Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:37

Ik vind ook van niet. Vind dat je netjes zit, nu je bent afgevallen is het plaatje erg netjes. Voor een goede beoordeling zou ik eigenlijk Jims gewicht moeten weten en het jouwe. Maar 't plaatje is keurig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:43

Pfoe, Jim zijn gewicht. Dat weet ik niet. Hij is ruim 1.50 hoog (ik gok 1.53 ofzo) en ouderwetser model.
Zo tussen de 450-500 kilo denk ik.
Ik zit nu rond de 80kg.
En hoop straks rond de 75kg te zitten, als ik klaar ben met dieten en ben geopereerd.
Alles wat het minder wordt is meegenomen, maar ik heb geen idee of dat gaat lukken (storing in verbranding vetcellen, heel handig :n :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:48

Ik denk ook niet dat je hem in de weg zit met je gewicht hoor Amanda. Ik denk alleen wel dat het in principe makkelijker is om goed te zitten (vooral qua beenligging) als je slanker bent. (en ja, je hebt zeker zwaardere mensen die goed zitten en dunne mensen die het nooit leren, maar even in het algemeen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:49

Ik vind je ook niet te zwaar voor Jim, Amanda. Jullie zijn een erg leuke combinatie! 75 kilo is een prima gewicht voor op zo'n stevige haf! :j

Ik vind mezelf ook wat te zwaar voor mijn IJslanders, dus ik pas mijn training er op aan. Niet te lang, niet te intensief, regelmatig trainen vanaf de grond en regelmatig laten rijden door lichtere ruiters dan ik. En dan zit ik onder het maximum gewicht dat de IJslanderstal waar ik werkte hanteerde. De paarden geven ook niet aan er moeite mee te hebben. Ik werk momenteel aan mijn eigen conditie en gewicht, hoewel dat met de kerstdagen niet zo opschiet. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:53

Dan zit je nog iets aan de zware kant, maar wel safe. Imo helemaal prima. Jim kan 15% en denk meer nog, van zijn eigen gewicht dragen. En dan zit je met 75 kg goed.

Edit: Jim is een vrij grote Haf, die gaat denk ik richting de 600 kg......

en 6 x 15 = 90 kg.

En dan kun je nog 15 kg aankomen, voordat je te zwaar bent (wat je niet gaat doen :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:56

Blijheid schreef:
Ik denk ook niet dat je hem in de weg zit met je gewicht hoor Amanda. Ik denk alleen wel dat het in principe makkelijker is om goed te zitten (vooral qua beenligging) als je slanker bent. (en ja, je hebt zeker zwaardere mensen die goed zitten en dunne mensen die het nooit leren, maar even in het algemeen)

Klopt helemaal. Zie ook de foto's van +30kg en -30kg. Ik kan nu ín het zadel zitten ipv erop. :j
Ik realiseerde me dat toen helemaal niet :o
Maar nu... Ik kijk wel uit om dat gewicht weer te bereiken, liever nog aardig wat minder :j

Overigens, de operaties die ik heb gehad 1,5 jaar terug en nu in januari weet moet ondergaan waren liposucties aan beide benen, op medisch advies.
Ik heb na die operaties weer echt opnieuw moeten leren zitten. Had een stuk minder vetjes, zeker aan de binnenkant van mijn bovenbenen en dat was wel heel raar :j
Straks heb ik dat natuurlijk weer, dus ben heel benieuwd.

Imre: qua training let ik er ook zeker op.
Springen doe ik zelden, alleen soms een laag sprongetje of balkje op de grond met galoptraining (wat echt wel een sprong is volgens Jim :)) ). Puur omdat Jim het onwijs leuk vindt en ik daar zeker 3 weken lang plezier van heb met een überblije pony :D
Maar het echte hoge springen laat ik hem vrij doen.
Uren buiten rijden doe ik ook niet, en als ik wel een langere rit maak, dan pak ik hem ook wel even op en is het niet alleen maar lange-teugel-geslof. Dat doen we alleen met rondje uitstappen buiten.
Trainen doe ik tussen de 20 en 45 minuten. Ook niet langer.
En ik moet zeggen, toen ik door het zadel niet langer dan 20 minuten wilde rijden, 3x per week, dat hij daar eigenlijk heel goed op liep en zijn spieren razendsnel bleven ontwikkelen :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:40

