niet accepteer. Maar met longeren lukt hem dit wel, omdat ik het dan niet goed op kan lossen. Waar ik vervolgens onder het zadel weer een week last van heb. Dus we doen dit eigenlijk zelden meer.
Wel 'longeer' ik hem wel eens aan alleen een halster, met wat balkjes en/of een hindernisje.
Daar wordt hij losser van dan bijgezet longeren.

Omstanders kunnen verschrikkelijk zijn. Ik ga ook altijd net wat anders rijden. Net wat gespannener. En dat straft Jim natuurlijk meteen af :+
Thuis rij ik altijd alleen. Jim staat bij iemand aan huis en ik ben de enige pensionklant. Ideaal!

Justkid: western lijkt me op de 1 of andere manier zoveel meer ontspannen dan Engels. Ik heb wel eens gedacht (regelmatig) om de overstap te maken.
Jim is western ingereden en soms kan ik dat nog heel erg merken.
Nekreinig zit er bijvoorbeeld nog perfect in :D
Maar goed, basis is toch wel hetzelfde. Ik zal je oefeningen eens proberen.
Als ik verzameld aanspring dan is het inderdaad al veel meer bergop. Maar vaak trekt hij uit elkaar met aanspringen en rij ik in de galop terug naar die verzameling. Dat gaat dan al beter, maar kost een paar voltes.
Vierkantjes zal ik eens meenemen :j

Verder heb ik gister een buitenrit gemaakt met Jim en ben ik het stoppelveld op gegaan.
Gegaloppeerd hebben we niet, want naast het stoppelveld stonden paarden in de wei en die gingen aan de kletter.
Dus Jim was amper de hanteren :=
Maar wel een drafje gedaan en buiten was hij kijkerig, maar redelijk braaf.
Vandaag heeft hij vrij en morgen gaan we weer wat doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:32

Hoi mag ik mij hier ook melden?

Ik ben jarenlang manege ruiter geweest. En zat bij de gevorderden, dan ga je ervan uit dat wat je doet wel super goed is :P.
Heb toen een manegepaard overgekocht. En het rijden ging niet echt super ( paard was een sterrekijker door jarenlang lessen te lopen en het eruit krijgen was niet zo makkelijk). Eerste 2 instructrices waren zo van het handenwerk. Laatste heeft zelfs de slof eraan gehangen en paard was nog aan het vechten alsof zijn leven ervan af hing ( heb echt nog geen paard zo tegen de slof zien in komen).
Toen ben ik de juiste lesgeefster tegen gekomen die werkte vanuit ontspanning. Nog was het niet simpel om hem te overtuigen om te ontspannen ( ja na jarenlang slecht passend zadel, rukkende handjes, bonkende ruiters dat vergeet je niet even) maar het lukte al veel beter als bij de twee eerdere. Nog vond ik mezelf redelijk goed rijden :P

Nu heb ik een jong paard die ik aan het inrijden ben. Maar pfoe nu weet ik dat al het geleerde op de manege niet veel soeps was. Ik heb een serieuse to do lijst van wat allemaal moet veranderen. Het fijne is wel op zo een jong paard merk je meteen wanneer je het goed doet. Die spiegelt goed, bij mijn oudere was dat anders daar was ik meer bezig met hem ontspannen houden.
Het is enorm confronterend en ik voel me vaak gewoon een beginner. Maar ik ben blij met die leerschool. Elke keer leer ik enorm bij, alleen die slechte gewoontes afleren gaat niet zo makkelijk.
Ik voel me wel al zekerder om nu nog eens met mijn oudere ruin een ritje te maken, gewoon door wat ik geleerd heb van mijn jong paard ( hoewel het vast nog niet zo simpel is want hij heeft hetzelfde als ik veel 'slechte' gewoontes).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:52

Ha leuk tempus.
Volgens mij zitten we hier allemaal in het zelfde schuitje van je een enorme beginner voelen 8)7
behalve Knollentuin en Japeloup dan, die ons tips geven en zeggen dat het allemaal wel goed komt :D

Western is ook ontspannen omdat dat de beloning voor het paard is; geen teugels en benen maar om dat goed te doen is net zo moeilijk als dressuur.
Je moet goed kijken hoor want dan zie je bij western gereden paarden ook heel veel op de voorhand sloffen aan een lang teugeltje.
Of er wordt enorm geschopt en getrokken met die lekkere sporen en een flinke snok aan zo'n scharenbit :x
Daarna wordt er wel losgelaten maar t is niet mijn stijl in ieder geval.

