Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvankaxx schreef:Je kan gewoon goed vallenlaatste keer dat ik gevallen ben had ik geloof ik nergens last van, enkel wat spierpijn. Maar dat is ook al 2 jaar terug. Je hoeft echt niet altijd ergens last van te hebben of iets stuk te hebben. Ik heb behalve spierpijn nog nooit iets overgehouden na een val, in de 11 jaar dat ik rij *afkloppen*
chelle_dora schreef:Ja hoor, hier ook een schijtbak eersteklas
3 jaar geleden m'n rug gebroken van een paard, en toen bedacht ik dat ik bést een "brave" 4 jarige kon kopen 2 jaar geleden. Die achteraf dus helemaal niet zo braaf was. Gos, ik heb wat hoeken van de bak gezien de afgelopen 2 jaar, maar ik wilde perse zelf doorzetten omdat ik er anders niet doorheen zou komen.
Ik heb een groot gedeelte zonder zadel gereden/doorgereden omdat ik dat prettiger vond (als er wat gebeurd ben je er zo af!) en omdat ponylief geen zadel accepteerde. Nu voel ik me nog steeds prettiger zonder zadel, met zadel kukel ik heel snel voorover en klem ik wat meer, waardoor pony nog harder gaat.
Nu is ze op zich wel braaf hoor, we kunnen lekker naar buiten en daar heb ik d'r eigenlijk voor, maar een galop vind ik nog steeds eng. Want dan kan ze bokken, wegrennen, ze kan ineens de andere kant op.. you name it. Ze heeft het nog niet gedaan of ik heb het al verzonnen en ik heb de landing dan ook al bijna gedaan![]()
Nu mezelf morgen toch een schop onder m'n hol geven en morgen weer een galopje proberen. Laatste keer dat ik heb gegaloppeerd is geloof ik ook alweer bijna 2 weken geleden![]()
En vind mezelf dan zo'n ei. Want gisteren zit ik er in de paddock wel zonder iets van tuig (of cap.. jaja.. heel dom) erop en wandelen we door de paddock heen..dát durf ik dan weer wel.
Amika123 schreef:Ik ga me ook melden!
Rijden doe ik al zo'n 20 jaar. Altijd met veel plezier en ik was nooit bang.
2 Jaar geleden kocht ik mijn huidige merrie. Zij was destijds 3 jaar, een afstammeling van Wender R X Elite Burggraaf. Ze was zo braaf in de omgang dat ik alle vertrouwen in haar had. Ze was wel een pittige voorwaartse dame maar op die leeftijd mag dat natuurlijk ook wel.
In de eerste instantie heb ik haar op stalling gezet om haar wat verder door te laten rijden. Ze was nog heel groen, net zadelmak. Er zat nog geen stuur of rem op.
Degene die haar zou moeten rijden durfde dat uiteindelijk niet zo goed. Ze vond haar te heet en te "snel".
Toen ging iemand anders haar rijden. Na een tijdje ging mijn merrie in verzet. Het klikte niet zo goed tussen haar en haar ruiter. Steigeren, bokken, staken, niet laten opstappen, achterwaarts.
Ik heb haar toen zo snel mogelijk naar huis gehaald maar het kwaad was al geschied. Dominante merrie en dominante ruiter waren in een strijd verwikkeld die beide niet konden winnen.
Thuis ben ik zelf met haar begonnen.
Via fb kwam ik in contact met een oude vriendin die op hoog niveau (nationaal) dressuur had gereden.
Zij is komen kijken en ik had echt dringend hulp van haar nodig.
Samen nieuw trainingsschema gemaakt en helemaal opnieuw begonnen.
Wat heb ik een smakken gemaakt!
De truc was om vanuit draf of volle galop te stoppen en zich om te gooien. Als ik er dan nog opzat steigerde ze. Ook "schrik-reacties"geven en wegsprinten kan ze goed.
Nu zijn we twee jaar verder en vele kneuzingen.
Momenteel gaat het goed maar ze blijft van tijd tot tijd trucen uithalen.
Ik durf nog steeds niet goed rechtsom te galopperen want dan wil ze zich nog wel eens omgooien.
Ik ga dan verkrampen in mijn zit en dat voelt ze natuurlijk gelijk.
Verder is mijn paard heel erg gevoelig.
Rijden doe ik haar zo veel mogelijk op mijn zit. Met mijn benen kan ik soms heel slecht aan haar komen en ook contact met de mond moet goed gecontroleerd zijn.
Bij ons is het dus een kwestie van rust en balans zoeken en daar werken we hard aan.
Deze winter heb ik 3 mnd niet gereden omdat ze weer een terugval had en ik er bijna niet op durfde.
Mijn vriendin die dus nu ook mijn instructrice is heeft haar toen doorgereden.
Nu zit ik er zelf weer op.
Een hele klus maar het gaat ons lukken!
twinducklin schreef:Polderpaard ik herken je gevoel. Mijn ruin is niet de makkelijkste maar mijn vriend die echt een beginner en hij komt er klaar mee.. goed voor hem, blijkbaar hebben hun samen echt een klik maar soms wel erg frustrerend voor mij. Voor nu maak ik er even gebruik en stap op als mijn vriend eerst gereden heeft, dan heeft hij namelijk veel meer verzet. Bovendien ben ik degene die altijd overal spoken ziet ipv mijn paard, mijn merrie kan overal drama over maken en daarom heb ik mijn ruin van jongs af aan overal aan laten wennen, ik weet dat hij heel koel daardoor is nu alleen nog geloven als ik erop zit haha
twinducklin schreef:Heel lastig. Thuis denk ik altijd, wat is het probleem? Gewoon doen en dan zie je wel wat er gebeurd maar eenmaal erop of zelfs ernaast met het idee dat ik ga opstappen krijg ik kriebels haha. Succes morgen! Ik ga morgen waarschijnlijk ook weer een poging wagen ( als hij bij mijn vriend goed gestemd is )