Gewicht is 1, maar mee zijn in de beweging is 2.
Een ruiter van 60 kg die niet mee is in de beweging kan meer schade aan richten dan een ruiter van 80 kg die wel mee is in de beweging (op het zelfde paard). Er is ooit een onderzoek gedaan naar de moment krachten die een paard te verwerken krijgt als een ruiter niet mee is (stond lang geleden in het Bit).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:02

Jeetje... heb me sufgelezen %)

Zooist wat een onwijze gave verassing en wat lief... Ben benieuwd naar je foto's van de slipjas B-)

Amanda ik heb diep respect voor je - 30 +:)+

't is ongelofelijk druk geweest op werk en thuis zo voor de kerst en tijdens de kerst... maar ik ben er weer :D

Zondag heerlijk gereden in de bak, suus blijft wat zwaar met galopperen, maar kon het nu goed handelen, gaf haar los bij het hangen met klein porretje van me been. Ze ging niet denderen en als ze het wel deed, dacht ik... AF van die teugels, terug op zit... ging goed :):) 'k was zo trots op mezelf. Mijn balans wordt ook beter merk ik zo ook het beter blijven zitten op mijn kont tijdens galop ging fijn.
Mag zelfs doorzitten van suus dus blijkbaar zit ik nu goed ontspannen en ga ik goed mee in haar beweging. Want als ik teveel span dan ga ik stuiteren omdat suus dan haar rug niet los laat.... wat uiteraard logisch is.

Gisteren heerlijk 1,5 uur met Suus door vlietlanden gecrossed. Suus wilde na 10 minuten stappen alleen maar galopperen en heeft zich heerlijk uitgeleefd. Stuk galopperen ..... lekker sukkelig stappen om op adem te komen en huppa.... gingen we weer :oo Ze maakte een vreugde bokt met hoofd tussen voorbenen en huppa met achterbenen bijna recht omhoog.... bleef wel zitten :+ gelukkig anders had ik in de vliet gelegen _O-
Suus stond na de rit tevreden op de trailer en had reuze honger :))

Heb nu spierpijn maar dat trekt ook wel weer bij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:12

Amanda, ik denk niet dat je te zwaar bent hoor. En je bent er erg bewust mee bezig.

Klink allemaal goed SabM!

Ik ben al een paar dagen heerlijk aan het rijden. Het paard voor een week (ivm vakantie) is nu al onwijs fijn aan de hulpen. Alleen valt tie haast om als ik hem wil laten ubertreten :?
En juist dat is zo'n fijne oefening voor de zijdelingse buiging.
Toen ben ik er naast gaan staan en heb ik hem omgeduwd maar moet dan dus gewoon zijn binnenachterbeen begeleiden met mijn hand om het onder en naar voren te laten zetten.....
Leuke uitdaging dus om dat in een week voor elkaar te krijgen. Vandaag even lanterfanten en morgen vrij. Dan gaan we donderdag weer verder oefenen. Het is wel een onwijs leuk paard <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:14

Lekker SabM!
En spierpijn zal best inderdaad :=

Leuk Zoo! Spiertjes zijn het minder/niet gewend zeker.
Wat ga je doen om dat voor elkaar te krijgen? Qua oefeningen en training? Hoe pak je dan aan?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:17

ben ik ook benieuwd naar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:05

Ik was dus begonnen in stap om de achterhand wat te laten uitzwaaien.
Dit doe ik pas als het paard al een voorwaarste instelling heeft (reageert op voorwaartse hulpen) en nageeft in heel zijn lijf. Dus voorwaartse en ontspannen stap.

Dan rijd ik de volte op en duw met mijn binnenbeen de achterhand wat naar buiten. Zo moet het paard met het binnenbeen voorlangs onder doorstappen (soort keertwending om de voorhand-effect)
Hierin blokkeerde het paard omdat hij werkelijk niet snapte wat ik bedoelde. De andere kant op ging iets makkelijker.

Toen ben ik in stap afwenden en wijken gaan aftasten. Dat is wel goed. Maar schouder binnenwaarts en travers gaf hetzelfde probleem.

Ik merkte dat al want daarom wilde ik dus laten ubertreten zodat hij mee zijdelings kon gaan buigen en wat soepeler werd.....

Toen ben ik eraf gestapt, naast zijn kont gaan staan en terwijl ik buitenteugel steun gaf duwde ik hem om en toen viel die bijna :oo
Toen iets meer begeleid en na het optillen van binnenachterbeen meegeholpen om binnendoor weg te zetten en uitvoerig beloond. <3 Dat vond tie wel leuk.
Na drie passen vergat hij alleen zijn voorbenen en die zaten toen in een wokkel en lag tie nog bijna op de grond :')

Dag erna er weer op en gewoon heel rustig weer geprobeerd. Toen dribbelde hij aan en toen lukte het wel. Dus nu ga ik het in draf meenemen en dan zie of hij het eind van de week al in stap durft te proberen.

