Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:35

Dat lijkt me best moeilijk :j
Nou is mijn pony ook het omgekeerde, die is juist snel verveeld. Ik probeer dus juist zoveel mogelijk te veranderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:42

Nouja, in het normale rijden verveelt hij zich ook snel :j Dus kan nooit een rondje hetzelfde rijden, ben elke zoveel passen iets anders aan het doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:49

Balkjes zijn fijn om mee te werken. Ik heb er helaas maar 2 :+
Maar leg ze vaak in de bak om mee te nemen. Gewoon 1 balk op de grond leggen ergens. En op de hoefslag. Ik merk bij Jim dat hij heet wordt als de balk ergens anders in de bak ligt en je er dus speciaal voor af moet wenden. Leg ik 'm gewoon op de hoefslag dan gaat het prima.
5 balken achter elkaar is standaard de laatste 2 in galop. Maar 1 of 2 balken gaat heel goed :j
MWM: ik heb dat ook. Geen nieuwe/gekke dingen ineens, want dan is hij van slag. Nou doe ik dat bewust soms juist wel, want dat houdt hem wel 300% op mij gefocust. En hij moet er maar aan wennen. Maar hij kan ook in zichzelf keren, mij vergeten en daarom juist gevaarlijk worden.

Gister overigens fijn gereden. Zonder balken :D
Emoties heb ik na een rondje stappen over het hek gegooid en dat werkte echt :+
Stom, maar in gedachten heb ik dat echt gedaan en heb daardoor heel fijn kunnen rijden.
Heb hem na wat losrijden wat meer opgepakt en bovenin gezet (moeilijk!!!). Waarop hij boos werd. Pech voor hem stonden mijn emoties nog buiten het hek, dus ik heb gewoon mijn handen op 1 plaats gezet, mijn geduld bewaard en hem flink aan het werk gezet. Dus hij heeft lekker met zichzelf lopen stoeien en uiteindelijk kon ik hem heel fijn rondsturen. Toen nog even de wei op gecrosst en even een lekker stuk rechtuit gegaloppeerd en daarna buiten uitgestapt.

2 rijtechnische problemen waar ik tegenaan loop.
In draf gooit hij zijn achterhand naar binnen in de hoeken. Op de volte is de buiging netjes. Op de rechte zijde is hij recht, maar wanneer ik een overgang maak van stap naar draf gooit hij zijn achterhand ook naar binnen. Op beide handen overigens, rechtsom misschien iets meer. Goed begrenzen met binnenbeen heeft weinig effect.

2e punt is de galop. Jim is een beetje overbouwd. Hij kan zijn achterhand goed onderplaatsen, zeker in stap of draf. Maar in galop is dat heel moeilijk. Hij galoppert niet bergop, maar bergaf. In het begin dacht ik dat hij steeds liep te bokken, want hij gooide me voorover bijna uit het zadel :+
Ik kan nu wel rechtop blijven zitten en ik kan hem redelijk horizontaal krijgen. De kracht blijft echter bergaf en hij zoekt daarin steun op mijn hand. Het maakt niet uit of ik hem laag en rond rij (waarop hij eigenlijk makkelijker op de voorhand duikelt) of hem meer opricht. Hij blijft steun zoeken tot hij hem vindt. Ik heb het idee dat hij de kracht die hij achter geeft zelf nog niet op kan vangen en daarom die steun zoekt.
Naarmate ik wat langer door galoppeer en hem er achter beter onder kan rijden door voltes te openen en te sluiten gaat het beter en wordt hij losser. Maar hij blijft voor mijn gevoel veel kracht op de voorkant zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:53

Ik rijd eigk continu in hele lichte schoudervoor, omdat Beeb ook snel zijn achterhand naar binnen gooit. Maar heel licht, je ziet het amper.

qua galop weet ik het niet :n Lijkt me erg moeilijk...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:34

Schoudervoor pak ik op de rechte zijdes wel mee.
Maar niet altijd. Heeft ook geen zin, want hij doet het als ik net de hoek uitkom en dan trekt hij weer weg.
Of als ik dus een overgang stap draf (of terug) maak.
Maar verder is hij gewoon recht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:41

