Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:24

Wat voormij vandaag echt een openbaring is, is dat ik zonder pijn aan mijn nek, rug en schouders van het paardaf kan stappen. Normaal had ik na de tijd altijd zo'n zwaar gevoel in het lijf. Zo'n zeurend spierpijn gevoel. Kwam waarschijnlijk door de compensatie. Ik ben er helemaal happy door. Moet wel weer opnieuw leren lichtrijden, want ik heb mezelf een raar maniertje aangeleerd.

Rhys
Ubertreten is met een lichte binnenstelling ( ik heb zelf nu nog weinig stelling, omdat ze anders over het schouder wegloopt en er weinig meer over is van het binnenbeen onder de massa plaatsen. Schouderbuiten is met een lichte buitenstelling. Beide keren draait het om de plaatsing van het achterbeen onder de massa.

Ik heb de achteruit knop van Kelly nog niet gevonden. Een oefening die heel fijn voor het sacrum is ( heilig been, is vooral handig voor paarden met een iets verzonken/weke rug) achterwaarts, keertwending om de voorhand links, keertwending om de voorhand rechts, achterwaarts en vandaaruit wegdraven of galopperen. Dan maken ze hun rug net wat beter rond en kunnen ze het bekken wat beter kantelen.
Het is een zware oefening. Doe hem nu nog niet met Kelly.
Ik zou wel tips voor het lichtrijden willen. Ik ga naar voren met het bovenlijf. En wat doe ik met een paard dat errug hard draaft ;)
Bij mijn vorige paard deed ik dan een paar passen achterwaarts en dan weer voorwaarts wegdraven. Is een zware oefening en die durf ik nu nog niet aan met Kelly.

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:27

Oja Zooist ik ben ook errug blij met Kelly :D
Ik voel wel echt een goede klik met haar en ze geniet zo van het werken. De oortjes altijd vriendelijk naar voren. Ze briest lekker. Daar krijg je wel energie van.
Ze verandert ook echt al. Haar rug ziet er al veel beter uit en ze wordt ook al voller.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:49

Achteruitknop, terugzitten, ophouding en onderbenen wat naar achteren leggen.

Lichtrijden: bij elke keer STAAN denk je aan zo lang mogelijk maken zonder het echt te doen.

Bij snel draven zelf mee gaan tellen en steeds langzamer gaan tellen. Dan ga je ook langzamer lichtrijden en zullen ze zich daaraan aanpassen.

En Kel is mijn eerste paard geweest dus daar zitten wel wat rijtechnische foutjes in hoor :')

Bv achterwaarts alleen libkerbeen naar achter leggen. Op rechts lagen de kinders en vond ze niet tof. En afremmen vooral met zit en stem en handen sluiten en openen. En dat herhalen. Probeer anders de vierkante volte waarbij je in elke hoek halthoud.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:52

Heb je de handleiding niet bijgeleverd bij aflevering? -O-
:D

Jim negeerde van het weekend mijn zit en zelfs de ophouding om van draf terug te gaan naar stap. Zat weer zo in zijn eigen wereldje.
Dus ik nog een keer zitten en zei: Ho.
Baf, vol op de rem naar halthouden. :')
Dat drong dus wel door. Moest er wel heel hard om lachen (nadat ik teruggeklommen was in het zadel omdat ik ongeveer over de boom schoot := ) _O-

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:53

ZOOIST!!!
hihihi...geniet iedere keer als ik de naam Kelly hoor. Wat heeft dat beest genoten om mij in de zeik te nemen! :D :') <3

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:57

Citaat:
Na drie passen vergat hij alleen zijn voorbenen en die zaten toen in een wokkel en lag tie nog bijna op de grond

:D

Hallo Gooya, welcome back!

Heb idd een andere zadel. Ik heb hem een week op proef ( moet morgen beslissen) en hij zit/ligt prima. Het is een Frank Baines, ik had er nog nooit van gehoord, maar het ligt goed op Tov en ik zit er ook goed in. Vorige week een beetje een zeker kont, maar vandaag tijdens les geen centje pijn.
Instructrice heeft er vandaag eens kritisch naar gekeken, en volgens haar ziet het er goed uit. (kun je zelf niet zien he..) Het is wel opvallend dat ik mijn beugels vandaag twee gaatjes langer kon doen, en beter rechtop zat. Dus :$ betalen maar!Ik ben er erg blij mee!!
Ga vanmiddag toch maar een nieuw hoofdstelletje uitzoeken. Is ze helemaal mooi, mijn tovvert <3

Citaat:
Moet wel weer opnieuw leren lichtrijden, want ik heb mezelf een raar maniertje aangeleerd.

