[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:37

Nee. Tempo regel je met je zit. Altijd.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 02:08

Oke, maar dat laat je toch toe met de buitenteugel?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:12

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3KCWDHI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJMGQHVA.jpg

heel benieuwd wat vinden jullie van deze foto's qua aanleuning/ aan de teugel gedeelte?
vond het zelf altijd heel moeilijk te bepalen wanneer het nou goed is...
rijd nu dit paard niet meer, maar reed er toen M1 mee en richting het M2 aan het trainen..

zelf vind ik de eerste foto een fijn beeld, alleen mijn eigen houding is niet helemaal ideaal.
tweede foto lijkt hij wat mij betreft iets strak maar toch wel op de goede lijn...

nou kom maar op ik ben zelf erg benieuwd? wat willen jullie nou graag zien?

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:30

De eerste foto is een prima controle tussen paard en amazone vind ik :)

De lijn van je arm elleboog handen naar het bit toe is redelijk recht !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:23

Jodyy93 schreef:

heel benieuwd wat vinden jullie van deze foto's qua aanleuning/ aan de teugel gedeelte?
rijd nu dit paard niet meer, maar reed er toen M1 mee en richting het M2 aan het trainen..

zelf vind ik de eerste foto een fijn beeld, alleen mijn eigen houding is niet helemaal ideaal.
tweede foto lijkt hij wat mij betreft iets strak maar toch wel op de goede lijn...

Ziet er natuurlijk best goed uit,maar ik ga ff in op verbeterpunten. Ik krijg het idee dat de oprichting niet vanzelf komt. Ik zou graag wat meer lengte zien in de hals en het neusje er meer uit. Het ziet er een beetje "gedrongen" uit,als je begrijpt wat ik bedoel.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:46

Ik ben het inderdaad wel ook met @superwoman eens! =)

Als dat zou gebeuren als je daar aan zal gaan werken dan denk ik dat het een perfect plaatje word.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:27

Maar hoe kan ik mijn pony dan echt aan het been en voorwaards krijgen? Gewoon overgangen rijden. Want soms dan spoor ik de heletijd in en is hij niet vooruit te krijgen en soms leg ik in stap mijn been naar achter en druk dan iets en dan zit hij in galop. Maar thuis is hij wel actief en gewoon redelijk voorwaards. Maar in de les is hij niet vooruit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:45

Denk dat op dit moment (van de eerdere foto's die ik gezien heb) je zit is. Je zit zo gespannen, en daardoor zit je je paard in de weg, dan kan hij niet voorwaarts. Dus mss een (privé) instructeur zoeken die je eerst eens helpt met zitten...... alleen voorwaarts is niet de oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:58

Als het met lessen zoveel slechter gaat, dan is dat zonde van je geld. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:04

Jodyy93 schreef:

Ik hoop dat je nog op mijn "commentaar" in gaat. Ik denk dat er nog meer verteld kan worden :-)

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:48

interessante topic ! ik heb sinds kort een eigen paard en het lukt me altijd mr heel even om haar aan de teuge te laten lopen ligt het aan mij ? x :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:08

ilovebecka_x schreef:
interessante topic ! ik heb sinds kort een eigen paard en het lukt me altijd mr heel even om haar aan de teuge te laten lopen ligt het aan mij ? x :(

Ja.

Mocht je verder nog wat willen weten,is het handig om er meer info bij te zetten (o.a je hulpen die je geeft enzo)

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:32

ik speel een beetje met men teugels heel zachtjes ( vroegere bazin dee het ook zo omdat het paardje het niet gwn is, hard in de mond dan begint ze echt te protesteren ) ik geef been hulp en dan gaat haar hoofd even nr beneden als ze het goed doet laat ik druk los ! :) mr dat doet ze altijd mr even :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:18

Kneepjes geven is ook niet goed. Als je even de moeite wil nemen om een aantal pags terug te lezen,kom je erachter hoe het wel moet. Als je dan nog vragen heb, wil ik ze graag beantwoorden.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:30

ilovebecka_x schreef:
ik speel een beetje met men teugels heel zachtjes ( vroegere bazin dee het ook zo omdat het paardje het niet gwn is, hard in de mond dan begint ze echt te protesteren ) ik geef been hulp en dan gaat haar hoofd even nr beneden als ze het goed doet laat ik druk los ! :) mr dat doet ze altijd mr even :(

Je dwingt hem dan om 'aan de teugel' te lopen, dat is iets anders dan nageeflijk. Hij wil dan aan jouw druk ontkomen. En als je dan de druk weg haalt dan hoeft hij niet meer te 'ontkomen' aan jouw druk. En nee, dan is het niet ren goed plan om constant druk in zijn (of haar) mond te houden. :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:33

ilovebecka_x schreef:

