[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:49

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:57

die hele site is denk ik meer bedoelt om mensen te laten nadenken....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:10

Ik ben nu wel heel benieuwd naar dat stukje, denk niet dat ik dat hier kan bekijken, misschien als ik bij mijn ouders ben. Lachen

Misschien is het al eens gezegd, maar ik heb nu niet veel tijd om het hele topic door te lezen Clown
Ik verbaas me er toch wel dat er veel mensen zijn die online vragen hoe je je paard aan de teugel rijd.
(Ik zal het ook vast wel eens gevraagd hebben Lachen )
In mijn ogen valt dit niet te leren uit een boekje of van internet.
Instructie is toch iets wat belangrijk is, het begeleiden van de combinatie (paard + ruiter), van A tot Z.

Zeker als je geen ervaring hebt, lijkt het mij niet verstandig om uit te gaan van tekst. Teksten kunnen bij iedereen anders aankomen. Het risico dat je het jezelf verkeerd aanleert is dan vrij groot, heb je instructie roept er iemand vanaf de grond hoe het wel moet.

Ik doel op niemand persoonlijk, maar vraag me wel eens af waarom dit wordt opgezocht op internet. Ik zou namelijk hardstikke bang zijn dat ik mijn pony of paard verknal Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:22

dat is ook een beetje de verantwoordelijkheid van de ruiter natuurlijk. De ruiter komt er niet uit en stelt hier de vraag. Vaak wordt gevraagt of gemeld hoe het nu wordt gedaan. Dan wordt gezegt wat er wel of niet goed is en hoe het hoort. Dan hoort de ruiter te gaan overwegen, kan ik dit. Kan mijn instructrice mij dat leren, etc. Tenminste zo denk ik.

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:10

Ik vind het ook nog steeds erg lastig om een paard aan de teugel te krijgen. Ja, als ik stil sta krijg ik hem aan de teugel maar zodra we gaan stappen vliegt het hoofd weer naar boven... Erg frustrerend

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:39

Ik heb nou eigelijk nooit begrepen waarom men een paard aan de teugel wilt tijdens het stilstaan, wat ik wel eens vraag in stilstand is link of rechts inbuigen om te rekken of om een zijgang stukje voor stukje aan te leren.
het begint vaak bij voorwaarts neerwaarts, daarvoor moet je paard toch echt lopen en voorwaartse drang hebben. zo ontstaat er een meer gebolde bovenlijn. Neerwaarts is een handig hulpmiddel van moeder natuur. de licht elastische band die van oren tot staart loopt zit aan de dooruitsteeksels van de ruggegraad vast. Hierdoor worden deze naar voren getrokken zodra de hals zakt en de rug dus gebolt. fase een van het bollen van de bovenlijn, om zso later de ruiter verantwoordt te dragen. Als je paard dit niet kan zit er dus ergens iets niet goed, dit kan van gebit tot zadel zijn en van si gewricht tot schouder Knipoog

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:51

Het is allemaal beetje raar want elk paard/elke pony rij je anders aan de teugel. Het is niet een vast ding maar bij elk paard heb je een andere manier zowat. Dus je moet het gevoel krijgen en de goede manier tegenkomen dan lukt het. Je kan niet gaan zeggen je moet dit en dat doen bij sommige paardjes werkt dat niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:35

Leila_ schreef:
Het is allemaal beetje raar want elk paard/elke pony rij je anders aan de teugel. Het is niet een vast ding maar bij elk paard heb je een andere manier zowat. Dus je moet het gevoel krijgen en de goede manier tegenkomen dan lukt het. Je kan niet gaan zeggen je moet dit en dat doen bij sommige paardjes werkt dat niet.

Wat een onzin!
Bij elk paard doe ik het hetzelfde.
Het is wel een gevoel. Goed van achter naar voren, dus goed aan je been en dan
een beetje geven en nemen op het juiste moment.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:53

lailapri schreef:
Ik heb nou eigelijk nooit begrepen waarom men een paard aan de teugel wilt tijdens het stilstaan, wat ik wel eens vraag in stilstand is link of rechts inbuigen om te rekken of om een zijgang stukje voor stukje aan te leren.
het begint vaak bij voorwaarts neerwaarts, daarvoor moet je paard toch echt lopen en voorwaartse drang hebben. zo ontstaat er een meer gebolde bovenlijn. Neerwaarts is een handig hulpmiddel van moeder natuur. de licht elastische band die van oren tot staart loopt zit aan de dooruitsteeksels van de ruggegraad vast. Hierdoor worden deze naar voren getrokken zodra de hals zakt en de rug dus gebolt. fase een van het bollen van de bovenlijn, om zso later de ruiter verantwoordt te dragen. Als je paard dit niet kan zit er dus ergens iets niet goed, dit kan van gebit tot zadel zijn en van si gewricht tot schouder Knipoog

