[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irischcob

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:55

hey allemaal! ik plaats even mijn vraag hier! Onlangs is mijn paard 'gekraakt' Ze moest 2 dagen rusten en daarna konden we weer rustig aan beginnen. Dit is nu een week geleden en ben eergister weer begonnen met rijden. Toen ik er eenmaal op zat leek het net alsof alles was ik haar geleerd heb qua niet hangen aan te teugel en onder mij vandaan lopen kwijt is. Kan me voorstellen dat ze fris is want ze heeft 2 weken stilgestaan maar ik vond het heel lastig. Kan het nog zijn dat ze opnieuw haar balans moet zoeken? Zij heeft hier altijd al moeite mee gehad en doen veel oefeningen om het beter te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:59

irischcob schreef:
hey allemaal! ik plaats even mijn vraag hier! Onlangs is mijn paard 'gekraakt' Ze moest 2 dagen rusten en daarna konden we weer rustig aan beginnen. Dit is nu een week geleden en ben eergister weer begonnen met rijden. Toen ik er eenmaal op zat leek het net alsof alles was ik haar geleerd heb qua niet hangen aan te teugel en onder mij vandaan lopen kwijt is. Kan me voorstellen dat ze fris is want ze heeft 2 weken stilgestaan maar ik vond het heel lastig. Kan het nog zijn dat ze opnieuw haar balans moet zoeken? Zij heeft hier altijd al moeite mee gehad en doen veel oefeningen om het beter te maken.

Over het algemeen moet je eerst nog 2 dagen "lang-laag" longeren. Heb je nog over de rug gevoeld of die gevoelig was?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:28

superwoman schreef:
irischcob schreef:

Over het algemeen moet je eerst nog 2 dagen "lang-laag" longeren. Heb je nog over de rug gevoeld of die gevoelig was?

ja alles gecheckt ze geeft geen pijn meer aan op de plekken waar ze het eerst wel deed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:57

Dat is mooi. Vind het wel raar,want het zou juist beter moeten gaan. Nu heb ik niet zoveel ervaring met krakers,dus misschien kun je beter even de kraker bellen om je vraag te stellen. Misschien heeft hij nog wat aan je paard gezien waardoor je paard sneller dat gedrag vertoont.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:19

Ik ga proberen hem goed voorwaards te krijgen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:29

lelberse schreef:
Ik ga proberen hem goed voorwaards te krijgen

Dat is niet hetzelfde als "aan het been". Voorwaarts maken heeft niet veel nut.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:23

Mijn paard is ook nogal moeilijk bij het teruggaan naar bijv. stap om dan laag te blijven. wat doe ik hieraan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:29

Alexandra_ schreef:
Mijn paard is ook nogal moeilijk bij het teruggaan naar bijv. stap om dan laag te blijven. wat doe ik hieraan?

welke hulpen geef je om het paard an de teugel te krijgen/rijden?

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:39

Ik heb ook een vraagje,

Mijn paardje loopt of te hoog met haar hoofd of te diep tegen haar borst aan. We hebben nu sporen aan, omdat het contact dan iets beter is tussen amazone en paard. Alleen mijn vraag luid ; Wat kan ik doen voor totale ontspanning zodat zij dus zelf haar hoofd wil buigen en ik niet als een houtzager op mn merrie zit ? Dit houtzagen komt erg vaak voor de laatste tijd en ik ben hier zwaar op tegen. Dus wil ik graag weten hoe ik het er natuurlijk uit kan laten zien en tegelijkertijd dat ik dus ook wat rustiger kan zitten en ontspannen is ook wel lekker voor mn paard ipv dat ik maar blijf proberen zonder resultaat.. :o

Gr. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:19

aapjex1996 schreef:
Ik heb ook een vraagje,

Mijn paardje loopt of te hoog met haar hoofd of te diep tegen haar borst aan. We hebben nu sporen aan, omdat het contact dan iets beter is tussen amazone en paard. Alleen mijn vraag luid ; Wat kan ik doen voor totale ontspanning zodat zij dus zelf haar hoofd wil buigen en ik niet als een houtzager op mn merrie zit ? Dit houtzagen komt erg vaak voor de laatste tijd en ik ben hier zwaar op tegen. Dus wil ik graag weten hoe ik het er natuurlijk uit kan laten zien en tegelijkertijd dat ik dus ook wat rustiger kan zitten en ontspannen is ook wel lekker voor mn paard ipv dat ik maar blijf proberen zonder resultaat.. :o

Gr. :D

1. sporen af doen.
2. vlot aan het been laten lopen en terug leren rijden vanuit de bovenbenen.
3. paard geven qua teugel en soms weer nemen, dus strekken en weer op plek brengen.
4. zorgen dat JOU hand, arm, elleboog, bovenarm, schouder en nek ontspannen zijn.
5. Zorg voor een gecentreerde zit.
6. Stuur vanuit je benen en je handen als deur open en deur dicht.