Echt een leuke maar verrassende uitdaging dus. Zelfs mijn jonkie doet dit heel makkelijk (maar met mijn stelten til ik hem ook gewoon op :+ )

En ik ga ook heel veel wijken in stap :j

Misschien kan ik het van de week eens filmen en via PB laten zien. Is natuurlijk niet eigen paard dus dat zet ik niet openbaar.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:11

Ik ben wel heel benieuw Malene! Als je mij het filmpje wilt pb'en: graag!

Voor wat betreft met minder gewicht te paard: ik ben het afgelopen jaar ook ruim 40 kilo afgevallen en voel me een heel stuk beter. Kan nu ook veel meer mee zijn met het paard en ben veel soepeler. Achteraf voel ik me behoorlijk rot dat ik met mijn overgewicht toch altijd doorgereden heb. Maar goed, dat kan ik niet meer terugdraaien. Ik kan wel voorkomen dat het weer gebeurt, dus ik blijf mijn gewicht nu streng in de gaten houden.

Mijn paard was de afgelopen dagen niet helemaal rad, dus ik heb niet gereden. Vanavond voorzichtig even weer proberen. En maar weer bezig met de houding en zit. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:26

Boeiend Malene. Dat filmpje wil ik ook wel zien.
Dus linksom op de volte duw je met je linkerbeen de achterhand meer naar buiten. Behoud je dan je stelling en buiging zoals je hem op de volte hebt? Of niet/minder/contra?

Ik ben momenteel veel bezig met lengtebuiging, want dat vindt Jim wel lastig.
Behalve veel 8en rijden, afwisselen met stelling en contrastelling, pak ik het wijken mee in alle gangen en in stap en draf ook vaak zigzag, zodat hij eigenlijk redelijk snel moet omstellen. In het begin struikelde hij echt over zijn eigen benen, maar tegenwoordig gaat dat steeds beter.
Enige waar ik tegen aan loop is dat hij niet echt durft te scharen voor en zijn achterhand vaak wat achterblijft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:28

We hebben in het Klassiek vs academisch veel over ubertreten gesproken.
Je vraagt eigenlijk zo min mogelijk stelling.
Ik ga even zoeken......

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:32

Met dank aan de gebande professor:
Afbeelding

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:39

Dat doe ik in de les met mijn juf ook wel eens. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat aan de hand precies doet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:41

Boeiend :j
Bedankt voor de uitleg :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:42

In dit geval liet ik het paard dus om me heen stappen. Ik zette hem gewoon om en hield de voorkant bij me zodat hij achter moest overstappen. En dan de teugel vasthouden bij de gesp in het midden zodat je niet aan een kant inwerkt...

Maar zonder hulpteugels ofzo, want ik zat er op, constateerde een probleem en stapte eraf om het eens van de grond te bestuderen.....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:43

Zo en weer thuis. Net een broodje gegeten en nu even douchen.
Dan weer een 3 kwartier in de auto voor de hapto.

Ik heb vanmorgen het andere zadel erop gelegd. Dat lag nog beter dan het andere zadel dat ik heb. Op mijn overleden paard had ik altijd problemen met mijn zit in dat zadel, dus ik was benieuwd...
Ik weet nu wat een goedliggend zadel kan doen voor je balans. Jee, wat een wereld van verschil zeg. Heb eindelijk mogen voelen dat ik in het diepste deel van het zadel zat. Ik kon ontspannen rechtop zitten en mijn benen gewoon af laten hangen. Mijn bovenbenen hadden steun van de wrongen. Geen moment last gehad van mijn voorkant. Tijdens het rijden ging hij toch een tikje achterover liggen. Schoof denk ik een klein beetje, want hij is nu iets te wijd en dat vul ik op met een bontje. Ik ga morgen een prolite halen omdat op te vangen. Een prolite kun je aanpassen met shims. Ik heb er eerder een poosje mee gereden en het bevalt heel goed.