Heel herkenbaar Ankem! Toen ik opnieuw en totaal anders les kreeg wist ik ineens niet meer hoe mijn houding moest zijn, rare gewaarwording is dat.

Dochter na mij ook les gehad op Tov. Had een half jaar niet op het paard gezeten. Mooi om te zíen wat er gebeurd ipv het te voelen. Ook weer leerzaam :j
Laatst bijgewerkt door Tov op 27-12-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:58

Alleen qua karakter ernaast. Het rijden heb ik verdrongen ;)

Haha, nee hoor. Liet van de week (verhuizen dus kom van alles tegen) nog crossfoto's zien. Die waren helemaal van de leg want ik schijt nu in mijn broek daarvoor. En dan zonder cap of helm maar met een petje op mijn hoofd :')

*gaat in een profiel kijken :o

edit: hey Arie :P

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:15

Zooist schreef:
Alleen qua karakter ernaast. Het rijden heb ik verdrongen ;)

Haha, nee hoor. Liet van de week (verhuizen dus kom van alles tegen) nog crossfoto's zien. Die waren helemaal van de leg want ik schijt nu in mijn broek daarvoor. En dan zonder cap of helm maar met een petje op mijn hoofd :')

*gaat in een profiel kijken :o

edit: hey Arie :P

Arie...hahahaha! Hihoi!!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:43

Mijn achteruitknop is wat anders ;) vandaar dat we elkaar niet begrepen.
Draven zal ik proberen. Ik heb mezelf wat een ontlastende zit aangeleerd. Komt wel weer goed, maar moeten we even op oefenen. Dat van het tellen is ook wel een goede. Mijn overleden paard kon ook knoerdhard draven. Die moest ik echt leren onder haar tempo tedraven. Toen ze rustig bij me bleef, konden we het tempo weer wat opvoeren.
Tja, ik houd wel van karakterdames. Ik ben er wel achter dat ze graag de leiding neemt. Ik overtuig haar dan maar weer dat we samen moeten werken. Je moet haar echt rijden, anders bepaalt zij de spelregels.

Wat fijn tov dat je een nieuw zadel hebt gevonden. Wij gaan morgen naar de Ikea en komen dan langs de Divoza. Ik mag alleen een prolite pad halen van mezelf....... :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:07

'avond

Amanda schreef:
Gooya: welkom terug!
Hoe bevalt jouw zadel? Nog steeds goed?
Thnx Amanda en de anderen!
Zadel bevalt heel erg goed. Begint zich nu een beetje te "zetten" en voor wat in te zakken. Rij aan de voorkant even met een bontlapje onder mijn zadel, zodat het weer helemaal in evenwicht ligt. Begin febr. wordt zadel weer bijgevuld en indien nodig aangepast. Ik ben er echt superblij mee.
Ships, dat je paard je zo'n erge mok heeft. Janus heb ik vandaag ook weer behandeld. Ik ben sinds twee weken bezig met een brandnetelkuurtje, maar ik denk dat het bij Janus van de mijt komt. (dus benen vandaag gewassen met sebacil) Hij had ook jeuk in zijn sokken. Van die zwavelbloem heb ik ook ooit gehoord, weet alleen niet in welke verhoudingen je dat moet mengen.
En anders bij de apotheek zinkolie halen. Droogt de mok heel mooi van op.

Ankem, ik begrijp dat je paard van Zooist aan het rijden bent? Gefeliciteerd zeg. Ik ben blij voor je!

Amanda, ik vind je ook niet te zwaar hoor voor Jim. Maar belangrijker vind ik nog hoe je hem rijdt. Als je heel erg licht bent, en je zit je paard compleet in de weg doe je volgens mij meer kwaad, dan dat je bv iets te zwaar zou zijn, en je paard helpt ipv tegenwerkt.

SabM schreef:
AF van die teugels, terug op zit... ging goed :):) 'k was zo trots op mezelf. Mijn balans wordt ook beter merk ik zo ook het beter blijven zitten op mijn kont tijdens galop ging fijn.

Wat Gaaaaaafff!! leuk om te lezen dat jullie zo vooruit zijn gegaan.

Roxx paard niet helemaal rad. Dat is minder. Knap dat je zoveel bent afgevallen.

Rhyss, fijn dat de osteo geholpen heeft, ben benieuwd hoe het rijden vandaag ging.

