Louise95 schreef:Ik vind dit stuk over aan de teugel lopen wel interesant: http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
Ik niet.
Vind het erg onvolledig en onduidelijk als je geen ervaring heb.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Louise95 schreef:Ik vind dit stuk over aan de teugel lopen wel interesant: http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm
Leila_ schreef:Het is allemaal beetje raar want elk paard/elke pony rij je anders aan de teugel. Het is niet een vast ding maar bij elk paard heb je een andere manier zowat. Dus je moet het gevoel krijgen en de goede manier tegenkomen dan lukt het. Je kan niet gaan zeggen je moet dit en dat doen bij sommige paardjes werkt dat niet.
lailapri schreef:Ik heb nou eigelijk nooit begrepen waarom men een paard aan de teugel wilt tijdens het stilstaan, wat ik wel eens vraag in stilstand is link of rechts inbuigen om te rekken of om een zijgang stukje voor stukje aan te leren.
het begint vaak bij voorwaarts neerwaarts, daarvoor moet je paard toch echt lopen en voorwaartse drang hebben. zo ontstaat er een meer gebolde bovenlijn. Neerwaarts is een handig hulpmiddel van moeder natuur. de licht elastische band die van oren tot staart loopt zit aan de dooruitsteeksels van de ruggegraad vast. Hierdoor worden deze naar voren getrokken zodra de hals zakt en de rug dus gebolt. fase een van het bollen van de bovenlijn, om zso later de ruiter verantwoordt te dragen. Als je paard dit niet kan zit er dus ergens iets niet goed, dit kan van gebit tot zadel zijn en van si gewricht tot schouder
lailapri schreef:ja kan ik ook, hoef alleen maar te zeggen timo doe je hoofd een mooi en hij zakt maar heeft niet met aanleuning te maken. als ik in deze houding zou gaan stappen zou hij nog wel zo blijven maar zodra ik halthoud valt hij dan stil, hup hoofd omhoog, dat is precies wat ik bedoelde, verder geen probleem met nagevelijk stilststaand paard maar het begint niet bij stilstaan.
MissEvil schreef:Ik vind het altijd zo moeilijk om naar het halthouden toe te rijden en hem nageeflijk aan elkaar te houden.. Hij valt zo snel uit elkaar, omdat ik dan te vlug halt wil houden denk ik![]()
Dan zet hij zijn kont er wel onder, maar drukt zijn rug weg vlák voor hij halthoud. En dan is het voor mij een kwestie van been eraan houden, toch?
pansor schreef:ik heb een vraaagje
ik heb een tuiger, al wat ouder (14)
hij is vroeger altijd aan de teugel ''gezaagd/getrokken''
ik heb hem nu een half jaar en hij was slecht aan het been, kon niks etc.
toen ben ik een paar maanden terug gewoon helemaal opnieuw begonnen, eerst aan het been, dat hij luisterde enzo
maar hij kan dus niet op een normale manier aan de teugel lopen, je moet hem erin trekken want hij heeft een hele harde mond. ik heb geen zin om hem erin te trekken dus hij loopt lekker omhoog met het hoofd
af en toe loopt hij wel stukjes rond uit zichzelf maar dat is na 2 seconden ook weer weg. dan houd het ook op want dan doe t hij het niet meer
hoe krijg ik dit nou voor elkaar?? ik weet het niet meer zo goed
ik hoop dat het duidelijk is, wnat om alles in het kort uit te leggen is moeilijk
pansor schreef:ja goed je been eraan houden, niet sporen maar gewoon druk op je been, teugels erbij houden maar niet gaan trekken
Somebitch schreef:Bij overgangen vind ik het moeilijk om mijn paard 'aan de teugel' (vind dit zo'n vreselijk woord.) Te rijden. Dus van bijv stap naar draf, draf naar galop maar ook andersom!
Hoe doen jullie dit nu percies..