ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:12

Ik hoop het, kreeg het advies vanavond om niet te gaan rijden, maar dat was misschien nog niet eens zo slecht geweest. Na het afspuiten en stappen was de zwelling en warmte niet minder. Maar bel morgen even de DA voor advies en hou hem goed in de gaten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:27

Enny: Hoelang staat dat weidegenootje eral? Hoe is hij op het land? Die van mij heeft t ook gehad (die ging als halve hengst de kudde in), was ook enorm aan het showen, schoppen en vechten. Maar heeft 1 maand binnnengestaan en werd gewoon gek, dus nog een maand kon ikhem niet aan doen.

Even in de gaten houden dus. Voel je verder geen bulten? Is ie daar niet gevoelig?

Nyntje85: Hier ook zo een gehad! Maar die vond het opstappen alleen heel eng. Maar was heel raar, want ik kon wel zo op zn rug springen (als ie los/vast stond) en zonder zadel opstappen, maar met zadel was een heel probleem. Echt paniek bij hem, wegvliegen, grote ogen enzo! Uiteindelijk flink gaan oefenen.

Eerst het stilstaan oefenen. Ik wil dicht naast hem kunnen staan zonder dat ie opzij stapt. Dit steeds belonen als ie netjes blijft. (Ik beloon overigens met een paar bixkorrels, daar reageert die van mij samen met wat goedzooooo het beste op) Daarna wil ik aan het zadel kunnen rommelen, aan de beugelriemen, zadel wiebelen. Weer belonen als het goed gaat. Zodra dit zonder problemen doe ik 1 voet in de beugel. Blijft ie netjes staan, dan haal ik voet uit beugel en beloon ik weer. Daarna wat druk zetten, dus in de beugel blijven staan. Blijft hij netjes staan, dan stap ik weer af en beloon ik weer. Dan been erover en even zitten.

Overigens heb ik het altijd met losse teugel geoefend, als jij teugels kort neemt geef je al aan dat er wat spannends staat te gebeuren. Dus met losse teugel zeg je alsware, joh, is niet eng!

Na dit een aantal keer te oefenen kan ik nu zo opstappen, met losse teugel. Wel geef ik zodra ik in het zadel zit en hij netjes blijft staan weer een paar bixkorrels. Merk dat hij dan het beste reageert en gewoon netjes blijft staan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:28

Als ik boven op Emiel zit ben ik ook altijd hele verhalen tegen hem aan het vertellen. Ook heeft Emiel geen deken op.. Vind het persoonlijk onzin, hou er van dieren op een zo natuurlijk mogelijke manier te huisvesten.

Enny, heb niet je hele verhaal gelezen, heeft hij boxrust? Ik denk dat je beter een deel van de bak af kunt zetten (5x5m of 10x10m), zodat hij zelf kan kiezen om te bewegen. Bij beweging worden afvalstoffen afgevoerd.

Oh ja, heb eindelijk een passend zadel voor Emiel.. De startrekk comfort.. :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:29

Cynthiaaapje

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:30

Gaat super Wendy :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:38

Wendy: Jeeetje! Gaat lekker zeg! Hoelang is ze nu onder het zadel? Nog lekker onstuimig maar erg braaf joh! Leuk dier ook!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:43

Sos staat gewoon de hele dag buiten en pas sinds einde van de middag samen met het andere paard. Sindsdien niets raars gedaan en tijdens het rijden ook niet. Daarbij trouwens ook niet verstapt ofzo. Er zit bij één van de kogels wel een klein korstje, maar hij heeft altijd wel ergens een korst op zijn benen of hoofd (het is niet een heel voorzichtig type :') ) Maar vind het gewoon apart dat het nu om eigenlijk alle benen gaat, dat heb ik zelf nog nooit gezien.

Goeie tips trouwens voor het opstappen! Als je alleen bent kan het zo idd wel handig zijn. Ik had gelukkig iemand die hem vasthield, want in het begin liep hij ook alle kanten op. Dat begon al als ik aansingelen bij de bak, terwijl er in de stal nog niets aan de hand was.

En netjes hoor Wendy!! Ziet er erg braaf uit :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:56

Oohh.. Hmm wel goed in de gaten houden dus! Anders flinke rust? En wat appelazijn door t voer, helpt bij stalbenen en ook het vervoer van afvalstoffen.

Jaa, ik heb die van mij helemaal in mn eentje zadelmak gemaak. Alleen de eerste 2x dat ik erop ging was er iemand bij voor de longe. Dus je word er erg creatief van! (A)

Vanavond ook weer lekker gereden. Was al week geleden (heel druk hier met school), maar was opstappen en wegrijden alsware! Behalve het normale voorwaarste was hij erg braaf. Absoluut geen recreatiepony, houd van werken, vind t fijn om te leren, leert ook snel. Alleen omdat hij zo druk was heb ik weinig oefeningen mee kunnnen nemen. Rechtsom vind ie wel stuk moeilijker, is wel zn slechte kant zeg maar. Iemand nog tips om dat losser te maken? Behalve veel voltes maar ook stukken rechtuit?