Ik doe het juist in de hoeken, omdat die daar snel kont naar binnen gooide. Koste nogal wat moeite in het begin, vooral in de galop, maar nu hoef ik het maar heel weinig te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:47

Daar moet ik eens even mee gaan puzzelen dan :j
Hij is me nu 9 van de 10 keer te snel af :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:57

Haha, klinkt bekend _O-

Is best lastig en in de hoeken hoef ik het nu amper te doen nog. Maar de 1e paar keer kwam ik amper de hoek door, want hij snapte er niks van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:00

Schoudervoor en schouderbinnenwaarts snapt hij heel goed. Ook wel bijzonder overigens, want niemand heeft die knopjes er ooit opgezet en ik heb ze per ongeluk een paar keer gereden. Heb het toen gelijk maar even bevestigd (lees: hem de hemel in geprezen :D ).
Ik pak wel vaak het wijken mee in alle 3 de gangen. En in stap en draf ook zigzag. Of op de linkerhand afwenden en dan juist voor het rechterbeen wijken. Worden ze ook heerlijk soepel en recht van.
Maar die hoeken blijven spannend :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:01

Amanda ik weet wel wat dingetjes om je paard iets meer "bergop" te laten galopperen maar ben nu ff druk.
Middendraf dat kan ik niet :D ik kon het niet uitzitten en lichtrijden ben ik zo niet gewend :o
maar middengalop is een eitje *\o/* en contragalop ging vandaag ook supermakkelijk.

Wie kan mij uitleggen wat precies schoudervoor is en hoe je dan zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:08

Je hebt schoudervoor en schouderbinnen.
Bij schouderbinnen is je paard gebogen om je binnenbeen, en loopt hij op 3 sporen. Het binnenvoorbeen is 1 spoor, het buitenvoorbeen&binnenachterbeen zijn 1 spoor (en gaan dus recht achter elkaar) en het buitenachterbeen is 1 spoor.
Schoudervoor is (zoals het mij altijd verteld is) een begin van schouderbinnen. Je vraagt in principe dezelfde buiging, maar minder scherp. Je paard buigt wel, maar loopt nog niet op 3 sporen.

Hoe je zit...moeilijk vind ik dat altijd uitleggen.
Daar mag iemand anders zich aan wagen, ik voel wel wat ik doe, maar kan dat zo zonder paard moeilijk oproepen en denk dat ik dingen ga vergeten als ik het probeer op te schrijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:29

heel even kort, onze boktmeeting was leuk!! gaan we dat s met meer doen? :))
[ik moet heel snel aan mn huishouden voor mn 2 aapjes thuiskomen,ik heb nog even handen vrij,dus gebruik van maken] leg ik later de schoudervoor uit voor justkid

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:59

goh, lekker rustig hier.. :O
even de uitleg voor de schouderbinnenwaarts..je hoort je paard vanuit de buitenschouder naar binnen te richten en aan je binnenbeen rechtuit te laten lopen,binnenteugel vraagt nagevelijkheid en stelling buitenbeen begrensd achterhand voor uitzwaai naar buiten-achterhand dient rechtuit te blijven lopen.
wbt houding, binnenbeen op de singel en been lang houden en op je binnenzitbeenblijven zitten. buitenbeen achter singel en ligt aan -wakend been-
bovenlichaam+ buitenschouder van jezelf licht naar binnen toe gedraaid je heupen blijven rechtuit. snap em?
kid wbt middendraf, probeer eens niet stil te blijven zitten maar ga met je paard meelopen op je billen :? denk je nu? 8)7 ja echt! :j met je billen\heupen meelopen in die middendraf..voel maar s t verschil

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:44

Ik snap hem knollentuin, ik ga meerennen met mijn billen :D ik zat nu te stuiteren en met lichtrijden snap ik het niet meer :o
Schouderbinnenwaarts moet denk ik ook lukken ik was alleen de binnenteugel vergeten en de rechte heupen.
Ik ging schuin zitten maar toen werd ze een banaantje.

