[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:31

Marcel: ja heel fijne oefening en ik voel mij erzelf veel zekerder door. Ik had het vorige week nog over het feit dat het afstanden rijden zoveel slechter was geworden in vergelijking met deze zomer. Het is al weer wat beter nu ;-) Gewoon ook door een weekje echt aan het werk te zijn met balkjes.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:53

Shanna_W schreef:
Marcel: ja heel fijne oefening en ik voel mij erzelf veel zekerder door. Ik had het vorige week nog over het feit dat het afstanden rijden zoveel slechter was geworden in vergelijking met deze zomer. Het is al weer wat beter nu ;-) Gewoon ook door een weekje echt aan het werk te zijn met balkjes.

Dat is inderdaad precies wat deze oefening doet. Ook al zit je fout op het eerste paaltje, je weet gewoon dat tegen de tijd dat je bij de sprong komt, dat gecorrigeerd is. En daarom zal je paard een echte vaste manier van springen ontwikkelen omdat de afstand altijd hetzelfde is.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

Ik heb nog een vraagje.

Mijn pony springt super fijn, blijft fijn te rijden, dus daar geen vraagjes over.

Ik heb een goede instructrice die me goed helpt, maar een vreemde heeft er toch altijd weer een andere kijk op! Ik vind het fijn dat mijn pony de changementen kent, heb je nog een goede tip om dit aan te leren?

Mijn instructrice heeft me erop gewezen dat mijn pony áltijd overkruist land, maar dat ik door middel van bijvoorbeeld mijn rechterhand iets meer ruimte geef dan links, in de rechtergalop verder galoppeer, meestal werkt dit en landen we in de goede galop, maar changementen zijn altijd mooi meegenomen!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:23

Mijn pony springt super, maar mijn pony weigert als ze de hindernis niet kent, en heb donderdag concours, ze gaat er alleen overheen als ik een gil geef, maar om nou bij elke hindernis een gil te geven :+
hoe kan ik dit oplossen dat ze gewoon alles springt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:25

lisannee93 schreef:
Ik heb nog een vraagje.

Mijn pony springt super fijn, blijft fijn te rijden, dus daar geen vraagjes over.

Ik heb een goede instructrice die me goed helpt, maar een vreemde heeft er toch altijd weer een andere kijk op! Ik vind het fijn dat mijn pony de changementen kent, heb je nog een goede tip om dit aan te leren?

Mijn instructrice heeft me erop gewezen dat mijn pony áltijd overkruist land, maar dat ik door middel van bijvoorbeeld mijn rechterhand iets meer ruimte geef dan links, in de rechtergalop verder galoppeer, meestal werkt dit en landen we in de goede galop, maar changementen zijn altijd mooi meegenomen!

Dat kan je aanleren door een balkje op de grond te leggen en op het moment dat je over het balkje gaat, geef je de hulp om om te springen. Ook steevast, thuis in de training, zorgen dat als je een wending ingaat, dit altijd in de goeie galop is. Als dat niet zo is, spring je om. Desnoods een a twee drafpasjes, maar nooit in de verkeerde galop de wending in gaan.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:35

Mijn pony wisselde vroeger nooit van galop, dus toen ben ik dat thuis gaan oefenen met een balkje.
Nu wisselt hij al veel beter (vaker), alleen van de linkergalop naar de rechtergalop doet hij dat altijd met een (hoge) bok. Het lijkt wel alsof hij niet weet wat hij met zijn benen moet doen ofzo. Denk je dat dit een kwestie is van vaker doen, of moet ik hier iets anders mee? Nu negeer ik het gewoon, of ik probeer hem voor te zijn door via de draf te wisselen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:41

bootje32 schreef:
Mijn pony wisselde vroeger nooit van galop, dus toen ben ik dat thuis gaan oefenen met een balkje.
Nu wisselt hij al veel beter (vaker), alleen van de linkergalop naar de rechtergalop doet hij dat altijd met een (hoge) bok. Het lijkt wel alsof hij niet weet wat hij met zijn benen moet doen ofzo. Denk je dat dit een kwestie is van vaker doen, of moet ik hier iets anders mee? Nu negeer ik het gewoon, of ik probeer hem voor te zijn door via de draf te wisselen.

