Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:30

Ik ben echt benieuwd als paarden konden praten, wat ze hiervan zouden zeggen Knipoog

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:49

Biepje schreef
Citaat:
klassieke methode is net als LDR een methode voor meer ervaren (dressuur)paarden. het is niet dat je jonge paarden zo gaat rijden.

Rest mij de vraag: wat moet ik dan doen met een jong paard? JBF-methode dan maar???

*was een paar dagen niet online (weekend enzo), maar was zeer verheugd om enkele pagina's terug een en ander over Baucher te lezen*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:57

ik weet niet of deze link er al ingestaan heeft, over LDR.
Was een artikel uit de paardenkrant in 2003 n.a.v. een clinic met een bekende paardenfysio. Misschien leuk voor mensen die het toen gemist hebben...
(kun je gelijk zien hoe oud deze discussie eigenlijk al is)

viewtopic.php?f=8&t=147880&hilit=

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:18

Kaja schreef:
Bloos Liever niet.... Aimee snapt het morgen wel weer....

Hmmmm.... nieuwe dag, nieuwe kansen..... maar ik begrijp je nog steeds niet.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:29

Biepje schreef:
dat naar de hand toe rijden gaat als volgt: je neemt stelling op je binnenteugel, en je neemt je buitenteugel iets vaster. handen op normale hoogte. paard heeft steun aan de buitenteugel, en langs buiten ga je 'voelen'. je knijpt geregeld, terwijl je ondersteunt met je buitenbeen (tegen het naar buiten vallen) en je drijft door met je binnenbeen. je rijdt dus eigenlijk puur binnenbeen-buitenteugel. je blijft wat knijpen (spons-gevoel) en dan weer los, terwijl doordrijven binnen. na een tijdje voel je het paard loskomen, dan geef je na met je buitenteugel en verminder je de druk van je binnenbeen. met dat drijven naar de hand, bedoelen ze dat meer. belangrijk is ook dat je paard doordraaft/doorgaloppeert, liefst veel overgangen en voltes.

Dit komt me in basis bekend voor, maar ik mis er een heel stuk in.
Ik rijd zelf ook binnenbeen-buitenteugel, maar dan met doel om het paard op twee teugels te krijgen en niet alleen aan de buitenteugel.
Ik knijp niet in de teugel, maar merk dat het paard naar mijn hand toe komt wanneer ik de achterhand activeer en mijn hand niet weg steek.
Daarin vraag ik mijn paard wel wat meer in de kaak te buigen.

Ook dat constant drijven lijkt mij niet lekker. Daar krijg je toch alleen afgestompte paarden van? Been is naar voren en naar voren blijven gaan totdat hij weer wat anders doorkrijgt.

Ik rijd niet volgens een vaste methode. Gewoon basiswerk: been is naar voren, hand is ho en niets zonder zit. Voorhand voor achterhand, hand volgen en gelijke druk op beide teugels.
Verder stel ik mijn paarden wel eens wat ronder in.
Maar wij zijn dan nog lang niet op dat niveau dat ik LDR zou kunnen gaan rijden. Bovendien is mijn paard daar niet geschikt voor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:31

Astragirl schreef:
Ik ben echt benieuwd als paarden konden praten, wat ze hiervan zouden zeggen Knipoog

dan luister je niet goed....

De parden speken door de eeuwen heen, zie foto's en schilderijen en lees de boeken die geschreven zijn over het rijden van paarden, en begin met het boek van Xenophon.
Kijk hoe de klasieke dresuur is onstaan en op sommige punten vastgeroest zit, terwijl andere aspecten doorgroeien. de spaanse rijschool in Wenen is van 1572 echter heeft de manier van rijden toch een make-over gehad ergens tussen 1700 - 1800 en die manier van rijden toen vormd de basis van nu in oa spaanse en portugese rijschool.

en dan hoor je de paarden wel praten...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:37

Ok, maar een atleet kan een stapje terug doen als het te moeilijk of pijnlijk wordt, een paard niet. Dan toont hij verzet en wordt erdoor getraind.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:38

Heel leuk allemaal, die discussie over welk systeem, en wie er mee rijdt enzo...

