Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:48

jasmijn78 schreef:
cherie78 schreef:
Alsof een wedstrijd een goed meetmoment zou zijn om te beoordelen of de controle en ontspanning er daadwerkelijk zou zijn.
Ik heb het dan nog maar over de "gewone" basissport

Nou Cherie... Het is dus maar net hoe je het systeem voor je laat werken. Je kunt er voor kiezen te starten op je eigen veilige bekende terrein in een afgesloten binnenbak. Of je kunt er voor kiezen naar een outdoor te gaan met 20 rijbanen, feesttenten, strodorpen etc. Je weet wanneer je controle hebt wanneer je vlekkeloos 30 onderdelen technisch correct af kunt leggen. Wedstrijden zijn daarvoor uitstekende meetmomenten.

Mijn dochter is gestart op die outdoor met veel rijbanen, feesttenten, strodorpen etc ;) in Ermelo op de Hippiade :+ tot 2x toe :j

Een keer tweede en een keer twaalfde geworden :j
Met het twaalfde te worden, waren er 5 combinatie's die hetzelfde aantal punten had.
Je mag echt nog één keer raden waarom zij van die vijf "laatste" (dus twaalfde) werd.

Ze kon heel goed (bijna) vlekkeloos 30 onderdelen "technisch" correct af leggen :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:01

yentl2010 schreef:
Ik zie op dit filmpje dat ze continu in zijn mond zit ,,ze heeft geen rustige hand

Ik ben altijd zo benieuwd naar de mensen die dit plaatsen.. Ik vind dat je zelf behoorlijk wat in huis moet hebben om een amazone als Emmelie Scholtens af te mogen kraken..
Heeft iemand er ooit over nagedacht dat de paarden waar zij op rijdt misschien wel wat anders zijn dan de huis-tuin- en keukenknolletjes waar wij op rijden? En dat ze daarom op zo'n evenement misschien wel wat meer druk op de teugels heeft?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:07

Dorine92 schreef:
yentl2010 schreef:
Ik zie op dit filmpje dat ze continu in zijn mond zit ,,ze heeft geen rustige hand

Ik ben altijd zo benieuwd naar de mensen die dit plaatsen.. Ik vind dat je zelf behoorlijk wat in huis moet hebben om een amazone als Emmelie Scholtens af te mogen kraken..
Heeft iemand er ooit over nagedacht dat de paarden waar zij op rijdt misschien wel wat anders zijn dan de huis-tuin- en keukenknolletjes waar wij op rijden? En dat ze daarom op zo'n evenement misschien wel wat meer druk op de teugels heeft?

Al "dat vertrouwen en die ontspanning" die dat paard dan toch in zijn amazone heeft :(:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:08

cherie78 schreef:
Al dat "vertrouwen en ontspanning" die dat paard dan toch in zijn amazone heeft :(:)

Is een jonkie, zij is namelijk een jonge-paarden amazone. Beestje moet nog veel leren, lijkt me duidelijk

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:17

Dorine92 schreef:
cherie78 schreef:
Al dat "vertrouwen en ontspanning" die dat paard dan toch in zijn amazone heeft :(:)

Is een jonkie, zij is namelijk een jonge-paarden amazone. Beestje moet nog veel leren, lijkt me duidelijk

Daarom staat "ontspanning en losgelatenheid en takt" ook in het begin van het Skala-rijtje :j

Dat wil dus zeggen dat men als ruiter hiermee begint :+

Ze is ook GP-amazone :j (geweest)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:20

Tuurlijk begin je daarmee. Dat wil echter niet zeggen dat dat ook gelijk lukt.. Zeker niet op een groot evenement

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:31

Dorine92 schreef:
Tuurlijk begin je daarmee. Dat wil echter niet zeggen dat dat ook gelijk lukt.. Zeker niet op een groot evenement

Als het een "moment"opname zou zijn geweest, zou ik je nog gelijk kunnen geven.
Er zijn veel "moment"opname's te vinden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:38

cherie78 schreef:
jasmijn78 schreef:

Nou Cherie... Het is dus maar net hoe je het systeem voor je laat werken. Je kunt er voor kiezen te starten op je eigen veilige bekende terrein in een afgesloten binnenbak. Of je kunt er voor kiezen naar een outdoor te gaan met 20 rijbanen, feesttenten, strodorpen etc. Je weet wanneer je controle hebt wanneer je vlekkeloos 30 onderdelen technisch correct af kunt leggen. Wedstrijden zijn daarvoor uitstekende meetmomenten.

Mijn dochter is gestart op die outdoor met veel rijbanen, feesttenten, strodorpen etc ;) in Ermelo op de Hippiade :+ tot 2x toe :j

Een keer tweede en een keer twaalfde geworden :j
Met het twaalfde te worden, waren er 5 combinatie's die hetzelfde aantal punten had.
Je mag echt nog één keer raden waarom zij van die vijf "laatste" (dus twaalfde) werd.

Ze kon heel goed (bijna) vlekkeloos 30 onderdelen "technisch" correct af leggen :j

Ik wil nog wel even toevoegen, dat ik toch trots op haar ben :j op wat ze bereikt heeft.

Het "toch wel trieste" vind ik alleen dat ze daardoor te "verwend" was om gemotiveerd te worden door die "uitstekende" meetmomenten om zich verder te ontplooien en te verbeteren, toendertijd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:10

jasmijn78 schreef:
Simpelman schreef:
Omdat het wedstrijden zijn en er dus eer aan verbonden is zullen er heel wat combinaties proberen zo snel mogelijk zo "hoog" mogelijk te komen door hun accenten te leggen op de onderdelen.

En, inderdaad die lopen dan vast, maar dat is niet goed, het wordt n.l. veroorzaakt door het systeem.
Het systeem zou dus aangepast moeten worden.

Helaas heb je dat soort ruiters ja. Maar ik weet niet of dat aan het systeem ligt. Ook als het systeem beter zou zijn krijg je mensen die vast lopen, omdat ze gewoon niet beter kunnen. De grens bereikt is of omdat ze gewoon de mentaliteit niet hebben. Vaak zie je dan dat ze na verloop van tijd hun heil elders gaan zoeken. Want iedere wedstrijd onderaan eindigen doe je ook echt niet voor je lol. En sommige blijven gewoon doorgaan en geven de jury de schuld. In andere sporten heb je ook dat het niveau bij de amateuren soms om te huilen is, dat daar mensen met de verkeerde mentaliteit tussen zitten, of hun sport niet serieus (genoeg) nemen. Dat is in de paarden niet anders. Beter nog dat zij hun sport wel georganiseerd beoefenen, want dan is er iig aandacht voor het welzijn van het paard. Men moet aan reglementen voldoen etc. die het paard moeten beschermen (voor zover dat kan).

Ik blijf erbij dat dat het wel vaak de 'vastlopers' hun heil vinden in de minder/niet gestructureerde/georganiseerde stromingen waar ze niet beoordeeld worden en er een sfeer heerst van 'alles wat ik doe is toch wel goed' en het vaak de slager is die zijn eigen vlees keurt (zoals BB zijn eigen squiretest afneemt). Er is geen systeem, dus heeft iedereen zijn eigen definitie van wat goed is. We genieten van dressuur als van een glas wijn en meer van dat soort poezelig en ondefinieerbaar gedoe. Vooral niet kritisch zijn op verbeterpunten. Een paard dat na jaren training nog loopt als een natte krant verklaren met flutargumenten en een zielig verhaal. Ieder zijn meug, maar pluis youtube maar eens door... Uit die stromingen kan ik maar weinig moois en inspirerende halen. De meest inspirerende voorbeelden zijn voor mij toch de ruiters uit de int. top en mensen die in de (dressuur)sport hun sporen hebben verdient.

Het 'systeem' in de dressuursport kan natuurlijk altijd beter, het blijft ook in ontwikkeling. Iedere zoveel jaar komen bijvoorbeeld nieuwe proeven uit. Maar het systeem is prima. Het is maar hoe je het voor je laat werken en hoe je ermee omgaat.

Naar mijn mening is het systeem verre van prima.
Het is een progressieve ladder en er worden automatisch winstpunten uitgedeeld om op te klimmen.
In dat ladder systeem zou zo veel mogelijk voorkomen moeten worden dat men op kan klimmen wanneer de bij het niveau passende basis niet voldoende is getoond. Een filter dus.
Die basis moet veel zwaarder wegend getoetst worden aan het FEI art. 401 in het algemene beeld.

