Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:15

Ik zal wel even navragen!
Wat wil je weten? Stuur maar even PB ajb.

Dat van de rug weet ik niet.
Er is (bewust) geen standfoto zonder zadel.
OP de rijfoto vind ik de achterhand erg hoog.
Een paard wat zijn voorbenen zo naar achteren heeft op stand zou mij ook minder aanspreken.
Maar ik ben dus echt extreem kritisch in mijn hengstenkeuze.
Dat komt omdat ik gewoon echt voor een verbeterende match zou gaan en het projecteer op mijn eigen merrie!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:25

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:27

Vind het altijd zo irritant dat ze die foto's zo kantelen :(

Maar goed, ik vind (voor mijn paard) dat tie een te kort voorbeen heeft.
Weet niet of hij dat doorfokt, maar dat zou voor mij al een kruisje worden.

Het is wel een mooi paard om te zien :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:31

Gefeliciteerd zeg met de witte aanwinst Kinke! Súpergaaf! Ook fijn om gewoon een ongecompliceerd buitenpaardje te hebben lijkt me. Al hebben ze wel bloed hoor, in spanje :j En persoonlijk vind ik witte paarden niet mooi, spaanse wel, alleen wit niet :o

Mag ze gelijk gaan afvallen bij jou. Zal paardlief je niet aardig om gaan vinden, haha. Neehoor grapje. Ze heeft echt wat, kan er de vinger niet op leggen, maar toch. Wens je heel veel geluk met haar :))

Ik heb echt pech vandaag. Had een zadel gekocht via MP, maar nu blijkt het én een ouder model, én ook nog eens dusdanig stuk dat het voor nu onbruikbaar is... :( Hoop aanzienlijk wat geld terug te krijgen, of alles en zadel weer weg.

Ook heeft mijn pony me een hartaanval bezorgd... wel offtopic, maargoed:
Ik longeren (dubbellonge) op het veld in de buurt, alles prima, paard braaf. Tot hij begint te bokken (doet hij af en toe naar de longe achter zijn staart). Tot zover niks aan de hand, ik stuur 'm tegen een muurtje en hij leek te stoppen. Longe gaat weer goed zitten, ik stuur meneer weer weg... Hij rent achter een boompje langs en ik moet loslaten... := Gaat Waldi dus in volle galop, longe achter zich aan, zo de weg op! Ik dacht echt dat hij tegen een auto zou rennen. Auto's die ik zag stopten om hem voorbij te laten rennen, maar hij verdween uit het zicht. Begon zelf ook maar te rennen, er achteraan. Stopt een auto, heel vriendelijke mensen, of ik een lift wil. Ben ingestapt en achter Waldi aan gereden. Gelukkig was er geen verkeer op de weg voor stal... Hij rende zo tussen de struiken door daar de weg op. Was heel erg blij toen ik Wal weer zag, dochter van stalbaas stond bij hem. Hij zat aan een kant vast in een buxusstruik (ja, echt, een ding van nog geen 20 cm) longe was links kapot (gelukkig!). Stalbaas had het gezien en was de weg op gelopen, zodat hij niet verder richting flats kon. Dochter had snel een schep voer gepakt en 'm zo gevangen. Ik was er ook op dat moment bij, rustig op af gelopen... Stond te trillen, zo bang was ik. Gelukkig was hij niet op de longe gaan staan (die zat door een longeersingel en bleef daardoor recht achter hem denk ik). Jeetje, wat was ik blij toen hij niks had! Nog een hele tijd in de bak uitgestapt... Op wat afgesleten hoefjes na had hij echt niks wat ik kon zien. *zucht* Paarden... |o Eén stomme communicatiefout en ik had 'm kwijt kunnen zijn, al moet ik daar maar niet aan denken. Besef je ineens hoeveel je om zo'n rotbeest kunt geven. %) |o

Hehe, sorry moest het verhaal even kwijt. Ga toch maar eens richting bed, moet morgen weer vroeg op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:57