Bij mij op stal ook geen bakrandridders gelukkig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:32

Japeloup en Knollentuin hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om. Als wij al het gevoel hebben dat er enorm op je wordt gelet moeten jullie dat dubbel hebben als je op locatie les staat te geven.
Hebben jullie daar geen last van van al die mensen met hun commentaar?

Een ophouding is volgens mij een klein vasthoudmomentje in je verende teugelvoering of zelfs even een haaltje naar je toe.
Ik gebruik het volgens mij niet, ik hou mijn handen eigenlijk altijd gelijk (vandaar die stelling binnenwaarts die ik vergat bij SB :o ) en heb de teugels los of niet los.
Niet los dan heb ik een verende verbinding zoals knollentuin dat zo mooi noemt.
Maar dan heb ik de teugels denk ik in verhouding wel strakker, paard komt wel achter de loodlijn dan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:49

hmm... hoe omschrijf ik het...

Een halve ophouding, 'geef' ik om haar attent te maken dat er iets aankomt, of om even de aandacht bij mij te krijgen als ze afgeleid is, eigenlijk beweeg ik daar alleen m'n pink voor.
Bij een hele ophouding sluit ik mijn hand, reageert ze erop dan ontspan ik weer in mijn hand.
In ieder geval dat is hoe ik het zo moeten doen in mijn ogen, jammer genoeg heb ik ook wel eens te strenge handen (verdomde binnenhand vooral).

Een ophouding geef ik echter niet alleen, als het is om haar te laten remmen/overgang bijv, ga ik ook wat dieper zitten etc, ik weet echter niet of dat nog steeds onder ophouding valt, of dat ophouding alleen met de teugelhulpen te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:34

:wave: Tempus! Dat is wel een uitdaging joh, een ex-manegepaard :=
Dat klinkt niet makkelijk....... je hebt wel lef om eraan te beginnen vind ik :j

Annemiek80: welcome back!

@ Gooya:

Idd spieren, voor wie het leuk vindt, hier een plaatje van het hele spierskelet. Alle pezen staan er helaas niet op, maar de spieren wel. Het zijn trouwens die spieren die het paard ontspant, op het moment dat hij de hand van de ruiter gaat opzoeken, en gaat nageven. Die op de schoft had je het over toch?
Het is best grappig, iedereen heeft het altijd over aanspanning in de bovenlijn, maar het is eigenlijk alleen de bovenste halsspier die je ziet opbollen, de ventraal getande spier zie je dan lopen, en de trapezevormige spier wordt aangespannen, de rest aan de bovenkant wordt losgelaten.
Het hele regiment aan buikspieren wordt wel aangespannnen, en zoals je hier kunt zien, is dat nogal wat :=

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:49

En de beweeglijkheid van het skelet zelf:

Afbeelding

De blauwe wervels zijn de nekwervels, de roze de rugwervels, en het deel van de rug waar het zadel op ligt, en de groene de lendewervels. De lendewervels worden nergens door ondersteund, maar zijn wel de verbinding tussen rug en achterhand. De laatste lendewervel is het zogenaamde SI-gewricht, en het is door dat gewricht dat een paard zijn bekken kan kantelen, kan gaan zitten, de buikspieren kan aanspannen en de bovenlijn los kan laten.
Als er een te lang zadel op de rug van het paard wordt gelegd, en de lendewervels worden belast, kan het paard zijn bekken niet meer kantelen, en 'drukt het de rug weg'. (nu snapt ook iedereen denk ik waarom het zadel niet te ver naar voren mag liggen, dan kan de schouder niet goed bewegen, er is dus, zoals je ziet, veel minder ruimte voor een zadel op de paardenrug dan iedereen altijd denkt)
Het SI-gewricht kan overigens ook niet functioneren wanneer het zwaartepunt van het zadel te ver naar achteren ligt, of de ruiter achter de beweging aankomt en daardoor steeds op de rug ploft...... en als het SI gewricht niet kan doen wat het moet doen, kan een paard niet nageeflijk worden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:05