Je dwingt hem dan om 'aan de teugel' te lopen, dat is iets anders dan nageeflijk. Hij wil dan aan jouw druk ontkomen. En als je dan de druk weg haalt dan hoeft hij niet meer te 'ontkomen' aan jouw druk. En nee, dan is het niet ren goed plan om constant druk in zijn (of haar) mond te houden. :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:34

Oeps sorry mijn mobiel liep vast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 02:11

Dit mag je best 2x posten hoor :D

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:38

Hey allemaal, tijdje geleden vroeg ik ook om hulp en wilde even laten weten dat het eigenlijk heel goed gaat. Ik let heel erg bewust op mijn handen (geen kneepjes meer) en rij nog meer overgangen dan eerst, om de letter probeer ik een overgang te maken. Hierdoor is Fralla beter aan het been en reageert ze ook steeds beter op kleinere hulpen. Hier ben ik echt heel blij mee! Halt houden is soms nog wel lastig, ze probeert telkens een paar stapjes verder door te lopen dan ik zou willen en pakt dan het bit vast... Maar, soms loopt ze zo lekker en laat dan haar hoofd zakken. Dus bedankt voor alle tips en ik blijf natuurlijk op mijn houding letten ;-)

En ohja, ik heb gemerkt dat afwisseling erg goed is. Dus niet telkens op dezelfde plek verruimen of halt houden, want dat hebben ze razendsnel door ;-) Als er een keer een fotomoment is zal ik deze met jullie delen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:56

Fijn dat het zo goed gaat. Halthouden is ook een moeilijke oefening (om dat correct te doen).
Wat je niet moet doen is een lange hulp gebruiken en de oefening niet te moeilijk maken. (dus van stap naar halthoudenen niet vanuit de draf) Dan geef je eerst een kleine hulp,dus op je zit en beide handen even sluiten en weer los,net als een kneepje. Lukt het niet,dan doe je de oefening over en maak je de hulp iets scherper,maar niet langer. Bij de 3 e keer moet hij stil staan. Je zal merken dat het dan ook steeds beter gaat.

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:05

kim_dura schreef:
ilovebecka_x schreef:

oke zal er op letten ! bedankt :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:24

ilovebecka_x schreef:
kim_dura schreef:

oke zal er op letten ! bedankt :)

Waar ga je dan nu precies op letten? Dat je geen kneepjes meer gaat geven/spelen met de teugel?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:30

Ja, waarop letten want je moet je paard niet per se naar beneden willen 'trekken' of rijden, ik ben zelf ook meer van de kadootjes manier van yamcha. :D
Het zal dan een stuk natuurlijker, soepeler en meewerkender lijken dan een paard wat zijn hoofd naar benedenntrekt om aan het druk van het bit te ontkomen. En dan blijven ze 'naar beneden'. :)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:07

Mijn 3 jarige pak ik strax als ik weer mag rijden ook meer op in de bak. Eerst voornamelijk buiten gereden ivm leeftijd en haar op eigen benen laten leren lopen.
Keren dat ik in de bak reed was ze net een giraf. Laatste keer dat ik erop zat in de bak, was eind sept. Ging het superfijn. Veel overgangen en schijnovergangen gereden en natuurlijk volte verruimen en vergroten. Ze kwam redelijk snel los in haar kaak, maar met overgangen had ze er erg veel moeite mee om aanleuning te houden. Dit is een balans probleem bij haar en ook bij mij. Mag nu voorlopig niet rijden en mijn bijrijdster rijdt haar nu. Deze mag niet het bos in van mij ivm te weinig ervaring. In de bak rijdt ze netjes haar rondjes, maar helaas wel als een halve giraf. Wat ik moeilijk vind om haar uit te leggen is dat ze het paard moet leren voelen. Hoe leggen jullie dat aan anderen uit? Ik kan niet precies zien wat ze "fout" doet. Ze wil graag leren. Heeft een mooie stille hand. Zelf denk ik dat ze te enthousiast is en dat gevoel overbrengt. Ben er laatst naast gaan lopen en haar gevraagd zwaar te gaan zitten en bij iedere keer als ze het binnen achterbeen voelde druk te geven met haar binnenkuit en andersom.Toen kwam paard lief al snel over de rug, maar vind dit zo lastig om goed uit te leggen. Gelukkig rijdt ze maar 2x pw en de rest longeerd mijn man het paard met bijzet.

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:34

ja ik denk het ik moet het volgens mij gwn nog wat vinden want mijn vorige pony's deden het wel zo dus ik denk dat ik dat gwn ben, ik moet haar nog leren kennen en ga nageefelijker zijn ! :j
(reactie op herculesje )