Tov gefeliciteerd met je nieuwe zadel +:)+

Janus en ik zijn ook bezig met oefeningen voor het ondertreden van het achterbeen. Met name linkerachterbeen heeft ie moeite mee. Janus is ook bij de osteo geweest, en ze heeft echt goed werk gedaan bij hem. Hij kantelt zijn bekken weer (daar zat ie helemaal vast), gaat weer "swingen" tijdens het lopen "drilpuddingspieren", loopt lichtvoetiger etc.
Oefeningen waar ik nu mee bezig ben:
stappen op hoefslag, bijna terug naar halt, billen naar binnen zetten en weer wegstappen. Idem, maar dan wegdraven.
Kleine gebroken lijntjes vanaf de hoefslag.
In galop gebroken lijn
Wijken in de galop.
Het gaat er niet om dat ik de figuren perfect rij, maar dat Janus een goede reactie geeft.

Janus is overigens ontzettend moeilijk op gang te krijgen. Ik ben bang dat het te maken heeft met overgang van wei naar paddock (paar weken terug), dat ie kortere tijd buitenstaat, en dus minder beweegt. Als ie eenmaal warmgelopen is (na 15 a 20 minuten) dan loopt ie ook lekker enthausiast.
Merken jullie dit ook met jullie paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:21

Ik niet zo eigenlijk. Freggle is goed los in d'r lijf op 't moment, ze is echt makkelijk. Vandaag wat bezig geweest met schakelen in draf en stap, pakte ze goed op. Onderweg was ze erg druk, op de terugweg viel het wel mee. Hestejente was erbij, die heeft foto's gemaakt vandaag. Erg leuk.
Ook fijn dat ik de spanning los kon laten, vind foto's toch wel erg spannend altijd. Heb lekker gereden, uitrijdeken mee, en het was goed weer, ook niet erg koud, dus ze was goed te rijden, en als ik mijn spanning loslaat en lekker zit, gaat het best goed.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:12

Zo te lezen Gooya en je lekker met je huiswerk bezig.
Janus is een paard dat door zijn ras hij niet van nature als een elastiekje door de baan beweegt. Geeft niet, maar door hem bewust te maken van zijn 4 benen. Wil ik hem toch graag losser in het lijf krijger. Nadat hij door de osteo behandeld is, zie je duidelijk verschil in zijn lijf en lopen. Veel soepeler, draagt zijn staart, en als hij nu los komt zwiert zijn staart ook mooi achter hem aan, ipv stil plat tussen zijn billen. Door kleine schakelingen van hem te vragen wat betreft plaatsing heupen en schouders willen we graag dat hij bewuster wordt van zijn lijf en losser wordt. Eigenlijk zijn we vooral informatie aan het verzamelen; hoeveel reactie geeft hij links en rechts. En het enige wat we willen is antwoord op onze vraag. Hij hoeft van mij zeker geen 10 passen zijn heup naar binnen te plaatsen. Trekt hij in zijn spieren nog lang niet, niet wat lenigheid betreft maar ook in kracht niet. Door alleen reactie te vragen maken we hem heel langzaam aan sterker en losser. Het hoeft van mij ook geen proeftechnische figuren te worden. Wil straks dat Gooya meer controle krijgt over de plaatsing van schouders en heupen. Om dan vervolgens daar "echte" oefeningen mee te kunnen rijden.
Met het informatie verzamelen bedoel ik dat we nog niet bezig zijn hem te corrigeren in zijn manier van reageren. Als hij zijn heup naar binnen moet brengen, alleen maar voelen of en hoeveel antw hij geeft. Nog niet proberen meer of meer antwoord te krijgen. Anders snapt hij het ook niet meer... Gooya moet hierin goed gaan voelen, wat doet hij en wat doe ik.
Ben heel benieuwd hoever jullie zijn bij de komende les.....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:06

Wat leuk om je nu in deze hoedanigheid te lezen Gooya. Ken je alleen van WkIBM.
Het klinkt in ieder geval dat je heel erg op de goede weg zit :j

En Ankem rijdt nu mijn oude merrie Kelly en ik ben er in ieder geval onwijs blij mee. En Ankem ook!

Ik heb helaas geen filmpje. Op de tijd dat ik aan het rijden was kon ik niemand vinden om even de camera vast te houden. Morgen nog een dag maar ik ga dus mijn best doen.

Vanavond weer lessen gegeven en ging echt een stuk beter dan vorige week. Waren er ook een stuk minder en dat was ook wel fijn. Echt iedereen individueel weer een stukje op weg kunnen helpen!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:00

Gisteren heb ik van vriendin (van wie ik haar PSG paard mocht rijden) haar deNiro laarzen gehad (conjac (?) kleur). Zij vond ze niet fijn rijden (te zachte schacht). Ze had ze opgestuurd voor mij... lief he! ben er zo blij mee. Ze zitten super maar moet nog wel wennen aan de hoge dressuurboog. Ik merkte gisteren dat ik dus mijn linkerbeen optrek... au dat deed zeer door de laarzen :') benen lang bine!!