*\o/* kinke heeft een paard *\o/* kinke heeft een paard *\o/*
dat was even schrikken safiera.. meestal lopen dit soort rotgeintjes wel goed af..meestal.. gelukkig maar.
fotos vertekenen snel , de fotos die imre geplaatst heeft zijn niet gekanteld, de horizon is recht. ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar horizonnen op fotos.
ben een beetje afwezig geweest in anderhalve week 2 begravenissen achter de rug [die er best wel inhakken] en dat gedoe met die rhino.. ik heb er absoluut geen paniek over maar ik heb me gisteren ik geloof 6 of 7 x verkleed... in mn vriezer nu allemaal tasjes met kleren die ik dan zo in de tuin even ga laten luchten %) gedoe. het zou fijn zijn als mensen zich er niet voor zouden schamen of bang zijn voor de commercie en er gewoon voor uit komen waar t nu hangt. ik ben het geroddel wel een beetje zat eigenlijk

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:59

Jeetje safiera, dat is niet lekker !! Gelukkig goed afgelopen.

Knollentuin, hier nog iemand die er moedeloos van word, vooral van die paniekzaaiers, zucht.....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:03

knollentuin schreef:
ben een beetje afwezig geweest in anderhalve week 2 begravenissen achter de rug [die er best wel inhakken] en dat gedoe met die rhino.. ik heb er absoluut geen paniek over maar ik heb me gisteren ik geloof 6 of 7 x verkleed... in mn vriezer nu allemaal tasjes met kleren die ik dan zo in de tuin even ga laten luchten %) gedoe. het zou fijn zijn als mensen zich er niet voor zouden schamen of bang zijn voor de commercie en er gewoon voor uit komen waar t nu hangt. ik ben het geroddel wel een beetje zat eigenlijk

commercie rondom stallen en niet uitkomen voor wel niet besmet?
:(:) vervelend die begravenissen.... kost altijd een hoop energie.

*edit... had weer halve zin gemaakt....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:06

Safiera... dat is schrikken. Ja je beseft het beste dat iets je lief is als er dreiging tot verlies of schade aan in het spel komt. Gelukkig goed afgelopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:07

ja, denk aan handel of de maneges sabm.. en je kan verder : ook t fokken-gaat nu beginnen iedereen gaat met zn merrie op pad naar de hengst..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:16

ik krijg niet echt het gevoel dat er geheimzinnig over wordt gedaan. Ik weet dat Woubrugge (politiedienst) een paard met koorts had maar dat was door tandtrekken... .was ook maar 1 dag.

Verder heb ik niets gehoord over nieuwe gevallen bij ons in de buurt. Iedereen ana maneges enzo houdt alles op slot. Dat is toch juist goed?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:19

ja dat is absoluut zo, maar weet je hoeveel smsjes op appjes ik krijg over vermoedde plekken? ook een paar die via een dierenarts komen en die dus wel betrouwbaar zijn. dat geeft mij dus te denken. er worden er een paar hier in de omgeving verzwegen... >;) >;) en daar hou ik niet van.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:21

Jee, wat een schrik Safiera. Gelukkig is het goed afgelopen.

Sterkte KT. Twee begrafenissen in korte tijd is ook niet fijn. Ik kan me voorstellen dat je het omkleden e.d. helemaal beu bent.

Hier even twee dagen geen paard kunnen doen. Gelukkig komt ze lekker naar buiten en in de stapmolen. Vanmiddag mag ze aan de longe... *\o/*

Ik ben thuis flink aan het droogoefenen met het rijden van oefeningen. Ik merk met het droogoefenen van het lichtrijden dat ik niet alleen omhoog kom, maar ook naar voren kom. Dat komt voor een deel denk ik omdat ik nu achter het zwaartepunt van paard zit en een tikkie achter de beweging aan kom in draf. Wanneer ik namelijk er heel erg op let om alleen omhoog te gaan, ga ik spannen en wringen.
Gelukkig komt volgende week de zadelmaker. Maar tips om dit met droogoefenen aan te pakken zijn heel erg welkom.

Mooi, ik zal weer even aan de slag. Ik heb een drukke werkweek. Ik werk op papier 32 uur, maar deze week neigt het alweer naar 40+. Helaas krijg ik de overuren nooit uitbetaald. :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:27

ah ja ik jouw topic voor zadeladvies gezien, alle opties die ik in mn hoofd had werden al gegeven: het gat in de zitting en het verschil tussen dames en herenmodelletje _ te zien op de filmpjes van scheese .
het enige dat ik zo zonder je te zien kan zeggen: probeer alleen op het zetje dat je van je paard krijgt uit t zadel te komen , op t moment dat je daar meer energie in steekt om echt te staan ben jij ws alweer te laat om op t goede moment te gaan zitten. dus als je opgegooid wordt niet bezig zijn met hoe en waar je naartoegaat in je stamoment , maar alweer met landen en zitten gaan bezig zijn.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:34

Oh ... snap dat ze de vermoedde plekken nog niet doorgeven, maar waar het is vastgesteld dat moet toch naar buiten komen. Vind verplichting melden rhino vermoedde of vaststelling wel goed.

Ankem lastig toch dat je zo met zadels blijft klungelen. Je zal het ondertussen wel goed zat zijn.
Ik merkte dat ik ook erg naar voren ging in lichtrijden ipv omhoog.... t is al beter geworden maar merk dat als ik voro mijn gevoel achterover zit/sta ik beter in balans kom. En ik minder moeite heb met omhoog ipv naar voren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:34

ankem schreef:
Mooi, ik zal weer even aan de slag. Ik heb een drukke werkweek. Ik werk op papier 32 uur, maar deze week neigt het alweer naar 40+. Helaas krijg ik de overuren nooit uitbetaald. :(

Dat is balen :=
& wat bedoel je met droogoefenen?

Ik heb gisteren weer gereden. Mevrouw was wat onrustig, maar dat is wel logisch na een weekend in de bossen rijden & daarna weer aan 't werk in de bak :Y) Uiteindelijk wel heel lekker rond kunnen sturen, maar het tempo rustig houden viel niet mee Ze zet zich wel iedere keer weer goed in, dus daar ben ik erg blij mee.
We zijn nu heel bewust bezig met rechtrichten, maar ik kom nog vaak in de knoop met wat ik nou ook alweer moest doen :+ Op zich ging het wel heel fijn, ik kwam alleen in de rechtergalop er niet helemaal uit. Eerste keer ging heel goed, maar daarna bleef ze links aanspringen. Als ik haar dan terugneem wordt ze toch wat onrustig, vooral het tempo blijft erg voorwaarts, waardoor het voor mij weer moeilijk te controleren is of ze juist gebogen is (of niet). We blijven oefenen :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:36

Ik wil er straks, als ik weer pijnloos kan zitten (dit speelt echt al langer, maar durf nu eindelijk toe te geven waar het probleem werkelijk zit. Ik schaamde me teveel), er echt weer mee aan de slag.
Ik ben er toen met het andere zadel op mijn overleden merrie ook heel serieus mee aan de slag geweest. Ik moest dan eerst goed mijn bekkenbodem los laten voor het aandraven en mijn adem naar beneden halen. Dan de eerste passen even doorzitten, om het ritme te voelen en dan meegaan. Dat werkte toen heel goed en ik kreeg toen de flow ook goed te pakken. Was een supergevoel toen ik helemaal mee was in haar beweging. Het voelde toen zo makkelijk allemaal. Helaas was dat toen ook gelijk de laatste keer want 15 uur later was ze overleden... |(
Ik wil nu te graag, terwijl ik word tegengewerkt en daardoor ga ik wringen.
Ik draaf nu ook even niet tot we een goede oplossing hebben. We doen heel veel stap oefeningen en galop onder het zadel en de longe erbij.
Volgende week komt de zadelmaker en die neemt van alles mee.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:37

