Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:30

blijheid dat heb ik ,als ik soms iemand mee heb om foto's of filmpjes te maken
echt dan word ik acuut een houten klazina |o
En die filmpjes zijn ook echt niet om aan te zien ^)
(die ga ik hier dus ook mooi niet plaatsen :P )

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:11

justkid schreef:
Je draaft door de bak, bij voorkeur niet op de hoefslag. Je rijdt gewoon rechtuit je doet niks met je benen en teugels.
Je zult merken dat je paard niet recht blijft lopen of een beetje rond gaat kijken.
Zodra je paard van het rechte pad afgaat pak je de teugels erbij en je benen en wend je af en de andere richting dan je paard dacht te gaan.
Zodra je bent afgewend laat je de teugels weer los (niet te want je moet ze snel weer kunnen oppakken) en je been eraf.
Dat loslaten is erg belangrijk! je paard doet zijn oor naar rechts? jij wendt af naar links. Altijd oppakken, afwenden en weer loslaten..

Oh ik houd het ook niet bij, dit topic!
Dit herken ik van Antoine de Bodt, waar ik eens een les nam (nog wel plannen om meer mee te gaan doen): in de zin van:
slangenvolte rijden, en aan het einde van elke boog vrij laat bepalen welke kant je opgaat: juist de kant die je paard niet van plan was op te gaan! Gevolg zou zijn dat je paard en op jouw gaat wachten, en rechter gaat lopen omdat het hangen op 1 kant c.q. buigen naar 1 kant niet werkt want jij stuurt dan telkens de andere kant op. Ook voor je eigen besef heel fijn.

Nog iets wat ik gister leerde (voor het eerst weer eens een les thuis, van een andere instructrice, ik heb de laatste periode enorm getwijfeld over instructeurs, ofwel te ver weg maar wel fijn, ofwel dichterbij maar -voor mij nu- teveel wedstrijdgericht):
echt voldoende laten zakken -ik deed dat niet genoeg- dan ontspant je paard, en dan pas kun je een effectieve hulp geven. Een hulp komt slecht door spanning heen. Ze zei: aan het effect van je hulp kun je ook merken hoe ontspannen je paard was: komt ie door dan had je (o.a.) ontspanning. Ik vond dat een echte eye-opener! Het werkte ook erg goed gister. Ik ben weer helemaal op de rit en het ligt in de lijn met wat ik hier allemaal lees.

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:12

Een paar pagina's geleden 8-) had iemand het over middendraf en verruimen enzo.
Ik vind het lastig om Kid meer op de achterhand te krijgen, willen jullie mij uitleggen hoe ik dat doe?
middendraf enzo?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:25

Oh ja, dat vind ik ook wel een goede! Die van mij vindt dat ook lastig, verruimen. Een paar pasjes iets naar voor lukt, maar als ik echt weg wil rijden dondert het hele zaakje uit mekaar of op de voorhand (maar misschien heb ik te weinig geduld O:) ). Dus kom maar op met die tips!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:51

zo dames, ik zit een paar dagen tussen de elfen en jullie gaan full-speed :D
ik heb wel alles doorgelezen maar het hangt nogniet in, wat ik wel opgevangen had was iemand op zoek naar les bij hoekse waard maar dat wordt mij tever weg ben ik bang,sory..en om nu even zo iemand te noemen ? persoonlijk ken ik niet iemand in die hoek..
de dames hierboven vragen om de middengangen en rhys benoemt meteen het probleem waardoor de meeste middengangen mislopen..uitelkaar vallen...
het is de kunst om je paard te laten verlengen in het frame terwijl de aanspanning in de bovenlijn behouden blijft,er moet dus verbinding zijn aan de voorkant die veerkrachtig genoegisom de voorwaartse activiteit op te vangen en niet tegen te houden en er moet genoeg energie in het achterbeen [impuls]gereden worden om dit naar voren toe door te laten vloeien.
het gevoel dat je in de middengang moet blijven voelen is dat van je paard dat onder je is. ..stel je voor..je houdt halt en dan ga je 2-3 passen achterwaarts, het gevoel dat je dan krijgt- gekanteld bekken,rug omhoog achterbeen onder de massa is het gevoel dat je zoekt , stap je weg ,binnen hoeveel passen ben je dat gevoel dan kwijt? als je dat gevoel wilt blijven houden ,wat moet je dan doen? op het moment dat je voorelkaar hebt dat je paard zo onder je bijft in je stap,draf en galop kun je goede middengangen gaan rijden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:12

Jaaaaaajaaaa :\ achteruit kan ze in ieder geval wel :D heel goed zelfs.
maar ja die verbinding he daar moet ik wel ff sleutelen want dat is ze niet gewend.
(en ik weet niet of ik dat wel wil :o )

