Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:26

Oh wat jammer zeg. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:29

Ja was ook echt kl*te.. Kan hem wss dit weekeind niet meer rijden en dan Woensdag weer les.. ALS het door gaat. Ik hoop van wel. Want eerst zou het dinsdag zijn alleen omdat de eigenaar perse mee wil en die alleen op woensdag kan hoooop ik dat het woensdag kan.

Pff, meneer is lekker aan het puberen en afentoe word ik wel een beetje pissig, en ga ik in de modus * ik kan het niet hoor* .. GRR.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:52

Oh balen dat de eigenaar persee mee wilt, waarom kan je van het weekend niet rijden?
Probeer je ook een beetje in te leven in je paard. Ga eens in zijn schoenen staan en denk wat jij zou doen als je een hem was. Dat heeft mij heel veel meer duidelijkheid gegeven en een heel stuk minder angst. :j

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:37

Hier is angsthaas nr 1 weer.
Pff ik geef de moed voor de wedstrijd over twee weken steeds meer op.
Mn pony wilde maar niet aanspringen in galop. De eerste reden was dat het tempo wat hoger moest,nou zo gezegd zo gedaan (actief laten worden) maar dat hielp ook niet.
Van alles geprobeerd.
-verschillende houdingen aangenomen.
-ipv op de volte aanspringen (moet in de proef), in de hoek.
-zelfs instructrice erop (jhaaaaaa toen liep ze wel als n tiet).

Maar bij mij wilde het gewoon echt niet lukken.terwijl het de vorige keer nog zo goed ging
.
Pfff ik weet gewoon dat de waarschijnlijke reden gewoon een tikkeltje zenuwen zijn die juist zo meevielen vandaag. En dat vond ik raar.
Uit eindelijk een gedeelte van de proef gegaloppeerd maar daar bleef het helaas ook bij. Woensdag gaan we de strijd weer aan.
En ik hoop dat de proef exht goed gaat.ik hoef heust geen prijs ofzo,als ik die galop er maar in krijg voor een beetje zelfvertrouwen want ik voel me nu een mislukkeling.ik ben hier al 7 jaar mee bezig om dit zelfde punt voor elkaar te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:54

:(:) Wat balen zeg dat het nu even wat minder gaat! Maarre blijven volhouden he!
Ik snap je frustratie dat als je juist voor je gevoel niet zenuwachtig bent dat toch wel blijkt te zijn.
Ik zou even niet weten wat ik je voor rijtechnisch advies zou kunnen geven maar vind het knap dat je zo blijft proberen! Doe je ook ontspanningsoefeningen? Bijvoorbeeld alleen even op je ademhaling letten en verder al je gevoelens en gedachten proberen te accepteren zoals ze zijn. Of neem wat pilletjes in tegen de zenuwen? Ik gebruik nu http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... uaties.php

Ik denk aan je hoor!! En ik geloof dat je het kunt! *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:03

Vandaar voor de eerste keer alleen gaan rijden in de binnenbak. Ging wel goed, ik voel da de angst al een stuk minder is als in het begin dat ik reed. Zelf gegaloppeerd, wel linksom toch, rechtsom wou ze er niet in, ze liep steetds met haar achterwerk richting midden van de piste.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:10

Dankje voor de steun Tessa!
Nee aan ontspanningsoefeningen heb ik nog niet gedacht.goed idee van je.
En ik zie in je berichtje gelijk een negatief punt van mn eigen: gevoelens en gedachten proberen te accepteren zoals ze zijn.
Op zo'n moment dat ik 'faal' spookt de hele tijd het woord mislukkeling door mn hoofd.alsof iets in mij tegen me pest (snap je wat ik bedoel? :+ ).
Ik kan ook niet zo snel positief zijn over mn eigen. Ik verwacht te veel van mezelf en als ik iemand op hoger niveau zie moet en zou ik ook zo kunnen rijden (die gedachtes zitten dan weer in mn hoofd).
Ik vind dit zo jammer want in draf en stap kan ik zo genieten.lekker nergens aan hoeven denken (behalve hoe je op paardlief te werk gaat).en in galop kan ik ook heel erg genieten hoor,daar heb ik geen angst voor,maar het aanspringen is gewoon het probleempunt.

Nogmaals bedankt voor je berichtje

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:31

mm.. er zijn veel manieren om je angst te overwinnen.. met een paard vallen is nooit fijn.. ( ik heb niet alle bladzijde gelezen.. :o )..

Er zijn middelen om je zelf veiliger te voelen.. Je hebt tegenwoordig bodyprotectors en een hitpro vest. Hier zit een patroon in en het vest bevestig je aan je zadel.. als je er van af valt dan blaast het vest zich onmiddelijk op waardoor je vrijwel goed valt.. ( ook al wil je niet vallen )

Het belangrijkste is om een paard te kunnen vertrouwen. Als je paard niet vertrouwd gaat het vaak ook niet werken. Vooral als je al een angst heb. ( Lastig ).. Je kan ook altijd zorgen dat er een profesioneel iemand tips geeft zodat je, je zelf makkelijker gaat voelen.