Dat is heel goed zoals jij het aanpakt.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:14

veel mensen hebben kritiek over de galopwissels aanleren dmv een balkje omdat ze dan eerst voor en dan achter wisselen.
maar jij leert het je paarden dus wel zo marcel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:28

An1985 schreef:
veel mensen hebben kritiek over de galopwissels aanleren dmv een balkje omdat ze dan eerst voor en dan achter wisselen.
maar jij leert het je paarden dus wel zo marcel?

Ja, maar de mensen die daar kritiek op hebben zijn dressuurruiters, bij hun sport zijn het gelijk aftrekpunten als die paarden niet gelijkmatig omspringen. Wij springruiters hebben maar een eis. Dat ze omspringen, en of dan het achterbeen wat later komt maakt ons niks uit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:29

Mijn vraag:

Mijn paard wordt enorm heet als hij ook maar een springbalk ziet!
Het is een ruin, heb je toevallig tips? :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:37

Giolli schreef:
Mijn vraag:

Mijn paard wordt enorm heet als hij ook maar een springbalk ziet!
Het is een ruin, heb je toevallig tips? :)

Uit de buurt blijven van springbalken! :D

Of wil je er een springpaard van maken?
Want dat zal dan niet makkelijk worden, als ie heet wordt van alleen al het zien van een balk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

MarcelDufour schreef:
Ja, dat is echt zo...heb het vaak gezien. Is ook geen diskwalificatie van die paarden, maar het is juist goed om economisch te springen in een cross. Vandaar dat je ook ziet dat in het afsluitende parcours zoveel van de paarden die de cross makkelijk foutloos lopen, de grootste moeite hebben om het springparcourtje van 1.10/1.20 foutloos te springen.

haha maar op mijn niveau moet je eerst laten zien of je een parcours rond kan komen en mag je ook niet meer dan 4 balken rijden, daarna mag je pas cross starten, overigens loopt mijn paard zelden een balk en raakt met de cross ook niets aan, maar is ook van orgine opgeleid als springpaard.

Nog iets over galopchangementen, volgens mij springen de meeste springpaarden een betere vliegende galopwissel als een dressuurpaard.
Mijn instructrice, die ZZ licht rijdt is ieder geval altijd jaloers op het gemak waarmee mijn paard dat doet. :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:58

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:
Ja, dat is echt zo...heb het vaak gezien. Is ook geen diskwalificatie van die paarden, maar het is juist goed om economisch te springen in een cross. Vandaar dat je ook ziet dat in het afsluitende parcours zoveel van de paarden die de cross makkelijk foutloos lopen, de grootste moeite hebben om het springparcourtje van 1.10/1.20 foutloos te springen.

haha maar op mijn niveau moet je eerst laten zien of je een parcours rond kan komen en mag je ook niet meer dan 4 balken rijden, daarna mag je pas cross starten, overigens loopt mijn paard zelden een balk en raakt met de cross ook niets aan, maar is ook van orgine opgeleid als springpaard.

Nog iets over galopchangementen, volgens mij springen de meeste springpaarden een betere vliegende galopwissel als een dressuurpaard.Mijn instructrice, die ZZ licht rijdt is ieder geval altijd jaloers op het gemak waarmee mijn paard dat doet. :D

Ten eerste Marcel bedankt voor alle tips! Leuk hoe er in dit topic op de springtraining en het parcours rijden in wordt gegaan, heel leerzaam! Lees het hele topic al mee maar had tot nu toe geen vragen.

Met de stelling dat spring paarden een betere wissel maken ben ik het echter niet eens.
Veel spring paarden springen wel heel simpel een wisseltje, maar ze springen eerst voor om en dan pas achter en dat mag een dressuur paard niet doen, let hier maar eens op op concours ofzo.

Verder ga zo door allemaal, top!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:16

Citaat:
Ja, maar de mensen die daar kritiek op hebben zijn dressuurruiters, bij hun sport zijn het gelijk aftrekpunten als die paarden niet gelijkmatig omspringen. Wij springruiters hebben maar een eis. Dat ze omspringen, en of dan het achterbeen wat later komt maakt ons niks uit.

ja klopt, mijn paarden ook alleen hoor ik er zo vaak kritiek over dus ik vroeg me af of die kritiek alleen van dressuurruiters komt of ook van professionale springruiters!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:22

Ik als dressuurruiter heb me er werkelijk waar over verbaasd hoe snel een westernpaard kan omspringen! Ik had me er nooit in verdiept tot er eentje bij ons op stal kwam. Ik heb met open mond staan te kijken! Moest er ineens aan denken toen ik het bovenstaande las. Heb uiteindelijk van hem heel veel kunnen leren en hij weer van mij. Ik heb er ook bij springpaarden nooit echt op gelet. Ik kan van dit topic ook weer een hoop opsteken. Zo zie je maar dat je nooit uitgeleerd raakt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:23

MizzMontana schreef:
Ten eerste Marcel bedankt voor alle tips! Leuk hoe er in dit topic op de springtraining en het parcours rijden in wordt gegaan, heel leerzaam! Lees het hele topic al mee maar had tot nu toe geen vragen.