ik snap de rest van je verhaal heel goed en ben ik het ook mee eens maar ik snap jou eerste zin niet echt mag jou paard dan tijdens het stil staan zijn hoofd in de lucht gooien? ik vind het heel belangrijk dat het paard ook nagefelijk is als je stil staat als hij het in stap draf en galop doet kan hij het ook in stilstaant lijkt mij zo kan je controleren of hij nagefelijk is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:40

das wat anders als stil gaan staan, aan de teugel rijden en weer wegstappen en proberen die krul te houden. dan komt het absoluut niet vanuit achter Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:55

Stilstaand een paard aan deteugel rijden is onmogelijk Lachen Het wordt niet eens gevraagd op dressuurwedstrijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:14

lailapri: Volgens mij snap ik wat je bedoelt.
Het paard met zijn hoofd in de lucht laten stilstaan, het paard 'aan de teugel vragen' en dan wegstappen.
Ik denk dat er gedacht wordt, als mijn paard in de halt met zijn hoofd al beneden is, kan ik zo wegstappen en blijft het hoofd beneden, misschien ook dat het voor het plaatje is. Helaas werkt dat zo niet Haha!
Ik kan ook mijn pony vragen om met haar hoofd en hals te zakken, voor een leek ziet het eruit alsof ze aan de teugel is.
In de les leer ik dit niet eens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:46

ja kan ik ook, hoef alleen maar te zeggen timo doe je hoofd een mooi en hij zakt maar heeft niet met aanleuning te maken. als ik in deze houding zou gaan stappen zou hij nog wel zo blijven maar zodra ik halthoud valt hij dan stil, hup hoofd omhoog, dat is precies wat ik bedoelde, verder geen probleem met nagevelijk stilststaand paard maar het begint niet bij stilstaan.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:05

lailapri schreef:
ja kan ik ook, hoef alleen maar te zeggen timo doe je hoofd een mooi en hij zakt maar heeft niet met aanleuning te maken. als ik in deze houding zou gaan stappen zou hij nog wel zo blijven maar zodra ik halthoud valt hij dan stil, hup hoofd omhoog, dat is precies wat ik bedoelde, verder geen probleem met nagevelijk stilststaand paard maar het begint niet bij stilstaan.

ik snap nu wat jullie bedoelen ik heb t niet over dat als je paard stilstaat of je dan de perfechte AANLEUNING heb maar of hij nagefelijk is.
aan leuning krijg je alleen maar als het goed van achter naar voren komt.
maar als je jullie moeten halthouden en een paar passen achterwaarts dan blijft het paard toch gewoon naar beneden lijkt mij

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:15

Die van mij heeft daar nog moeite mee dus doe het veel aan de hand. Tijdens het achterwaarts kan hij heel goed zijn achterhand gebruiken maar de rest van zijn lijf vind dat nog moeilijk en zwaar en tja blijft een fjord.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:49

Bij het halthouden-achterwaarts blijft je paard ook gewoon aan je been Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:23

Ik vind het altijd zo moeilijk om naar het halthouden toe te rijden en hem nageeflijk aan elkaar te houden.. Hij valt zo snel uit elkaar, omdat ik dan te vlug halt wil houden denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Dan zet hij zijn kont er wel onder, maar drukt zijn rug weg vlák voor hij halthoud. En dan is het voor mij een kwestie van been eraan houden, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:37

Als je wilt halthouden, moet je geen been geven. Hij moet stoppen op je zit. Voordat je gaat stoppen moet hij wel goed aan je been zijn.
kwestie van oefenen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:11

ik heb een vraaagje
ik heb een tuiger, al wat ouder (14)
hij is vroeger altijd aan de teugel ''gezaagd/getrokken''
ik heb hem nu een half jaar en hij was slecht aan het been, kon niks etc.