Wanneer je niet relex zit zal je paard dit voelen en zelf ook anders gaan gedragen..

Ik wens iedereen su6.. blijft lastig om angsten te overwinnen.. ( ik vind bijvoorbeeld onprettig om in rengalop te gaan :P.. terwijl de meeste hier juist van genieten.. hahaha.. )

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:43

Hoi! Ik dacht laat ik ook eens wat plaatsen, ik merk namelijk aan mezelf dat ik er angstig ben...
Mijn pony heb ik gekocht toen ik op de veluwe woonde, daar heeft het tijden geduurd voor ik er eindelijk
relaxed op zat en lekker kon rijden en ook doelgericht kon trainen. Nu is het zo dat ik hem sinds december heb verhuisd naar den haag, en tot en met eind maart had ik hooguit 6x gereden. Nu staat mijn dropje sinds 1,5 week op een nieuwe stal met binnenbakken en al, en nu durf ik niet meer.(ik wilde al heel lang naar zo'n soort stal)
Hij is bij mijn bijrijder er behoorlijk vaak tussenuit gepiept, ging die dr vandoor, echt van die rotgeintjes uithalen, en de keren dat ik dr op zit doet ie echt NIKS...Ja heel braaf luisteren naar mijn hulpen en doen wat ik wil...Dus waar ik nou écht bang voor ben?

Ik heb echt geen idee waar mijn angst vandaan komt...maar het is zo irritant. Ik wil namelijk graag veel trainen(en is bij hem ook echt nodig) alleen ik kan me er niet overheen zetten. Als ik een vriendinnetje meeneem die mij pusht gaat het al beter, maar ik moet er toch ook alleen op durven?

Ik ga in ieder geval zometeen naar hem toe, om daadwerkelijk te gaan rijden. In de hoop dat ik niet van gedachte verander als ik er ben...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:56

Nicollol,
Nee in die bodyprotectors voel ik me juist niet fijn,beetje raar maar ik voel me er niet prettig in.
Geen idee waar ik angst voor heb.ik ben nooit 'verkeerd' gevallen.
Alleen wel met springen een hersenschudding door de val en ik denk dat het toch daar vandaan moet komen.

Clauwtje,

Wat fijn dat je pony bij jou wel normaal doet!ookal is het niet leuk als ie bij anderen wel zit te klieren. Ik begrijp toch je angst hier in.
Ik hoop dat het rijden vandaag goed gaat.
Hou je ons op de hoogte?
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:34

lies1994 schreef:
En ik zie in je berichtje gelijk een negatief punt van mn eigen: gevoelens en gedachten proberen te accepteren zoals ze zijn.
Op zo'n moment dat ik 'faal' spookt de hele tijd het woord mislukkeling door mn hoofd.alsof iets in mij tegen me pest (snap je wat ik bedoel? :+ ).
Ik kan ook niet zo snel positief zijn over mn eigen. Ik verwacht te veel van mezelf en als ik iemand op hoger niveau zie moet en zou ik ook zo kunnen rijden (die gedachtes zitten dan weer in mn hoofd).

Ik snap wat je bedoelt! Ik dacht ook van waarom kan iedereen het en ik niet?! En werd dan ook enorm boos op mezelf als het niet lukte! Maar mede door de cursus die ik doe gaat dit nu een stuk beter en kan ik beter accepteren dat ik bang ben, maar ben nog steeds beetje bang om bang te zijn ook.
Wat ook misschien kan helpen ( wat ik ook leer met cursus ) is alleen te concentreren op het moment, dus bijvoorbeeld inzien dat als je dag dat je gaat rijden aan het ontbijten bent ( of wat dan ook ) dat je dan niet al hoeft te piekeren want op dat moment hoef je daar nog helemaal niet aan te denken! Gewoon kijken wat er zich aandient op het moment zelf. ( en dan goed op je ademhaling letten, dat je niet te oppervlakkig gaat ademen als je gespannen bent, heb ik in galop ook heel erg )
En vooral dus ook proberen niet boos te worden op jezelf, ik las een zin : hetgene wat nu gebeurt is hetgene wat ik op dit moment nodig heb om mijzelf te ontwikkelen, kijken naar een gebeurtenis en denken wat heb ik hier nou van geleerd? In dat boek stond ook : ik houd van mijzelf en accepteer mijzelf, hoe goed of kwaad het nu ook mag gaan.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:30

En die cursus,doe je dat op je rijvereniging ofzo?of is dat apart daarvan?
Bedankt voor je tips,hier heb ik veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:08

Graag gedaan :) Die cursus hoort niet bij mijn rijvereniging :P Is gewoon een hele aparte cursus en die dingen zijn gewoon uit een boek wat ik heb.
Ik ben blij dat je er wat aan hebt!