Dat is niet het geval en op geen enkel niveau. Ik zelf heb jaren Z meisjes uit de knoop gehaald.
Het beoordelings systeem op onderdelen laat juist veel te gemakkelijk de fanatieke, slimme, handige meisjes doorstromen naar boven terwijl ze de technische basis niet kennen en dus ook niet bevestigd hebben.
Krullen zouden nooit verder dan de L mogen komen maar in werkelijkheid vind je ze overal.

yentl2010

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:25

Nou Dorien heb jou foto`s eens bekeken maar zie dat je Vera ook aardig in de rolkur rijd en met sporen aardig in de buik prikt

Dat is het fijne van klassiek zo zacht en licht mogelijke hulpen ,het paard hoeft niet met de kin op de borst

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:00

Simpelman schreef:
Dan zeg je zo te lezen dat je niet met een wedstrijd mee doet om te winnen?
Misschien zou dan een echt deskundige beoordeling van je rijvaardigheid zonder wedstrijd element een interessantere optie zijn?

Nee, dat zeg ik niet.
Winnen is imo niet het belangrijkste, maar ik rij niet mee om onderaan te eindigen. Ik ga (over het algemeen) niet op wedstrijd wanneer ik denk dat we er nog niet klaar voor zijn.

Wat jij voorstelt zou ik er best bij willen doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:27

yentl2010 schreef:
Nou Dorien heb jou foto`s eens bekeken maar zie dat je Vera ook aardig in de rolkur rijd en met sporen aardig in de buik prikt

Dat is het fijne van klassiek zo zacht en licht mogelijke hulpen ,het paard hoeft niet met de kin op de borst

Oh, vind deze post wel ver gaan hoor.

Dat was jij toch die liever helemaal geen aanleuning ziet en dat als vriendelijk benoemd?
Of vergis ik me nu en was dat iemand anders? Kan hoor :o

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:36

superwoman schreef:
yentl2010 schreef:

Dat was jij toch die liever helemaal geen aanleuning ziet en dat als vriendelijk benoemd?

Nee dat was ik niet ,,maar een paard zover mogelijk met de kin op de borst vind ik verre van vriendelijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:52

yentl2010 schreef:
superwoman schreef:

yentl2010 schreef:
Nee dat was ik niet ,,maar een paard zover mogelijk met de kin op de borst vind ik verre van vriendelijk

Duidelijk weer eens iemand die geen flauw idee heeft wat rollkur is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:53

cherie78 schreef:
Dorine92 schreef:

Als het een "moment"opname zou zijn geweest, zou ik je nog gelijk kunnen geven.
Er zijn veel "moment"opname's te vinden.

Ja maar niet van de standaard training thuis..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:57

yentl2010 schreef:

Uhh ja.. Arm paard, wat ziet ze er ongelukkig uit he?
Vind het altijd zo opvallend dat mensen die zulke opmerkingen plaatsen, zelf nooit foto's in hun profiel hebben staan..
En rollkur doe ik niet aan hoor, misschien moet je even opzoeken wat dat is..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:40

Nou sorry, ik zie nergens enig rollkur of kin op de borst in het profiel van Dorine92
vind het juist vriendelijk ogen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:42

nombrado schreef:
Nou sorry, ik zie nergens enig rollkur of kin op de borst in het profiel van Dorine92
vind het juist vriendelijk ogen

Vind ik leuk om van jou te horen :)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:19

Dorine92 schreef:

Dan heeft ze daar ook nog niks te zoeken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:21

Citaat:
Duidelijk weer eens iemand die geen flauw idee heeft wat rollkur is.