Mag ik vragen waar je dan last van hebt :o ?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:38

Ik ben Suus aan het temperaturen alle dagen sinds 3/3... en Suus is nu in fase >;) :( ^) als ik met thermometer aan kom. Gisteren probeerde ze zowaar te testen of ze misschien ff kon meppen. Telkens been optillen en weer neerzetten. Heb haar vriendelijk verzocht dit niet te doen. :Y)

Enige vreemde vind ik dat suus stijgt in temp. Ben vorige week zaterdag begonnen bij 36.9 en nu is het 37.6. Ze is iedere dag iets opgeklommen in temp. Ze zit nog keurig in de marges dus niets om zorgen over te maken. Maar ze is wel weer raar!!!! net als mij _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:40

@Sabm: Temperatuur je ook steeds op dezelfde tijd van de dag? Dat kan soms ook best wat schelen namelijk :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:41

Gisteren suus gereden... met het knijpen en loslaten van de kuikentjes gaat het kwartje vallen bij mij en bij Suus. Ze komt beter in aanleuning en ik heb minder moeite haar daar te houden. Maar nu alleen gaat ze als ze in aanleuning loopt wat hangen aan de voorkant. Hoe kan ik dat oplossen? Been erbij is opkomen in aanleuning of nog zwaarder in handen en op voorhand draven.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

Blijheid schreef:
@Sabm: Temperatuur je ook steeds op dezelfde tijd van de dag? Dat kan soms ook best wat schelen namelijk :)

:o? :)* Nee dat niet... ben er wisselende tijden. Gisteren kwam ze uit het land was net 15 min binnen... toen had ze 38.1
Schrok me dood... maar na 45 minuten was het 37.6 dus prima. Ze zal wel hebben zitten klieren met binnen halen. Meestal jaagt ze de boel weer terug het land in en trekken ze een sprintje.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

Mijn instructrice heeft het over 2 soorten been: Het been wat ervoor zorgt dat 'ie ietwat omhoog komt (wat jij dus als eerste noemt), of het been dat vooruit drijft. Wanneer het tempo goed is heeft het 2e geen zin, dus dan zal je haar toch iets omhoog moeten rijden. Kan je daar geen gradaties in vinden? Zodat ze niet omhoog schiet maar gewoon netjes op eigen benen gaat lopen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:45

probeer eens in te zetten naar een overgang terug sabm, dus ophouding,schouders naar elkaar toe en lang maken..reageert ze wat jij wil? dan rij je rustig door, blijft ze in de vooruitstand staan zet je door naar stap en dat elke x afwegen

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:51

ok.. dus in de draf als ze zwaar word denken aan stap.. Kuiken laten piepen, schouderbladen naar elkaar toe en hakken uitdrukken en uitademen... bij braaf dan doordraven bij niet braaf naar stap.
Maar als ze in dit op komt in aanleuning? dit oplossen zoals normaal?... kuikens fijn knijpen totdat ik ze kan laten vallen :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:52

SabM schreef:
Ik ben Suus aan het temperaturen alle dagen sinds 3/3... en Suus is nu in fase >;) :( ^) als ik met thermometer aan kom. Gisteren probeerde ze zowaar te testen of ze misschien ff kon meppen. Telkens been optillen en weer neerzetten. Heb haar vriendelijk verzocht dit niet te doen. :Y)

Enige vreemde vind ik dat suus stijgt in temp. Ben vorige week zaterdag begonnen bij 36.9 en nu is het 37.6. Ze is iedere dag iets opgeklommen in temp. Ze zit nog keurig in de marges dus niets om zorgen over te maken. Maar ze is wel weer raar!!!! net als mij _O-

Bij vrouwen zie je temperatuurverschillen in op verschillende tijden in de cyclus. Ik weet niet of dit ook bij paarden geldt?
Vrouwen die vlak voor hun vruchtbare dagen zitten hebben ook een hogere lichaamstemperatuur.