[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:50

irissahorse schreef:
ik heb nog een vraag, maar niet over het rijden.
ik heb donderdag mijn eerste springwedstrijd in B.
Kan je als je gegroet hebt, kun je je pony dan eerst aan de hindernis laten snuffelen en een rondje door de bak galoperen?

en wat hebben de meeste jury's liever, dat je in een mooie middendraf binnenkomt of in galop.

edit; ik vind dit topic erg leerzaam

Ik zou een rondje rijden voordat je groet. Omdat het je eerste wedstrijd is, zou ik lekker gaan draven bij binnenkomst. Stilstaan richting de jury bij het groeten.

Na het krijgen van de bel heb je nog 45seconden. Genoeg tijd om nog 1 rondje te rijden. Pas wel op dat je NIET door de startlijn gaat als je nog 1 rondje wil rijden voordat je begint met hindernis 1!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:52

@Sugarfoot
Ik wilde je antwoord gaan geven, maar ik zag dat Mo_van_Dijk al geschreven had wat ik in gedachten had. Dus lees dat antwoord want dat is hoe ik ook daar over denk.

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:53

Ik wil aan het antwoord van Mo toevoegen dat je de hindernissen niet mag laten besnuffelen door je pony.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:54

mo_van_dijk schreef:
Ik zou een rondje rijden voordat je groet. Omdat het je eerste wedstrijd is, zou ik lekker gaan draven bij binnenkomst. Stilstaan richting de jury bij het groeten.

Na het krijgen van de bel heb je nog 45seconden. Genoeg tijd om nog 1 rondje te rijden. Pas wel op dat je NIET door de startlijn gaat als je nog 1 rondje wil rijden voordat je begint met hindernis 1!

Katja schreef:
Ik wil aan het antwoord van Mo toevoegen dat je de hindernissen niet mag laten besnuffelen door je pony.

Dank u :D
Weer wat geleerd :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:55

irissahorse schreef:
ik heb nog een vraag, maar niet over het rijden.
ik heb donderdag mijn eerste springwedstrijd in B.
Kan je als je gegroet hebt, kun je je pony dan eerst aan de hindernis laten snuffelen en een rondje door de bak galoperen?

en wat hebben de meeste jury's liever, dat je in een mooie middendraf binnenkomt of in galop.

edit; ik vind dit topic erg leerzaam

Nee, dat mag absoluut nooit! En dan maakt het niks uit of dat voor of na het groeten is. Je mag wel naast zo'n hindernis stappen, maar niet door je paard laten verkennen.
Maakt jury's helemaal niets uit of je in draf of galop binnen komt. Wat jij het prettigst vindt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:56

Giolli schreef:
MarcelDufour schreef:

Mijn vraag:

Mijn paard wordt enorm heet als hij ook maar een springbalk ziet!
Het is een ruin, heb je toevallig tips? :)

Uit de buurt blijven van springbalken! :D

Of wil je er een springpaard van maken?
Want dat zal dan niet makkelijk worden, als ie heet wordt van alleen al het zien van een balk.

Nee zo ligt het niet!
Hij vind het geweldig! Hij is over enthousiast :+
Hij racet er op af, waardoor hij niet goed afzet, en uiteinderlijk ook verkeerd neerkomt, en dan lijkt het een beetje op een debielen konijnen sprong :+
Bij de vorige eigenaar heeft hij M gesprongen... [/quote]

Marcel, had je nog tip's op mijn vraag? :o

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:56

mo_van_dijk schreef:
Heb je bloed laten trekken bij de keuring? Misschien kan je daar een analyse van laten maken?
In hoeverre is het voerschema veranderd t.o.v. wat de pony kreeg bij de vorige eigenaar?
Hoevaak (en hoe lang) werd de pony gereden voor ze bij jou kwam?

Ik persoonlijk zou nog niet gaan springen, ook al is dit al wel gedaan in het verleden. Probeer hem eerst dressuurmatig op de rit te krijgen. Wanneer dit goed gaat, zou ik beginnen met alleen palen op de grond, zoals hier in dit topic al veelvuldig is beschreven!

