ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:40

Ik dacht ook dat hij dat van zijn moeder had, misschien lijken de merries dan meer op elkaar van karakter?? :D Sos zijn moeder walste ook rustig iedereen omver, dus of dat nou typisch voor ruinen is? Maar hij heeft idd alleen de basis geleerd, maar valt me echt mee hoe snel hij de dingen (met mij in het zadel) oppikt. In totaal is hij net geen maand weggeweest. Jij houdt Deamen helemaal bij huis toch? Als hij het al zo lekker oppakt weet ik niet of ik hem nog weg zou brengen :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:11

Hij pikt het allemaal ook heel snel op. En hij is braaf dat is wel het allerbelangrijkse. Hij schiet niet snel in de stress gelukkig. Wegbrengen had ik sowieso niet gedaan, dan was er iemand hier gekomen maar die had alleen het zadelmak maken gedaan. Ik heb er inmiddels een keer of 5 op gezeten dus dat kent hij nou wel. En ik heb aan mijn vaste instructrice gevraagd of zij 1x per 2 weken wil helpen. Alleen heeft zij nog niet eerder zo'n jong paard begeleid. Wel zelf (en nog steeds) paarden ingereden dat wel. Maar nou weet ik niet of ik beter iemand anders kan vragen :\ . Lijkt me toch niet?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:50

Wendy_Komen schreef:
Hoi hoi weer iedereen,

Nou, maandag dus er voor het eerst alleen opgestapt. Nu was ze aan de balk al wat wakkerder, en door de wind (denk ik) wat springeriger. En was ze dus onder het zadel flink gespannen, maar deed geen stap verkeerd.

Vervolgens ben ik er vrijdagochtend dus weer mee bezig geweest. Er was toen een stalgenoot al in de bak aan het rijden, dus moest van mijn gebruikelijke routine afstappen. Dus voor het eerst gelongeerd in de bak zonder een draadje door de midden van de bak. Het hoeveelheid trekken viel me nog mee. (ik longeer aan een halster, wat ik dan over haar hoofdstel heen doe, zodat ze geen onnodige druk op het bit krijgt). Net toen ik klaar was met longeren (klinkt heel lang zo, maar denk dat het 5 min. was) ging mijn stalgenootje uitstappen in de bak. Daar dus mooi misbruik van gemaakt, en ben erop gestapt en mooi naast mijn stalgenoot gaan stappen. Tussendoor nog een keer gevraagd of we even de andere kant op zouden gaan. En zo heerlijk kleppend door de bak heen gesjokt.

Het ging zo lekker, dat ik er gister weer op ben gestapt. Voor het eerst in de gehele bak, zonder een ander erbij. En ze was ZOOOOO braaf! Heb een kwartier door de bak heen gestapt, halthouden, wegstappen, volte maken, van hand veranderen. En och wat deed ze dat allemaal super! Mijn ouders kwamen nog even kijken, wat ik erg leuk vond. Ben echt helemaal trots! Enkel gestapt, want wil met de eerste paar keren draf, toch nog even iemand ernaast hebben voor de zekerheid. (zeg ik nu wel, maar wellicht dat ik de volgende keer gewoon even kijk of ik haar zelf makkelijk in draf kan krijgen, en dan na een paar stappen draf weer terugpakken. ;-) )

Maar ben ZOOO trots. Trots op haar dat ze alles zo super oppakt. En stiekum toch ook een beetje trots op mezelf, dat het allemaal gelukt is. Heb wel meerdere paardjes ingereden, maar dat waren allemaal tinkers. En das toch andere koek dan een KWPN'er natuurlijk ;-)

Sorry voor het lange verhaal, maar moest het gewoon even kwijt ;-) ;-) Fijne zondag nog allemaal!!

