ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:23

hallo! mag ik me hier ook melden?

ik maak paarden zadelmak, rijd ze in en/of rijd ze door.. dus heb al verschillende paarden onder mijn hoede gehad voor enkele weken waarna ze weer naar huis gingen om met de eigenaren zelf te rijden.

Ik heb ook nog 2 jonge friezen van mezelf staan, en hier ben ik ook mee bezig. De ene heeft een naar verleden dus is enorm gestresst, toen ik wilde opstijgen vloog ze met 4 benen de lucht in(en ik maar vasthouden aan het zadel hihi), hier is ze dus nog niet aan toe. ze is nogal explosief in haar uitingen!
De andere fries is erg mak en heb ik ook al vanaf veulen. hier spring ik zo zonder zadel of hoofdstel op, heb ik al eens mee gestapt met hoofdstel en zadel, en wil ik in 2012 gaan oppakken.
Ze zijn beide nog maar 3 jaar oud, dus alle tijd!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:26

Dank je Monique!

Ik longeer nu nog enkel een min. of 5 max voordat ik erop stap. Ik vind het funest voor de benen en pezen dat longeren, waardoor ik het liever zo min mogelijk doe. Ik ben gemiddeld zo'n 2 á 3 keer per week met haar bezig. Zodra alle knopjes er echt goed opzitten, ga ik enkel nog met haar het bos in, tot volgend jaar voorjaar/zomer. Vind dat echt een investering voor de toekomst, mooi lange rechte stukken in het bos. En dan volgend jaar voorjaar/zomer pas in de bak oppakken.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:45

Welkom alle nieuwe mensen!

@Enny, wat balen zeg dat hij dat heeft en dat je niet weet wat het is. Het is toch geen overbelasting, zoveel doe je toch niet met hem? Sprak laatst onze dierenarts en die had het over een 2 jarige die opeens met dikke benen stond, dat was volgens haar overbelasting.

@Wendy, leuk filmpje. Wat zul je trots zijn inderdaad.

@Monique4; ook leuk dat je een filmpje hebt geplaatst. ik weet nooit wat ik nou van het bijzetten moet vinden. De een vind het goed voor de spieropbouw en een ander vind dat ze eerst in balans moeten lopen. Maar ik hoef er ook niets van te vinden natuurlijk :)

@Patrss, balen dat hij niet goed loopt. Hopelijk valt het mee.

Ik ben ook zo benieuwd hoe Deamen er straks uit gaat zien. Toen hij een veulen was, vond ik hem erg mooi. Toen werd hij alleen maar lelijker en pas de laatste tijd wordt hij echt weer mooier. Het is net zo'n rimpelhond die in zijn jasje moet groeien :') .
Hij zit wel heel erg mooi in zijn vacht. Eigenlijk mooier dan mijn andere 2 paarden.

Longeren doe ik ook niet vaak en als dan niet zo lang. Even voor het rijden maar eigenlijk doet hij helemaal niet gek. Afgelopen weekend was hij een beetje bokkerig op het zadel maar dat was zo over. Maar ik doe sowieso heel rustig aan. Alleen in het weekend doen we wat met hem. Deels omdat ik hem nog jong vind en deels vanwege tijdgebrek. Ben toch van plan hem volgend voorjaar pas echt op te pakken. Nu is het een beetje wennen en spelen en wandelen. Straks als het echt winter wordt dan krijgt hij vakantie. Het is dan hooguit poetsen en wandelen.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:06

@monique4: dankjewel! :D ik denk zelf ook dat ie met een gekke bokkenspring verkeerd terecht is gekomen of er misschien een flinke trap op heeft gehad. Afgelopen zondag werden er 2 nieuwelingen in de groep gegooid en dat ging er best heftig aan toe.. :=

@enny: balen zeg dat je ook niet precies weet wat het is.. dan kan je het wat doelgerichter behandelen. Hopen dat de zwelling snel afneemt! :(:)

@Odeale: als ik hoor wat voor een horrorwinter we gaan krijgen, boek ik ook alvast een lange en verdiende vakantie voor die van mij! :o kan ook helemaal geen kwaad, kan die nog ff paard zijn en een beetje uitgroeien.