Wat doe ik om Kid los te laten galopperen en van de voorhand afkomt, misschien dat Amanda er iets aan heeft;
Bergop doet Kid nog maar heel soms dus daar werk ik ook nog aan.
Allereerst is belangrijk dat ze verzameld en in een ritme draaft voordat ik aangaloppeer.
Als ik dat niet doe dan begint ze al "uit elkaar" en dan kan ik net zo goed niet galopperen.
Galopperen moet meteen als ik mijn been naar achter leg of iets met mijn heup doe.
Als ze dan al in het bit gaat hangen zet ik haar stil en in de achteruit.
Daarna overnieuw aandraven, verzamelen en het nog eens "vragen"
Ikzelf vind dit begin eigenlijk het belangrijkste.

Door vlot achteruit te stappen met hoofd laag zet je ze eigenlijk al op het achterbeen.
(Daarom hebben veel quarters ook een vlecht in hun staart dan kunnen ze er niet op stappen)
Ik draai altijd een rondje en ga niet meteen vanuit de achteruit weer naar voren.
Als ik galopeer dan doe ik dat altijd eerst verzameld zodat je ze echt op voelt bollen daarna laat ik los, echt los.
Zodra ze dan gaat hangen of uit elkaar valt pak ik haar gewoon weer op.
Kid hangt niet omdat ze niks heeft om aan te hangen wel duikt ze voorover.
Als ze dat doet pak ik haar gewoon op, teugel en been en als ze dat niet makkelijk doet, gaat ze weer in de achteruit.

Ik galoppeer ook vaak aan vanuit stap of stilstand , vaak maar hele korte stukjes namelijk de breedte van de bak.
Vindt ze wel grappig, de kunst is dan om dit heel rustig en beheerst te doen maar wel vlot anders ben je al aan de overkant :P
In het begin lukt dit vaak niet eens maar als ze het door krijgen kun je hele mooie korte lijntjes maken.

Ik heb ook een poos vierkanten gegaloppeerd, dat moet zo'n hafje ook vast kunnen, ik vind ze namelijk wel wat op quarters lijken.
Vierkanten zijn moeilijker dan voltes omdat ze recht de hoek om moeten, dat lukt vaak niet in een keer dan vallen ze uit de galop of worden erg boos.
Gewoon volhouden }>

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:49

Ik heb nog wel een vraagje! Hoe en wanneer geef je nu eigenlijk een ophouding. En het verschil tussen halve en hele ophoudingen. En wat is het effect daar dan juist van? En waarom is dat zo belangerijk...
Ik heb er al verschillende dingen over gelezen maar wat is nu juist...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:06

Zo, ik heb heerlijk gereden vandaag. Ik denk dat we een zadelmatch hebben. Morgen nog een keer proberen en als het nog steeds zo goed gaat, dan koop ik hem.
Ik heb mijn stijgbeugels alweer een gat verlengd en ik denk dat ik morgen nog wel een gat red. Voor mijn gevoel zat ik absoluut niet kort, maar ik kan dus nog langer. :) Daardoor balanceer ik op mijn zitbeentjes en voel ik direct wanneer ik inknik. Gevolg: paard loopt recht onder me.

Vervolgens nog gespeeld met zachte ogen en adem laag en het gevolg was een ontspannen, rond paard, vanuit de schoft nageeflijk. Ik heb dit in tijden niet op haar gevoeld, maar het was een heerlijk gevoel. Heb er nu gelijk wel wat andere problemen bij, want ze moet nu actiever en sterker van achteren worden. Ze kruipt er nu soms een beetje achter ;)
Maar goed, we hebben genoeg om op te oefenen. Ik weet dat ik het kan en het paard kan het ook. Nu moet het gaan inslijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:18