Wat goed! +:)+

Ik heb gisteravond gelongeerd in het donker... Rijden zag ik niet zitten en er moest wel wat gebeuren want mw was behoorlijk druk.
Met reflecterende peesbeschermers kon ik haar nog net zien aan het einde van de longeerlijn :=

Zojuist er weer opgestapt en we hebben vandaag geoefend dat ze een stapje opzij moet doen voor eenzijdige kuitdruk. Ze springt vaak in de verkeerde galop aan en op die manier probeer ik haar beter stelling en buiging aan te leren. Daarna pakken we de galop weer op.
Iemand nog tips voor het opstijgen????
Ze wil niet stil blijven staan. Ik ben alleen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:10

Odeale schreef:
Hij pikt het allemaal ook heel snel op. En hij is braaf dat is wel het allerbelangrijkse. Hij schiet niet snel in de stress gelukkig. Wegbrengen had ik sowieso niet gedaan, dan was er iemand hier gekomen maar die had alleen het zadelmak maken gedaan. Ik heb er inmiddels een keer of 5 op gezeten dus dat kent hij nou wel. En ik heb aan mijn vaste instructrice gevraagd of zij 1x per 2 weken wil helpen. Alleen heeft zij nog niet eerder zo'n jong paard begeleid. Wel zelf (en nog steeds) paarden ingereden dat wel. Maar nou weet ik niet of ik beter iemand anders kan vragen :\ . Lijkt me toch niet?

Als je er zelf een goed gevoel bij hebt zou ik gewoon doorgaan, waarschijnlijk lukt het zo ook wel met de begeleiding van je instructrice. Ik heb zelf niet heel veel rijervaring, maar omdat Sos idd ook niet zo gevoelig is voor stress (behalve gisteravond dan) gaat het allemaal prima.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:52

Nyntje; volgens mij stonden er een paar pagina's hiervoor een aantal tips? ik heb alleen als tip met hoofd in de hoek of naar bakrand opstijgen. Mijn merrie destijds stond stil toen ik haar kreeg en opeens na een aantal maanden wilde ze niet meer stilstaan. Tot ik er een keer zat van was een haar een pets met de zweep heb verkocht :( . Niet heel erg netjes misschien maar het was wel effectief. Ze is nooit meer weggelopen :+ . Bij een net zadelmak paard niet aan te raden denk ik :o . Heb gelezen dat het een balansprobleempje kan zijn. Maar wat daar aan te doen.....Hij is verder wel fijn te rijden? Lichamelijk dus niets aan de hand?

Net weer op Deamen gezeten. Stap, draf, halthouden op linkerhand gaat echt vooruit. Rechtsom is niet zijn favoriet dus daar even bij stappen gehouden dat hij daar netjes zijn volte doet ipv allerlei rare dingen zoals naar binnen vallen, hoofd kantelen ed. en het halthouden geoefend. Halthouden gaat ook echt beter gelukkig. Hij is alleen nog wel voornamelijk bij halthouden behoorlijk gefocused op de longeur. Volgende week maar eens zonder lijntje proberen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:31

Nyntje, stap jij ook met een bankje op? Dat werkt bij mij namelijk erg goed, ik ga er ook eerst op staan en dan beloon ik hem als hij blijft staan. Vervolgend stijg ik rustig op, al blijf ik niet eerst hangen. Sos loopt dan nog wel weg, dus daar moeten wij weer aan werken. Maar het gaat nu een stuk beter dan toen ik zonder bankje op stapte.

Odeale, als ik dat zo lees kun je makkelijk zonder longeerlijn gaan rijden, klinkt al erg goed! Dat rechtsom verhaal is hier ook bekend, volgens degene die Sos zadelmak heeft gemaakt is dat wel vaker zo bij jonge paarden op die hand.

Heb net ook even gereden, waren wel met zn drieën in de bak en dat is dan nog even niet zo handig. Met name niet voor degene die haar paard al wél goed aan het lopen heeft... Maar op een gegeven moment was ik lekker aan het draven, ging helemaal goed. Hij luisterde naar het been, goed tempo. Ik blij! Maar toen kwamen we bij de uitgang van de bak en het hek stond open en daar was net een ander paard uitgegaan... Dus Sos stond ook ineens buiten de bak :') Die had ik echt niet zien aankomen :D Gewoon maar weer opgepakt en langs de opening heen gereden, ging prima.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:53

Haha, ook weer grappig ( :o ) dat je opeens buiten de bak stond. Ik kan me dat helemaal voorstellen.

Deamen vond hangen ook niet zo prettig, ik ook niet trouwens, de druk aan de linkerkant is toch groter dan aan de rechterkant.

