Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:10

ja, wat sommige mensen al niet van foto's kunnen zien. we zitten hier allemaal te kijken naar foto's. en ik kijk niet naar enkele foto's, maar naar heel wat voor ik mijn oordeel vorm. weet niet hoe het bij jou zit, maar als je lang kijkt naar dressuur en al een tijdje in die wereld zit, haal je meer uit een foto (al is dat een momentopname, geef ik toe) dan je denkt. je kan daar geoefend in worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:28

Ja....

Maar dan nog.... je moet wel weten wie je tegenover je hebt, want velen hier hebben nog wel commentaar op de wereldtop!
En dat terwijl de eigen prestaties vaak te wensen over laten!

Natuurlijk zie ik ook wel het verschil tussen foto's, maar daar ga ik niet te ver op door!! En daar meet ik al helemaal geen kennis en kunnen vanaf.... Knipoog

Dit topic draait erop, op de foto's en het eeuwige gezeur over LDR foto's.... Helaas is dat ook het enigste wat de meeste bokkers van goed degelijk gereden LDR hebben gezien of zullen zien... foto's!!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:35

japs, ben ik het helemaal mee eens! de enige manier om een methode echt te leren kennen is ze zelf eens een tijdje rijden, met degelijke instructie en begeleiding, zodat je zeker niet gaat knoeien.

en commentaar mag je altijd hebben vind ik, ook op de wereldtop. ze zijn nu eenmaal ook niet perfect, ok anky nadert de perfectie, maar als ik edwards tenen zie,... en daar mag je gewoon commentaar op hebben. maar op mij mogen ze ook gerust commentaar hebben (en nee, ik ben geen gewone hobbyruiter, ik rijd wel hoger), leer je alleen maar van. ik wil maar zeggen, iedereen mag (en moet eigenlijk) becommentarieerd worden, je wordt er alleen maar beter van. hoe zou je anders nog weten wat je moet verbeteren? dat weet je zelf ook wel, maar als mijn instructrice me plotseling op iets wijst waar ik me niet bewust van was, dan ben ik toch wel heel blij dat ik dat kan veranderen, komt onze combinatie alleen maar ten goede!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:36

maar dat is wel heel erg offtopic Knipoog .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:31

Kaja schreef:
Zeer waarschijnlijk ook de enige (zinnige) optie voor jou Aimee... Knipoog
Blink je toch nog ergens in uit... Haha!

Je weet toch dat ik die optie allang heb aangesproken, juist daarom kan ik het A8h ook alleen maar van harte aanbevelen! Ja

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:34

Aimee schreef:
Kaja schreef:
Zeer waarschijnlijk ook de enige (zinnige) optie voor jou Aimee... Knipoog
Blink je toch nog ergens in uit... Haha!

Je weet toch dat ik die optie allang heb aangesproken, juist daarom kan ik het A8h ook alleen maar van harte aanbevelen! Ja

Haha! Haha!

Zeg deel jij je "Bokt-lidmaatschap" met je tweelingzus??

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:54

Citaat:
@Renate... Ik mag hopen dat dit een Knipoog opmerking is??

hahah natuurlijk!! Vingers aflikken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:00

Kaja schreef:
Haha! Haha!

Zeg deel jij je "Bokt-lidmaatschap" met je tweelingzus??

Verward

Heb ik een tweelingzus? Die zou ik wel graag willen leren kennen dan, ervaar ik ook eens hoe het is om familie te hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:12

Ik dacht laat ik met de zus beginnen, alvorens het over een gespleten persoonlijkheid te gaan hebben.... Haha! Haha!

De ene keer ben je net zo'n rel-del en de andere keer reageer je net als een ander(althans net als de meeste) met een Knipoog !!

Je doet me versteld staan Aimee, maar krijg nooit geen hoogte van je.... Haha!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:15

volgensmij is dat heel normaal hoor, van sommige mensen begrijp ik niet eens of ze nou voor of tegen ldr zijn... Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:23

Kaja schreef:
Je doet me versteld staan Aimee, maar krijg nooit geen hoogte van je.... Haha!

Laat dat nou precies de bedoeling zijn..... Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:24

@Renate, de geschiedenis van/met Aimee gaat wat verder terug dan wel of geen LDR toe willen passen Knipoog !

@Aimee, ja zover was ik ook meid, maar soms druis je nog wel tegen jezelf in... Haha! Jou reacties zijn allemaal te peilen met je humeur volgens mij!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:32

Kaja schreef:
@Aimee, ja zover was ik ook meid, maar soms druis je nog wel tegen jezelf in... Haha! Jou reacties zijn allemaal te peilen met je humeur volgens mij!

Verward
Je komt hiermee n.a.v. het dam-verhaal.... bij mijn weten ben ik daar altijd heel eenduidig in geweest.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:47

Citaat:
@Renate, de geschiedenis van/met Aimee gaat wat verder terug dan wel of geen LDR toe willen passen Knipoog !

hahaha Tong uitsteken ja daar oordeel ik niet over.. Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:11

Aimee schreef:
Kaja schreef:

Verward
Je komt hiermee n.a.v. het dam-verhaal.... bij mijn weten ben ik daar altijd heel eenduidig in geweest.

Aimee ik ben met stomheid geslagen...
Ben je nu echt de weg kwijt of doe je maar alsof??

Ik geloof niet dat je me helemaal begrijpt Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:23

Kaja schreef:
Aimee ik ben met stomheid geslagen...
Ben je nu echt de weg kwijt of doe je maar alsof??

Ik geloof niet dat je me helemaal begrijpt Haha! Haha!

Leg eens uit dan en vertel dan ook meteen ff wat dit allemaal te maken heeft met dit topic, zodat we niet teveel afdwalen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:33

Misschien is het handig om de gemoedstoestand van Aimee per PB te bespreken Haha!.

Op die manier kan het topic nog een poosje gewoon doorlopen ipv erg off-topic af te dwalen Haha!.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:01

Apple schreef:
Misschien is het handig om de gemoedstoestand van Aimee per PB te bespreken Haha!.

Bloos Liever niet.... Aimee snapt het morgen wel weer....

Apple schreef:
Op die manier kan het topic nog een poosje gewoon doorlopen ipv erg off-topic af te dwalen Haha!.

Ik wilde er weer wat leven in blazen door het eens op een andere boeg te gooien, maar de echte die-hards laten onmiddelijk weten uit welk hout ze gesneden zijn....

Kaja schreef:
Come to think of it....

Wat te denken van de klassieke methode...??
Wat te denken van het strak en star bovenin rijden van paarden..??
En enkel en alleen omdat zij zich graag tegen Anky en haar manier van rijden willen verzetten...

Ik ben menig paard tegen gekomen die zo star gereden zijn, helemaal kapot, zat geen rek of strek meer in! Kost je aardig wat tijd om dat weer flexibel te krijgen!!

Nee dan ben je goed bezig

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:24

owkeej, *blaast mee*

klassieke methode is niet per se gelijk aan star en strak bovenin rijden. de klassieke methode die ik ken is zacht en gebaseerd op ontspanning. maar dan zijn er natuurlijk weer van die na-apers die klassiek willen doen en zo hun paard mooi naar de vaantje helpen door er weer aan te gaan trekken en sleuren.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:26

En zo blijf je weer terug komen op het feit:

Wie goed doet die goed ontmoet... (of ziets Haha!)

Dus doe je iets op een goede manier, en wat dus bij het paard past en is afgestemd op zijn/haar gaan, dan krijg je uiteindelijk een goed resultaat.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:08

Biepje schreef:
de klassieke methode die ik ken is zacht en gebaseerd op ontspanning.
Dat is niet anders met het doel van LDR, maar ik vraag me het volgende af: Bij het duitse klassieke systeem is er zo iets als naar de hand toe rijden, dat wat je drijft zou je in de hand terug moeten voelen (daar komt dan de term "op druk rijden" vandaan). Ik ben daar zelf niet zo kapot van, ik heb al snel het idee dat druk in de aanleuning spanning bij de ruiter oplevert met als gevolg toch wat hangen en dan wordt het wel strak bovenin. Pas in een later stadium, wordt het paard verzamelder en komt er zelfhouding en wordt de aanleuing weer lichter.
Ik vraag me af of bij het LDR er een aanleuningsverschil is als gevolg van het drijven?

Biepje schreef:
maar dan zijn er natuurlijk weer van die na-apers die klassiek willen doen en zo hun paard mooi naar de vaantjehelpen door er weer aan te gaan trekken en sleuren.

Verward de strekking snap ik wel, maar is dit een typo of dialect???

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:08

ja sorry het is 'naar de vaantjes helpen', s vergeten.

klassieke methode is net als LDR een methode voor meer ervaren (dressuur)paarden. het is niet dat je jonge paarden zo gaat rijden. dat naar de hand toe rijden gaat als volgt: je neemt stelling op je binnenteugel, en je neemt je buitenteugel iets vaster. handen op normale hoogte. paard heeft steun aan de buitenteugel, en langs buiten ga je 'voelen'. je knijpt geregeld, terwijl je ondersteunt met je buitenbeen (tegen het naar buiten vallen) en je drijft door met je binnenbeen. je rijdt dus eigenlijk puur binnenbeen-buitenteugel. je blijft wat knijpen (spons-gevoel) en dan weer los, terwijl doordrijven binnen. na een tijdje voel je het paard loskomen, dan geef je na met je buitenteugel en verminder je de druk van je binnenbeen. met dat drijven naar de hand, bedoelen ze dat meer. belangrijk is ook dat je paard doordraaft/doorgaloppeert, liefst veel overgangen en voltes.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:10

niet makkelijk en je hebt er feeling en begeleiding voor nodig, anders dan krijg je inderdaad hangen. zoals ik het ken, krijg je een ontzettend licht paard vanvoren, dat duidelijk bergopwaarts loopt en verzamelt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:00

Biepje schreef:

klassieke methode is niet per se gelijk aan star en strak bovenin rijden. de klassieke methode die ik ken is zacht en gebaseerd op ontspanning. maar dan zijn er natuurlijk weer van die na-apers die klassiek willen doen en zo hun paard mooi naar de vaantje helpen door er weer aan te gaan trekken en sleuren.

Woestein schreef:
En zo blijf je weer terug komen op het feit:

Wie goed doet die goed ontmoet... (of ziets )

Dus doe je iets op een goede manier, en wat dus bij het paard past en is afgestemd op zijn/haar gaan, dan krijg je uiteindelijk een goed resultaat.

En bovenstaande quotes waren precies dé antwoorden die ik wilde hebben!! Deze discussie is meer dood dan levend maar je komt er toch nooit uit, de gemoederen laaien hoog op en de beschuldigingen vliegen in het rond en omdat voor beide methodes geldt dat de ervaring en de manier van bepalend zijn voor het resultaat!!!

Het ligt niet aan Anky, LDR of een paar banketstaaf k*t foto's!!
Het ligt aan de bekwaamheid van de ruiter, de oplettende ruiter en trainer en heel goed weten waar je mee bezig bent!!

Je kunt alles naar de knoppen rijden, maar om daar nou een systeem of een andere ruiter de schuld van te geven..... dat is wel heel gemakkelijk!!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:30

Amen!