Dat is goed nieuws, Ankem! *\o/*

Wat gaaf voor je!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:41

Ok, even bijpraten. Ik ben een aantal weken op vakantie geweest, Tov heeft twee weken geleden koliekje gehad en vorige week ben ik er weer op geklommen. De eerste keer ging prima, de tweede dag schrok ze enorm van een buurjongen die een doelpunt maakte tegen de schutting die grenst aan de bak. Resultaat; paard met 4 benen omhoog en opzij, en ik -die net even met iets anders bezig was (dom) in het zand. de landing was perfect, ik draag een airbag vest, maar de psychische schade was behoorlijk. Ik heb meteen weer de bibbers.
Het is dat ik net nieuw hooi had ingeslagen, maar anders had ik het arme dier bijna verkocht.
Ik ben er trouwens meteen na de val weer opgeklommen, en dat ging goed. Ondanks de spanning van mezelf, wist ik mijn zit toch nog redelijk 'zacht' te krijgen, en kwam Tov zowaar omlaag.
Maar dan de tweede dag. Ik wist dat ik erop 'moest' want anders durf je helemaal niet meer, maar ik was er de hele dag mee bezig. Dit heeft natuurlijk alles met mijn karakter te maken, maar je zult er maar mee moeten leven. Ik ben echt een aardspiekeraar;denk steeds; wat als nou......
Juf gebeld, en die gaf het volgende advies. Tov aan de longe mee naar de bak, lekker longeren, paard laten ontspannen, en ondertussen vooral naar mijn eigen lichaam kijken; spieren ontspannen, en de ademhaling omlaag. Gaat dat goed, dan er even op. Voelt het niet goed dan niet. Als je erop zit, eerst vanuit stilstand ademhaling laten zakken en ontspannen, daarna pas 'weg'.

En hoera *\o/* het werkte! Ik heb gelongeerd totdat Tov lekker omlaag kwam, brieste en stofzuigerde en toen ben ik erop geklommen. En we konden de ontspanning vasthouden. Nu maandag weer les, en weer vooruit kijken.
En weet je wat ik nou het moeilijkste vind? Om het voorval los te laten en te denken tsja dat kan een keer gebeuren... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:08

Welkom terug, Tov! Tijdje niet gezien!
Kan het me wel voorstellen hoor, dat het nog niet zo makkelijk is :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:14

Ja zo'n voorval loslaten kan ik ook niet hoor maar het slijt echt wel.
Ik zit zelfs nu nog wel eens van te voren met bibbers maar zodra ik erop stap is het eigenlijk weg.
En het is al twee jaar geleden dat ik ernaast lag

En ik heb nu een paar ervaringen dat ze wegschiet en dat ik gewoon stevig blijf zitten en doorga met waar ik mee bezig was en dat soort ervaringen helpen de negatieve ervaringen verdringen.
Ik denk dat je het zo heel goed hebt opgelost en ik hou het in mijn achterhoofd voor als ik zelf nog eens een aanval van angst krijg. :o

Ik kan nog niet zo hard meerennen op mijn billen als Kid :') maar al wel iets harder. ik merk wel dat mijn schouders ook meerennen :D ik kan ze niet tegen houden.
Schouderbinnenwaarts is ook nog geen makkie ^)
Ik merk wel dat ik het in het midden van de bak moet doen anders weet ik niet goed hoe ik mijn benen moet houden.
Ik heb wel een paar passen waarvan ik zelf vond dat ze goed waren gelukt maar misschien was het meer schouder voor dan binnenwaarts.
pfff

Maar ik heb zelf ook maar weer eens vierkanten gegaloppeerd en dat kon ze nu met twee vingers in de neus.
Het is belangrijk dat ze steeds weer recht wordt dus zelf goed recht zitten en niet inknkikken.
Bij de korte kanten galopperen geldt hetzelfde; goed recht houden en het vooral rustig doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:00

Hallo allemaal,

Op de rijtechnische zaken ga ik even niet in.... ik mag al blij zijn met zulke kleine stapjes, dat jullie stappen soms nog iets ver van 'ons bed' zijn... komt vanzelf!
Wel erg leuk om te lezen, iedereen heeft zo te lezen echt iets aan elkaar!

@ Ankem: fijn van je zadel.... wat kan dat een opluchting zijn he? Zo belangrijk dat dat goed zit... hopelijk voelt het morgen nog net zo goed, en heb jij je definitieve zadel gevonden!

@ Tov: angst heeft na mijn ongeluk ook altijd een grote rol gespeeld... ik ken het gevoel. Ik ken echter ook de zoete smaak van de overwinning wanneer je toch weer een grote stap durft te zetten. Je pakt het volgens mij erg goed aan, en ik ben blij dat je je paard niet op MP hebt gezet :D *\o/*

Ik heb even mindere dagen.... ik loop al sinds 2 jaar met mijn rug te klooien.
Ik weigerde er echt aan toe te geven en ben langzaam gewend geraakt aan de pijn. Soms speelt het op, soms is het iets minder.
Altijd lage rugpijn, pijn in bekken en liezen en uitval en pijn in 1 been. Uiteindelijk zit ik dan vaak helemaal in de knoop waardoor ik vreselijke pijn in mijn ei (hoofd) krijg...
Al met al lijkt het verdacht veel op een hernia... dus nu begin ik em wel wat te knijpen.
Ik ben bang dat het erg dom is wanneer ik het nog langer negeer, dus maandag maar richting huisarts en dan fingers crossed!

