Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:klassieke methode is net als LDR een methode voor meer ervaren (dressuur)paarden. het is niet dat je jonge paarden zo gaat rijden.
Kaja schreef:Liever niet.... Aimee snapt het morgen wel weer....
Biepje schreef:dat naar de hand toe rijden gaat als volgt: je neemt stelling op je binnenteugel, en je neemt je buitenteugel iets vaster. handen op normale hoogte. paard heeft steun aan de buitenteugel, en langs buiten ga je 'voelen'. je knijpt geregeld, terwijl je ondersteunt met je buitenbeen (tegen het naar buiten vallen) en je drijft door met je binnenbeen. je rijdt dus eigenlijk puur binnenbeen-buitenteugel. je blijft wat knijpen (spons-gevoel) en dan weer los, terwijl doordrijven binnen. na een tijdje voel je het paard loskomen, dan geef je na met je buitenteugel en verminder je de druk van je binnenbeen. met dat drijven naar de hand, bedoelen ze dat meer. belangrijk is ook dat je paard doordraaft/doorgaloppeert, liefst veel overgangen en voltes.
Astragirl schreef:Ik ben echt benieuwd als paarden konden praten, wat ze hiervan zouden zeggen
! Er is niet een systeem toepasbaar voor alle paarden, en dan nog verschilt het per dag hoe je traint! Voelt hij strak aan, buig en rek je meer, voelt hij los, kun je er direct meer tegenaan rijden. En natuurlijk heeft het opleidingsniveau er ook mee te maken, ik ga een driejarige niet zoals anky oprekken, maar laat die ook niet bovenin lopen. Het kan gewoon niet zo zijn dat je in een systeem rijdt, en dan elke dag, volgens schema traint, ook al vraagt het paard ergens anders om.
) Viennanova schreef:Heel leuk allemaal, die discussie over welk systeem, en wie er mee rijdt enzo...
Maar ik hoor niet een van jullie zeggen dat het HET PAARD is, die aangeeft in welk 'systeem' je gaat rijden! Er is niet een systeem toepasbaar voor alle paarden, en dan nog verschilt het per dag hoe je traint! Voelt hij strak aan, buig en rek je meer, voelt hij los, kun je er direct meer tegenaan rijden. En natuurlijk heeft het opleidingsniveau er ook mee te maken, ik ga een driejarige niet zoals anky oprekken, maar laat die ook niet bovenin lopen. Het kan gewoon niet zo zijn dat je in een systeem rijdt, en dan elke dag, volgens schema traint, ook al vraagt het paard ergens anders om.
Citaat:Maar Astragirl, wanneer je paard verzet toont en je daar doorheen traint, luister je niet naar je paard.
Een paard praat niet hard en je moet hem kunnen verstaan, maar hij praat heel duidelijk wanneer je zijn taal spreekt.
Kitty schreef:Biepje schreef:dat naar de hand toe rijden gaat als volgt: je neemt stelling op je binnenteugel, en je neemt je buitenteugel iets vaster. handen op normale hoogte. paard heeft steun aan de buitenteugel, en langs buiten ga je 'voelen'. je knijpt geregeld, terwijl je ondersteunt met je buitenbeen (tegen het naar buiten vallen) en je drijft door met je binnenbeen. je rijdt dus eigenlijk puur binnenbeen-buitenteugel. je blijft wat knijpen (spons-gevoel) en dan weer los, terwijl doordrijven binnen. na een tijdje voel je het paard loskomen, dan geef je na met je buitenteugel en verminder je de druk van je binnenbeen. met dat drijven naar de hand, bedoelen ze dat meer. belangrijk is ook dat je paard doordraaft/doorgaloppeert, liefst veel overgangen en voltes.
Dit komt me in basis bekend voor, maar ik mis er een heel stuk in.
Ik rijd zelf ook binnenbeen-buitenteugel, maar dan met doel om het paard op twee teugels te krijgen en niet alleen aan de buitenteugel.
Ik knijp niet in de teugel, maar merk dat het paard naar mijn hand toe komt wanneer ik de achterhand activeer en mijn hand niet weg steek.
Daarin vraag ik mijn paard wel wat meer in de kaak te buigen.
Ook dat constant drijven lijkt mij niet lekker. Daar krijg je toch alleen afgestompte paarden van? Been is naar voren en naar voren blijven gaan totdat hij weer wat anders doorkrijgt.
Ik rijd niet volgens een vaste methode. Gewoon basiswerk: been is naar voren, hand is ho en niets zonder zit. Voorhand voor achterhand, hand volgen en gelijke druk op beide teugels.
Verder stel ik mijn paarden wel eens wat ronder in.
Maar wij zijn dan nog lang niet op dat niveau dat ik LDR zou kunnen gaan rijden. Bovendien is mijn paard daar niet geschikt voor.
Mireille1970 schreef:DAT gebeurt alleen bij korte termijn planning en wanneer de linten en sponsors tellen is juist de lange termijn planning zo belangrijk en moet je ze heel houden.
Daar gebeurt het dus juist minder is mijn ervaring.
Astragirl schreef:Ja, dat is ook mening hoor, maar in de topsport én lager hebben ze soms geen oor daar naar. Die luisteren alleen naar de roem en de linten , niet naar hun paard, en dan komen idd de fysische klachten.
En algauw komt er iemand die hem er nog ff doortraind, methode buiten beschouwing
Viennanova schreef:Toch lees ik tussen (sommige) reacties door dat mensen alleen maar bezig zijn met 'hun' systeem te verdedigen, dat ik echt het idee heb dat het paard zich daar maar op aan moet passen.
Maar in het geval dat iedereen elke dag wel eens anders traint, op de behoefte van het paard, dan is er helemaal geen probleem toch? Dan zijn we het toch eigenlijk eens, op het extreem inbuigen van Anky na. Als dit alleen voorbehouden is aan de top, en veel van ons gaan die top toch niet halen, dan is dat ook geen probleem.
En paarden stuk rijden kan in elk 'syteem' en door elke willekeurige ruiter, als de combinatie niet klikt en het paard gedwongen wordt in een 'systeem' te lopen die niet aansluit op zijn behoefte.
En nergens om, ik heb wel eens het idee dat dat precies is wat er bij Anky op stal gebeurt. Ze hebben nou eenmaal dit systeem, omdat dit voor hun werkt, en paarden die dit niet kunnen/willen/nodig hebben, verdwijnen weer.
Viennanova schreef:Anky kan zich dit ook veroorloven. De gemiddelde ruiter met een paardje thuis niet. Daarnaast heeft Anky ook wat meer talent dan de gemiddelde ruiter, dus KAN ze ook met haar systeem uit de voeten.
Ik rijd het liefst op een hete, snelle, met een flegmatieke, trage kan ik niks. Ik lig er liever een keer naast omdat ie me te snel af was, dan dat ik er elke dag tegen aan moet trappen. Maar als ik elke dag op een trage moet rijden, wil ik hem elke dag sneller maken, ondanks dat dit niet zijn natuur is...