[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:44

Vind ik ook. Ik sta er trouwens van versteld hoe taktloos de paarden op hoog niveau vaak lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:45

Erg he! Als je er op gaat letten is het echt belachelijk Nors opkijken
Mss dat de oefeningen op dat niveau takt verstorend zijn? Kan me voorstellen dat je die oefeningen ook in een goede tact kan rijden, maar goed, ben zelf amper een L ruiter dus Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:54

Ik vraag het me ook vaak af... Misschien is de overdreven controle bij hoge dressuur gewoon nefast voor een los bewegend paard. Hoe dan ook, ik ben niet zo hard fan meer als eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:04

Idd.. Het beeld van perfectie is toch wel iets veranderd Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:42

Lauss schreef:
Idd.. Het beeld van perfectie is toch wel iets veranderd Bloos

perfectie valt toch niet te behalen?
IMO kun je altijd wel iets verbeteren.

Belangrijk is dat het paard en de ruiter plezier hebben en dat de juiste spieren worden getraind.
Alleen plezier vind ik te weinig. Bloos
Ruiter en paard moeten er (lichamelijk en geestelijk) beter van worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:53

watje123 schreef:
sorry hoor maar waarom altijd die voorbeelden als niemand erop zit als een paard los in de bak/wei loopt rent weetikveel is het anders dan dat hij/zij onder het zadel moeten lopen dus ik zou zeggen of fatsoenlijke voorbeelden of geen :s

ja dat laat het voorbeeld ook zien hoeveel inwerking een ruiter kan hebben. Zonder ruiter loopt het paard goed maar met ineens achter de teugel, meer op de voorhand en met weggedrukte weg, wat is dus de conclusie het probleem zit hem in het geen wat erbij is gekomen, de ruiter, het zadel, hoofdstel en bit. etc. dat moeten we dus daar gaan kijken. en hem er niet even doorheen dwingen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:39

Het zal hier wsl al eens voorgekomen zijn in't topic, maar ik heb echt niet de tijd om 57 pagina's door te lezen, dus plaats ik het hier even neer. Ik rijd vaak met een paard dat eigenlijk de hele tijd aan't "klieren" is met z'n hoofd en vaak gewoon met z'n neus op z'n borst loopt. Volgens mij was dit het teken dat hij gewoon nog steun nodig heeft. Wat ik doe, is gewoon hem vooruit rijden zodat hij eigenlijk niet kan gaan hangen en op't einde komt hij dan ook lang en laag lopen. Maar is dit waar ik moet naar streven? Of pak ik het verkeerd aan?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:05

Hij moet ontspannen kunnen lopen, en lengte-buiging in z'n hals hebben. Ik denk dat je dit goed aanpakt door hem goed voorwaarts te houden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:21

magli schreef:
Het zal hier wsl al eens voorgekomen zijn in't topic, maar ik heb echt niet de tijd om 57 pagina's door te lezen, dus plaats ik het hier even neer. Ik rijd vaak met een paard dat eigenlijk de hele tijd aan't "klieren" is met z'n hoofd en vaak gewoon met z'n neus op z'n borst loopt. Volgens mij was dit het teken dat hij gewoon nog steun nodig heeft. Wat ik doe, is gewoon hem vooruit rijden zodat hij eigenlijk niet kan gaan hangen en op't einde komt hij dan ook lang en laag lopen. Maar is dit waar ik moet naar streven? Of pak ik het verkeerd aan?

Je geeft het zelf al aan: voorwaarts rijden. Waarschijnlijk is je paard nog niet goed in balans, rij daarom veel op de binnenhoefslag en maak buitenritjes, zodat je paard leert op eigen benen te lopen en geen steun gaat zoeken aan de wand, je hand, je been of wat dan ook. Verander veel van hand: rijdt achten en slangenvoltes. Als je paard wat sterker is kun je veel overgangen rijden, drie passen vooruit, drie passen terug. Gewoon korte stukjes.
Zoek hulp van een goede instructeur die je hierbij kan helpen. Dit probleem vergt wat tijd om op te lossen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:29

Hmm, oke, ik heb het dus bij het rechte eind. Jullie geven goede tips, maar ze zijn nogal moeilijk uit te voeren, aangezien het een manegepaard is, maar ik zal er wel aan werken. Lachen

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:09

de regel zegt het ook je moet hem naar voren rijden... van achter naar voor. Zo heeft hij ruimte om te lopen en zal eerder gaan ontspannen en laag gaan lopen dan wanneer je hem in de krul trekt waardoor hij helemaal geen bewegingsvrijheid meer heeft, en dan wordt het een gespannen zooitje. Ik weet dat dit moeilijk is, en ik leg het misschien ook niet helemaal goed uit, maar met veel geduld kom je er wel:) Goed zorgen dat het paard aan je been is, dus met aandrijven één duw met je kuit en hij moet weg zijn. veel succes! manege pony's zijn daar wel een stuk moeilijker in..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:46

magli schreef:

Helaas heb je dat totaal niet goed begrepen.
Meer lengte geven in de hals en been geven, zodat z'n neusje naar voren gaat. Op je zit moet hij terug komen en niet op je teugels/handen (iets wat vaak ook verkeerd gaat)Klieren met z'n hoofd en hangen geeft vaak aan dat je druk op de teugels te hoog is, het paard probeerd er onderuit te komen. Zorg voor een verderlichte aanleuning en geen druk op de mond, want dat is nergens voor nodig.

Zorg ook dat hij met het voorwaarts rijden je niet standaard vraagt om over z'n tempo te lopen Knipoog . Ff naar voren en dan weer terug rijden.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:53

Kijk goed in de spiegel hoe het gaat en vraag iemand om te helpen, zo lukte mij het ook Pling

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:34

Latisha schreef:
de regel zegt het ook je moet hem naar voren rijden... van achter naar voor. Zo heeft hij ruimte om te lopen en zal eerder gaan ontspannen en laag gaan lopen dan wanneer je hem in de krul trekt waardoor hij helemaal geen bewegingsvrijheid meer heeft, en dan wordt het een gespannen zooitje. Ik weet dat dit moeilijk is, en ik leg het misschien ook niet helemaal goed uit, maar met veel geduld kom je er wel:) Goed zorgen dat het paard aan je been is, dus met aandrijven één duw met je kuit en hij moet weg zijn. veel succes! manege pony's zijn daar wel een stuk moeilijker in..

Idd, ik trek geen enkel paard in de krul en probeer ook altijd eerst een paard goed aan't been te krijgen vooraleer er iets meer van te vragen. Maar dat paard is door anderen al zo in de krul getrokken dat hij soms echt gewoon met z'n neus op z'n borst loopt en echt van links naar rechts gaat met z'n hoofd, eerste wat ik dan doe is hem goed vooruit rijden, maar ik kan verstaan dat het nogal moeilijjk is voor dat paard. Toch bedankt voor je tip en nu weet ik dat wat ik doe ik moet voortdoen Lachen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:36

superwoman schreef:
magli schreef:

Helaas heb je dat totaal niet goed begrepen.
Meer lengte geven in de hals en been geven, zodat z'n neusje naar voren gaat. Op je zit moet hij terug komen en niet op je teugels/handen (iets wat vaak ook verkeerd gaat)Klieren met z'n hoofd en hangen geeft vaak aan dat je druk op de teugels te hoog is, het paard probeerd er onderuit te komen. Zorg voor een verderlichte aanleuning en geen druk op de mond, want dat is nergens voor nodig.

Zorg ook dat hij met het voorwaarts rijden je niet standaard vraagt om over z'n tempo te lopen Knipoog . Ff naar voren en dan weer terug rijden.

Ik heb het wel goed begrepen, alles wat jij geeft als tips doe ik, dat klieren komt niet door mij maar door andere ruiters. Wat ik meestal doe bij dit paard is hem gewoon goed vooruit rijden met een normaal contact. Op't begin van de les kliert hij dan nog met z'n hoofd, maar op't einde loopt hij vaak gewoon lang en laag en over z'n rug. Lachen

Maar mss kan ik nog wat meer oefenen op die temposchakelingen. Lachen

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:37

M_ariskaa schreef:
Kijk goed in de spiegel hoe het gaat en vraag iemand om te helpen, zo lukte mij het ook Pling

Onze manege is nogal , hmm primitief, we hebbel wel een spiegel, maar ... je kunt er niet meer in kijken. Clown

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:11

Het is erg lastig...
Maar ik denk dat je het alleen leert door veel oefenen, en door lessen te nemen..
Mij lukt het nooit Bloos

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:29

ik bedoelde niet dat jij dat paard ik de krul trok, maar dat veel mensen dat verkeerd doen;)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:27

Latisha schreef:
ik bedoelde niet dat jij dat paard ik de krul trok, maar dat veel mensen dat verkeerd doen;)

A ok, ik had het even anders verstaan. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:42

magli schreef:
Ik heb het wel goed begrepen, alles wat jij geeft als tips doe ik, dat klieren komt niet door mij maar door andere ruiters. Wat ik meestal doe bij dit paard is hem gewoon goed vooruit rijden met een normaal contact. Op't begin van de les kliert hij dan nog met z'n hoofd, maar op't einde loopt hij vaak gewoon lang en laag en over z'n rug. Lachen

Maar mss kan ik nog wat meer oefenen op die temposchakelingen. Lachen

Dan reageer je er misschien wel goed op. Alleen je reden die je op had geschreven, die klopte totaal niet Knipoog
Wat is normaal contact? Voor de 1e persoon is dat 5 kg en de ander is dat 1 ons.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:35

Normaal contact, haha, gewoon een lichte druk. Dus niet echt trekken maar ook geen losse teugels. Lachen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:57

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:42

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:24

Ik ga binnenkort een creollo rijden (3 keer per week waaronder 1 keer in een les), die nu alleen aan een lang teugeltje en een westernzadeltje gereden wordt. Het is dan de bedoeling dat ik daarmee ga 'dressuren'. Ik heb er al eens opgezeten en hij loopt heel makkelijk nageeflijk en is aan het been enzo (heel gevoelig paard).
Ik wil dit niet verpesten, daarmee bedoel ik dat ik hoop dat ik hem zo kan rijden dat hij zijn gevoeligheid houdt.
Ik vroeg me af of jullie nog algemene tips hebben om hem goed te laten lopen (het is bij ieder paard anders maar er zijn vast wel wat algemene dingen) en ik heb ook een vraagje: wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'over de rug rijden' en hoe bereik je dit dan?
Tot nu toe heb ik vooral les gehad met als doel een paard aan de teugel te trekken, en ben er nu achter dat dat echt fout is, en durf nu bijna niet meer te rijden uit angst dat ik te hard in zijn mond ben!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:35

Ik denk gewoon eerst lekker lang laag en voorwaarts neerwaarts en leren contact te zoeken, als je licht contacht heb kun je waarschijnlijk beetje bij beetje hoger gaan instellen en meer buiging in het lijf gaan vragen etc, maar blijf zoveel mogelijk van de voorkant af, gewoon licht contact meer is ook niet nodig en hier en daar eens een ophouding. Leren wat beenhulpen betekenen en verder vooral genieten en niet teveel verwachten en lekker afwisselen kwa oefeningen. Je kunt ook droogoefenen met geven van hulpen om aan te leren voelen hoeveel een kleine ophouding al kan doen.