Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:53

Doubtless schreef:
Mag ik vragen waar je dan last van hebt :o ?

Ik rijd me vreselijk door aan de voorkant.

Doubtless

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:56

Oh dat is wel heel vervelend :\ Kan me voorstellen dat je seatsavers en speciaal ondergoed geprobeerd hebt en dan nu op zoek bent naar een nieuw zadel?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:56

eigen benen lopen is soort van lastig... zoals werd gezegd hiervoor door Justkid.. .ik doe babysitten. Suus zoekt graag steun terwijl ze prima op haar benen staat. Als ik haar iets op zou vragen is het voor haar het excuus om helemaal omhoog te komen. Wat betekend dat ik opnieuw haar laag moet vragen en dan gaat ze weer hangen. Het is en steun zoeken wat ze doen maar ook omdat ze het lastig vind om volledig op eigen benen te lopen idd.

@ankem...suus wil dus mss een lekkere kerel :9 _O- nee alle gekheid op een stokje... Ik weet niet of dat zo is.
aar suus is meestal laag in temp. Rond de 37.2 / 37.4 is normaal voor haar. Maar goed zegt niets...maar ben wel zo braaf dat ik haar blijf tempen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:59

Ankem.... ik zeg wow zadel. Toen ik die van KT mocht gebruiken met les had ik echt een blauwe rauw doos aan de voorkant. Ik werd erg geconfornteerd met feit dat ik dus naar voren ging ipv omhoog. Laatste keer met rijden wow van KT had ik het bijna niet meer... dus bewijs dat ik beter omhoog ga en niet meer naar voren. Maar de wow laat me beter vrij in mijn bewegingsopties dan mijn eigen zadel (en de zadels die ik voorheen had).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:59

Wat zegt je instructeur ervan?
& wat gebeurt er als je haar op zo'n moment langer en lager laat lopen om haar vervolgens weer op te pakken? Wat hangen is bij mijn merrie vaak een teken dat ze het zwaar heeft met waar we mee bezig zijn. Haar dan even lang, laag en rond rijden (ook al is dat dan even op de voorhand) wil vaak wel helpen. Op die manier kan ze even lekker rekken en strekken, om vervolgens weer in die aanspanning gevraagd te worden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:06

mijn juf is Knollentuin :)
zwaar heeft ze het niet... ze is echt bezig met zoeken naar punt waarop ik ga babysitten denk ik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:07

SabM schreef:
Ankem.... ik zeg wow zadel. Toen ik die van KT mocht gebruiken met les had ik echt een blauwe rauw doos aan de voorkant. Ik werd erg geconfornteerd met feit dat ik dus naar voren ging ipv omhoog. Laatste keer met rijden wow van KT had ik het bijna niet meer... dus bewijs dat ik beter omhoog ga en niet meer naar voren. Maar de wow laat me beter vrij in mijn bewegingsopties dan mijn eigen zadel (en de zadels die ik voorheen had).

Wow is dan ook gelijk de duurste oplossing...plus de negatieve dingen die ik lees over fitters... :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:12

SabM schreef:
mijn juf is Knollentuin :)
zwaar heeft ze het niet... ze is echt bezig met zoeken naar punt waarop ik ga babysitten denk ik.

Oke! Ik kreeg de indruk dat je er wel eens les van had gehad, maar niet dat het regulier is.
Dan gaat de vraag dus naar KT: Wat zeg jij ervan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:14

Je hebt ook slechte zadelmakers.
Goed rondkijken, informeren, ervaringen lezen. Dan kom je echt wel bij een goede fitter uit :j
Lastig probleem :(:)

Bijrijdster is gister gestopt met rijden omdat hij weer zo heftig schudde :(:)
Heb nog wat tips gekregen in mijn topic, o.a. honing uit de streek voeren om zo de stoffen binnen te krijgen waar hij allergisch op reageert, zodat hij een soort weerstand opbouwt.
Eigenlijk ook desensibiliseren, maar dan wat mildere vorm.
Nog geen reactie gehad op mijn mail naar de kliniek. Ik ga vandaag maar even bellen denk ik. Misschien is ze vrij of heeft ze 'm niet gezien.
Maar ik wil wel een oplossing. Voel me lichtelijk wanhopig worden wat oplossingen betreft.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:00

@SabM, geweldig hoe jij het hebt over die kuikens _O-

@Ankem, Succes met je zoektocht naar een passend zadel...qua zadelmaker zweer ik bij Harrie van den Bosch/Ingrid Sanders in Nijeholtpade, maar weet niet of zij ook Wow doen.

Rhino-gedoe is idd >;) . Heb ook het idee dat het door heel NL zit, ook al weten wij dat niet. Maar anders werd er niet zo panisch over gedaan door KNHS lijkt me.
Ik kan thuis alleen longeren. Had juist allerlei oefenparcoursen ed. op de planning staan.
Aan de andere kant wil ik ook geen enkel risico nemen. Stel je voor je paard krijgt het of het paard van een ander krijgt het door jouw toedoen.

Wat doen jullie eigenlijk met hoefsmid en dat soort zaken? Ik wil Venna weer op ijzers hebben, maar weet niet of het verstandig is om nu de smid te bellen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:03

ja negatieve dingen over fitters blijven wol of lucht... maakt niet uit.
Wel de duurste oplossing idd... ik ga volgende week woensdag naar KT om daar door fitter wow te laten aanmeten. Echter kan ik het niet betalen momenteel... dus hoop dat ze wat heeft in mijn prijsklasse en anders ga ik zoeken op mp of doorsparen. Mijn wol wil ik erbij houden voorlopig... daar moet ik dan wel wolvulling volledig laten vervangen en aanpassen om hem goed te krijgen/houden op suus. Het zadel is eigenlijk te lang voor suus, maar geen model die haar goed past afgezien van de KN. En ik vertik het om een wol zadel zo te laten verbouwen dat ik voor dat geld net zo goed een wow had kunnen kopen :)

Amanda wat is het toch lastig die allergie.. .vind het ook zielig voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:04

@Rhys: Hoefsmid ed komen bij ons tijdelijk niet. Maar wij zitten dan ook op nog geen 5 km van de stal in Driel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:18

Safiera en KT, bedankt voor de felicitaties. Er mogen inderdaad kilo's af bij paardje (en bij baasje haha). Ik vind dat ze een enorm vriendelijke uitstraling heeft ;)
En wat een verhaal zeg, van je ontsnapte longeerboef....gelukkig dat het goed afgelopen is.
En KT, 2 begrafenissen..jeetje...veel sterkte ermee :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:22

Kinke ze zag er idd uit als en kalme en relaxede meid. En met meer doen zullen die kilo's er vanzelf afgaan. Arme dier mag je wel een winterjas geven als ze hier komt :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:24

hahaha, oh nee toch....ik ben niet van de dekens :)
Daar in Spanje is het 's nachts ook flink koud trouwens, dat scheelt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:29

nou als je haar blauw ziet aanlopen dan mss toch maar een jasje kopen :)*

Spanje roept bij mij altijd 't idee van 30 graden, lekker warm en zonnig op.
kan er neits aan doen 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:31

_O- _O-
Is goed, ik zal het onthouden...blauw...is koud...dus jasje... }> :D
Andalusie is erg ruig gebied, bergen etc. In de winter en voorjaar is het 's nachts ook koud daar :)
Ach..tegen de tijd dat ze hier is dan is het hier lente, dat heb ik besteld. (en met het Rhino gebeuren wachten we toch nog maar ff af)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:34

JAAAAAAA lente.....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:35

Rhys schreef:
@SabM, geweldig hoe jij het hebt over die kuikens _O-

@Ankem, Succes met je zoektocht naar een passend zadel...qua zadelmaker zweer ik bij Harrie van den Bosch/Ingrid Sanders in Nijeholtpade, maar weet niet of zij ook Wow doen.