Ik heb nog even nagedacht, ons andere paard bleef ook niet stilstaan in het begin. Die was ook alleen ingereden, zadelmak. Wij waren altijd met ons 2-en dus bleef iemand er gewoon voor staan. Wat later was het snel er op en zo snel mogelijk stil zetten en belonen. Is toen vanzelf overgegaan. Wat vergeet je die dingen snel bedenk ik me.
Dit paard was ontzettend dik toen wij hem kregen. Hij was al 7 jaar, was ingereden en daarna een jaar niets mee gedaan ivm omstandigheden. Hij was helemaal rond, zat geen schoft meer op. Aansingelen kon je ook niet goed. Dus berijder erop, volgens mij gebeurde er toen iets, zadel verschoof, ruiter er half naast, paard bokkend door de bak het ging allemaal net goed. Schrikken was dat zeg.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:30

Welkom Mistymuis :)

Wat is iedereen weer goed bezig geweest :j...Heerlijk hoor

@Nyntje, ik ga met enny mee, een bankje/krukje met opstappen helpt heel veel :j. Voor zo'n jong paard is het heel lastig zijn balans te houden terwijl jij opstapt.

@Enny, wel een goede oefening met meerdere paarden tegelijk in de bak te rijden. Ik vond het op het begin ook lastig maar je leert er wel sneller door :D . Vooral met de een open bak dan wel een bakdeur die openstaat hihi

@Odeale, je merkt zelf wel of je instructrice wel of niet genoeg ondersteuning aan je geeft. Als het goed voelt en je komt wel verder dan is het goed. Bedenk alleen wel dat het heel belangrijk is dat je nu alles leert aan je paard dus alles wat nu fout gaat is heel lastig om er weer uit te krijgen. Wat ik zelf het belangrijkste vind is dat het iemand is met verstand van jonge paarden maar vooral gezien het lichaam van het paard.

Ik heb vorige week ook weer join up gedaan. Eerst liep hij 'dwars door mij heen' als ik hem vroeg om te draaien. Ik ben natuurlijk ook zo'n jong paard niet gewent maar ik weet nu dat ik mezelf groot moet maken en heel duidelijk (overdreven duidelijk) moet aangeven wat hij moet doen. En jaaaa hij begreep nu wat ik bedoelde *\o/* ...
Verder met rijden gaat het ook goed, alleen wordt hij wat slomer de laatste tijd. Dus moet ik hem af en toe bij tikken met de zweep, voorlopig op de schouder want daar reageert hij al op gelukkig. Hopelijk wordt hij straks weer wat beter voor mijn been als hij het rond lopen aan de voorkant minder moeilijk vind.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:07

jul1982; ik weet het eigenlijk niet. Ze is wel goed maar ook best fanatiek. Ik weet niet of het te snel zou gaan. Ik weet nog wel iemand maar die komt voor een half uurtje niet aan huis. En die is ook best duur. Lastig.

Heb nog een vraagje over het sturen. De rechterhand is niet de favoriete kant van Deamen. Als ik hem op de rechterhand rijdt, dan stuur ik dus echt met mijn linkerhand hem naar buiten. Wel ondersteunend met binnenbeen maar dat knopje zit er nog niet echt op. Dat kan toch even niet anders? Ik bedoel, met mijn oudere paard is het je binnenbeen naar buitenhand en juist rechterhand ev. naar binnen maar dat lijkt me nu toch even wat teveel gevraagd? Nu is het toch even simpel houden?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:01

Hmmz hou jij je handen ook goed laag? Dus echt bij je zadel?
Wat ik ook wel eens moet doen is juist binnenhand meer vragen en buitenbeen erbij, juist wat ik niet logisch vind maar wel helpt.
Bv mijn paard is linksom juist moeilijker, vooral op de volte loopt hij over zijn buitenschouder extreem weg. Ik moet dan heel duidelijk mijn linkerhand naar binnen brengen (en laag houden) en buitenbeen erbij.

Ik heb nu een 150 grams deken erop liggen (was zo koud) maar nu wordt het wel warmer. Zal ik hem toch maar weer zijn regendeken 0 grams opdoen? WAt hebben jullie (als jullie dekens op hebben) liggen?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:26

Moest even denken hoe je dat bedoelde maar hij valt naar binnen. Jouw paard loopt over de schouder weg naar buiten. Dus in principe doe je het zelfde. Je stuurt naar de kant waar je op gaat. Bij paarden die al een stuk verder zijn niet de bedoeling maar als er nog niet veel knopjes op zitten moet je het toch simpel houden.