Daar eerst aan werken.
Sporen hoeven niet eens nodig te zijn als je het paard vlot maakt ana het been.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:43

Bedankt voor je reactie,

Mijn sporen kan ik er niet afhalen want dan weigert ze om te lopen! dus dat is geen optie.
Aan de andere punten ga ik zeker werken!

bedankt!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:49

Dan is dat het eerste om aan te werken voor je ook maar aan nageeflijkheid gaat denken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:00

Aleeneh schreef:
Dan is dat het eerste om aan te werken voor je ook maar aan nageeflijkheid gaat denken :)
Mee eens. Paard moet scherp aan het been zijn,anders
kan hij nooit actief zijn actief moet hij zijn om correct aan de teugel te kunnen lopen.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:56

ik waardeer jullie hulp, Maar ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen.

Ik heb een pony met straal kanker. Ik heb al bij alles en iedereen gelopen, Maar vroeg me gewoon af hoe ik dat te hoog of te laag met het hoofd er uit kan krijgen of beter kan krijgen. ik rij haar met sporen omdat ze anders niet goed loopt vanwege mijn eigen benen die die kracht zelf niet kunnen opbrengen vandaar dat er sporen op me laarzen zitten! :p

Ik heb dit paard al bijna 5 jaar, en heeft voorheen altijd lekker gelopen zonder sporen. Maar nu ze een ziekte heeft is het toch voor haar anders. Ze ontspant haar hoofd niet waardoor ze eigelijk heel druk word met haar hoofd schudden etc. Dat is het meer een beetje het schudden en het omhoog en naar beneden kijken van het paard haar hoofd . Die sporen zitten er dus niet voor de lol :o maar voor mijn eigen gezondheid (spieren) en voor mijn paard om haar meer voorwaarts te houden omdat ze anders dus nog meer last krijgt van de spieren in haar benen vanwege de straal kanker.

groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:05

Misschien, als je pony echt niet wil lopen, moet je je afvragen of je er nog wel op moet gaan rijden, volgens mij kan straalkanker goed pijnlijk zijn, wat is dan het eerlijkst naar je pony.......

ik heb namelijk nooit kracht nodig gehad om mijn paarden te rijden, mijn kuit aanleggen was voldoende, en nog later hoefde ik alleen maar mijn bekken te kantelen...... als je paard niet werkwillig is, wat zeg ik, heel duidelijk níet wil, moet je je mss eens afvragen of rijden nog wel eerlijk is......

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:08

Bedankt voor je reactie Yamcha,

Het is waar wat je zegt. Alleen mijn pony word met alles van dien behandelt en de DA en de hoefsmid hebben me juist verplicht om te gaan rijden omdat de doorbloeding dan beter is van mijn paard ze voorhoeven waar dus straalkanker in zit wat ze aan het behandelen zijn!

Ik wil het beste voor mijn pony en de laatste tijd rij ik maar denk ik 4 uurtjes per week en derest loop ik met haar.. Maar als ik op haar rijd wil ik graag dat ze wat rustiger word met haar hoofd zodat ze zelf ook lekker ontspant begrijp je :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:18

Heb je het zadel laten controleren, rug laten controleren?

In wezen gaat een paard de weg naar beneden en naar voren zoeken als zij actief aan je been is, en zich lekker voelt in haar lijf, als ze kan ontspannen. En het probleem is dat jouw paard niet actief wil zijn, want haar voeten doen zeer.
En ik vind dat niet raar. Ik zou sowieso dan met de smid overleggen over speciaal beslag, misschien zooltjes, waardoor het allemaal wat minder pijnlijk is, en misschien kun je haar op pijnstilling zetten.
Gaat het echt om het rijden, of hgaat het erom dat ze beweging krijgt, dat ze loopt? Want dan zou je haar ook kunnen longeren, dat is al minder belastend.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:25

Ja dat is wel een goed idee , even de smid vragen wat voor ander beslag er onder kan.
Ik ga van de week pas weer voor de eerste x rijden na haar behandeling van deze week. Het is gewoon zielig als je ziet datje paard wel wil en wil proberen maar dat ze eigenlijk de kracht niet heeft om goed door te stappen op haar benen. Zijn hoefschoenen niet ook een optie ?