Rhino-gedoe is idd >;) . Heb ook het idee dat het door heel NL zit, ook al weten wij dat niet. Maar anders werd er niet zo panisch over gedaan door KNHS lijkt me.
Ik kan thuis alleen longeren. Had juist allerlei oefenparcoursen ed. op de planning staan.
Aan de andere kant wil ik ook geen enkel risico nemen. Stel je voor je paard krijgt het of het paard van een ander krijgt het door jouw toedoen.

Wat doen jullie eigenlijk met hoefsmid en dat soort zaken? Ik wil Venna weer op ijzers hebben, maar weet niet of het verstandig is om nu de smid te bellen.

Die komt bij mij volgende week ;)
Heb al een heleboel zadelmakers en zadelpassers gehad. De meesten hebben er een potje van gemaakt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:41

Ik ga ook graag naar Harrie van den Bosch. :j Fijne service, bekwame mensen.

Ik wil Witje ook op ijzers hebben, maar wacht nog even met de hoefsmid bellen. De dichtsbijzijnde besmetting is hier 40km vandaan. Ik rij voornamelijk op zandpaden, dus het kan ook nog wel even wachten.

Vanmorgen een intensieve sessie gedaan met boelveel overgangen en tempowisselingen. Heb er bijna een uur opgezeten en op het laatst werd ze wel wat moe. :(:) Ik heb wel het idee dat ze de laatste weken sterker wordt. Als ik mijn buikspieren aanspan komt haar achterhand er meer onder en met het aanspringen heeft ze meer kracht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:05

antwoord op vraag van doubtles wbt suus en sabm, kort door de bocht gezegd : er moet een dimmer op suus ; suus is net een lamp die je aan of uit kan zetten..punt niks ertussen.. suus moet leren om op verschillende tempi in een bepaalde houding te lopen, en daar balans te vinden..het gaat al snel stiekem elke pas een stukje harder . of je suus hoog of laag diep en rond of voor de loodlijn instelt, maakt niet uit suus zal dus eerst moeten leren op eigen benen te staan zonder steun van de ruiter , het belonen van even lange teugel en dan maar even op de voorhand zal in suus dr geval in 6 van de 10 keer uitlopen op denderen.
we doen dus kleine stukjes, veel afwisselen en eerder naar het terugrijden grijpen -overgang terug ,schijnovergang . dan naar het voorwaarts neerwaarts

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:18

Aha! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:22

Mag ik me melden, sinds een tijdje een nieuw paardje!
Ik moet dus eigenlijk helemaal opnieuw beginnen! Ik heb haar eerst helemaal na laten kijken door een osteo en dit was verder goed! Nu twijfel ik of ik haar van het zomer het land in wil gooien en niet te rijden of in het land en af en toe rijden :).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:34

Safiera, dat is even schrikken!
Ik had een tijdje terug alle paarden over het erf rennen omdat m'n vader de pin niet goed door het hek van de wei had gedaan. Toen kreeg ik ook een halve hartverzakking.

Knollentuin, wat vervelend van die begrafenissen. En wat een gedoe met die rhino zeg :(:)

Ankem, ik herken dat. Ik kom ook naar voren en omhoog in plaats van alleen omhoog. Doe ik dat niet dan heb ik de neiging terug in het zadel te vallen. Echt nog een balansprobleempje bij mij. Maar wel lastig dat jij de boel ook zo openschuurd. Lijkt me erg pijnlijk :\

SabM, ik heb precies hetzelfde als jij. De kuikentjes begin ik door te krijgen ( := ) maar mevrouw heeft ook de neiging wat te gaan duiken dan. En been erbij is bij mij: 'Jaaaaaaaaa, we mogen vooruit'.
Ik ga die tips van Doubtless en Knollentuin ook even stelen :+

Amanda, arm beest :(:) Ik hoop dat je iets kan vinden wat een beetje werkt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:47

@safiera, gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd! Het blijven vluchtdieren hè, en als ze gaan, gaat het met geweld.

Vertel mij niks over ontsnapte paarden, heb eind november een hele nacht gezocht. Dat was stress! Hoop dat echt nooit weer mee te maken.