Deamen heeft een 50 grs deken op en mijn andere paarden een 200grs. Veel te warm eigenlijk de 200grs dus doe die 's middags ook wel af maar hoop dat ze zo niet te veel wintervacht aanmaken, dat proces gaat anders gewoon door.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:29

Nou, ze loopt al weg als ik naast haar ga staan. Krukje heb ik ook geprobeerd maar daar staat ze twee meter naast. En zulke lange benen heb ik niet (gelukkig)
Maar ik ben even een ander topic aan het volgen op praktijkproblemen. Misschien komt er een goudentip voorbij.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:48

hoe meer je links trekt hoe harder hij naar rechts weg loopt, binnenteugel (rechter) moet er voor zorgen dat hij recht in de hals blijft, twee handen iets naar buiten duiwen in de richting waar hij heen moet, goed voorwaarts rijden.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:55

Odeale schreef:
Moest even denken hoe je dat bedoelde maar hij valt naar binnen. Jouw paard loopt over de schouder weg naar buiten. Dus in principe doe je het zelfde. Je stuurt naar de kant waar je op gaat. Bij paarden die al een stuk verder zijn niet de bedoeling maar als er nog niet veel knopjes op zitten moet je het toch simpel houden.

Deamen heeft een 50 grs deken op en mijn andere paarden een 200grs. Veel te warm eigenlijk de 200grs dus doe die 's middags ook wel af maar hoop dat ze zo niet te veel wintervacht aanmaken, dat proces gaat anders gewoon door.

Op de volte doe ik inderdaad hetzelfde :j
Alleen op de lange zijde doe ik dus juist wat meer vragen met de binnenhand en buitenbeen erbij, dus tegenovergestelde van wat jij doet. Dus juist (in jouw geval) rechterteugel en buitenbeen erbij..
Dat is wat ik niet helemaal begrijp maar hij doet het wel beter dan :j

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:56

JA daarom had ik ook al een 150 grams op ivm aanmaken wintervacht. Maar ga vanaaf denk ik toch maar 50 grams opdoen. De weersvoorspellingen zijn echt goed, iig tot en met zondag..

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:58

nyntje85 schreef:
Nou, ze loopt al weg als ik naast haar ga staan. Krukje heb ik ook geprobeerd maar daar staat ze twee meter naast. En zulke lange benen heb ik niet (gelukkig)
Maar ik ben even een ander topic aan het volgen op praktijkproblemen. Misschien komt er een goudentip voorbij.

Als die gouden tip voorbij komt dan horen wij die ook graag *D . (iig handig voor de mensen die de gouden tip ook nodig hebben hier in het topic) Mijn vorige paard deed dat ook maar gelukkig Chev niet :n

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:29

@ ju1982, ik heb nu een 100grams erop liggen. Ik twijfel wel of dat niet te warm is.. maar een 0grms regedeken vind ik weer te weinig haha 8)7, dus laat ik deze dr maar gewoon op liggen!

@odeale; dat sturen is idd heel lastig omdat ze nu nog zo weinig balans hebben.. als ik het goed heb gelezen doe je met je buitenhand meer stelling vragen en ondersteunen met je binnenbeen?.. als dat nu helpt, prima! ik zou het alleen niet te lang in je training meenemen en toch meer focussen op de reactie die moet krijgen van je binnenbeen en stelling te vragen met je binnenhand. mocht ik het verkeerd hebben begrepen, corrigeer me vooral! :o

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:37

Ja binnenhand begreep ik ook (voor de stelling) maar soms zo lastig voor die jonkies haha...Ben wel blij dat ik zo'n fijn instructeur heb met zoveel ervaring!!

0 grams vind ik ook wat koud, daarom ff correctie later van mij naar een regendeken van 50 grams. Daar zit namelijk een lichte voering in :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:59

Patrss, stelling kan je het niet eens noemen, buitenhand wat van de hals, binnenhand er aan en dan ondersteunend met binnenbeen naar buiten proberen te drukken. En belonen als hij ook maar een kleine reactie daarop geeft! Lastig trouwes van achter de comp. ;) . Om het goed te doen zoals je bij oudere paarden doet is het binnenhand naar binnnen (of omhoog doen sommigen) en dan met binnenbeen naar je buitenbeen, waarbij buitenhand en buitenbeen ondersteunend zijn.

Montyjansen, volgens mij zeg je hetzelfde? Trekken klinkt hard en als vasthouden en dat betekent vechten of terugtrekken, ook bij oudere paarden....Vragen en even weer ontspannen...Zo ook met halthouden vind ik kleine zachte hulp herhalen werkt beter dan vasthouden tot hij stilstaat....