Ik moet er niet aan denken dat het rijden in gevaar komt, dus denk ik daar nog maar niet aan. Als ik die rug beter weet te krijgen zal dat ook fijner zijn voor paardlief.... uiteindelijk kun je een pijnlijke onderrug nooit helemaal goed loslaten..... dus dat is voor haar ook niet optimaal.

Vandaag maar even rustig aan.... is ook niet heel erg, want wat is het warm, en dat arme paard staat al in een halve wintervacht!

Ik had overigens nog een vraag, ik lees regelmatig dat jullie ook longeren. Op welke manier longeren jullie je paarden?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:42

:wave: Voor mij ook al weer ruim een week geleden dat ik hier voor het laatst was. Ontzettend veel geschreven, maar wel heel nuttig en leerzaam allemaal. Op iedereen gaan reageren wordt me te gek Y;( maar heb wel alles doorgelezen.

Ankem, welk zadel heb je nu wat zo goed bevalt? Eindelijk. Wat goed om te lezen :j

Tov, ik snap je helemaal. Ik kan ook heel moeilijk negatieve ervaringen loslaten. Heb daar wel een manier voor gevonden, kan alleen heel moeilijk uitleggen hoe dat werkt bij mij. Ik hoop dat je snel weer over deze nare gebeurtenis heen bent. Dapper dat je verder gaat! Succes.

Ow Justkid, dat meerennen had ik vandaag ook willen proberen. 'k ben het vergeten. Leuk om je berichten te lezen. Ik merk dat er toch best veel overeenkomsten zijn tussen western en dressuur. Een stalgenoot van mij rijdt western met haar draver. Die twee hebben het aardig ver geschopt. Zo leuk om ze bezig te zien. En sindsdat ik bij Japeloup rijdt, praten we wel eens over de overeenkomst tussen haar manier van rijden en de mijne.

Ninx, goed dat je naar de huisarts gaat. Sterkte
Longeren doe ik met het hoofdstel in, aan het kaptoomringetje. Heb foto bijgevoegd, dat je kan zien welk ringetje ik bedoel. Foto is niet van mijn paard.
http://www.adamshorsesupply.com/prodimg/1840150.jpg

Vandaag ben ik met paard de bossen in gegaan. Hij was superbraaf maar heel erg kijkerig. Gisteren is bijrijdster korte tijd met hem aan de race gegaan, doordat er iets engs in de bosjes zat, en ik denk dat dit kijkerig nog een restantje van gisteren was.
De terugweg was echt geweldig. Ik had hem super goed aan het sjouwen, hij zocht mijn hand, nam aanleuning, en zijn hele lijf swingde gewoon. Zaaaalig.
Op een gegeven moment voelde ik dat hij wat druk op de linkerteugel begon te nemen. Licht, maar wel merkbaar verschil met rechts. Mmmm.... druk weer gelijk gemaakt, en kort daarna weer, en weer en weer.... Totdat ik naar mij handen keek. Blijk IK het te zijn die de druk veroorzaakt. Ik bracht zelf mijn linkerhand wat terug. Nauwelijks zichtbaar, maar wel genoeg om voelbaar te zijn.
Ondanks dat ik dacht: ow wat erg dat ik dat doe, was ik heel blij met het leermoment. Hier moet ik dus heel erg scherp op zijn. Dank je paard, heb ik weer wat geleerd van je!