Maar ik hoor niet een van jullie zeggen dat het HET PAARD is, die aangeeft in welk 'systeem' je gaat rijden Koe ! Er is niet een systeem toepasbaar voor alle paarden, en dan nog verschilt het per dag hoe je traint! Voelt hij strak aan, buig en rek je meer, voelt hij los, kun je er direct meer tegenaan rijden. En natuurlijk heeft het opleidingsniveau er ook mee te maken, ik ga een driejarige niet zoals anky oprekken, maar laat die ook niet bovenin lopen. Het kan gewoon niet zo zijn dat je in een systeem rijdt, en dan elke dag, volgens schema traint, ook al vraagt het paard ergens anders om.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:39

Maar Astragirl, wanneer je paard verzet toont en je daar doorheen traint, luister je niet naar je paard.
Een paard praat niet hard en je moet hem kunnen verstaan, maar hij praat heel duidelijk wanneer je zijn taal spreekt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:53

kaja: amen!

viennanova: dat hebben heel wat mensen al laten blijken. mijn paard train ik ook de ene dag ronder, de andere dag vooruit, andere dag weer voorwaarts neerwaarts, hangt er idd vanaf hoe je paard zich gedraagt die dag.

kitty: je hebt volkomen gelijk! je voelt aan een paard perfect wanneer er iets niet meer gaat, wanneer je dan doortraint, sorry dan ben je een domme ruiter (die beter kan gaan dammen Tong uitsteken )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:54

Viennanova schreef:
Heel leuk allemaal, die discussie over welk systeem, en wie er mee rijdt enzo...

Maar ik hoor niet een van jullie zeggen dat het HET PAARD is, die aangeeft in welk 'systeem' je gaat rijden Koe ! Er is niet een systeem toepasbaar voor alle paarden, en dan nog verschilt het per dag hoe je traint! Voelt hij strak aan, buig en rek je meer, voelt hij los, kun je er direct meer tegenaan rijden. En natuurlijk heeft het opleidingsniveau er ook mee te maken, ik ga een driejarige niet zoals anky oprekken, maar laat die ook niet bovenin lopen. Het kan gewoon niet zo zijn dat je in een systeem rijdt, en dan elke dag, volgens schema traint, ook al vraagt het paard ergens anders om.

Toch hebben "we" het daar al meermaals over gehad hoor. Het gaat erom dat je inderdaad bij het ene paard zo traint en bij het andere anders...

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:55

Kitty schreef
Citaat:
Maar Astragirl, wanneer je paard verzet toont en je daar doorheen traint, luister je niet naar je paard.
Een paard praat niet hard en je moet hem kunnen verstaan, maar hij praat heel duidelijk wanneer je zijn taal spreekt.

Eens, maar hoe vaak zie je niet dat als een paard verzet vertoont dat hij juist eens stevig aan het werk gezet wordt: dan is het namelijk ineens een rotbok of is'ie gewoon vervelend of...
Ik denk dat er maar heel weinig mensen echt luisteren naar hun paard anders waren er niet zoveel paarden met lichamelijke problemen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:56

Ja, dat is ook mening hoor, maar in de topsport én lager hebben ze soms geen oor daar naar. Die luisteren alleen naar de roem en de linten , niet naar hun paard, en dan komen idd de fysische klachten.
En algauw komt er iemand die hem er nog ff doortraind, methode buiten beschouwing Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:57

Kitty schreef:
Biepje schreef:
dat naar de hand toe rijden gaat als volgt: je neemt stelling op je binnenteugel, en je neemt je buitenteugel iets vaster. handen op normale hoogte. paard heeft steun aan de buitenteugel, en langs buiten ga je 'voelen'. je knijpt geregeld, terwijl je ondersteunt met je buitenbeen (tegen het naar buiten vallen) en je drijft door met je binnenbeen. je rijdt dus eigenlijk puur binnenbeen-buitenteugel. je blijft wat knijpen (spons-gevoel) en dan weer los, terwijl doordrijven binnen. na een tijdje voel je het paard loskomen, dan geef je na met je buitenteugel en verminder je de druk van je binnenbeen. met dat drijven naar de hand, bedoelen ze dat meer. belangrijk is ook dat je paard doordraaft/doorgaloppeert, liefst veel overgangen en voltes.