Ik ga zo naar stal, kijken oftie al wat beter loopt of dat ik hem echt 1 of 2 daagjes boxrust moet geven. (overdag lopen de paarden in kuddeverband buiten) vind het zo sneu alstie binnen moet blijven! maar wat moet, dat moet! :roll:

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:41

Is ook sneu als hij moet binnen blijven. En de vraag is natuurlijk of hij dan niet veel gekker doet. Ik ben niet zo'n voorstander van binnen blijven. Soms kan het echt niet anders maar mijne doen dan binnen gekker dan buiten als de rest wel buiten staat.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:55

@Monique Ik longeer 1 a 2 x per week en rij 2 a 3 keer per week.
Ligt er even aan hoe druk ik het heb. Helaas wordt het 's avonds weer sneller donker en de dag dus korter...

Jij hebt een leuk paard Monique! Heb ff in je profiel gekeken!

Welkom nieuwe mensen!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:31

Nou, sta op het punt om naar Dalica te gaan! Weer een "eerste keer", wordt namelijk voor het eerst erop alleen in het donker (met natuurlijk wel goede bakverlichting). Ben benieuwd hoe het zal gaan, en hoe het drafje gaat worden ;-)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:43

Ik vind het echt heel leuk hier dat iedereen elkaar in de waarde laat! Iedereen heeft eigen ideeen en dat is helemaal prima, fijn dat dat gewoon kan :-).

Welkom voor de nieuwe mensen.

Spannend Wendy, succes straks. Ik moet ook eens een paar foto's van Bolero in mijn profiel gaan zetten, dat komt er steeds niet van.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:44

@ wendy: Succes! gaat vast goed komen! :D

@ odeale: heb je helemaal gelijk in, heb hem ook lekker buiten gelaten vandaag (ze stonden toch lekker rustig te dutten int zonnetje de hele dag ;) ).

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:56

Welkom FahyaFemke..

En Wendy?? hoe ging het gisterenavond?

Gisteren is de smid weer geweest en dit was de eerste keer dat Chev het niet meer eng vond. Zo trots :o ..Hij wordt alleen bekapt, ijzers zijn (voorlopig) niet nodig. En als het niet hoeft laat ik het lekker zo!!
Daarna gereden en ging ook super, was wat rustiger in de bak dus ook maar eens de galop mee gepakt! DAarna uitgestapt in de springbak. Vond hij eerst ook eng, vooral de springmateriaal met zo'n reclamebord zeg maar eronder. Dus de allereerste keer ben ik gewoon gaan wandelen, vorige week na het rijden afgestapt en ernaast gaan lopen in de springbak. En gisteren dacht ik; ach ik ga gewoon. Hij was super braaf, zelfs een paar balkjes gestapt :D .
Dus gisteren super trots op mijn kleine kanjer :j...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:34

Ju1982: Nu zo'n 27x, maar al wel vanaf april. Dus ik mag t ook nog niet verwachten. Maar dankje voor de tips! Wat fijn dat ie t deze keer niet eng vind! Toppie!

Monique4: Die van mij is zon 2/3x per week ohz, en dan een half uurtje per keer. Longeren doe ik (nog) niet.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:40

er zijn veel mensen die longeren om de eerste gekte er even uit te krijgen. ik ken mensen met een al jaren ingereden paard en die doen het nog elke dag voor ze gaan rijden. Tis maar net wat je gewend ben denk ik. Ik doe het b.v. nooit bij Fahya.
Maar als ik met de bange Britt ga werken, werk ik in de longeercirkel: met me meelopen, achteruit. weer meelopen links en rechts. zadeltje er bij. en daarna vraag ik ze alleen op de cirkel te lopen en blijf ik in het midden of schuin achter haar. Dus op de Natural Horsemanship methode. Ik doe alleen stap en draf, galop is de cirkel te klein voor en ik laat haar maar enkele rondjes draven en dan zijn we al klaar.
Mijn sessies duren maximaal 15 minuten en dan zet ik ze weer terug, positief afgesloten.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:56

Hoi allemaal!