Bedankt Yamcha voor de afbeeldingen. Wij hebben al een heleboel zadels gehad en hebben alle problemen die je hier beschrijft al een keer meegemaakt. Te lang, te ver over de schouder vallend, dieptepunt verkeerd, etc. Doordat bij mijn vorige zadel het dieptepunt te ver naar achteren lag, kwam ik achter de beweging aan. Dit zadel is wel goed, maar ik moet echt mijn houding weer aanleren. Ik neig nog heel erg richting stoelzit. Niet omdat het zadel daartoe uitnodigt, maar gewoon omdat ik al jaren door het zadel in stoelzit werd gedwongen.

Over de ophouding. Ik werk eigenlijk niet echt met ophoudingen, tja in de zin van met de teugels. Ik ben meer van spelen met zit en adem en daardoor het paard meer onder me krijgen en laten verzamelen.

Vandaag weer gereden en het zadel gaat hem worden. Ik begon vandaag behoorlijk pet. Paard had last van bakkabouters. Heeft ze normaal nooit, maar het waaide vrij stevig. Dus iedere keer oren erop, hals erop, pfff. Was echt effe grrrr.
Daarna een poosje staan praten en na een minuut of 10 weer verder rijden. Niets meer aan de hand. Paard liep goed. Ik ben nog wel een beetje aan het stoeien met mijn houding, met name in draf. Mijn moeilijkste gang. Ik moet oude gewoontes afleren en dat kost tijd. Gisteren was ik heel erg bezig met niet inknikken op rechts. Ging vandaag alweer een stuk beter. Vandaag lag de focus op ontspanning in de schouders en armen langs mijn lijf laten hangen. Jee, wat doet dat wat met je teugelcontact en wat werd het makkelijk begrenzen met de buitenteugel, terwijl ze zich daar normaal nooit iets van aantrok. Twee hele fijn galopjes gedaan. Normaal springt ze heel stokkerig aan en na een paar passen ontspant ze wat meer. Nu ging het heel vloeiend. Ik spring trouwens altijd aan vanuit stap. Ik herinnerde me weer wat mijn juffie zei. Een paard spiegelt jou. Doordat ik zo bezig was met ontspanning in mijn schouders, ontspande het paard zijn schouders ook en rolden we als-het-ware heel vloeiend in galop. Was echt even een wauw moment.

Sowieso waren vandaag en gisteren wauw. Ik heb voor het eerst een echt nageeflijk paard, zonder dat ik hoef te kneden of wat dan ook. Het is nog niet constant, het zijn kleine stukjes, maar ze zijn er wel. Ik heb mijn paard nu ruim 5 jr en ik heb haar nog nooit op deze manier nageeflijk gehad. Alleen maar kneden met de hand, etc. Nu was ik daar al 2 jaar geleden vanaf gestapt, omdat we toch alleen maar protest kregen en dat wilde ik niet. Dus ik hobbelde wat rond, met licht teugelcontact en verder niet. Nu zakt ze vanzelf in mijn hand. De oortjes hangen nu lekker ontspannen opzij tijdens het rijden. Zelfs hebben we als afsluiter nog een rondje draf met volledig halsstrekken kunnen doen. Na het rijden liep ze als een stofzuiger met mij mee naar binnen en tijdens het afzadelen zag ik dat ze de buikspier mooi had aangespannen, zoals je op de bovenste tekening van Yamcha ook ziet. Dus dan ga ik er wel vanuit dat het een goede nageeflijkheid was.

Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er momenteel niet echt aanrijd. Ik ben heel erg zoekende en voelende en daarin sinds ik hard werk aan mijn bewustzijn en voelen via haptonomie, ook redelijk autodidact. Wat doe ik, wat span ik aan en hoe reageert het paard hierop. Dit is een zoektocht. Ik zal er ook gerust wel eens als een jandoedel opzitten, maar gelukkig sta ik heel kleinschalig. Voor mij is het belangrijkste de fijne samenwerking met het paard, zodat we beide kunnen ontspannen. Ik ben bang dat als ik nu op dit moment echt weer dressuurmatig ga trainen, dat ik dan alles wat ik nu heb bereikt weer ga verliezen, omdat ik teveel in de prestatie ga zitten. Dat is het me niet waard, dan maar wat aandoedelen ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:36

Ankem wat een fijn verhaal :j

Yamcha mooie duidelijke afbeeldingen
Wij hebben van die grote posters in de kantine hangen; spieren, skelet, pezen en bloedvaten geloof ik of was het nou spijsvertering :o ik zal ze weer eens bekijken morgen.

Ik ben weer even op mijn plek gezet met mijn grote mond :')
Ik moet weer veeeeeel duidelijker rijden en niet zo babysitten
*zucht* ik blijf gewoon altijd een beginner -O-
Nou ja een beginner in appuyementen en spinnen 8-)
Ik ga wel wat vooruit maar mennn wat is het moeilijk om het makkelijk te doen 8)7

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:30

Wat gebeurde er justkid?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:38

Ik ben even geholpen door mijn stalgenootje :Y)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:47

'avond

Abra, ik hoop echt dat er voor jou een moment komt dat je denkt: laat ze maar kijken en lachen... Ik heb er zelf echt geen moeite mee dat mensen er misschien wel wat van vinden of niet...
Ben wel 1 keer boos geworden, omdat míjn juf, en dus niet eens ík, werd aangesproken op mijn nieuwe manier van rijden. Grrr... heb deze week een gesprekje met mijn stalgenoot daarover gehad. Ze weet nu dat ze naar mij moet komen. We hebben het goed uitgepraat, allebei weer happy.
Verder sta ik op een stal waar iedereen recreatief rijdt. De ene wat serieuzer dan de andere. Maar de onderlinge sfeer is heel ontspannen. Al ga ik ondersteboven op mijn paard zitten... denk niet dat iemand daar wakker van ligt.

Annemiek, welcome back. Ik denk dat de juffen in dit topic beter advies kunnen geven, maar het eerste wat ik dacht was dat je buitenritten kan gaan maken. Rustig ontspannen, stukje stap, stukje draf, mogelijk nog stukje galop, beetje conditieopbouwen etc. en daarna pas weer terug in de rijbak.
Maar misschien is dit wel een heel dom advies :o Ook voor jou Annemiek hoop ik dat je gauw geen last meer gaat krijgen van de mensen om je heen.

knollentuin schreef:
iemand vroeg over ophoudingen, weet iedereen hier wat je precies doet om een ophouding te geven? ik kan hier wel het hele antwoord oppennen,maar het is leuk om iedereen s zijn idee te laten horen,ik ben benieuwd!

Met mijn "oude" manier van rijden was een hele ophouding bedoeld voor het halthouden, en een halve ophouding voor overgangen. Ik deed dat door een kneepje in de teugel, en met name bij het halthouden moest ik even "doorpakken" (drampeerd :P ). Op de nieuwe manier is halthouden voor mij "zitten en uitademen" zonder teugelgebruik. Dus hoe ik nu een ophouding (heel danwel half) moet zien weet ik eigenlijk niet.