Wat ik wel snap is dat middendraf niet zozeer versnellen is (toch :P ?)
Volgens mij is het meer verend, ja hoe zeg ik dat nou goed.
Ik heb wel eens een poos hardgelopen en dan kun je ook meer verende passen maken ipv alleen maar hard.
Meer afdruk?
Laatst bijgewerkt door justkid op 01-09-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:16

nee voor jou is het verhaal natuurlijk anders, wat ik vermoed van jouw teugelcontact [en ook dat van mij bij mn paarden is dat t gewicht van je teugel aan het bit je verbinding is,hoe meer je hand en lichaam naar voren hoe minder verbinding,toch? op het moment dat je je lichaam opgericht houd moet kid bij je blijven en mag ze niet uitelkaar vallen maar moet ze onder je blijven [als ik t snap dat western}

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:18

Ja dat doet ze wel maar dat is geen middendraf toch

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:21

Ik blijf zoveel mogelijk recht zitten behalve als ik een snelle galop wil, dan kom ik zelfs uit het zadel zodat ze onder me door kan bewegen.
Maar dan wil ik eigenlijk dat ze zich uitstrekt en met middengangen moet ze gebogen blijven.
Nou ja morgen weer een dag :z :wave:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:26

nee, op het moment dat je je paard zo onder je met een ondertredend acterbeen aan het lopen hebt,met een goede verende verbinding aan de voorkant kun je gaan verruimen, het verruimen hoort atijd vanuit het achterbeen te komen en vanuit de hand ruimte te krijgen om in zn lichaam langer te worden dat is nodig voor de grotere passen,je zal dus in je zit mee moeten gaan zitten,lichtrijdend hoger,langer staan, doorzittend meer vering in je bekken\lendenen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:39

Ik ga zo es wat proberen :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:46

Mensen mensen wat gaan we hard, erg leuk, maar niet als je heel druk bent.
Probeer op de hoogte te blijven maar valt niet mee als je soms dagen maakt van 13 uur. hol momenteel van de ene klus naar de ander en van lesgeven tot schilderen, ben van vele markten thuis

Hoekse waard is ook voor mij te ver, en ook ik weet niemand daar in de buurt, sorry...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:43

de laatste oefening die je omschrijft kid doe ik ook maar dan niet met de hele hals opzij, ik laat ook de schouder zijwaarts gaan. de hals hoeft niet mee die is flexibel genoeg,ze kan op dr kont kratsen als ze wil ,de stijvighed komt uit het stukje schoft-schouder en schoft hals.ik doe dat in mn losmaakrijden in de voltes, voltes linksom en rechtsom mn gewone en contrastelling hals laag en helemaal doorstellen zodat schouders helemaal buiten de massa komen en het paard echt op meerdere sporen loopt, dit doe ik ook in galop.
Er zijn nog meer oefeningen om zo meer schoudervrijheid te krijgen,ik zie zo geregeld wel dressuurruiters hun paard helemaal opzij halen maar die doen dat eigenlijk met zoveel druk en trekkracht dat mij de functie van de oefening ontgaat..ze trekken het paard door de weerstand heen en op gegeven moment geeft het paard het op en laat los,volgens mij ontwikkel je dan overgave ofzoiets.. ik neem aan dat kid dat met een losse teugel volgt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:00

Beeb volgt ook op losse teugel :j Als ik hand opzij breng met bijv halsstrekken, dan gaat hij erachteraan.Ik probeer dan een beetje te spelen met zijn schouders, naar binnen brengen, naar buiten met contrastelling. Maar dat vinden we wel lastig O:)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:06

Citaat:
ik doe dat in mn losmaakrijden in de voltes, voltes linksom en rechtsom mn gewone en contrastelling hals laag en helemaal doorstellen zodat schouders helemaal buiten de massa komen en het paard echt op meerdere sporen loopt, dit doe ik ook in galop.

Ik weet niet helemaal hoe ik me dit moet voorstellen lijkt het dan op schouderbinnen/buitenwaarts?
Waar ik met kid echt aan wil werken is inderdaad die schoudervrijheid de schoft moet eigenlijk wat omhoog en ze moet zich daar los durven laten.
Ik weet nog niet precies hoe.