Wat leuk al die vorderingen! En welkom voor de nieuwe! ik heb nog niet alles bijgelezen maar dat zal ik vanavond even doen.

Wij lopen (weer) tegen een probleempje aan.. Waar Charlie eerst vrijwel meteen reageerde op been, reageerd hij nu op been met stil gaan staan vanuit stap, of gaan stappen vanuit draf. Heel vervelend! We zijn nu dus weer bezig met iemand erbij in de bak met longeerzweep. 1e keer geef ik lichte druk, 2e keer een hardere 'schop' en reageerd ie dan nog niet dan een zwiepertje met de longeerzweep. Maar of dit nu de juiste manier is? Voor mijn gevoel niet helemaal maar ik vertrouw wel op mijn instructrice. Tips zijn welkom!

Charlie heeft 6 dagen in de week bezoek van mij of mijn nichtje. Op maandag rijden we, dinsdag gaan we lekker tutten en wandelen, soms ook wat grondwerk. Woensdag komt mijn nichtje en die gaat dan met hem wandelen in de bak, zodat ze elkaar leren vertrouwen. Donderdag rij of longeer ik. Vrijdag doen we weer wat grondwerk en zaterdag probeer ik weer te rijden. Rijden doen we ongeveer 20 minuutjes. Voordat ik ga rijden longeer ik ook heel even, zodat ie even lekker kan bokken en rennen. Dit zijn we wel aan het afbouwen, doen het vooral nog voor mij. Rijden doen we alleen nog in stap en draf, afgelopen week wel per ongeluk een galopje gehad. Het is vooral rechtrichten en de basisknopjes erop installeren.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:34

Thanks voor alle verwelkomingen :D

@Patrss, ik ben ook niet van stalrust, je kan evt een klein stukje wei afzetten, zodat hij niet gek kan gaan doen, en toch in de buurt van zijn maatjes staat.

@Wendy, en hoe ging het rijden in het donker?

@ju1982, fijn dat het goed ging bij de smid en met rijden.

Deluxe heeft wat nieuws uitgevonden :Y) ze doet het hoofd omhoog als ik haar het hoofdstel in wil doen, en dan kan ik er dus niet meer bij :P op de neus tegenhouden lukt niet, dan duwt ze net zolang dat ze het toch voor elkaar krijgt dat ik er niet bij kan, is het bit eenmaal in, vind ze het prima, iemand tips?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:39

@monique: Dat is een idd een idee, ik ga zo even kijken of dat ook mogelijk is en of het van de boer mag :D haha wat een draakje, dat deed die van mij ook in het begin! ik heb hem toen een aantal keer gelokt met een snoepje of iets anders lekkers en dat, samen met het bit, in me hand gehouden zodat ie het bit eigelijk wel "moest" nemen. want ja, dat snoepje kon ie natuurlijk niet laten liggen :Y) . Dat ben ik nu langzaam aant afbouwen en dat gaat prima. ik doe nu heel veeel belonen alstie het bit aanpakt!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:52

Ow ja altijd leuk die trucjes met bit aannemen :+
Die van mij was ook drama, vooral omdat ik niet aan zijn oren mocht komen (makkelijk dan hoor NOT).
Ik ben toen begonnen met hoofdstel oefenen door alleen zijn hoodfstel voor te houden en weer weg en belonen Dus arm onder hoofd door en met andere hand hoofdstel voor hem te houden( geen bit in dus). En dat steeds zo geoefend en als hij iets zakt met zijn hoofd/ontspant belonen en hoofdstel weer weg. Dat zo langzaam opgebouwd dat hoofdstel steeds hoger ging en op een gegeven moment met bit. Alleen bit in en weer weg en belonen. Kost wat tijd maar kan eventueel helpen!
Belonen en snoepjes werkt wel inderdaad...