En waar ik ook tegen aan loop is het voorwaarts neerwaarts. In stap pakt hij het redelijk op,maar vooral aan losse teugel. In draf totaal niet.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:59

nyntje85 schreef:
Leuk wendy!
Hoe groot is je paard?
En grappig... Jouw hond lijkt op die van mij haha Al heb ik maar een glimp gezien op het filmpje

Ze is net geen 1.60m., maar gaat daar zeker wel een beetje overheen als ze wat ouder is heb ik het vermoeden. Het is haast of je haar hoort groeien ;-) En de hond is van stal, en gezien de stal helaas niet van mij is, is het niet mijn hond, maar wel een leuk dier ;-)

Odeale, spannend volgende week zonder lijntje! Maar waarschijnlijk spannender voor jou, dan voor je paardje :D Wijken voor druk van je been (met je binnen been hem naar buiten toe duwen) kun je het beste aan de hand aanleren. Ernaast gaan staan, en met druk van je hand op de plek waar je voet zou zitten, hem een pasje opzij duwen. Vind ik altijd heel fijn werken.

Fijn dat het steeds beter gaat ju1982!

nyntje85, ik heb het stap voor stap aangeleerd. Eerst krukje ervoor zetten, en belonen. Dan krukje ervoor, en erop gaan staan en belonen. Dan krukje wat meer richting schouder erop staan en belonen. Stukje voor stukje tot je het krukje naast haar hebt staan, en je er op kan gaan staan en kan belonen. Zo heb ik het dus ook met Dalica aangepakt, waardoor ik haar met een losse teugel neer kan zetten, krukje ernaast kan zetten, en zonder iemand in de buurt gewoon op kan stappen.
Fijn dat het rijden zo goed ging vandaag!!

Als ik jullie twijfels zo lees, ben ik heeeeel blij dat ik Dalica deze winter nog geen deken op ga gooien ;-) Volgend jaar pas, als ze echt aan het werk moet. (En dan denk ik dat ik pas met dekens ga beginnen echt in de winter, als ze een dikke vacht heeft, die eraf scheren, en dan met dekens in de weer gaan. Voorkom je de meeste warme dagen).

Juangi, ik beloon ook veel. Liever te veel dan te weinig. MAAR daar moet ook tegenover staan dat als ze iets niet juist doet, dat ook duidelijk moet zijn.

Enny, hij heeft niet meer/ langer op stal gestaan? Klinkt een beetje als stalbenen. Had Dalica ook dat ik haar ophaalde, en was dus extra blij dat ik langs de kliniek ging om haar zowel klinisch als röntgen te laten keuren, zodat mocht het wel wat geweest zijn, ik het zou ontdekken. DA dacht aan een virusje, en uit alle test/foto's kwam ook niets. Na een week zag je er eigenlijk niets meer van, en is ook niet meer terug gekomen.

Cynthiaaapje, fijn dat je een goed passend zadel heb gevonden!

Nou, even terug komen op het filmpje. Heb vandaag dus voor het eerst los in de bak met haar gedraafd. De eerste paar stukjes vonden we beiden een beetje spannend, maar toen ik wist dat ze niets ging doen, kon ik ontspannen, waardoor zij dat ook mooi deed. Uiteindelijk dus hartstikke fijne stukjes kunnen draven. Heb 2 keer eerder met haar gedraafd, maar dat was enkel aan de longeerlijn. Dit was dus de derde keer in draf, en ook de derde keer überhaupt los in de bak rijden. Daarna nog even een stukje naar buiten gegaan, samen met mijn zus die ernaast liep. Ze vond een boel dingen spannend, maar kon der super netjes bij me houden.
Al met al weer heerlijk genoten, en weer een fikse stap verder in het beleren.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:03

Heb even opgezocht, 1 oktober ben ik er voor het eerst opgekropen. En zo 2 keer per week daarna ermee bezig geweest (plus minus).

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:45

Zo het gaat goed met jullie allemaal zo te zoien:P
lekker veel vooruitgang

je hoort wel vaker dat de meeste paarden niet rechts willen, ik weet allen niet waarom.

Ik ben de hele week ziek geweest dus nog niet jullie tips gebruikt,
maar van de week ga ik weer aan de slag.
Ik heb wel zijn manen getrokken vandaag ze waren lang en lelijk XD.
Nu lijkt die weer op een sportpaardje,
maar heeft iemand tips om bij zijn hals en schouder wat meer spieren te kweken?
bij zijn achterhand heeft die wel veel spieren.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:15

Leuk dat filmpje Wendy!