toen ben ik een paar maanden terug gewoon helemaal opnieuw begonnen, eerst aan het been, dat hij luisterde enzo
maar hij kan dus niet op een normale manier aan de teugel lopen, je moet hem erin trekken want hij heeft een hele harde mond. ik heb geen zin om hem erin te trekken dus hij loopt lekker omhoog met het hoofd

af en toe loopt hij wel stukjes rond uit zichzelf maar dat is na 2 seconden ook weer weg. dan houd het ook op want dan doe t hij het niet meer

hoe krijg ik dit nou voor elkaar?? ik weet het niet meer zo goed
ik hoop dat het duidelijk is, wnat om alles in het kort uit te leggen is moeilijk

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:12

MissEvil schreef:
Ik vind het altijd zo moeilijk om naar het halthouden toe te rijden en hem nageeflijk aan elkaar te houden.. Hij valt zo snel uit elkaar, omdat ik dan te vlug halt wil houden denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Dan zet hij zijn kont er wel onder, maar drukt zijn rug weg vlák voor hij halthoud. En dan is het voor mij een kwestie van been eraan houden, toch?

ja goed je been eraan houden, niet sporen maar gewoon druk op je been, teugels erbij houden maar niet gaan trekken Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:51

pansor schreef:
ik heb een vraaagje
ik heb een tuiger, al wat ouder (14)
hij is vroeger altijd aan de teugel ''gezaagd/getrokken''
ik heb hem nu een half jaar en hij was slecht aan het been, kon niks etc.

toen ben ik een paar maanden terug gewoon helemaal opnieuw begonnen, eerst aan het been, dat hij luisterde enzo
maar hij kan dus niet op een normale manier aan de teugel lopen, je moet hem erin trekken want hij heeft een hele harde mond. ik heb geen zin om hem erin te trekken dus hij loopt lekker omhoog met het hoofd

af en toe loopt hij wel stukjes rond uit zichzelf maar dat is na 2 seconden ook weer weg. dan houd het ook op want dan doe t hij het niet meer

hoe krijg ik dit nou voor elkaar?? ik weet het niet meer zo goed
ik hoop dat het duidelijk is, wnat om alles in het kort uit te leggen is moeilijk

Dat hij vroeger naar beneden is getrokken, is geen reden dat hij nu niet aan de teugel wil.
Het is goed dat hij nu aan je been is!
Trekken moet je idd niet doen.
Z'n mond wordt vanzelf zachter als je niet gaat trekken.
Wat kan helpen is longeren met een slofteugel (zo nodig mét begeiding als je geen ervaring heb)
Het paard kan dan merken dat die manier van lopen (over de rug ,als je 'm goed bij zet) prettig is.
En zo kan het makkelijker zijn met rijden omdat hij dan eerder begrijpt wat de bedoeling is en weet dat dat niet vervelend is. Ook krijgt hij wat meer juiste bespiering, zodat het makkelijk is voor hem om zo te lopen.

succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:54

pansor schreef:
ja goed je been eraan houden, niet sporen maar gewoon druk op je been, teugels erbij houden maar niet gaan trekken Lachen

Als je been geeft, moet hij toch gaan lopen?
Hoe moet het paard begrijpen dat je wilt stoppen?
Dat is toch onlogisch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:56

Bij overgangen vind ik het moeilijk om mijn paard 'aan de teugel' (vind dit zo'n vreselijk woord. Bloos ) Te rijden. Dus van bijv stap naar draf, draf naar galop maar ook andersom!

Hoe doen jullie dit nu percies..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:05

Somebitch schreef:
Bij overgangen vind ik het moeilijk om mijn paard 'aan de teugel' (vind dit zo'n vreselijk woord. Bloos ) Te rijden. Dus van bijv stap naar draf, draf naar galop maar ook andersom!

Hoe doen jullie dit nu percies..

In de overgangen moet het juist makkelijk zijn, omdat je bij het versnellen, je paard aan het ben zet en hij vanzelf tegen je zachte hand aan blijft lopen. Bij een overgang naar een langzamere gang is het ook makkelijk, omdat ze dan de voorwaartse drang nog hebben en is ook je aanleuning makkelijk.

je geeft in beide gevallen wat ruimte met je hand, omdat hij ruimte nodig heeft en zo je aanleuning gelijk blijft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:07

Ik heb dat juist niet.. Het is het meest van de overgang stap naar draf. Hij houdt zijn hoofd wel laag maar hij valt uitelkaar om het zo maar te zeggen. Knipoog