Voorwaarts is vanzelfsprekend.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:02

nyntje85 schreef:

En als je het even niet tot doel maakt om op te stappen? Als je eerst oefent dat ze blijft staan als je naast haar staat? Dus wel de hele voorbereiding, tot het moment van opstappen en dan iets anders doen. Gewoon aan de hand stappen of iets anders.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:07

THNX Odeale! Dat ga ik doen! +:)+ Ik denk dat ik daarmee het beste resultaat ga boeken.
Het lukt me alleen vandaag niet meer.

Ik heb zojuist gereden. Joepie wat ging dat goed zeg!
Ik word er bijna emotioneel van. ;(
Waarschijnlijk moet ik hier een tijdje op teren want ik verwacht niet dat ze morgen weer zo loopt.

Helemaal over de rug, iets achter de loodlijn, zachte constante aanleuning, en een heerlijk makkelijk tempo in draf. <3
Mijn negenjarige heeft daar nog moeite mee.

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:17

Ik las 2 pagina's terug wat over onbelans bij het afwenden van de AClijn. Die van mij had er eerst ook last van. Gingen zwieberend over de lijn.

Ik heb het een paar keer geoefend, steeds goed rechtgehouden en bij een zwieber weer in een rechte lijn teruggestuurd en beloont als ie rechtging. Nu snapt hij dus (door dat belonen) dat ie gewoon in een rechte lijn moet.

Die van mij word altijd heel trots als ik beloon, zo schattig! Oren naar voren en de keer dat ik t weer oefen gaat het een stuk beter!

Belonen jullie ook zoveel?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:27

haha, Ik heb wel eens het gevoel dat ik zoveel beloon dat ze het bijna niet meer snapt.
Ik ga proberen het een beetje af te bouwen. De hele rit lang ben ik met haar in gesprek. Wel een heel eenzijdig gesprek dan. Als ze het heel goed doet wordt mijn stem hoger. hihi

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:05

Juangi schreef:
Ik las 2 pagina's terug wat over onbelans bij het afwenden van de AClijn. Die van mij had er eerst ook last van. Gingen zwieberend over de lijn.

Ik heb het een paar keer geoefend, steeds goed rechtgehouden en bij een zwieber weer in een rechte lijn teruggestuurd en beloont als ie rechtging. Nu snapt hij dus (door dat belonen) dat ie gewoon in een rechte lijn moet.

Die van mij word altijd heel trots als ik beloon, zo schattig! Oren naar voren en de keer dat ik t weer oefen gaat het een stuk beter!

Belonen jullie ook zoveel?

Dat was ik :) Maar bij ons begon het probleem al bij het afwenden, omdat hij nog niet zo scherp op de hulpen reageerde, waren we telkens al veel te laat. Die oefening laat ik dus nog maar even zitten en hou het voorlopig maar even bij slangevoltes. Op zich ook wel pittig, aangezien je maar een heel klein stukje hebt om recht te richten. Maar dan kunnen we in de bogen nog even smokkelen met het afwenden.

Ik kwam er vanavond trouwens achter dat die van mij achter 2 dikke, warme benen heeft en voor ook iets gezwollen. Hoorde van een stalgenoot dat hij dat overdag op land ook al had en ook wat lusteloos was. Hij kreeg namelijk eindelijk een weidegenootje sinds hij gecastreerd is (eind februari), hij is nog wel lang wat hengst qua gedrag gebleven... Maar hij deed niets op de merrie uit, zij is wel wat dominant, dus kan zijn dat hij bij voorbaat al geïmponeerd was. Maar al met al zit het me niet helemaal lekker. Hij is aan de hand stappend trouwens niet kreupel. Las net iets over een virusinfectie die wel vaker rond deze tijd van het jaar schijnt voor te komen? Iemand ervaring hiermee?? Hij eet trouwens wel goed en temp was ongeveer 37,5.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:08

Mijn paardje heeft dat ook een paar dagen gehad. Ik heb begrepen dat je wel in de gaten moet houden of er geen koorts bij komt. Bij mijn paard en bij die van een vriendin van mij (die staat overigens op een andere stal) gaan de dikke benen wel gelijk weg bij stappen. Als het goed is gaat het vanzelf weer over na een paar dagen.