Het opstappen het ik mijn paardje (ze heet Bolero) ook in stappen geleerd. Eerst het krukje naast haar gezet en zo steeds een stukje verder gaan. Dat duurt dan weer een paar dagen maar dan is het ook echt ok. Bolero is echt van het rillerige type maar ik kan er zo in mijn eentje opstappen, geen enkel probleem. Het is belangrijk dit soort kleine dingen goed te bevestigen. En als ze echt in paniek raken met opstappen moet je echt even goed je zadel nakijken. Is bijvoorbeeld de vulling nog goed (niet te hard, geen klonten want die geven drukplekken en daar kan behoorlijke paniek van ontstaan) en past de boom wel (soms is de boom te banaanvormig en op een rechte rug geeft dat behoorlijk veel druk in het midden).

Mistymuis de ontwikkeling van de spieren heeft wel wat tijd nodig. Als je echt aan de spieren wil werken kan je aan de hand gaan werken. Bijvoorbeeld laten lopen aan de dubbele longe of lange teugel. Daar zijn op internet wel oefeningen van te vinden. Is wel moeilijk maar als je het eenmaal beheerst help je je paard er echt mee. Verder is het goed om je paard cavaletti's te laten stappen aan de hand. Gewoon een paar keer heen en terug er overheen, heel simpel. Het echt trainen met rijden kan je pas doen als je paard er aan toe is, in het begin is het vooral rustig opbouwen en balans zoeken en rechtmaken. Als je je paard recht kan maken dan kan je pas een stap verder gaan in de training.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:24

@ wendy: super leuk dat filmpje! Ziet er goed uit, dr oortjes staan ook lekker naar voren! <3

@ Juangi: daar loop ik ook een beetje tegenop, in stap pakt die van mij het echt super goed op maar het moment dat ik een overgang maak naar de draf ben ik alles kwijt.. Ik krijg vanavond weer les, dan ga ik het zeker vragen, miss krijg ik wel dé goude tip. :D Ik denk alleen toch dat het een kwestie is van oefenen, oefenen en nog meer oefenen..

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:39

Mag ik me hier ook melden....

Ik ben sinds 3-4 weken bezig met mijn 3,5 jarige KWPN merrie Deluxe (v. Ronaldo x Don Jonne) is mijn eigen fok-product, dus ik ken haar door en door :D
Ben heel rustig aan bezig, we zijn nu bezig met longeren met bijzet, de bijzet vond ze in het begin nog erg eng, uitte zich in de eerste keer achteruit lopen en de tweede keer even steigeren, hierna liep ze gewoon door, nu weet ze als ze wat na geeft, de bijzet los hangt.
Ik longeer nog wel aan het stalhalster, dus niet aan het bit.

Heb gisteren een filmpje gemaakt, mijn dochter (13jr) filmt dit, dus is wat wiebelig en blijkbaar erg interessant :Y)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:48

Wat leuk die filmpjes!

Welkom monique4!

Leuk Wendy!
Dat ziet er heel braaf uit. Hij verstapte zich bijna eventjes en draafde toch braaf verder.
Leuk +:)+

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:52

haaiii monique4, welkom! Wat een leukerdje heb je zeg. <3 Ben heel benieuwd wat jou idee is om van hieruit de training verder uit te breiden.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:16

Patrss_ schreef:
haaiii monique4, welkom! Wat een leukerdje heb je zeg. <3 Ben heel benieuwd wat jou idee is om van hieruit de training verder uit te breiden.

Thanks :D binnenkort gaat het zadel erop, ik wou eerst even afwachten dat ze rustiger op de druk van de bijzet reageert, nu laat ze mooi los, ik doe alles op een rustig tempo, ga pas verder als ik zie dat ze het goed accepteert.
Als eerste erop laat ik wel aan iemand anders over :Y) ben inmiddels al dik 1 jaar zelf niet meer aan het rijden, dus niet meer soepeltjes :P het hangen wil ik wel met mijn dochter doen.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:57

@ monique4: heerlijk rustig aan zo te lezen, klinkt super! :o

Ik zou vanavond eigelijk les hebben totdat ik met longeren zag (ik doe altijd ff 5min longeren voordat ik ga rijden zodat de frisheid eraf is) dat hij niet zuiver liep.. |( ik dacht van de week met aan de hand stappen al dat ik iets zag, maar ik had er verder niet heel veel aandacht aan besteedt, maar helaas zag ik het dus toch goed.. Dus even een weekje rust. -O-

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:41

Jeetje, balen zeg!! Succes ermee!

Welkom Monique!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:56

Murning!!