Met de stelling dat spring paarden een betere wissel maken ben ik het echter niet eens.
Veel spring paarden springen wel heel simpel een wisseltje, maar ze springen eerst voor om en dan pas achter en dat mag een dressuur paard niet doen, let hier maar eens op op concours ofzo.

Verder ga zo door allemaal, top!

Bedankt, en graag gedaan.
Ja, van die galopwissels schreef ik op de vorige pagina al om 19:28. Precies wat jij nu schrijft. Springruiters vinden het al lang best als er gewisseld wordt, of de achterbenen iets later komen maakt niks uit. In dressuur krijg je daar aftrekpunten voor.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:26

An1985 schreef:
Citaat:

Citaat:
ja klopt, mijn paarden ook alleen hoor ik er zo vaak kritiek over dus ik vroeg me af of die kritiek alleen van dressuurruiters komt of ook van professionale springruiters!

Alleen van dressuurruiters, want springruiters geven daar inderdaad helemaal niks om. Als het maar van galop wisselt is het goed.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:29

lillytjuh schreef:
Ik als dressuurruiter heb me er werkelijk waar over verbaasd hoe snel een westernpaard kan omspringen! Ik had me er nooit in verdiept tot er eentje bij ons op stal kwam. Ik heb met open mond staan te kijken! Moest er ineens aan denken toen ik het bovenstaande las. Heb uiteindelijk van hem heel veel kunnen leren en hij weer van mij. Ik heb er ook bij springpaarden nooit echt op gelet. Ik kan van dit topic ook weer een hoop opsteken. Zo zie je maar dat je nooit uitgeleerd raakt!

Vooral die barrelracers kunnen er wat van. En die draaien ook wendingen waar springpaarden nog een puntje aan kunnen zuigen. Als zij dat zo konden, wonnen ze iedere barrage!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

Ik vind het best mooi om te zien, om te doen vond ik het vreselijk moeilijk want het staat lijnrecht tegenover wat je normaal aangeleerd wordt. Heel leerzaam om een paar lessen te nemen vond ik! Ik vind persoonlijk dat ik door die lessen beter ben gaan rijden omdat ik nu meer gebruik van gewicht en evenwicht maar waar ik voorheen gewoon een keer extra aan de teugels "hing" (om het even kort door de bocht uit te leggen) het enige wat me niet aanstond waren de sporen haha

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:46

lillytjuh schreef:
Ik vind het best mooi om te zien, om te doen vond ik het vreselijk moeilijk want het staat lijnrecht tegenover wat je normaal aangeleerd wordt. Heel leerzaam om een paar lessen te nemen vond ik! Ik vind persoonlijk dat ik door die lessen beter ben gaan rijden omdat ik nu meer gebruik van gewicht en evenwicht maar waar ik voorheen gewoon een keer extra aan de teugels "hing" (om het even kort door de bocht uit te leggen) het enige wat me niet aanstond waren de sporen haha

Ik durf het mijn paarden niet te leren want als ik in een barrage zo kort draai ga ik mooi rechtdoor terwijl mijn paard afslaat!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 07:46

An1985 schreef:
Marcel ik heb een vraag maar niet over het ryden.
Ik ben benieuwd wat jouw paarden eten?

Havens onderhoudsbrok, melasse en veel hooi. En de hele dag door van alles waar ik ze mee verwen. Appels, peren, bananen, suikerklontjes, wortels en van alles wat ze nog meer lusten. Ik voer ze 5 keer per dag, de eerste om 06.00 en de laatste om 22.00. Dat doe ik omdat mijn filosofie is dat ze beter 5 keer kleine beetjes eten dan 3 keer grotere hoeveelheden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:24

clarence schreef:
Uit de oude doos: Eric v/d Vleuten

Dat was in Stockholm. Ik herkende de oude arena. Mooi concours, ik reed daar het jaar daarvoor. Matchline was van de familie Beekmans. Fijn paard maar geen topper. Dion van Groessen heeft hem ook nog een tijd gereden. Paard werd wel 2 keer 2e in de Grote Prijs van Rome. 1 x met Eric en 1 x met Dion. Dat waren weer wel goeie resultaten want dat vind ik een van de zwaarste concoursen van het jaar.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:35

Ik heb het hele topic gevolgd, erg leerzaam en nuttig!

Ook ik zit met een vraag. 3 weken geleden heb ik mijn 5e pony gekocht, een kruising Welsh merrie van bijna 4 jaar. Ze is geschoren en komt uit Ierland, waar ze al vrij vroeg is ingereden en ingezet voor lange buitenritten/slipjachten (ongeschoren heeft ze veel behang). Dressuurmatig is er niet heel veel mee gedaan, maar springen was ze al wel gewend.

Ik heb haar gekocht van een trainer met een erg goede naam die in de buurt woont. Daar heb ik haar geprobeerd en ze bleek een makkelijke pony in de omgang, tijdens het rijden heeft ze een eigen willetje maar als je doorzet luistert ze prima.

Een week later kochten we haar en kwam ze bij ons thuis tussen onze andere paarden te staan (Shetlanders en een Schwarzwalder). We hebben haar een week laten wennen (wel 2 keer per dag langsgegaan) en toen wat gelongeerd en een rondje in de bak gereden. De week erna weer, dit ging prima maar haar sterke eigen wil kwam wel een aantal keer naar boven.

Afgelopen weekend zijn we wat verder gegaan en wilde we haar los wat lage sprongetjes laten maken. De hoefsmid kwam de dag ervoor langs en vond haar achterbenen wat stijf, wat mij ook al was opgevallen. Misschien doordat ze 2 weken heeft stilgestaan door het weer maar voor die tijd 4 keer per week gereden werd?

Na het balkjes lopen (nog onder het zadel) wat prima ging liet ik mijn buurmeisje rijden, zij is pony's gewend en ik paarden, om haar mening te vragen over hoe ze loopt. Zij vond net als ik dat ze wel lekker snel doorloopt maar niet de tijd lijkt te nemen om soepel en nageeflijk te lopen.

Toen ik haar voor de eerste keer reed had ze moeite met aangalopperen, daar heeft ze nu geen last meer van. Toen we haar aan de longeerlijn wilde laten springen was ze opeens helemaal wakker, hoofdschudden en zich niet op 1 hindernis concentreren maar op alle hindernissen. Uiteindelijk sprong ze, maar wel alsof ze een gigantische hindernis nam, ze leek wel een skippybal. Door grondbalkjes zette ze af op het juiste moment maar wel steeds met iets te veel enthousiasme. Tussendoor probeerde ze nog wel naar de uitgang te rennen richting haar weidemaatjes.

Even samengevat, ze is nu van een brave spring/kinderpony (zoals ik haar gekocht heb) veranderd in een hete, eigenwijze merrie. Naar mijn idee ligt dit natuurlijk ook aan haar nieuwe omgeving en andere paarden maar ik wil haar natuurlijk niet haar zin geven als ze gewoon vervelend is. Zijn er oefeningen die haar kunnen helpen om weer te worden zoals ze was zonder teveel van haar te vragen? Ik wil haar in ieder geval eerst dressuurmatig wat beter voor elkaar hebben voor we weer gaan springen.

Ik hoop dat je tips voor ons hebt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:40

Heb je bloed laten trekken bij de keuring? Misschien kan je daar een analyse van laten maken?
In hoeverre is het voerschema veranderd t.o.v. wat de pony kreeg bij de vorige eigenaar?
Hoevaak (en hoe lang) werd de pony gereden voor ze bij jou kwam?

Ik persoonlijk zou nog niet gaan springen, ook al is dit al wel gedaan in het verleden. Probeer hem eerst dressuurmatig op de rit te krijgen. Wanneer dit goed gaat, zou ik beginnen met alleen palen op de grond, zoals hier in dit topic al veelvuldig is beschreven!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:47

ik heb nog een vraag, maar niet over het rijden.
ik heb donderdag mijn eerste springwedstrijd in B.
Kan je als je gegroet hebt, kun je je pony dan eerst aan de hindernis laten snuffelen en een rondje door de bak galoperen?

en wat hebben de meeste jury's liever, dat je in een mooie middendraf binnenkomt of in galop.

edit; ik vind dit topic erg leerzaam