Cashlee, ik heb ook zo'n periode gehad. Kreeg hem niet meer vooruit, maar toen ik eenmaal les kreeg is dat over gegaan dus geen idee wat ik toen veranderd heb...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:58

cashlee er is dus een moment in je training geweest dat jij been gaf - hij inhield - en jij hem 'beloont' hebt door de stoppen met benen geven.
wat ik zou adviseren: werk in fases. ik werk altijd in fase 1, fase 2, fase 3. Fase 1 is benen aanleggen, fase 2 is hakken er wat meer induwen, fase 3 is flink met je hakken in de buik duwen; nu is t meenes!
dit doe je opbouwend, dus niet los van elkaar. je begint nooit bij fase 3, of na 2 gebruik je 1. het is opbouwend van 1 naar 2, over naar 3.
ZODRA er een stap naar voren gezet wordt ALLE druk loslaten, dus benen er vanaf!! zo leert het paard als jij ben je benen druk geeft hij naar VOREN moet. zolang hij naar achter gaat, draait of misschien omhoog wilt komen: altijd die druk met je benen er op houden.

Als het paard echt niet voor uit wilt na fase 3, dan houdt ik meestal deze fase met de los-vast-behandeling in werking: en dan in snel tempo. dus binnen een seconde benen-los-benen-los. TOT hij gaat en dan blijven je benen er vanaf=los=geen druk = beloning.

monique: jou paard geeft duidelijk aan dat ze het bit niet prettig vind. je kunt denken aan een ander bit. het kan ook een trucje zijn natuurlijk, dan moet jij de trucendoos ook open gaan doen :D mijn tip: leer je paard het hoofd omlaag brengen op commando. Je legt je hand achter de oren en geeft druk naar beneden; zodra het hoofd naar beneden gaat laat je de druk los = beloning. je kunt dit ook in samenwerking doen met een snoepje. dus druk achter de oren dat het hoofd naar beneden moet, ondertussen een snoepje onder de neus houden / op de grond gooien: JA! hij doet zn hoofd naar beneden & jij laat de druk los op zijn hoofd. Paard heeft dit snel genoeg door, en zo kun je hem dus ook leren het hoofd naar beneden te houden wanneer je met je hoofdstel aan komt. zorg eerst dat hij het zonder hoofdstel braaf doet; en pak daarna het hoofdstel er bij zonder hem aan te willen doen en oefen dat een paar keer. vervolgens komt een keer het hoofdstel met bit er echt bij in deze hele oefening en haal je hem vervolgens er ook weer uit; misschien niet gelijk gaan rijden maar het als een oefening houden :j

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:43

Wendy_Komen schreef:
Nou, sta op het punt om naar Dalica te gaan! Weer een "eerste keer", wordt namelijk voor het eerst erop alleen in het donker (met natuurlijk wel goede bakverlichting). Ben benieuwd hoe het zal gaan, en hoe het drafje gaat worden ;-)

En???? Heb je de uitgang van de bak kunnen vinden in het donker?? Ging het goed?

FahyaFemke schreef:
er zijn veel mensen die longeren om de eerste gekte er even uit te krijgen. ik ken mensen met een al jaren ingereden paard en die doen het nog elke dag voor ze gaan rijden. Tis maar net wat je gewend ben denk ik. Ik doe het b.v. nooit bij Fahya.
Maar als ik met de bange Britt ga werken, werk ik in de longeercirkel: met me meelopen, achteruit. weer meelopen links en rechts. zadeltje er bij. en daarna vraag ik ze alleen op de cirkel te lopen en blijf ik in het midden of schuin achter haar. Dus op de Natural Horsemanship methode. Ik doe alleen stap en draf, galop is de cirkel te klein voor en ik laat haar maar enkele rondjes draven en dan zijn we al klaar.
Mijn sessies duren maximaal 15 minuten en dan zet ik ze weer terug, positief afgesloten.

Ik longeer zolang ik nog niet zeker weet of ik de gekte uit kan zitten en de rem nog niet 100% werkt.
Als dat bevestigd is hoef ik niet meer te longeren.

@melrovers, Ik zal idd ook eens foto's gaan plaatsen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:50

nyntje85 schreef:
Wendy_Komen schreef:

En???? Heb je de uitgang van de bak kunnen vinden in het donker?? Ging het goed?