Kelly vond het allemaal wel best. We hebben lekker laag ingestapt ( en dit kan ze als de beste), daarna een paar stukjes draf en vervolgens heb ik doorgezet naar galop. Dit was ons eerste galopje samen en het ging fijn. Ze ging super ontspannen onder me. We hebben 3 voltes gedraaid en daarna zijn we gestopt. Daarna de andere kant ook nog. Aan het gebries te horen vond ze het lekker.
Daarna wat stapoefeningen gedaan. 3 passen travers, een stukje sbw. Ook wij hebben een stukje ubertreten gedaan op de volte. Zijn voor mijzelf ook goede oefeningen, want als ik teveel spanning in mijn bovenbenen heb, dan gaat het paard echt niet opzij. Ik moet echt mijn been ontspannen laten hangen. Zijn lekkere losmaak oefeningen.

Edit
Ik probeer het paard ook zo recht mogelijk te houden tijdens het ubertreten. Anders loop je het gevaar dat ze over het schouder weglopen.
Een andere, soortgelijke oefening is op de hoefslag stappen. Je komt vanaf de korte zijde, in de bocht naar de lange zijde stel je het paard naar buiten en druk je met je buitenbeen het achterbeen onder de massa. Je blijft de hoefslag volgen. ( ik heb 2 jr klassiek les gehad ;) )

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:46

Zooist schreef:
In dit geval liet ik het paard dus om me heen stappen. Ik zette hem gewoon om en hield de voorkant bij me zodat hij achter moest overstappen. En dan de teugel vasthouden bij de gesp in het midden zodat je niet aan een kant inwerkt...

Dus gewoon aan een lange teugel?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:48

Amanda schreef:
Enige waar ik tegen aan loop is dat hij niet echt durft te scharen voor en zijn achterhand vaak wat achterblijft.

Daar kan MF je echt mee helpen straks. Dit is dus ook het probleem waar ik met dit paard tegenaan loop. Voor het wijken voor de kuit als oefening in de proeven is het overstappen achter goed genoeg, maar niet genoeg om mee verder te komen :)

Het is zo fijn als je je paard lekker kan laten overstappen. Ze worden daar heel soepel van.
Er stond ook ergens een foto van MF terwijl ze een paard liet ubertreten. Maar die kan ik niet vinden en zou ik ook niet zomaar plaatsen :P maar had er wel naar kunnen verwijzen :+

Klinkt goed Ankem. Je wil niet weten hoe gelukkig ik met je ben!

Ja Roxx, gewoon lange teugel. Ik kon er anders ook n iet bij want ik moest echt helpen met zijn been optillen.

Het komt vast weer over als wartaal, zal vandaag proberen te filmen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:51

Die laatste oefening op de lange zijde ken ik wel Ankem :j
Op de volte had ik het alleen nog nooit zo meegepakt.
Wegvallen over de schouder is inderdaad wel een goeie. Dan krijg je een half wijkend/weglopend effect en dat is ook niet de bedoeling. :D

Ik experimenteer ook inderdaad niets wat ik niet weet overigens en wacht op een volgende les(sen) van MF. :j
Maar vind het altijd wel interessant om over dit soort dingen te lezen.
Ik heb zelf volgens meerdere manieren (klassiek/academisch/AdB) les gehad met verschillende paarden en heb bij alle intructeurs wel handige oefeningen geleerd.

Ben benieuwd naar je filmpje :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:12

Als ik het goed begrijp, heeft dat übertreten min of meer dezelfde functie als het schouderbuitenwaarts als je aan de lange teugel werkt? Ik merk idd dat mijn paard daar losser van wordt.

Ik ga er trouwens vanmiddag voor het eerst weer op sinds de osteopaat. Gister even gelongeerd en daar werd ik wel blij van. Na de eerste behandeling had ze heel veel tijd nodig (maanden) voor ik verbetering zag, maar ik had steeds het idee dat ze zich nog niet helemaal kon geven. Nu loopt ze veel beter over de rug. Ik ben zo benieuwd hoe dat voelt onder het zadel!
Ze ontplofte gister zelfs even (doet ze bijna nooit!), denk wel dat dat een goed teken is, paard zit weer beter in haar vel.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:14

mmmm deze oefening ga ik niet doen zonder begeleiding. Snap het niet echt moet het denk zien en voelen.
KT zal het me vast wel leren als ik eraan toe ben.

Jeetje Roxx... 40 kilo... ook al zo knap _/-\o_
pff ik moet er 8 af en daar kan ik me niet toe zetten... voel me een slapeling na te horen van jullie dat jullie er zoveel af hebben gewerkt. Respect!

Rhys ik denk idd dat ze lekker in haar vel zit... vreugde huppels noem ik ze bij suus :+