Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauss schreef:Idd.. Het beeld van perfectie is toch wel iets veranderd
watje123 schreef:sorry hoor maar waarom altijd die voorbeelden als niemand erop zit als een paard los in de bak/wei loopt rent weetikveel is het anders dan dat hij/zij onder het zadel moeten lopen dus ik zou zeggen of fatsoenlijke voorbeelden of geen :s
magli schreef:Het zal hier wsl al eens voorgekomen zijn in't topic, maar ik heb echt niet de tijd om 57 pagina's door te lezen, dus plaats ik het hier even neer. Ik rijd vaak met een paard dat eigenlijk de hele tijd aan't "klieren" is met z'n hoofd en vaak gewoon met z'n neus op z'n borst loopt. Volgens mij was dit het teken dat hij gewoon nog steun nodig heeft. Wat ik doe, is gewoon hem vooruit rijden zodat hij eigenlijk niet kan gaan hangen en op't einde komt hij dan ook lang en laag lopen. Maar is dit waar ik moet naar streven? Of pak ik het verkeerd aan?
magli schreef:Het zal hier wsl al eens voorgekomen zijn in't topic, maar ik heb echt niet de tijd om 57 pagina's door te lezen, dus plaats ik het hier even neer. Ik rijd vaak met een paard dat eigenlijk de hele tijd aan't "klieren" is met z'n hoofd en vaak gewoon met z'n neus op z'n borst loopt. Volgens mij was dit het teken dat hij gewoon nog steun nodig heeft. Wat ik doe, is gewoon hem vooruit rijden zodat hij eigenlijk niet kan gaan hangen en op't einde komt hij dan ook lang en laag lopen. Maar is dit waar ik moet naar streven? Of pak ik het verkeerd aan?
Latisha schreef:de regel zegt het ook je moet hem naar voren rijden... van achter naar voor. Zo heeft hij ruimte om te lopen en zal eerder gaan ontspannen en laag gaan lopen dan wanneer je hem in de krul trekt waardoor hij helemaal geen bewegingsvrijheid meer heeft, en dan wordt het een gespannen zooitje. Ik weet dat dit moeilijk is, en ik leg het misschien ook niet helemaal goed uit, maar met veel geduld kom je er wel:) Goed zorgen dat het paard aan je been is, dus met aandrijven één duw met je kuit en hij moet weg zijn. veel succes! manege pony's zijn daar wel een stuk moeilijker in..
superwoman schreef:magli schreef:Het zal hier wsl al eens voorgekomen zijn in't topic, maar ik heb echt niet de tijd om 57 pagina's door te lezen, dus plaats ik het hier even neer. Ik rijd vaak met een paard dat eigenlijk de hele tijd aan't "klieren" is met z'n hoofd en vaak gewoon met z'n neus op z'n borst loopt. Volgens mij was dit het teken dat hij gewoon nog steun nodig heeft. Wat ik doe, is gewoon hem vooruit rijden zodat hij eigenlijk niet kan gaan hangen en op't einde komt hij dan ook lang en laag lopen. Maar is dit waar ik moet naar streven? Of pak ik het verkeerd aan?
Helaas heb je dat totaal niet goed begrepen.
Meer lengte geven in de hals en been geven, zodat z'n neusje naar voren gaat. Op je zit moet hij terug komen en niet op je teugels/handen (iets wat vaak ook verkeerd gaat)Klieren met z'n hoofd en hangen geeft vaak aan dat je druk op de teugels te hoog is, het paard probeerd er onderuit te komen. Zorg voor een verderlichte aanleuning en geen druk op de mond, want dat is nergens voor nodig.
Zorg ook dat hij met het voorwaarts rijden je niet standaard vraagt om over z'n tempo te lopen. Ff naar voren en dan weer terug rijden.
M_ariskaa schreef:Kijk goed in de spiegel hoe het gaat en vraag iemand om te helpen, zo lukte mij het ook
Latisha schreef:ik bedoelde niet dat jij dat paard ik de krul trok, maar dat veel mensen dat verkeerd doen;)
magli schreef:Ik heb het wel goed begrepen, alles wat jij geeft als tips doe ik, dat klieren komt niet door mij maar door andere ruiters. Wat ik meestal doe bij dit paard is hem gewoon goed vooruit rijden met een normaal contact. Op't begin van de les kliert hij dan nog met z'n hoofd, maar op't einde loopt hij vaak gewoon lang en laag en over z'n rug.
Maar mss kan ik nog wat meer oefenen op die temposchakelingen.
Louise95 schreef:Ik vind dit stuk over aan de teugel lopen wel interesant: http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm