Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:45

lies1994 schreef:
Ik denk gewoon over de hoefslag?
Als ik het goed heb begrepen

Ja inderdaad. gewoon de hoefslag gevolgd.

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:49

Ja,dat vind ik ook makkelijker.
Paardje loopt vanzelf zonder te sturen de hoeken door,handig zo'n zelfbestuurbare pony!haha

In de voltes raak ik nog wel eens mn evenwicht een beetje kwijt,heb jij dat ook?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:09

lies1994 schreef:
Ja,dat vind ik ook makkelijker.
Paardje loopt vanzelf zonder te sturen de hoeken door,handig zo'n zelfbestuurbare pony!haha

In de voltes raak ik nog wel eens mn evenwicht een beetje kwijt,heb jij dat ook?
Hoe zet je em in de volte ?
met alleen teugelhulp ?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:24

Nee hoor vooral beenhulp. Moet zo min mogelijk de mond belasten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:40

lies1994 schreef:
Nee hoor vooral beenhulp. Moet zo min mogelijk de mond belasten
:j ok
excuses mod ik ga offtopic naar rijtechnisch...
Zal het nie meer doen.... , stiekum: speel es wat je buitenteugel en binnenbeen, denk effe andersom als dat je voor je gevoel zou doen, denk dat je onbewust toch teveel binnenteugel gebruikt en dat je pony zo naar binnen "valt" en dan voel je het als onstabiel in je zit.
De bedoeling is dat je hem met buitenteugel naar binnen buigt, maar niet alle pony's hebben dit zo geleerd.
He lastig een 'gevoel' omschrijven.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:48

Ik snap wat je bedoeld. Dat doe ik ook eigenlijk wel een beetje maar als ik zeg dat ik volop aan de teugels zit denken veel mensen dat ik er onwijs aan zit te trekken.maar dat is niet zo.ik gebruik been en teugel maar allebei niet teveel.

Ik doe die oefening vooral in de hoeken,word ik heel erg op gewezen door de instructrice.
Maar alsnog dank voor de tips. :D

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:07

ik ben er geloof ik vanaf van m`n angst!! k heb vorige week m`n paard opgezadeld en ben gewoon gegaan! naar eht duin. dat ging prima! eenmaal in het duin was het een bommetje had veel moeite om haar bij me te kunnen houden, maar gaf haar geen ongelijk watn 10 dec waren we vor eht laatst geweest... in het bos dan he...
zaterdag ben ik weer gegaan en toen samen met iemand en afgelopen dinsdag weer alleen en heb toen ff een thiedemanteugel van een vriendin geleend. het gin SUPER!!! zo lekker gereden, ze schrok wle een keer flink en keerde om en rende een stukje weg, maar ik vond het helemaal niet erg :) en moest er zelfs van lachen! ik ga zaterdag weer en niets of niemand houd me nog tegen want ik heb helemaal de smaak te pakken!!
ben zooo blij, m`n doel is om 12 mei mee te doen met de Utrechtseheuvelrug rit (endurance) heb er helemaalo zin in!!
succes allemaal, ik blijf dit volgen ben beniwued hoe eht jullie zal verlopen en: koop het boek "rijden zonder angst"

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:13

Goedzo jendemen25

Gaaf dat je waarschijnlijk mee gaat doen aan de Utrechtseheuvelrug rit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:53

Super jen!!! *\o/* Dat boek heb ik ook :) alleen aan dat stappenplan heb ik niet veel aangezien ik geen eigen paard heb!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:27

Lang niks gehoord van mij maar wil dit toch even melden dit is mijn eerste ritje buiten weer geweest nadat ik hem een paar weken niet meer kon houden.

Oehh ik heb net heerlijk gereden! Eerst in de bak, dat ging echt super. Toen kwam er een fjordje langs en toen dacht ik.. Ja, buitenrijden, lekker.. Zal ik?
Toch mijn angst maar overwonnen en hup naar buiten. :D Ging super goed! Heb maar een klein rondje gedaan omdat hij natuurlijk al in de bak gereden had, dus lekker buiten uitgedraafd en gestapt. Zembla was super lief lekker relaxt drafje echt heerlijk! :))
Toen terug naar huis, dacht yes geen tractors tegengekomen. En wat denk je? Juist ja daar kwam de tractor. :') Ik op een landje staan en die tractor kwam best dichtbij maar Zem deed helemaal niks! *\o/* *\o/* Alleen kijken en poepen dan. :+
Toen verder naar huis lopen, ging derest helemaal uit dr dak omdat ze naar binnen mochten. Wat denk je dat Zem doet? Helemaal NIKS. :) Hij stond ernaar te kijken van wat zijn jullie gekken nu aan het doen. :') En dat terwijl ze in volle galop op hem af kwamen en weer van hem af renden. :P Maffe beesten.

Al met al een super ritje!

Afbeelding
Afbeelding

En nog twee foto's :))

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:28

Super zeg!
Wat een lief bomproof paard heb jij :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:30

Nou bomproof alleen als hij daar zelf zin in heeft wat niet vaak voorkomt. :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:37

Whaha _O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:39

:') maar dit was wel weer even een boost voor mijn vertrouwen. Al ben ik echt een groot deel van mijn angst kwijt en nu gaat het allemaal heel snel voor mijn gevoel. Dat ik andere dingen aan ga durven.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:43

Ja dat kan ik begrijpen!
Ga zo door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:08

Pff mijn les ging niet zo goed vandaag :( Moest op een pony waar ik totaal niet zeker op zit, en de galop zit heel vervelend dus zit zo onstabiel erop dat ik het moment heb dat ik er elk moment afknikker. Ik heb heel klein stukje galop geprobeerd maar heb echt het gevoel dat ik eraf gelanceerd word xD ( letterlijk want hij gooit beetje hoog op achter )
Nou durfde dus geen galop meer daarna en dus poos gestapt maar daar was hij het niet mee eens blijkbaar want wilde aandraven en zijn hoofd naar beneden trekken als een gek terwijl hij aangaloppeert nou toen had ik het helemaal gehad. Daarna draafde hij wel normaal even hoor ( wel achter ander aan )
Zucht wat moet ik daar nou mee? Ben eigenlijk best boos op mezelf..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:12

:(:) je hebt het toch geprobeerd. Dat is al heel wat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:19

Ja maar ik wordt er zo knettergek van dat ik dan toch weer zo bang ben op die pony :'(
Ik trek me ook heel erg aan wat anderen van me zullen denken en daar voel ik me dan ook slecht over dan denk ik : ze vinden me vast een aansteller ofzo

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:19

Ik snap hoe je je voelt.maar vooral niet boos zijn op jezelf!
Wat je aan die galop moet doen weet ik niet,ik ben niet zo goed in tips geven. Maar met het draven na het galopperen heel veel voltes maken. Van kleine volte naar een steeds grotere en als ie dan weer wilt galopperen uit zichzelf (dat begrijp ik uit je berichtje als ik het goed heb gelezen) weer de volte kleiner maken. En dan daarna weer rechtuit enzo als ie netjes loopt en anders :hop,gelijk weer die volte op.
Dit heb ik op de vorige manege geleerd toen nog op een drukke manegeknollie,dus niet zelf bedacht :P

En og een dingetje:wees trots met wat je wel hebt gedaan. Je hebt tenslotte wel gegaloppeerd op een paard dat je niet zo fijn vind. Knap hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:21

Dank jullie wel voor de steun :(:)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:25

Daar zijn we voor,om elkaar te helpen en te steunen in een dipje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:30

Aaah Somebitch! Super goed en knap van jullie beide!!

TessaKaizoku schreef:
Ja maar ik wordt er zo knettergek van dat ik dan toch weer zo bang ben op die pony :'(
Ik trek me ook heel erg aan wat anderen van me zullen denken en daar voel ik me dan ook slecht over dan denk ik : ze vinden me vast een aansteller ofzo

Dad had ik en heb ik nu nog afentoe..
Maar denk jij dat het bij hun altijd zo goed ging? Dat hun altijd alles hebben gedurft? Dat hun nog nooit van een paard zijn afgevallen??

Probeer daar verder niet op te letten en alleen op jezelf en op je paard. Anders maak je het alleen nog maar moeilijker voor jezelf!!

--

Ik ga zelf dadelijk een buitenrit maken met me paardje en een stal genootje. Ben benieuwd wat ie zal doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:45

Hoe ging je buitenritje? :))

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:51

Hallo, ik meld me ook maar even.

Hoe ouder ik word, hoe angstiger helaas. Sinds een half jaar heb ik een paardje erbij. Ze is superbraaf maar kan weleens steigeren als ze schrikt. Nu staat de bak pal aan een superdrukke weg en ik vind dat eng! De vrachtwagens komen op 2 meter afstand met 90 km/u voorbij denderen en daar kan ik niet aan wennen. Gisteren waaide het nogal flink en in combinatie met het verkeer, was mevrouw niet op haar gemak en ik ook niet. Ik ben afgestapt. Heb ik nog nooit gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:52

Somebitch schreef:
Hoe ging je buitenritje? :))

Niet naar buiten geweest, meneer had kuren ;)