Tempus, hallo :wave:, natuurlijk mag je je hier melden.
Leuk om je verhaal te lezen. Dat je je zelf even een beginner voelt, dat kan ik me helemaal voorstellen. Als je goed leert rijden, lijkt het echt alsof je helemaal overnieuw moet beginnen. In dit topic zit je helemaal goed :j

Dank je Yamcha, heel interessant die plaatjes. Heb je enig idee of het normaal is dat die spieren zo goed zichtbaar zijn als paard in de graasstand staat?

Ankem, fijn dat je een goed zadel hebt gevonden.

Verder alle berichtjes weer bijgelezen :)

'k heb vandaag mijn paard overvraagd Y;( had het echt niet in de gaten. Meneer begon vandaag in een zondagsebui, sloompie sloompie, dus heb hem maar eens even flink aan het werk gezet. Na een tijdje een heerlijke vlotte draf, redelijk wat in de galop geoefend, toen ik zag dat zijn vacht in zijn nek nat werd ben ik gaan uitdraven en stappen. Bij het uitstappen werd ie in een keer zeik nat, helemaal doorweekt. Na 10 minuten stapte ik af, en toen zag ik dat ie nog steeds stond te pompen. Jeetje, alle energie was uit hem. Arm peerd zeg. Ik voelde me echt schuldig, maar heb het tijdens het rijden gewoon niet gemerkt. Morgen krijgt ie lekker dagje vrij.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:56

Gooya niet een dagje vrij geven hoor.
Gewoon wat licht werk doen maar wel even werken anders krijgt hij enorm spierpijn volgens mij.

Nou ja Kid kan dat echt niet hebben dan wordt ze enorm stijf.
Laatst bijgewerkt door justkid op 04-09-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:57

Ow, oké goed dat je het zegt. Hij staat wel de hele dag op de wei, dus bewegen doet ie wel, maar ik zal hem morgenavond even wat licht werk geven. Dank je.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:01

Ik had dat gevraagd van die ophouding.
Ik weet dus eigenlijk niet hoe je dat doet, maar ik denk dat je in je teugel moet knijpen en terwijl benen moet geven. Maar aangezien ik dat niet echt snap gebruik ik dat ook niet, het is al moeilijk genoeg zo…
Vandaag ging het eigenlijk heel goed. :D
Ik was van plan met muziek te gaan rijden maar natuurlijk was ik mijn ipod dan vergeten. Dus zonder en ontspannen, bij het instappen spieren ontspannen en aan niets denken, en dan zo proberen. En je merkt echt aan Abra het moment dat je ontspant en los laat hij dat ook doet.
Maar het moment dat ik ging aandraven kwamen er net mensen aan om te kijken. We waren al met 5 in de piste en natuurlijk liep Abra als enige niet ‘aan de teugel’.
Ik voelde hun ogen zo in mijn rug branden, wij beide weer gespannen en dan gaat het niet. ^) Toen begon het opeens heel hard te regen dus wij allemaal snel naar binnen.
Maar 5 en binnen is wel veel, dus ontspannen kon ik wel vergeten. Ik heb mijn best gedaan gewoon door te rijden en niet te stressen, want vorige winter kon ik amper met Abra binnen rijden zodra we een tegenligger hadden stopte hij en draaide om of begon te steigeren. Dus nu gewoon proberen voor mij te kijken niet nadenken blijven ademen… En hij heeft niets gedaan! :wow:
Ik blij, terug naar stap gegaan, ontspannen, ademen, licht contact, recht zitten… En ja hoor dan laat hij fijn los, dat links en rechts gedaan, dan naar draf en het zelfde gedaan. Vooral goed ademen want ik houd mijn adem in en dan kan ik niet ontspannen.
In draf heeft hij dan ook losgelaten( duurde wel even) en dan zo fijn voort gereden! Op links wou hij gaan hangen en begon onder mij weg te lopen. Even geprobeerd op zit terug te nemen in draf maar hij liep altijd terug weg. Dus een paar keer stil gezet en achteruit laten stappen, en dan stopte hij met rennen.
In galop wou hij wel niet ontspannen maar dat is niet erg, dat komt nog wel!