Neenee :n het is niet de bedoeling om je paard er zo doorheen te trekken (daarom zei ik ook dat je paard het wel moet kunnen)
Je kunt wel heel goed het verschil zien of ze loslaat, dan gaat meteen de schouder om en volgt ze eigenlijk haar neus of ze houdt het bit vast en blijft tegen je been leunen.
Met overgave heeft het bij mij niks van doen, ze hoeft alleen maar de schouders te verzetten, daarna laat ik meteen los dus dat is dan maar een of twee pasjes.
Omdat "wij" heel veel stoppen vanuit galop gaat het paard makkelijk van voor in de ankers ipv van achter en Kid doet dat ook.
Dat heeft ook met mijn rijden te maken ik moet het zelf nog beter leren.
Het is echt om te zorgen dat ze van voren los blijft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:09

Want met een slidingstop stoppen ze achter en lopen ze voor nog iets door toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:13

Even terugkomend op verruimen/middendraf
Ik denk dat het bij verruimen ook echt een kwestie is van oefenen. Je paard moet zijn spieren rekken en leren niet hard maar ruimer te gaan, als hij dat niet gewend is lukt het dus ook niet meteen een hele lange zijde. Zelf probeer ik er aan te werken door een paar pasjes middendraf te rijden, en weer terug naar een gewone draf net voor ponymans uit elkaar valt. In het begin zijn dat dan misschien 3 passen (ook leuke oefening, op 1 lange zijde 2 of 3x naar middendraf en weer terug) maar dat worden er langzaam meer.
Ook leuk vind ik oefenen met balkjes, eerst op gewone drafafstand, en later de balkjes een stukje verder uit elkaar, zo worden de middendraf-spieren ook voorzichtig opgerekt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:14

MyWishMax schreef:
Want met een slidingstop stoppen ze achter en lopen ze voor nog iets door toch?

ja :j
maar voor je dat kunt moet je eerst vanuit stap draf en galop netjes op de achterhand kunnen stoppen.
Dus moeten ze van voor wat omhoog en de schouders loslaten anders kunnen ze niet doorlopen.
Kid heeft daarom ook plates achter, dan kan ze achter al wat doorglijden, dat moeten ze ook durven namelijk.
Als ze gaan glijden met een ruiter op de rug moeten ze wel hun evenwicht kunnen bewaren.
Zover ben ik nog niet hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:14

ja dat dacht ik ook al hoor kid ,maar kij eens om je heen op dressuurstallen en dan weet je wat ik bedoel, de anderen weten hetvast ook wel..
in het stoppendat je paard van voor op de ankers gaat zeggen wij in de dressuur been erbij blijven houden..tja ?hoe moet jij dat dan doen? ik weet wel dat de voorbenen door moeten lopen toch? ik denk dat eenpasje achtewaarts het werk doet om dr weer op acter te houden.
ja het is wel een soort van schoudervoor-schouderbinnen en schouderbuiten, maar in de hele lijn van het paard als je van bovenaf kijkt moeten de heupen gewoon in hun eigen spoor door blijven lopen en de schouders moeten los te bewegen zijn , dit lukt dus ook niet als je paard aan de teugels hangt of van het achterbeen afstuwt of in eente hoog tempo loopt. oooow ik ga lesgeven ,toeiii!!
enne ff leuk om te melden sabm komt zo bij mij met dr suusje! *\o/* wij hebben eenmini boktmeeting!!! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:18

oh blijheid ff snel! wat ook een goede oefening is is om staanders neer te zetten om en om - 1 links een rechts en zo door en dan de balkenop de staanders 15 -20 cm omhoog [dat is dan maar aan een kant van de grond en dan om en om maar dan gaan ze mooi de benen optillen], minder staanders noding voor een hele lange rij je hebt dan

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:20

Ha knollentuin je snapt hem helemaal
Ik doe dus altijd na een stop een paar passen achteruit en draai vanuit de achterhand (is dat een keertwending :P ) opzij, vaak een rondje zoals ik hierboven beschrijf maar ook wel dat het paard gewoon recht blijft maar ik ga nooit vanuit achterwaarts meteen weer naar voren.
En nu ga ik middendraf oefenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:24

knollentuin schreef:
oh blijheid ff snel! wat ook een goede oefening is is om staanders neer te zetten om en om - 1 links een rechts en zo door en dan de balkenop de staanders 15 -20 cm omhoog [dat is dan maar aan een kant van de grond en dan om en om maar dan gaan ze mooi de benen optillen], minder staanders noding voor een hele lange rij je hebt dan

Ja, klopt! Ponymans wordt daar altijd ernstig enthousiast van =:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:26

Mijne raakt in de stress van balkjes lopen := Van de 20 keer die je erover heen gaat, gaat het 1 of 2 keer goed om vervolgens weer helemaal mis te gaan. En shaken en zweten dat hij dan doet. En mesten, dat doet hij normaal nooit tijdens het werken, eigk nooit buiten zijn box...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:28

Das dan weer het andere uiterste :=
Doet hij dat ook als je met af en toe over 1 balk heen rijden begint? Opzich zijn balkjes namelijk wel leuk om oefeningen mee te doen, maar t moet voor je paard ook leuk blijven natuurlijk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:32

:j Balken zijn paardetende slangen.

(ik noem mijn paard altijd een beetje autistisch, niet om iemand voor het hoofd te stoten hoor, maar hij kan niet tegen verandering, alles moet in dezelfde volgorde en nieuwe dingen kunnen echt niet, is die enorm van slag)