Suus was goed opgeknapt van de buitenrit 2e kerstdag blijkbaar want ze liep super braaf. Ze bleef voor het eerst sinds we eraan werken ook langere stukken laag en ontspannen in aanleuning *\o/*
Probeerde haar te corrigeren op binnen achterbeen onder de massa houden ipv naar buiten te zetten. Dit ging niet helemaal lekker, merkte dat ik dan teveel spanning opbouw in zit / armen. Verstar soort van omdat zij gaat pruttelen erop. Was me wel bewust dat ik de ophoudinkjes die ik maakte kort deed en meteen los liet. O:)

Galopperen ging weer wat betere, alleen het aanspringen gaat nog erg groot. En ze denkt mee met mij of liever gezegd voor me uit :)* Blijkbaar verraad ik in mijn lijf dat we gaan aanspringen want ze springt soms al aan voordat ik hulp geef. Meestal dan verkeerd... altijd links aanspringen ook al zitten we rechtsom. Dit komt denk doordat ze rechterachterbeen niet lekker onder de massa wil zetten.
Ik ben er maar niet teveel aan gaan prutten... heb haar rustig teruggenomen (krijgt ze spanning van verkeerd aanspringen) en weer correct laten aanvliegen :+
Was al met heeeel tevreden... Dit zijn de ritjes waardoor ik dan denk oh ok... we ploeteren niet voor niks.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:33

jeej! grote stappen maak je dan sabm! ik heb echt alles gelezen maar als jullie het niet erg vinden reageer ik nu heel beperkt. het is kerstvakantie dus de kids zijn vrij en we hebben hier een langzaamaanweek :D
dus nu ben je sjiekdefriemel op de boerderie! }:0

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:34

ja ja 't is zonde dat ik ermee door de bagger rij :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:34

oh ik zou ook wel een langzaamaanweek willen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:37

heerlijk! kids zitten nu nog in pyama,en ik heb soort van uitgeslapen al de hele week!! :z we moeten even niets en we willen even niets

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:38

heerlijk... in huispak op de bank en films kijken +:)+

Deze week geen lesje dus ;(
volgende week weer mogelijk?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:45

ja hoor ik geef gewoon mn lesjes door hoor,tis zowiezo iets rustiger door vakantie gangers en erg veek buikgriepzieken,maar we doen verder niks. meestal heb ik nog zo een drive in de vakantie van ; we gaan zwemmen en naar een museum en we kunnen nog wel naar de bios. deze x dus even niet. ik zou vrijdag naar jou toe kunnen komen? volgende week kan ook zeg jij maar.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:48

Wat kletsen jullie toch enorm veel!!
Meneer hond ligt lekker op de grond naast mij en ik heb het plan opgevat om maar eens even mijn website in de lucht te gooien en de andere wat bij te werken.
Last van oververmoeidheid de laatste week, dus kan niet teveel doen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:55

oh vervelend livetime...
maar wel heerlijk he als je dier zo knuffelig bij je ligt.

KT .... jippie vrijdag!!!!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:59

Lekker hoor Knollentuin!

LT, balen dat je niet lekker bent. Leuke site maar ik mis wat je zelf kan. Misschien kan je daar iets van toevoegen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

Verzoekje.. Zouden jullie even een bezoekje willen wagen aan http://www.instructiepaard.nl ?
Site heb ik zojuist in de lucht gegooid. Het beeldscherm van mijn laptop is een beetje afwijkend en ben benieuwd of de foto's op de homepage netjes naast elkaar staan oa.
En natuurlijk wat jullie van de site vinden.
Heb mezelf er vast neer gezet als voorbeeld. Je kunt me vinden onder het kopje 'paardrijden' en dan 'dressuur'.
Graag jullie mening of jullie gebruik zouden maken van de site ja of nee. Of evt verbeterpunten zien :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:02

Zooist schreef:
Lekker hoor Knollentuin!

LT, balen dat je niet lekker bent. Leuke site maar ik mis wat je zelf kan. Misschien kan je daar iets van toevoegen.

Heb je het over mijn site?
Hoe bedoel je precies wat ik zelf kan? Er staat duidelijk in waartoe ik bevoegd ben en uitgebreid waar ik mij mee bezig houdt.