FahyaFemke schreef:

Ik longeer zolang ik nog niet zeker weet of ik de gekte uit kan zitten en de rem nog niet 100% werkt.
Als dat bevestigd is hoef ik niet meer te longeren.

@melrovers, Ik zal idd ook eens foto's gaan plaatsen.

ik bevestig de rem vanaf de grond, en dan stap ik pas op. daarna stap ik rond en zet ik ze een aantal keren stil: bevestiging van de rem. daarna ga ik loswerken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:01

Wat leuk dat jullie geïnteresseerd zijn. :o
Waar zal ik beginnen... Positief of negatief...
Laat ik met het positieve beginnen. Er bleek een stalgenootje te zijn, die ook in de bak ging rijden. Dus dat was dus nog een vuurdoop erbij, gezien ze 1 keer eerder in de bak heeft gestapt, met die ander erbij, maar die ander bleef rustig naast me stappen. Maar nu ging mijn stalgenootje gewoon echt rijden, en dus ook draven en galopperen. Was dus even spannend of Dalica hierom zou geven. Maar dat bleek hartstikke mee te vallen. Ze bleef mooi op mij letten, en was alle kanten op te sturen, en ging niet achter de ander aan. Ze was wel wat "vlotter" maar dat kan ik der niet kwalijk nemen. Ze is al beter te sturen dan ik verwacht had, echt super netjes.

MAAR, toen wilde ik aandraven. Ahum,,, en dat ging niet helemaal zoals ik bedacht had :o Zij schoot weg, waardoor ik spande, en der terug trok, waar zij van schrok en verder schoot, waardoor ik nog meer spande enz. enz. MAAR kreeg haar toch stil, en ben erop blijven zitten ;-) Ze was wel even van streek, en spande aan toen ik de teugels opnam om halt te houden. Na een paar keer halthouden was de spanning weg. Toen ik een tijdje weer aan het stappen was, ging ik "sta-zit" in stap, en de eerste keer schrok ze, tweede keer al minder, en derde keer al bijna niet. Het wegschieten was dan ook een samenloop van omstandigheden. - Sta-zit schrok ze van, - Ik schrok, en gaf te veel druk op de teugels, - Had haar eigenlijk te kort gelongeerd, waardoor ze nog vol energie zat, - Ze was al vlotter door het andere paard in de bak.

Dus al een plan gemaakt hoe ik het morgenochtend ga aanpakken. Eerst even wat meer longeren, dat "alle" energie er een beetje uit is. Dan in stap even goed een paar keer "sta-zit" doen, tot dit geen extra spanning oplevert. En dan het touw om der nek vast houden, en geen druk op het bit geven. En dan op hoop van zegen aandraven.... Ben benieuwd :=

Zo, nu even kind naar school gooien, en dan reageer ik nog even op de anderen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:37

Patrss_, hoe is het nu met zijn pootjes?

ju1982, super dat het zo goed ging bij de smid! Hier inderdaad ook geen ijzers als dat niet nodig is! En wat fijn dat het rijden en het uitstappen zo goed ging!

Cashlee, reageert hij wel goed op het been vanuit stilstaan naar stap? En inderdaad, eerst lichte kuitdruk, en dat opbouwen, en bij reactie gelijk los. Stem reageert hij ook niet op? Want daar kun je ook een boel mee ondersteunen.

Monique4, zijn er 2 mogelijkheden. Of op een krukje gaan staan, of een snoepje ervoor houden ;-)

Ik longeer voor het rijden om de gekkigheid eruit te hebben. En ja, dat is meer voor mijzelf dan voor haar ;-) Maar dan kan ik met een zekerder gevoel opstappen, dus werkt het iig :D

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:14

Net weer gereden en extra tijd besteed aan het opstappen.
stand van zaken: neem ik de teugels korten en hou ik het zadelvast met mijn linkerhand om op de stappen, gaat ze de teugels uit mijn hand trekken en loopt ze weg. Niet gemeen og geirriteerd hoor maar ze loopt gewoon weg..