Na het rijden wat foto's op de wei gemaakt van paard. Als je kijkt naar het linker schouderblad, (vanaf schoft naar voorzijde schouderblad) zitten daar nu spekjes of spieren? Weten jullie dat zo?
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... AG0030.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:26

Ga ik voor je nakijken, Gooya. Heb een anatomie boek, daar staat het wel in. Uit mijn hoofd zeg ik spieren, maar ik kijk het nog na.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:22

O wat een pech dat je er af bent gevallen tov maar goed dat je er weer bent opgekropen! *\o/*

@Ninx, Vervelend als je zo ergens last hebt, zeker je rug aangezien je die zo vaak belast. Ik snap je probleem wel. Ik loop ook al zeker 2 jaar met mijn knie. Ik heb dagen dat ik de trap niet op kan of dat ik wakker wordt van de pijn en pijnstillers moet gaan nemen. En dan zijn er dagen dat je er niets van voelt. En als je daar zo lang mee loopt wordt je het inderdaad al gewoon en negeer je de pijn. Ik durfde eerst ook niet naar de dokter gaan, was bang dat ik niet meer zou mogen paardrijden of naar judo gaan. Ben ik dan uiteindelijk geweest, vond die het te vroeg om er iets aan de doen… dus nu zit ik er nog altijd mee. Ik heb nu wel een steunverband en pijnstillers, maar dat is het toch niet. Hopelijk komt het weer helemaal goed met je rug!

Ik longeer met een slofteugel maar wel op de manier als een LAUFFERTEUGEL, en ik kruis de onderste touwtjes zodat hij stelling kan nemen. Daar ontspant mijn paard heel goed op, want hij kan kiezen hoofd omhoog of omlaag. En hij gaat steeds sneller voor omlaag.
Afbeelding
(hier nog wat meer uitleg erover http://www.teamvanderspeeten.com/longeren.html )

Het rijden gaat de laatste dagen niet zo goed, ik ben weer veel te veel aan het focussen op zijn hoofdhouding waardoor veel te gespannen ben en hij dus gewoon met zijn hoofd in de lucht blijft lopen. Is stom maar ik raak er zo gefrustreerd van, bij ons lopen alle paarden ‘aan de teugel’ en dan zie je mensen zo kijken van wat is die nu aan het doen… :n
Uiteindelijk was ik dan aan het uitstappen met iemand anders gezellig aan het babbelen en dan zakte hij wel mooi in mijn handen en ontspande hij wel.. Omdat ik dat ook was.
Dus nu moet ik zoeken naar manieren om te ontspannen als ik gewoon aan het rijden ben. Met muziek rijden is al een goede dacht ik? En dan meezingen. En oogkleppen voor mij zodat ik de mensen aan de rand niet zie.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:00

Fijn Yamcha, ik wacht je bericht af.

Misschien helpt het je Abra, om even helemaal van het bit af te blijven, en alleen maar zacht contact te nemen. Lekker belangrijk hoe je paard met zijn hoofd loopt. Toen ik bij Japeloup ging lessen, had ik deze stap al gemaakt. Ik was het gepruts aan het bit zo zat. Je schrijft dat alle paarden "aan de teugel" lopen bij jou op stal. Maar ik ben heel benieuwd hoe dat er dan uit ziet. Paard in de krul gedwongen, of paarden die echt goed door hun lijf lopen en van daaruit de aanleuning gaan nemen? Meestal is het het eerste geval: als de hoofd-halshouding maar "goed" is.... Daar wordt zo ontzettend veel focus opgelegd ^) En dan vergeten ze te kijken naar hóe het paard in die houding komt, en hóe het paard loopt. Dat lijkt dan ineens helemaal niet belangrijk.
Wat ik nu merk: 2 maanden verder en ik oefen nog steeds geen invloed uit met de teugels: paard is me dankbaar. Hij is blij, vrolijk, werklustig, ziet er heel erg tevreden uit als we klaar zijn met rijden. Zijn bespiering, zijn lichaam, alles verandert positief.
Dan maar geen paard wat in de krul loopt.

Wat een preek hè... maar zet je trots opzij, en kies voor je paard en jou. Je krijgt er zoveel voor terug! Succes ermee.

Hahaha moet wel lachen om je zin: en dan zie je mensen zo kijken van wat is die nu aan het doen.... Ik zou zeggen, ga eens lichtrijden in de galop _O- Ik heb in een deuk gelegen om de gezichtsuitdrukkingen van mensen die naar me stonden te kijken :D Was echt grappig.

Deze foto is van les 3 bij JPL. Het was warm die dag, en peerd en ik waren best moe. Maar kijk eens naar zijn tevreden snoetje. Daar doe ik het voor :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USZF848H.jpg