Nee, we hebben geen bloed laten trekken. Haar voerschema is niet veranderd, ze krijgt evenveel brok maar wel wat meer hooi. Waar ik haar kocht stond ze erg veel op stal en werd ze ongeveer 3 tot 4 keer per week dressuurmatig gereden. Nu staat ze 24/7 op het land en heeft ze eerst een weekje niets gedaan, daarna ongeveer 2 keer per week longeren en 1 keer per week rijden.

Mij lijkt het ook niet verstandig nu te gaan springen, ze heeft haar hoofd er totaal niet bij.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:57

Stukje terug las ik iets over dat gillen in het parcours in elk geval niet zo netjes was. Maar mag je wel stemaanmoedigingen geven in het parcours? Bij mijn paard is het namelijk zo dat als ze iets een beetje eng vindt en ik zeg een keer duidelijk hup of ga door ze er wel overgaat, maar mag dat ook in het parcours?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:58

Waarom rijd je maar 1x per week Sugarfoot?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:00

Giolli schreef:
Nee zo ligt het niet!
Hij vind het geweldig! Hij is over enthousiast :+
Hij racet er op af, waardoor hij niet goed afzet, en uiteinderlijk ook verkeerd neerkomt, en dan lijkt het een beetje op een debielen konijnen sprong :+
Bij de vorige eigenaar heeft hij M gesprongen...
Marcel, had je nog tip's op mijn vraag? :o

Niet echt, behalve dat als het zo blijft dat je paard naar hindernissen racet, ik dat op den duur gevaarlijk vind. Niet om je bang te maken, maar op een dag loopt zoiets toch fout af. Ik hou persoonlijk niet van paarden die dat doen, en koop ze niet. Vroeger had ik ze wel, en dan deed ik ze toch zo vlug mogelijk de deur uit, want ze geven me geen plezier in het rijden van wedstrijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:01

Joki schreef:
Stukje terug las ik iets over dat gillen in het parcours in elk geval niet zo netjes was. Maar mag je wel stemaanmoedigingen geven in het parcours? Bij mijn paard is het namelijk zo dat als ze iets een beetje eng vindt en ik zeg een keer duidelijk hup of ga door ze er wel overgaat, maar mag dat ook in het parcours?

Ja, dat mag gewoon. Ik heb begrepen dat het bij dressuur niet schijnt te mogen, maar bij springen is dat geen probleem.
Tenzij het zo luid is dat je klachten krijgt over geluidsoverlast! :D Ik dacht dat het maximum 55 decibel is. :x
Laatst bijgewerkt door Springert op 22-02-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:04

Marcel, bij dressuur krijg je inderdaad strafpunten bij stemgebruik! Ik probeer geen stemhulp te gebruiken met springen. Tijdens het crossen is het af en toe wel handig!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:04

Ik ben gek op zulke idioten maar het zijn wel hele lastige paarden om goed advies over te geven zonder ze te zien.
Ik zou beginnen met iedere dag een paar balkjes in de bak te leggen en daar overheen te werken in je dressuurtraining. Net zo lang tot je in 1 tempo zonder tegen te houden daar overheen kunt.
Als dat kan verander je de balkjes in kleine hindernisjes, lukt dat dan zet je een klein lijntje neer en zo bouw je op.
Bij dergelijk paarden heb je vaak twee redenen waarom ze rennen. Of ze vinden het zo geweldig leuk of ze zijn bang voor het hout. Veel renners willen nog wel eens gaan stoppen als ze het echt rustig aan moeten doen maar ook daar kun je met rust en geduld doorheen werken.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:08

Katja schreef:
Waarom rijd je maar 1x per week Sugarfoot?

Door de dikke sneeuwlaag die hier lag kon ik niet rijden, toen de sneeuw weg was lag er te veel modder waardoor ze nogal glibberde (ze had nog ijzers). Daarna ben ik het rustig op gaan bouwen, vanwege de verandering van veel op stal staan naar 24/7 op het land.