Een van de ergste vormen van paardenmishandeling die rijkunst niets van doen heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:25

arie53 schreef:
Dorine92 schreef:

Hmm, kan jij het beter? Ben daar echt benieuwd naar of je weet hoe het is en hoe het voelt.
Misschien gaat het thuis wel super en moet hij meer ervaring krijgen met de drukte voor hij zich kan ontspannen.
Tis zo gemakkelijk om alles af te branden wanneer je zelf geen ervaring hebt namelijk. Mocht je de ervaring wel hebben, ben ik erg benieuwd naar beelden aangezien ze ook zoveel beter moeten zijn .
Ik leer graag wat bij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:33

superwoman schreef:
arie53 schreef:

Hmm, kan jij het beter? Ben daar echt benieuwd naar of je weet hoe het is en hoe het voelt.
Misschien gaat het thuis wel super en moet hij meer ervaring krijgen met de drukte voor hij zich kan ontspannen.
Tis zo gemakkelijk om alles af te branden wanneer je zelf geen ervaring hebt namelijk. Mocht je de ervaring wel hebben, ben ik erg benieuwd naar beelden aangezien ze ook zoveel beter moeten zijn .
Ik leer graag wat bij.

Amen
Wie heeft er dan nog wel iets te zoeken op een jongepaardencompetitie?
(ik moet er even tussen haakjes bij vermelden dat ik geen fan ben van driejarigen en vierjarigen competities, laat zo'n dier eerst maar eens lekker uitgroeien)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:46

arie53 schreef:
Dorine92 schreef:

Citaat:
Ik leer graag wat bij.

Op een evenement laat je zien waar je thuis op getraind hebt en niet compleet tegenovergestelde. Die ontspanning krijg je niet met dichtgesnoerde neusriemen en het bit tot bijkans de ogen opgetrokken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:47

Dorine92 schreef:

In vind de aanleuning in het filmpje juist heel mooi. Er staat helemaal geen druk op zo te zien. Stangteugel hangt helemaal los en hij is heel constant in de aanleuning.

cherie78 schreef:
Daarom staat "ontspanning en losgelatenheid en takt" ook in het begin van het Skala-rijtje

Dat wil dus zeggen dat men als ruiter hiermee begint

Je begint ermee, maar bent daar nooit klaar mee. Hoe hoger je komt hoe meer eisen gesteld worden en hoe moeilijker het is om het allemaal te behouden. Als je nauwelijks fysieke inspanning van je paard verlangd is het niet zo moeilijk.... Het is niet zo dat je daar op een dag mee klaar bent. Het blijft altijd work-in-progress.

Simpelman schreef:
Dat is niet het geval en op geen enkel niveau. Ik zelf heb jaren Z meisjes uit de knoop gehaald.
Het beoordelings systeem op onderdelen laat juist veel te gemakkelijk de fanatieke, slimme, handige meisjes doorstromen naar boven terwijl ze de technische basis niet kennen en dus ook niet bevestigd hebben.

Ik ben zelf als 'z-meisje' ook 'uit de knoop gehaald'. Met mijn eerste zelf opgeleidde pony/paard had ik er ook wel een beetje een potje van gemaakt. En van dat hele proces heb ik veel geleerd. Ideaal is anders, maar verder zie ik het probleem niet zo. Ik heb er fouten ingereden en ik heb ze er ook weer uitgereden. En het zal vast nog wel eens gebeuren. Zo hebben mensen als jij ook weer wat te doen Simpelman. ;) En wie weet wordt het systeem ooit nog eens waterdicht. Dan kun je AR meisjes uit de knoop gaan halen ;)

In amerika wordt je als ondernemer niet serieus genomen als je niet minimaal 1 keer falliet bent gegaan. Ik neem paardenmensen die zich als moraalridder voordoen dan ook niet serieus. Fouten maken, en een keertje vastlopen, dat hoort bij het leerproces.

yentl2010 schreef:

Volgens mij ligt de nieuwste Penny al weer in de winkel... Moet jij die niet even gaan halen of zo? }:0 :(:)

Dorine92 schreef:
Uhh ja.. Arm paard, wat ziet ze er ongelukkig uit he?

Ach, niks van aantrekken.... De reacties spreken voor zich.

Rianne11_42

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:06

Jasmijn, ik vind jouw bijdrages aan dit topic zinvol en interessant (ook al ben ik het er niet altijd mee eens), maar het zou een stuk prettiger lezen als ik me niet steeds door al die sarcastische en denigrerende opmerkingen heen hoef te worstelen. Iedereen heeft zijn/haar mening en ook yentl mag die hebben, lijkt me. Je opmerking vind ik erg kinderachtig.