Dit komt me in basis bekend voor, maar ik mis er een heel stuk in.
Ik rijd zelf ook binnenbeen-buitenteugel, maar dan met doel om het paard op twee teugels te krijgen en niet alleen aan de buitenteugel.
Ik knijp niet in de teugel, maar merk dat het paard naar mijn hand toe komt wanneer ik de achterhand activeer en mijn hand niet weg steek.
Daarin vraag ik mijn paard wel wat meer in de kaak te buigen.

Ook dat constant drijven lijkt mij niet lekker. Daar krijg je toch alleen afgestompte paarden van? Been is naar voren en naar voren blijven gaan totdat hij weer wat anders doorkrijgt.

Ik rijd niet volgens een vaste methode. Gewoon basiswerk: been is naar voren, hand is ho en niets zonder zit. Voorhand voor achterhand, hand volgen en gelijke druk op beide teugels.
Verder stel ik mijn paarden wel eens wat ronder in.
Maar wij zijn dan nog lang niet op dat niveau dat ik LDR zou kunnen gaan rijden. Bovendien is mijn paard daar niet geschikt voor.

het doel is ook op twee teugels te rijden, en dat komt ook na een tijdje, alleen gebruik je daarvoor je buitenteugel als spons en je binnenteugel als steun (heel simplistisch gezegd). het is behoorlijk ingewikkeld, en ik heb geprobeerd het hier wat vereenvoudigd neer te zetten. het is ook niet constant drijven, het komt ten eerste voort vanuit een goede impuls en ten tweede 'duw' je alleen met je binnenbeen wanneer je knijpt in je buitenteugel. je paard dient al ontspannen te zijn (ik rijd eerst gewoon naar voren, los door het lijf, op de achterhand zetten door overgangen en ga dan ronder vragen)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:58

DAT gebeurt alleen bij korte termijn planning en wanneer de linten en sponsors tellen is juist de lange termijn planning zo belangrijk en moet je ze heel houden.

Daar gebeurt het dus juist minder is mijn ervaring.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:20

Toch lees ik tussen (sommige) reacties door dat mensen alleen maar bezig zijn met 'hun' systeem te verdedigen, dat ik echt het idee heb dat het paard zich daar maar op aan moet passen.

Maar in het geval dat iedereen elke dag wel eens anders traint, op de behoefte van het paard, dan is er helemaal geen probleem toch? Dan zijn we het toch eigenlijk eens, op het extreem inbuigen van Anky na. Als dit alleen voorbehouden is aan de top, en veel van ons gaan die top toch niet halen, dan is dat ook geen probleem.

En paarden stuk rijden kan in elk 'syteem' en door elke willekeurige ruiter, als de combinatie niet klikt en het paard gedwongen wordt in een 'systeem' te lopen die niet aansluit op zijn behoefte.

En nergens om, ik heb wel eens het idee dat dat precies is wat er bij Anky op stal gebeurt. Ze hebben nou eenmaal dit systeem, omdat dit voor hun werkt, en paarden die dit niet kunnen/willen/nodig hebben, verdwijnen weer.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:26

Mireille1970 schreef:
DAT gebeurt alleen bij korte termijn planning en wanneer de linten en sponsors tellen is juist de lange termijn planning zo belangrijk en moet je ze heel houden.

Daar gebeurt het dus juist minder is mijn ervaring.

Die sportpaarden hoeven niet 25 jaar mee te gaan en die in de kreukels belanden worden snel vervangen dus korte versus lange termijn planning is imo vrij relatief.