Nu de bak eindelijk weer in goede staat is wil haar vaker gaan rijden, met ingang van vandaag.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:10

Zou eerst eens kijken hoe ze dan doet met meer werk, als ze zoveel energie heeft zou ik ook redelijk veel werk geven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:12

Katja schreef:
Zou eerst eens kijken hoe ze dan doet met meer werk, als ze zoveel energie heeft zou ik ook redelijk veel werk geven.

Inderdaad. En als het nou nog eens voor komt dat je maar weinig kan rijden, hou daar dan ook rekening mee met het voeren.
Minder werk=minder verbranding dus minder voer er in.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:13

mo_van_dijk schreef:
Marcel, bij dressuur krijg je inderdaad strafpunten bij stemgebruik! Ik probeer geen stemhulp te gebruiken met springen. Tijdens het crossen is het af en toe wel handig!

Ik gebruik stemhulp heel veel. Maar alleen Hooooooooooooo. Dat scheelt me vaak een ophouding, of twee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:15

Hooooooooo vind ik vooral fijn omdat je de paarden daarmee ook niet uit balans brengt. Naar voren met stem doe ik eigenlijk nooit, mijn paarden hebben een stuk meer respect voor mijn been dan voor mijn stem.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:18

Katja schreef:
Hooooooooo vind ik vooral fijn omdat je de paarden daarmee ook niet uit balans brengt. Naar voren met stem doe ik eigenlijk nooit, mijn paarden hebben een stuk meer respect voor mijn been dan voor mijn stem.

Ja, precies. Ik gebruik ook nooit iets anders dan hooooooooo. En de gradatie en lengte van de Hoooooooo bepalen hoe veel in tempo ik terug ga. Het is iets wat ik mijn leerlingen ook aan laat wennen, en het valt me op dat de meesten dat in eerste instantie maar raar vinden. Dat staat zo gek, vinden ze vaak. Begrijp ik niks van, want ik zie het zo dat je je handen, benen en stem hebt. 3 hulpen dus, en dat is beter dan 2.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:22

mo_van_dijk schreef:

Kan ik me voorstellen, alhoewel ik wel gemerkt heb dat het over het algemeen een 'vrouwending' is. :o?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:22

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:

Ik gebruik stemhulp heel veel. Maar alleen Hooooooooooooo. Dat scheelt me vaak een ophouding, of twee.

Ik ook!
Als hij wat kijkt in het parcours zoals gisteren het eerste parcours het geval was, klak ik wel eens met mn tong ook.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:23

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:

Inderdaad. En als het nou nog eens voor komt dat je maar weinig kan rijden, hou daar dan ook rekening mee met het voeren.
Minder werk=minder verbranding dus minder voer er in.

Dat klopt, heb het er met de vorige eigenaar ook over gehad en ben ook gaan minderen met voer. Daar staat wel tegenover dat ze altijd buiten staat, maar gras is amper te vinden. Ik ga haar in ieder geval een paar keer per week dressuurmatig rijden, ik hoop dat er snel verbetering in komt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:23

Maar buiten doen ze vaak niet zoveel als de bodem bevroren is.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:25

[/quote]
Ja, precies. Ik gebruik ook nooit iets anders dan hooooooooo. En de gradatie en lengte van de Hoooooooo bepalen hoe veel in tempo ik terug ga. [/quote]

Dat komt me bekend voor, ik doe het ook, was me er eigenlijk niet van bewust tot er iemand anders op men paard ging rijden.
Zij zei ho en het paard stond zo ongeveer stil :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:25

Katja schreef:
Maar buiten doen ze vaak niet zoveel als de bodem bevroren is.

hahaha...dan doen ze vooral de 1000 en 1500 meter!
Katja, denk jij trouwens dat ik die van mij iets te lang in de wei heb laten staan? :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 22-02-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt