Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:33

Maar met wedstrijden streef je toch ook naar harmonie, ookal is het ook een vorm van meten hoe goed (of niet) het gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:36

Dat kan toch niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:41

Babootje schreef:
Dat ben ik met je eens hoor Superwoman. Ook ik heb veel geleerd van wedstrijd rijden (al rij ik nu niet meer zoveel, ik start nog wel een paar keer per jaar). Heeft niets met competitiedrang te maken, anders zou ik dat wel vaker doen. Ik heb ervan geleerd om ook thuis mezelf serieus aan het werk te zetten. Wedstrijden zijn een goed meetmoment om te beoordelen of die controle en ontspanning er daadwerkelijk is. In de thuissituatie ben je toch altijd geneigd om water bij de wijn te doen.

Eens. En wanneer je steeds wat water bij de wijn doet (onbewust ook) is je basis waar je op verder moet,toch veel slechter. Zo heb ik dat iig ervaren.
Op wedstrijd en daarna werken aan de basis om de oefeningen weer te verbeteren voor je weer verder kan met moeilijkere oefeningen in een hogere klasse.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:43

Simpelman schreef:
Dat kan toch niet?

Niet? Waarom niet, ben blond ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:45

Omdat de punten voor gaan anders hoef je je niet aan een jury te vertonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:49

Simpelman schreef:

Hoe ging dat spreekwoord ook al weer: "zo de waard is...."

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:52

Simpelman schreef:

Maar je punten worden toch het hoogst wanneer je een harmonieus geheel toont. Dus een correcte uitvoerong waarbij de ruiter nauwelijks zichtbare hulpen geeft, alsof het vanzelf gaat voor beide.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:57

Was dat maar zo, maar hier haal je maar een heel klein beetje winst extra mee, maar je kunt véél meer winst behalen of verliezen met de andere onderdelen van een proef.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:13

Nou voor mij gaat het wel samen en ik verwacht nog vele met mij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:28

Dan zeg je zo te lezen dat je niet met een wedstrijd mee doet om te winnen?
Misschien zou dan een echt deskundige beoordeling van je rijvaardigheid zonder wedstrijd element een interessantere optie zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:38

Simpelman schreef:

Ja als wedstrijd ruiter moet je je echt schamen.... 8)7

superwoman schreef:
Maar je punten worden toch het hoogst wanneer je een harmonieus geheel toont. Dus een correcte uitvoerong waarbij de ruiter nauwelijks zichtbare hulpen geeft, alsof het vanzelf gaat voor beide.

Dat lijkt mij ook. Wat is er mis mee om jezelf te laten beoordelen? Om de waardering van een jury te willen? Dat zijn toch ook mensen met passie voor paarden en mooie dressuur? (enkele zuurpruim daargelaten :+ )

Simpelman schreef:

Als ik denk kansloos te zijn dan blijf ik liever thuis nog even dooroefenen... Maar wat is daar mis mee? Het is toch mooi? Beetje competitie? En als we niet winnen hebben we evengoed een leuke, leerzame dag. En soms ga je op wedstrijd met een belangrijker doelstelling dan winnen; bijvoorbeeld je paard ontspannen houden tijdens de proef, of niet in dezelfde fout als de vorige keer vervallen. Of juist te toetsen of hetgeen waar je de laatste tijd op hebt getraind goed bevestigd is. Jong paard ervaring op laten doen. En als het echt mis is gegaan dan kan ik daar behoorlijk van balen. Dan ben ik er ziek van. Maar wat is daar mis mee? Dat je baalt dat het even niet zo lukt als thuis? Het zou ook raar zijn als dat je niks zou doen. En mijn paard krijgt evengoed zijn beloning hoor.

Simpelman schreef:
Misschien zou dan een echt deskundige beoordeling van je rijvaardigheid zonder wedstrijd element een interessantere optie zijn?

Wie zegt dat een wedstrijd het enige beoordelingsmoment van je rijvaardigheid is? Een wedstrijd is een momentopname. Er zijn ook zat andere momenten waarop ik als (wedstrijd)ruiter mijn rijvaardigheid laat beoordelen. Als ik mij volledig zou laten leiden door wedstrijdbeoordelingen, dan zou het eind zoek zijn. De ene dag is de andere niet, en de ene jury ook de andere niet. Als je constant wil presteren en stijgende lijn in je prestaties wil houden dan moet je juist vasthouden aan je eigen ding, manier van trainen. 'never change a winning horse' zeggen de engelsen. Je neemt de input waar je wat mee kan mee en de rest laat je links liggen. Tegelijkertijd is het zo dat als je altijd onder de maat presteert dat je dan thuis echt iets niet goed doet. Dan is het tijd om je manier van trainen eens om te gooien; als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-11-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:40

Wie zei er dat het aan wedstrijden meedoen verkeerd is?
Ik zeg alleen maar dat het geen maatstaf is.

Het is alleen maatstaf als je voor de punten gaat en daar gaat het dan heel vaak fout wat betreft die harmonie.
Met het strikt handhaven van de harmonie zul je niet winnen omdat de wijze van beoordeling van een proef dat niet aanmoedigt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-11-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:46

Simpelman schreef:
Ik zeg alleen maar dat het geen maatstaf is.

Het is niet altijd een (goede) maatstaf, maar wel de enige maatstaf.

Wat is voor jou een goede objectieve maatstaf voor rijkunst Simpelman?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:49

FEI art 401.

Bijvoorbeeld 35% (daar moet over nagedacht worden) van de totaal te behalen punten in een wedstrijd gebaseerd op dat algemene beeld.
Hiermee krijg je een totaal ander wedstrijdbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:54

Simpelman schreef:

Nee Simpeleman, niet iedereen doet aan wedstrijden mee om te winnen. Een deskundige beoordeling van je rijvaardigheid? Leuk, maar waar vind je die? Via instructie als je geluk hebt, maar dan is de wedstrijd weer belangrijk om te beoordelen of je wel bij een deskundige instructeur bent beland.
Ik vind wedstrijden rijden een goed meetinstrument. De proeven op alle niveau's zijn logisch opgebouwd, op alle niveaus (o.b.v. het scala) om de vorderingen van paard en ruiter te kunnen volgen.
Het wedstrijdelement is aardig, maar zeker niet het belangrijkste (in ieder geval niet voor de amateursport).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:09

In de praktijk is dat voorbehouden aan de verlichten.
De werkelijkheid is dat je door een niveau heen kunt rijden zonder dat die genoemde logica echt getest wordt.

Om zomaar een duidelijk voorbeeldje te noemen: het de hals laten strekken in een B proefje.
Doet men het niet (nooit) dan kost dat bijvoorbeeld 2 puntjes in een wedstrijd, maar het betekent in werkelijkheid dat de ruiter niets terecht brengt van dat waar hij op dat moment mee bezig zou moeten zijn, horizontaal evenwicht, ontspanning en een eerste stap naar aanleuning.
Je kunt dus door de B heen rijden zonder aan de noodzakelijke logica te hebben voldaan.
In de L en de M zijn een krul en een braaf paard voldoende.

Mensen komen zo in aantallen in de Z terecht, absoluut zonder daar aan toe te zijn.
Ze gaan zich dan op de eisen die hier gesteld worden werpen zonder dat de basis is bevestigd en begrijpen dan niet hoe de problemen die dat oplevert opgelost moeten worden.

Dat kun je veranderen door een veel groter punten gewicht toe te kennen aan de kaders van FEI art. 401

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:19

Babootje schreef:
Ik vind wedstrijden rijden een goed meetinstrument. De proeven op alle niveau's zijn logisch opgebouwd, op alle niveaus (o.b.v. het scala) om de vorderingen van paard en ruiter te kunnen volgen.

Ik vind de opbouw van de proeven en niveau's ook heel logisch en goed doordacht.

Simpelman schreef:
Bijvoorbeeld 35% (daar moet over nagedacht worden) van de totaal te behalen punten in een wedstrijd gebaseerd op dat algemene beeld. Hiermee krijg je een totaal ander wedstrijdbeeld.

Oke, ik begrijp wel waar dat vandaan komt... We kennen natuurlijk allemaal voorbeelden van combinaties die toch op hoger niveau belanden en daar niet thuis horen. Die wel hun onderdeeltjes op de letters laten zien, en het geluk hebben een braaf paard te hebben die ondanks de hinderende ruiter gewoon door blijft tuffen. Maar de mogelijkheid is daar wel om dat af te straffen. Het is een beetje aan de interpretatie van de jury hoe zwaar ze dat per onderdeel laten doorwegen. Ik denk niet dat het nodig is het 'gereden zijn in het algemeen' 35% te laten meewegen. x2 zou misschien wel een goede zijn (en dan in de lagere klassen het onderdeel verzorging weglaten). De wijze van jureren zal altijd stof tot discussie geven. Ook onder wedstrijdruiters onderling. De discussie is goed, dat houdt je ook scherp. Maar het is nu ook wel zo dat uiteindelijk de besten wel boven komen drijven. Zo'n tuffende ruiter loopt vanzelf vast. Die gaat of aan zichzelf werken of bekeert zich tot de AR :+ (grapje). Op de grotere wedstrijden, grote rubrieken en hogere klassen redt je het echt niet met een slechte vertoning.

Simpelman schreef:
Om zomaar een duidelijk voorbeeldje te noemen: het de hals laten strekken in een B proefje.Doet men het niet (nooit) dan kost dat bijvoorbeeld 2 puntjes in een wedstrijd, maar het betekent in werkelijkheid dat de ruiter niets terecht brengt van dat waar hij op dat moment mee bezig zou moeten zijn, horizontaal evenwicht, ontspanning en een eerste stap naar aanleuning.

Dat ben ik met je eens dat dat soort onderdelen zwaarder mee zouden moeten tellen.

Simpelman schreef:
Dat kun je veranderen door een veel groter punten gewicht toe te kennen aan de kaders van FEI art. 401

Eens. Maar dan blijft nog het wedstrijdelement als enige objectieve maatstaf overeind. Ik ben het eens met je verbeterpunten, maar ook zonder deze verbeterpunten is er geen objectievere maatstaf om een indruk te krijgen van iemands niveau en ervaring. De doorgewinterde dressuurmensen leggen het niveau van iemand, en wat iemand zelf vertelt over hoe hij bezig is snel naast elkaar en weten dan snel genoeg wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:46

jasmijn78 schreef:
Simpelman schreef:
Bijvoorbeeld 35% (daar moet over nagedacht worden) van de totaal te behalen punten in een wedstrijd gebaseerd op dat algemene beeld. Hiermee krijg je een totaal ander wedstrijdbeeld.

Oke, ik begrijp wel waar dat vandaan komt... We kennen natuurlijk allemaal voorbeelden van combinaties die toch op hoger niveau belanden en daar niet thuis horen. Die wel hun onderdeeltjes op de letters laten zien, en het geluk hebben een braaf paard te hebben die ondanks de hinderende ruiter gewoon door blijft tuffen. Maar de mogelijkheid is daar wel om dat af te straffen. Het is een beetje aan de interpretatie van de jury hoe zwaar ze dat per onderdeel laten doorwegen. Ik denk niet dat het nodig is het 'gereden zijn in het algemeen' 35% te laten meewegen. x2 zou misschien wel een goede zijn (en dan in de lagere klassen het onderdeel verzorging weglaten). De wijze van jureren zal altijd stof tot discussie geven. Ook onder wedstrijdruiters onderling. De discussie is goed, dat houdt je ook scherp. Maar het is nu ook wel zo dat uiteindelijk de besten wel boven komen drijven. Zo'n tuffende ruiter loopt vanzelf vast. Die gaat of aan zichzelf werken of bekeert zich tot de AR :+ (grapje). Op de grotere wedstrijden, grote rubrieken en hogere klassen redt je het echt niet met een slechte vertoning.

Omdat het wedstrijden zijn en er dus eer aan verbonden is zullen er heel wat combinaties proberen zo snel mogelijk zo "hoog" mogelijk te komen door hun accenten te leggen op de onderdelen.

En, inderdaad die lopen dan vast, maar dat is niet goed, het wordt n.l. veroorzaakt door het systeem.
Het systeem zou dus aangepast moeten worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:55

Simpelman schreef:
Ieder voorjaar op een mooie dag in maart als het eerste gras begint te groeien en de zon wat warmte geeft dan gaan de paarden die bij mij grotendeels buiten leven uitbundig spelen.
Ze begroeten het voorjaar met veel spierballen vertoon en laten aan hun kudde zien hoe fit en sterk ze zijn.

Ze doen uitgestrekte galop, middendraf, halve galop pirouettes, levades, verzamelde draf en passages.
Al hun natuurlijke bewegingen, losgelaten, met kracht en souplesse, ze zweven.
Er is voor mij niets mooiers om te zien, dit is schoonheid.

Wat nu kenmerkend is is dat de paarden hier niet naar het uiterste van hun kracht gaan maar zeg maar wat, naar 70% daar van.
Het is die reserve die bij ons de indruk wekt dat het ze geen enkele moeite kost, die het tot schoonheid maakt.

Het typerende aan wedstrijdsport is dat de deelnemende paarden om te kunnen winnen tot het uiterste van hun krachten moeten gaan.
Wat we dan te zien krijgen is een paard met een enorme stress, onnatuurlijk actief, tegen de grens van verzet.
Alle bewegingen zijn opgeblazen tot het uiterste en missen daarmee alle elegantie.
Het is sport en als het topsport is dan is het grotendeels commercie.

Heel veel mensen vinden dit niet mooi, mede ook doordat velen er zich ervan bewust zijn op welke manier dit uit de paarden geperst is.
Denk o.m. aan de nu niet meer toegestane rollkur.
Veel mensen zien liever een paard in zijn natuurlijke (70%) doen al dan niet onder een ruiter.
Zij zijn op zoek naar een mooi bewegend paard in losgelatenheid, met souplesse, in harmonie, met vriendelijkheid.
Binnen dit kader zoeken ze hun best mogelijke middendraf en misschien zelfs wel een passage.
Daar hebben ze geen wedstrijden en geen jury voor nodig, dat kan gewoon in de achtertuin.

Paarden zijn in staat voor ons te werken mét inzet, met een relatief plezier in het samen doen, als van zelf sprekend.
Resultaten halen in de wedstrijdsport is voor sommigen een maatstaf, voor anderen is het de harmonie die ze vinden met hun paard.

+:)+

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:59

superwoman schreef:
Simpelman schreef:

Inderdaad en dan schrik je als in de Z-dressuurklasse op het protocol ziet staan "Mooie proef maar de hulpen waren onvoldoende zichtbaar".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:09

Was dat jouw proef arie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:16

Simpelman, tuurlijk zou het stysteem verbeterd moeten worden.
Waterdicht kun je het imo niet maken, want er zullen altijd mensen zijn die het misbruiken om er zelf beter van te worden. Gelukkig is imo het overgrote deel gewoon bezig voor haar en zijn plezier en als combi te verbeteren.
Ik zoek/zocht iig de wedstrijden wel uit waar de sfeer leuk was en we elkaar ook succes wenste voor de proef. Tuurlijk wil ik graag de beste zijn, maar als dat niet zo is,is dat ook niet erg. gewoon thuis weer aan de slag om het de volgende x beter te kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:34

Simpelman schreef:
In de praktijk is dat voorbehouden aan de verlichten.
De werkelijkheid is dat je door een niveau heen kunt rijden zonder dat die genoemde logica echt getest wordt.

Om zomaar een duidelijk voorbeeldje te noemen: het de hals laten strekken in een B proefje.
Doet men het niet (nooit) dan kost dat bijvoorbeeld 2 puntjes in een wedstrijd, maar het betekent in werkelijkheid dat de ruiter niets terecht brengt van dat waar hij op dat moment mee bezig zou moeten zijn, horizontaal evenwicht, ontspanning en een eerste stap naar aanleuning.
Je kunt dus door de B heen rijden zonder aan de noodzakelijke logica te hebben voldaan.
In de L en de M zijn een krul en een braaf paard voldoende.
01

Daar heb je wel een punt; maar dat succes houdt volgens mij wel een keertje op

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:26

superwoman schreef:
Babootje schreef:
Dat ben ik met je eens hoor Superwoman. Ook ik heb veel geleerd van wedstrijd rijden (al rij ik nu niet meer zoveel, ik start nog wel een paar keer per jaar). Heeft niets met competitiedrang te maken, anders zou ik dat wel vaker doen. Ik heb ervan geleerd om ook thuis mezelf serieus aan het werk te zetten. Wedstrijden zijn een goed meetmoment om te beoordelen of die controle en ontspanning er daadwerkelijk is. In de thuissituatie ben je toch altijd geneigd om water bij de wijn te doen.

Eens. En wanneer je steeds wat water bij de wijn doet (onbewust ook) is je basis waar je op verder moet,toch veel slechter. Zo heb ik dat iig ervaren.
Op wedstrijd en daarna werken aan de basis om de oefeningen weer te verbeteren voor je weer verder kan met moeilijkere oefeningen in een hogere klasse.

Wat een verschil van opvatting over die "beoordelings-wedstrijden" :D :+

Alsof een wedstrijd een goed meetmoment zou zijn om te beoordelen of de controle en ontspanning er daadwerkelijk zou zijn.
Ik heb het dan nog maar over de "gewone" basissport :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:39

Simpelman schreef:
Omdat het wedstrijden zijn en er dus eer aan verbonden is zullen er heel wat combinaties proberen zo snel mogelijk zo "hoog" mogelijk te komen door hun accenten te leggen op de onderdelen.

En, inderdaad die lopen dan vast, maar dat is niet goed, het wordt n.l. veroorzaakt door het systeem.
Het systeem zou dus aangepast moeten worden.

Helaas heb je dat soort ruiters ja. Maar ik weet niet of dat aan het systeem ligt. Ook als het systeem beter zou zijn krijg je mensen die vast lopen, omdat ze gewoon niet beter kunnen. De grens bereikt is of omdat ze gewoon de mentaliteit niet hebben. Vaak zie je dan dat ze na verloop van tijd hun heil elders gaan zoeken. Want iedere wedstrijd onderaan eindigen doe je ook echt niet voor je lol. En sommige blijven gewoon doorgaan en geven de jury de schuld. In andere sporten heb je ook dat het niveau bij de amateuren soms om te huilen is, dat daar mensen met de verkeerde mentaliteit tussen zitten, of hun sport niet serieus (genoeg) nemen. Dat is in de paarden niet anders. Beter nog dat zij hun sport wel georganiseerd beoefenen, want dan is er iig aandacht voor het welzijn van het paard. Men moet aan reglementen voldoen etc. die het paard moeten beschermen (voor zover dat kan).

Ik blijf erbij dat dat het wel vaak de 'vastlopers' hun heil vinden in de minder/niet gestructureerde/georganiseerde stromingen waar ze niet beoordeeld worden en er een sfeer heerst van 'alles wat ik doe is toch wel goed' en het vaak de slager is die zijn eigen vlees keurt (zoals BB zijn eigen squiretest afneemt). Er is geen systeem, dus heeft iedereen zijn eigen definitie van wat goed is. We genieten van dressuur als van een glas wijn en meer van dat soort poezelig en ondefinieerbaar gedoe. Vooral niet kritisch zijn op verbeterpunten. Een paard dat na jaren training nog loopt als een natte krant verklaren met flutargumenten en een zielig verhaal. Ieder zijn meug, maar pluis youtube maar eens door... Uit die stromingen kan ik maar weinig moois en inspirerende halen. De meest inspirerende voorbeelden zijn voor mij toch de ruiters uit de int. top en mensen die in de (dressuur)sport hun sporen hebben verdient.

Het 'systeem' in de dressuursport kan natuurlijk altijd beter, het blijft ook in ontwikkeling. Iedere zoveel jaar komen bijvoorbeeld nieuwe proeven uit. Maar het systeem is prima. Het is maar hoe je het voor je laat werken en hoe je ermee omgaat. Als je in de reguliere dressuur geen succes kunt hebben (lees goede klasseringen en voldoende scores in de basissport), dan acht ik de kans heel klein dat dat in de AR of aanverwanten wel gaat lukken. Dat je daar wel ineens goed gaat leren rijden, ineens het licht gaat zien, zoals sommige hier beweren. Er is geen systematiek waarmee je inzicht krijgt in waar je nu staat. Als ze de mentaliteit en veerkracht hadden om te gaan met kritiek, verlies, teleurstelling en tegenslag, dan hadden ze hun weg ook wel in de dressuursport gevonden. In de reguliere dressuur zijn tal van goede instructeurs te vinden. Je moet soms even zoeken, en bereid zijn soms wat meer te betalen dan een tientje per uur. In de niet-georganiseerde stromingen zul je ook tal van slechte instructeurs vinden, daar is ook een wildgroei van. Dus zul je dezelfde zoektocht af moeten leggen. Alleen zal het dan veel langer duren voordat je weet of je op de goede weg bent want je mist de momenten waarbij je je kunt meten met anderen en beoordeeld wordt door onafhankelijke derden. En dan wordt het een stuk moeilijker terug te gaan naar af, als je al die tijd door de feel-good goroe's bent geindoctrineert. Het enige wat je dan nog rest is lekker vast blijven zitten in de leerproces en anderen afkatten die wel doorgaan met hun ontwikkeling, al is dat met vallen en opstaan.

cherie78 schreef:
Alsof een wedstrijd een goed meetmoment zou zijn om te beoordelen of de controle en ontspanning er daadwerkelijk zou zijn.
Ik heb het dan nog maar over de "gewone" basissport

Nou Cherie... Het is dus maar net hoe je het systeem voor je laat werken. Je kunt er voor kiezen te starten op je eigen veilige bekende terrein in een afgesloten binnenbak. Of je kunt er voor kiezen naar een outdoor te gaan met 20 rijbanen, feesttenten, strodorpen etc. Je weet wanneer je controle hebt wanneer je vlekkeloos 30 onderdelen technisch correct af kunt leggen. Wedstrijden zijn daarvoor uitstekende meetmomenten.