Balkjes zijn fijn om mee te werken. Ik heb er helaas maar 2 
Maar leg ze vaak in de bak om mee te nemen. Gewoon 1 balk op de grond leggen ergens. En op de hoefslag. Ik merk bij Jim dat hij heet wordt als de balk ergens anders in de bak ligt en je er dus speciaal voor af moet wenden. Leg ik 'm gewoon op de hoefslag dan gaat het prima.
5 balken achter elkaar is standaard de laatste 2 in galop. Maar 1 of 2 balken gaat heel goed 
MWM: ik heb dat ook. Geen nieuwe/gekke dingen ineens, want dan is hij van slag. Nou doe ik dat bewust soms juist wel, want dat houdt hem wel 300% op mij gefocust. En hij moet er maar aan wennen. Maar hij kan ook in zichzelf keren, mij vergeten en daarom juist gevaarlijk worden.
Gister overigens fijn gereden. Zonder balken 
Emoties heb ik na een rondje stappen over het hek gegooid en dat werkte echt 
Stom, maar in gedachten heb ik dat echt gedaan en heb daardoor heel fijn kunnen rijden.
Heb hem na wat losrijden wat meer opgepakt en bovenin gezet (moeilijk!!!). Waarop hij boos werd. Pech voor hem stonden mijn emoties nog buiten het hek, dus ik heb gewoon mijn handen op 1 plaats gezet, mijn geduld bewaard en hem flink aan het werk gezet. Dus hij heeft lekker met zichzelf lopen stoeien en uiteindelijk kon ik hem heel fijn rondsturen. Toen nog even de wei op gecrosst en even een lekker stuk rechtuit gegaloppeerd en daarna buiten uitgestapt.
2 rijtechnische problemen waar ik tegenaan loop.
In draf gooit hij zijn achterhand naar binnen in de hoeken. Op de volte is de buiging netjes. Op de rechte zijde is hij recht, maar wanneer ik een overgang maak van stap naar draf gooit hij zijn achterhand ook naar binnen. Op beide handen overigens, rechtsom misschien iets meer. Goed begrenzen met binnenbeen heeft weinig effect.
2e punt is de galop. Jim is een beetje overbouwd. Hij kan zijn achterhand goed onderplaatsen, zeker in stap of draf. Maar in galop is dat heel moeilijk. Hij galoppert niet bergop, maar bergaf. In het begin dacht ik dat hij steeds liep te bokken, want hij gooide me voorover bijna uit het zadel 
Ik kan nu wel rechtop blijven zitten en ik kan hem redelijk horizontaal krijgen. De kracht blijft echter bergaf en hij zoekt daarin steun op mijn hand. Het maakt niet uit of ik hem laag en rond rij (waarop hij eigenlijk makkelijker op de voorhand duikelt) of hem meer opricht. Hij blijft steun zoeken tot hij hem vindt. Ik heb het idee dat hij de kracht die hij achter geeft zelf nog niet op kan vangen en daarom die steun zoekt.
Naarmate ik wat langer door galoppeer en hem er achter beter onder kan rijden door voltes te openen en te sluiten gaat het beter en wordt hij losser. Maar hij blijft voor mijn gevoel veel kracht op de voorkant zetten.