Het gaat er om dat ze sowieso 4 a 5 uur per week aan de wandel is dus dat ze die uren sowieso beweging krijgt. Maar wat ook zo is is dat de smid het zeker op prijs stelt als ik ga rijden om toch de spieren in haar benen sterker te krijgen! ik heb ook al voorgesteld om gewoon een half uur te rijden en dat ongeveer 3 dagen in de week. Maar als ze dit niet volhoud met haar benen houd het gewoon op ik wil het beste voor me paard en als het rijden niet meer kan dan is het gewoon zo.

En als ik dan ga longeren, Heb jij dan enig idee of ik dat gewoon iedere dag kan doen en hoelang ?
Aangezien ik niet zo vaak longeer vind ik het belangrijk dat ik een beetje weet van hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:30

ik zou haar dan eerst eens aan een enkele longe longeren, dus gewoon een longeerlijn, ik zou zeggen rustig beginnen, eerst opbouwen, 20 minuutjes, eerst losstappen, wat werken, en dan uitstappen, en dan de volgende dag wandelen.

Hoefschoenen heb ik geen verstand van.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:31

Oke nou in iedergeval heel erg bedankt voor je reacties en je hulp,
Ik ga het zeker toepassen bij me paard en ik hoop dat het lukt..

Heel erg bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:32

Graag gedaan :) laat je even weten hoe het met je meisje gaat? :)

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:49

Tuurlijk! komt goed ik PB je wel eventjes. x

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:20

Oja, @yamcha en @superwomen: echt bedankt!
Ik kon de bocht om, zonder dat mijn paard ove de schouder wegliep, en ik merkte nu pas echt wat mijn hulpen deden. Niet dat ik normaal niet kon rijden ofzo, maar ik krijg nu dingen beter voor elkaar en begrijp ze. Alleen nog een dingetje: (ja wat ben ik vervelend!) : als ik afwend, moet ik dan mijn buitenhand ook veel met de beweging mee of juist halv de hand openen? En mijn binnenhand opzij en sluiten? (dat open en sluiten heb ik nooit goed meegekrege)?
En nog een 2e dingetje...
Je kunt de snelheid bepalen door de buitenhand? En als je wilt halthouden beide handen gebruiken? en been aansluiten?
( over deze dingen vraag ik of het klopt, want ik heb het altijd zo begrepen...)
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:08

Allereerst: graag gedaan :D

Als je afwend, ga je allereerst kijken in de richting waar je heengaat, en je zet meer druk op je binnenbeugel. Je buitenteugel hou je eraan, die geef je dus NIET weg (anders ben je die schouder kwijt). Je binnenhand gaat opzij en naar voren, daar mag een boogje in komen.
Nu het sluiten: dreigt je paard nu door je buitenteugel heen te lopen, dan mag je je buitenhand sluiten, en er een kneepje in geven. Alleen dan, en 1 kneepje is genoeg.

Snelheid bepaal je niet door je handen, maar door je zit en ademhaling. Wil je langzamer, adem gewoon een keer heel diep uit, heel rustig. Bewust je ademhaling vertragen. En een overgang terug, diep uitademen, op je billen zitten en je bovenlijf wat inzakken.

Halthouden doe ik: ik zit, en als ik halt wil houden, adem ik heel diep en rustig uit, kantel mijn bekken, en laat mijn bovenlijf in elkaar zakken. De meeste paarden vertragen daarop, reageren ze niet met stilstaan, dán pas ga ik vanuit mijn polsen lichtjes druk zetten, eerst heel iets, en steeds meer, tot paard reageert, en als ie reageert, handen openen en naar voren in één beweging. Gaat ie dan weer stappen, zet ik weer druk, en adem langzaam en diep uit.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:16

Oke tanks! Maar bij een halthouding van bijvoorbeeld uit de draf ga ik meestal eerst doorzitten, bekken kantelen en zachtjes mijn polsen minder meebewegen.
Alleen dat vandat je niet alleen met je teugels werkt snap ik. Maar de tempobepaling kun je regelen door de buitenhand?