Zucht ik moet morgen weer paardrijden heb er wel zin in maar ben toch zenuwachtig! Maar ik weet dat ik niet boos moet zijn op mezelf dat ik nu al zenuwachtig ben maar dat is best lastig!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Haha ik weet hoe je je voelt , ik heb om 13.30 weer les.
Zenuwen vallen nog wel mee maarja dat zegt dus niks :P ik doe het wel een beetje rustig aan wat ik ben ineens onwijs verkouden.
Ik hoop dat het goed gaat (en dat het weertje een beetje meewerkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:29

Hoop het ook voor jou! Veel succes en plezier! :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:05

Bedankt! Het ging vandaag gelukkig zn gangetje. Lekker op tempo gereden en de proefjes doorgereden (jaweljawel in een keer met de galop erbij).eerst nog wel wat opstart probleempjes met aangalopperen,ik voelde de bui al aanhangen maar toen ineens deed ze het!joehoe en het leukste:ze wou er niet meer uit _O- ook had ik de blunder dat mn voet weer eens uit de beugel schoot (altijd mn rechter,mn instructrice zegt dat je benen/voeten het zelfde werken als links en rechtshandig.dus dat je een betere kant heb en een slechte kant) en ik me eigen klemmen als een gek aan paardlief (die werd lekker ineen geperst,sorry arme pony.haha) maar ik heb het uit kunnen zitten,hebben de zitlessen in ieder geval vandaag veel nut gehad :+

Tessa,succes he morgen!vandaag ging het bij mij ook goed dus ik hoop dat ik een beetje geluk aan jou kan weggeven. Gaat helemaal goedkomen.

Enne thanks,heb op mn ademhaling gelet en het ging nu lekker ontspannen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:09

Ik ga de stap wagen. Ik ga leren springen.
Ik heb het gevoel dat ik de angst voor de galop kwijt ben. Nu dus de volgende stap.
Eerst dacht ik een bodyprotector te kopen, maar een springruiter vertelde mij dat als je valt bij het springen, je vaak op je schouder of heupen valt en dat dit dus niets uitmaakt en ze zijn ook heel duur. het zal dus blijven zitten zijn

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:12

Goed zo debra! Ik wens je veel succes (wel laag beginnen he?hahaha die fout heb ik zelf wel eens gemaakt :+ )

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:18

Ik voel me er klaar voor. Mijn nieuwe aanwinst springt graag en dus voel ik me genoodzaakt om het te leren, dit samen met de wil tot het leren springen heeft me tot de beslissing gebracht.
Jaja, ik heb iemand die het mij wil leren op haar paard. Mijn paard is nogal enthousiast bij springen en laag is dus geen optie voor haar.
Ze sprak zelfs van op de grond te beginnen voor de houding, dat gaat geweldige foto's opleveren denk ik ;-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:19

Dat word een springen itp! Ik kijk er naar uit. Wanneer is de eerste springles?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:22

Normaal volgende week donderdag.
Zondag heb ik nog een groepsles en dan gaan we alles concreet vastleggen en ze sprak van al de basis wat uit te leggen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:36

Oke gaaf.
Nogmaals: veel succes

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:40

Bedankt.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
En voor iedereen die nog in angst leeft. Geloof mij, ook ik kom van ver, maar zo zie je maar, als ik mijn angst kan overwinnen kan iedereen het

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:43

Ik moet ook leren springen van mezelf. Maar we zijn nu eerst bezig aan controle puntjes. Stiekem heb ik wel zin om te springen. Tot dat de hindernis opgesteld staat, dan hoeft het niet meer hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:23

lies1994 schreef:
Bedankt! Het ging vandaag gelukkig zn gangetje. Lekker op tempo gereden en de proefjes doorgereden (jaweljawel in een keer met de galop erbij).eerst nog wel wat opstart probleempjes met aangalopperen,ik voelde de bui al aanhangen maar toen ineens deed ze het!joehoe en het leukste:ze wou er niet meer uit _O- ook had ik de blunder dat mn voet weer eens uit de beugel schoot (altijd mn rechter,mn instructrice zegt dat je benen/voeten het zelfde werken als links en rechtshandig.dus dat je een betere kant heb en een slechte kant) en ik me eigen klemmen als een gek aan paardlief (die werd lekker ineen geperst,sorry arme pony.haha) maar ik heb het uit kunnen zitten,hebben de zitlessen in ieder geval vandaag veel nut gehad :+

Tessa,succes he morgen!vandaag ging het bij mij ook goed dus ik hoop dat ik een beetje geluk aan jou kan weggeven. Gaat helemaal goedkomen.

Enne thanks,heb op mn ademhaling gelet en het ging nu lekker ontspannen.

Gelukkig!! :) Dankjewel! Ben wel zenuwachtig nu al maar ik ga gewoon lekker rijden :) Je hoort wel hoe het gegaan is!