Welkom Monique4

@Wendy, wat gaaf zeg! Leuk hoor, mooi paardje wordt dat :j..Over een paar weken gaat ze ook lekker laag lopen met haar hoofd en moet je dan eens kijken!! Mag ik je wel een tip geven :o ..het lijkt dat jouw onderbenen wel meer naar achter mogen. Ik vind ze vrij ver naar voren liggen, maar dat kan ook gezichtbedrog zijn ivm het filmen hoor..

@Enny, hoe gaat het nu met je paardje? Ik heb geen ervaring met dat virus dus kan je daar niet echt meehelpen. Alleen dat die van mij de laatste tijd ook wat slomer uit..

@Belonen..ppfff ik beloon hem ook al een koning. Al doet hij maar 2 stappen goed bij wijze van spreken al belonen. Elk dingetje wat ze nieuw en goed doen direct extreem belonen met je stem en inderdaad soms wat lekkers :9 . Ik ben dat nu wel een beetje aan het afbouwen hoor :j.

@Cynthia, nog nooit gehoord van dat zadel maar fijn dat hij zo goed ligt :D

@Juangi, in draf is dat ook veel moeilijker voor het paard. Gewoon veel oefenen en goed voorwaarts houden! Komt vanzelf! Bij mij heeft een martingaal geholpen. Ik deed de martingaal om en HOP zijn hoofd ging naar beneden. Rond en over de rug en niet meer achter de loodlijn, hij gaat zelfs zichzelf nu wat langer maken! MAar nu heb ik het weer met de galop, dus straks ook de galop wat meer gaan oefenen. Maar voorlopig concenteren wij ons op de stap, draf en overgangen daartussen. Lange lijnen en nu ook wat meer de voltes. Eerst zorgen dat je paard goed rechtuit kan lopen. Hoe lang is die van jou nu onder het zadel?

Nou ik heb maandag weer grondwerk gedaan, gisteren niet geweest. Vanmiddag komt de smid en wilde daarna opstappen. Zaterdag weer les en waarschijnlijk zondag weer eens VD les *\o/*

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:57

Dank je wel! Ik denk dat daar volgend jaar, als de wintervacht eraf gaat, en er spieren opzitten, een heel ander plaatje geeft. (en ik vind der nu al leuk!)
Bedankt voor de tip, zal er eens op letten gezien ik het me iig niet bewust ben. Rij ze nog vandaag!

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:41

Ja, spannend he wendy. Ben ook zo benieuwd hoe mijn dame eruit gaat zien als ze een jaartje ouder is!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:49

@ Monique4, Welkom!! Leuk paardje heb je hoor :) En longeren ziet er ook goed uit, leuk dat jij ook zo enthousiast bent met belonen :D

@ Patrss_ Dat is echt wel balen zeg, hopelijk doet het weekje rust hem goed en kun je volgende week weer rustig beginnen. Maar is altijd jammer als je net lekker bezig bent met het rijden.

Gisteravond nog even naar de benen van Sos gekeken en vond het voor eigenlijk wel meevallen. Daar zag/voelde ik (zelf) niets raars aan, maar de achterbenen waren echt nog heel dik. Maar ze voelden nu niet warm aan, dat vond ik dan wel weer apart (maar niet erg!). Hij was zelf ook erg goed te pas, ik was namelijk aan het bellen en die telefoon wou hij wel graag even nader inspecteren ;) Ik heb de DA nog niet gebeld, vanmiddag weer even kijken en aan de hand stappen en dan zie ik wel even wat handig is.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:14

Ja rond deze leeftijd veranderen ze zo snel! Merk het ook aan Chev, zo leuk :D ..Veel foto's maken en dan zie je helemaal verschil.
Ik merk dat Chev nu ook wat meer spieren aan het kweken is, vergeleken met andere volwassen paarden is Chev nogsteeds een ienepiene maar zo leuk hihihi...

@Enny, staat je paardje toevallig wat meer binnen nu? Het zijn geen stalbenen? Ik gok ook maar wat hoor...
Gelukkig niet warm maar inderdaad maar even heel goed in de gaten houden :\

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:18

@Patrss, balen dat hij niet lekker liep (had even itp gespiekt, leuk paard!!) weekje rust kan geen kwaad, misschien zich verstapt met gek doen.

@Wendy, idd een heel leuk paard, ziet er al goed uit op het filmpje.

@Enny, ik vind belonen erg belangrijk :D :D als ze iets fout doet dan roep ik hard NEE, hopelijk reageert ze straks goed hierop, als je erop zit is dat altijd handig :P
Idd stalbenen kan mogelijk zijn, loopt hij verder goed?

Vandaag mag Deluxe weer even aan de slag, longeer haar zo`n 15-20 min, 4-5 keer in de week, hoe vaak pakken jullie de paarden onder het zadel/longeren?