Laat ik de teugels langer en ik pak het zadelvast, steekt ze haar neus in het zand en wil ze gaan liggen! Wat voor mij uiteraard wel handig is! Hoef ik niet zo te klouteren haha

Maar als ik heel snel ben en ik krijg mijn voet in de beugel terwijl ze een paar stappen doet, gaat ze vervolgens wel stilstaan. Het is gewoon soms een vreemd beest maar wel lief!

Als ik Doortje longeer voor het rijden maakt ze de gekste bokkesprongen. Niet normaal gewoon. Een teken dat ze blij en gelukkig is denk ik dan maar. Liever aan de loge ipv als ik erop zit.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:14

Wendy: Zo, dat waren wel hele rare sprongen! Gelukkig was er toch nog wat positiefs! En netjes dat ze toch weer terugkwam!

Nyntje85: Haha, wat een raar paard is het dan! Cas heeft het ook dat als ik de teugels korter pak, misschien omdat ie de spanning voelt? Maar gaat ze ook echt liggen? Of wil ze dat doen? Sta je ook raar van te kijken dan!

Zo, net weer gereden. Phoe dat kon echt beter! :o Meneer was zoiezo al druk, dus kort ingestapt en toen maar aangedraafd en galopje. Hij was ontzettend lastig met op de hoefslag blijfen, steeds ging hij er weer af, dus ik stuur weer terug. Dan loopt ie een paar meter erop en gaat ie er weer vanaf. Dus op een gegeven moment houd ik mijn buitenteugel er meer aan op de hoefslag om hem vantevoren al te corrigeren. Dat werkte even, tot ik weer recht ging rijden op de hoefslag en meneer steeds met buitenstelling liep. (dus dat vantevoren corrigeren was iets te veel van het goede) En als ik hem rechterstelde ging hij weer van de hoefslag af.

Op een gegeven moment was ik het een beetje zat en had zoiets van, dan druk ik hem wel met mijn binnenbeen naar buiten toe! Nou, hij reageert zoiezo al fel op t been maar dit was wel teveel van het goede. Meneer nam een enorme spurt. Dus ik wou hem terugnemen maar toch nog wat naar binnen te drukken (onder het mom van, misschien snapt hij het dan). En toen struikelde meneer en lagen we bijna.... Ik geschrokken, hij geschrokken. Toen rustiger gedaan en veel gestapt.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:51

@Juangi Heeft hij dat vaak, dat hij niet op de hoefslag wil lopen? Of kwam het omdat hij juist vandaag zijn hoofd er niet helemaal bij had. Ik las namelijk laatst een artikel in de strengen over merrietesten en daar werden balken gebruikt om de paarden in het begin makkelijker aan de hoefslag te laten wennen en aan de hoeken.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 02:31

@ wendy: Zoo, dan moet je hart in je keel hebben gezeten! logisch hoor dat actie-reactie. Misschien idd handig om nu even een halstertouw om dr nek te hangen zodat jij, wanneer er iets geks gebeurd, je daar aan kan vastgrijpen (aangezien dat toch een soort instinct is :') ) en niet het bit aantrekt. Gelukkig was er iig nog een deel positief! dat deel onthouden we maar haha.

Gelukkig loopt die van mij alweer een stukje beter <3 , maar we houden voor de zekerheid nog wel een weekje rust.

@ juangi: jij zal ook vast geschrokken zijn. :') Mag ik een klein idee'tje opbrengen :o .. Alstie naar binnen valt, dan pas druk met je binnenbeen en begeleiden met je buitenteugel, reageert ie niet aant been, harder duwen, nog niet, een schop/tikje, wanneer die ook maar een stap meer richting de hoefslag maakt: alles los en belonen. Als je van te voren al begint met corrigeren, terwijl er eigelijk nog niks gebeurd, raakt ie in de war. Een paard kan helaas niet voorruit denken, al zouden we dat soms graag willen :Y) Miss kan je ook eerst op de grond het wijken voor druk oefenen, dan werkt dat int zadel meestal ook beter! :D