Erik Herbermann (in Dressage Formula) heeft overigens een andere ervaring als het om doordrukken van rijmethoden en dus niet luisteren naar het paard gaat: this danger becomes more prevalent as we become more advanced.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:27

helemaal mee eens!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:29

Astragirl schreef:
Ja, dat is ook mening hoor, maar in de topsport én lager hebben ze soms geen oor daar naar. Die luisteren alleen naar de roem en de linten , niet naar hun paard, en dan komen idd de fysische klachten.
En algauw komt er iemand die hem er nog ff doortraind, methode buiten beschouwing Lachen

mar dan praat je over de ruiter en niet de methode.... en daar zit het verschil.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:40

Viennanova schreef:
Toch lees ik tussen (sommige) reacties door dat mensen alleen maar bezig zijn met 'hun' systeem te verdedigen, dat ik echt het idee heb dat het paard zich daar maar op aan moet passen.

Maar in het geval dat iedereen elke dag wel eens anders traint, op de behoefte van het paard, dan is er helemaal geen probleem toch? Dan zijn we het toch eigenlijk eens, op het extreem inbuigen van Anky na. Als dit alleen voorbehouden is aan de top, en veel van ons gaan die top toch niet halen, dan is dat ook geen probleem.

En paarden stuk rijden kan in elk 'syteem' en door elke willekeurige ruiter, als de combinatie niet klikt en het paard gedwongen wordt in een 'systeem' te lopen die niet aansluit op zijn behoefte.

En nergens om, ik heb wel eens het idee dat dat precies is wat er bij Anky op stal gebeurt. Ze hebben nou eenmaal dit systeem, omdat dit voor hun werkt, en paarden die dit niet kunnen/willen/nodig hebben, verdwijnen weer.

Ben ik allemaal met je eens, maar is dat laatste vervelend? Ik rij liever Alfa dan Volvo, dus ga ik geen volvo rijden, ik heb keuze, zo is het met paarden ook.

Ik wil een paard dat meewerkt, dan ga ik ook geen jaren kosten enzo stoppen in een trage of flegmatieke...

(Misschien wat plat uitgedrukt maar begrijp je wat ik bedoel, we kiezen allemaal het paard dat ONS past, en kopen niet de eerste de beste om er dan op te gaan zitten en ons maar aan te passen)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:20

Anky kan zich dit ook veroorloven. De gemiddelde ruiter met een paardje thuis niet. Daarnaast heeft Anky ook wat meer talent dan de gemiddelde ruiter, dus KAN ze ook met haar systeem uit de voeten.

Ik rijd het liefst op een hete, snelle, met een flegmatieke, trage kan ik niks. Ik lig er liever een keer naast omdat ie me te snel af was, dan dat ik er elke dag tegen aan moet trappen. Maar als ik elke dag op een trage moet rijden, wil ik hem elke dag sneller maken, ondanks dat dit niet zijn natuur is...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:32

ja, anky heeft nu eenmaal keuze, wij moeten er in een keer letterlijk en figuurlijk op zitten. zij kan een paard dat niet bij haar past verkopen en een nieuwe kopen. wij kunnen dat niet. des te meer een reden om je paard (dat je dan goed hebt uitgezocht, dat bij je past en waar je heel wat centjes hebt ingestoken) goed te rijden, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:33

En... na 58 weten we al wie TYl0099 is? Vreemd he, 2 berichtjes op dit topic, zal wel weer een schaduw zijn, ben benieuwd van wie.

Enfin de discussie gaat weer de zelfde kant op als de eerste.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:35

ik vind dat dit toch wel een goede discussie, zeker beter dan alle vorige LDR discussies. deze keer wordt er een pak beter naar elkaar geluisterd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:43

Viennanova schreef:
Anky kan zich dit ook veroorloven. De gemiddelde ruiter met een paardje thuis niet. Daarnaast heeft Anky ook wat meer talent dan de gemiddelde ruiter, dus KAN ze ook met haar systeem uit de voeten.

Ik rijd het liefst op een hete, snelle, met een flegmatieke, trage kan ik niks. Ik lig er liever een keer naast omdat ie me te snel af was, dan dat ik er elke dag tegen aan moet trappen. Maar als ik elke dag op een trage moet rijden, wil ik hem elke dag sneller maken, ondanks dat dit niet zijn natuur is...

Helemaal waar. Maar je zou geen trage kopen... (dus jij hebt net zoveel keuze)